Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#942984
Sofi dronk veel en deed giga plassen in huis of in haar bench en te vaak om toeval te zijn, maar pak maar eens een urine monster.
Ze plastte overigens wel volledig uit zonder pijn te tonen en niet heel vaak plassen. Ze is verder goed zindelijk, dus dat is het niet.
Zaterdagavond een vers monster van de woonkamervloer met een spuitje opgezogen en op naar de weekend DA.
Zij voelde een verharde en gespannen blaas.
Geen gruis, spoortjes van bloed in urine en wat ontsteking dus vermoedelijk blaasontsteking voor 5 dagen AB meegekregen.
Geen pijnstillers, want ze toont totaal niet dat ze ziek is, ziet er kerngezond uit.
Was zelfs tot mijn vreugde de afgelopen maanden 2 kg aangekomen.

Vanochtend plaste ze echter weer op de deurmat vlak voor het uitlaten, ze kan het gedurende de nacht dus nog niet ophouden (uitgelaten 23.00 uur en om 07.00 weer in huis geplast. Slikt AB vanaf zaterdagavond.
Bij de katten ben ik gewend dat ze eigenlijk vrijwel direct op medicatie reageren als het de juiste is, de DA zei al dat het bij honden met een blaasontsteking langer duurde. Maar wat is normaal?

We moeten woensdagavond een nieuw urinemonster trekken (ik moet zien dat dat lukt met een opscheplepel erbij plast ze vast niet) en dan naar de eigen DA om te checken of het goed genoeg is of dat ze meer AB of meer onderzoek nodig heeft.
Laatst gewijzigd door Borke op vr 30 dec 2016, 12:59, 2 keer totaal gewijzigd.
#943235
ik heb in het verleden wel snel reacties gezien, een dag of twee en er zit meestal al verbetering in. Drink ze nog veel? zal haast moeten want om zoveel te plassen moet je het ook naar binnen slurpen. Meestal zou ik dan roepen, denk vooral aan baarmoederonsteking, maar sofi is toch gecastreerd? Ik ben toch benieuwd of er nog steeds een ontsteking gevonden wordt. Pollepel truck werkt vaak wel goed bij teven, beginnen ze met plassen, dan even snel een stap in hun richting, pollepel onder de stroom en klaar is klara..... suces ermee ;)
#943302
Ach gos wat vervelend voor Sofi  :(. Het komt soms wel een tijdje duren. (bij mezelf duurde het ook een volle week en 2 abkuren  :-X)
Geef je haar ook vit c en/of cranberry bij? Dat helpt erg goed. Bij Nimmie was de ph vrijwel de volgende dag weer op normale waarde.
Van mijzelf weet ik ook dat het zeker scheelt qua pijn/aandrang.
#943420
Evelyn schreef: Yindra heeft als pup blaasontsteking gehad, dat ging maar niet over, ze heeft hiervoor meerdere ab-kuren gehad. Misschien is het bij sofi ook hardnekkig en heeft ze een langere kuur nodig...

Beterschap voor Sofi!
Dat is voor een pup niet geheel ongebruikelijk, maar bij een volwassen hond moet je toch wel binnen een dag of twee verbetering zien.
#943502
Moos schreef: Ik vind dat vele drinken ook niet direct bij een blaasontsteking passen? Of zie ik dat verkeerd? ;)
Het kan ook een vervelender oorzaak hebben, daar er spoortjes van bloed in de urine zaten, geen gruis en ontstekingssporen hoop ik echter wel op een blaasontsteking.
Morgen is de kuur van 5 dagen op en ga ik met haar naar de DA, dus vanavond met de soeplepel het park in, spuitje mee en proberen.
Ik heb al geoefend met haar aan de lijn laten plassen en er snel naartoe lopen en haar dan aaien en dat boeit haar allemaal niet, ze plast gewoon door, dus misschien lukt het wel om een mooi monster mee te nemen naar de DA morgenmiddag.

Ik merk totaal niet dat ze ziek is en haar plasgedrag (behalve dat het heel veel is) is niet anders dan anders. Ze plast grote plassen en plast goed uit.
Cranberry geef ik haar vanaf zaterdag met Vitamine C 1000mg, maar blijkbaar werkt dat onvoldoende mee of het is iets anders?

Vanochtend nog... gisteravond om 24.00 uur uitgelaten, vanochtend haal ik haar uit de bench en laat haar met Borke meteen in de tuin om 07.15 uur, ik doe mijn schoenen en jas aan, neem de riemen mee naar buiten en ze zit al te plassen, terwijl ze dat liever in het park op het gras doet. Ze plast niet graag in de tuin. Dat is toch niet normaal voor een volwassen gecastreerde teef en voorheen was dat ook nooit een probleem. Dan haal ik ook nog in de avond het water weg, zodat ze niet zichzelf in de bench bevuilt...
#943563
He wat vervelend voor Sofi en voor jou. Ik ken alleen een blaasontsteking van Bruin (reu) en die reageerde binnen een dag op de AB. Bij blaasontsteking vind ik veel kleine plasjes doen en blijven persen ook meer passen dan enorme plassen in een keer loslaten. Weet je toevallig ook hoe de pH was van het eerst monster. Is er gecheckt op suiker?
#944020
Hitam schreef: Het klinkt niet echt als een blaasontseking. Zie je wel enige verbetering met de ab of helemaal niet?
Ik denk dat bloedonderzoek toch wel op zijn plaats is.
Ik zie totaal geen verschil na 5 dagen AB, ze blijft veel meer drinken dan anders en plast dus ook veel meer en kan het derhalve ook veel korter ophouden.

Met een grote lepel in het park heb ik een urinemonster opgevangen en vanmiddag 17.15 uur naar de DA en eens kijken wat hij denkt.
Naast de AB heb ik haar ook kinderdosering Cranberry en 2000mg C gegeven per dag, dan verwacht je toch verbetering te zien als het een blaasontsteking is.

Nu maar heel hard duimen dat het niet iets ernstigs is.

Extra vervelend is dat het nu dus ook weer niet opschiet met het doorpakken in het trainen alleen thuis te zijn, waar net lekker schot in kwam (we zaten op de 2.5 uur), want ik wil niet dat ze met een volle blaas zit te wachten en dat ze niet mag drinken omdat ze alleen moet zijn. Ik haal het water om 20.00 uur al weg zodat ze 's nachts droog blijft, maar ik wil het niet vaker doen...
Duurt die alleen thuis training langer dan slikt ze ook weer langer Clomicalm - pffft wel een gedoe allemaal, maar gelukkig is ze niet ziek, ze is tierig en speels genoeg ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door