Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Svetlana
#943307
Ik val maar meteen met de deur in huis.

Lana is dus een moeilijke eetster.
We zijn begonnen met puppybrok. Toen ze een maand of 5 was begon ze slechter te eten. Ik had iets op
een bullmastiff forum gelezen over Carnibest. Maar dat is dus niet zomaar in een winkel te koop, dus ben ik
begonnen met Rodi groente/rund. Na een paar dagen had ze 'looporen' en geïrriteerde oorschelpen. Toch even
doorgevoerd want het zou ontgifting kunnen zijn. Helaas werd het niet minder.
Toen toch op Carnibest (natuurvoer) overgestapt. Helaas geen verbetering. Ook kip/rijst geprobeert.
Op een gegeven moment begon ze ook aan haar poten te knabbelen (werd ook rood) en te krabben onder haar oksel.
Toen had ik het dus echt gehad met de kvv.
Ik moet ook zeggen dat Lana toen ook niet altijd at...

Overgestapt weer op brokken waar de basis gevogelte is. Bijna gelijk positieve verandering!!
Alleen eet ze brok dus heel erg slecht. Ik had een andere brok (op kipbasis) gevonden die ze graag lust, maar daar zat visolie aan toegevoegd en toen kreeg ze pukkels aan haar mond. Weer terug naar de minder lekkere en weg was het weer.

Nu ben al voorzichtig begonnen haar verse kip te voeren. Eerst een nekje en wat lever geprobeerd. Daarna grotere stukken die ik geplet heb. Ze is er dol op :P!!

Maar ik heb dus het probleem dat ze gevoelig is voor rundvlees en vis. Ik zou nog lam kunnen proberen.

Dus de vraag is:
Kan ze het doen op een complete (met lever/nieren/hart) kip?

Ik hoop dat jullie me een stapje in de goede richting kunnen geven.
Door Lizzy
#943313
Helaas nee, alleen kip is niet voldoende. Je hond krijgt dan echt op den duur een chronisch voedingsstoffen tekort. Maar er is nog zoveel meer dat je kunt proberen! Wat te denken van eend, parelhoen, kalkoen (de nek, de organen en het vlees - de rest van de botten zijn te hard), kwartel, fazant, konijn, lam, geit, paard, hert, struisvogel, etc. Uit deze diersoorten zitten vast nog wel diverse waar je hond ook goed op reageert. De minder je trouwens afwisseld in diersoorten, de groter de kans dat ze daar uiteindelijk ook een allergie voor opbouwt (dus in jouw geval: voor kip).
Door Svetlana
#943370
Zitten er in eend bijvoorbeeld andere voedingsstoffen dan in kip?

Of bedoel je dat ik ook groentes moet bijvoeren? Fokker heeft ook een groentemix zag ik. Ken je dat?
Door Lizzy
#943398
Svetlana schreef: Zitten er in eend bijvoorbeeld andere voedingsstoffen dan in kip?

Of bedoel je dat ik ook groentes moet bijvoeren? Fokker heeft ook een groentemix zag ik. Ken je dat?
Alle diersoorten bevatten andere voedingsstoffen ja. En afwisseling is erg belangrijk. En ja, ik voer zelf ook groentemix. Dat maak ik zelf. Zie http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=47
Gebruikersavatar
Door Angelique
#943404
Svetlana schreef: Zitten er in eend bijvoorbeeld andere voedingsstoffen dan in kip?

Of bedoel je dat ik ook groentes moet bijvoeren? Fokker heeft ook een groentemix zag ik. Ken je dat?
Ja, maar ik vind "groentemix" iets te overgekwalificeerd :-X

Fokker Groentemix is een lichtverteerbare plantaardige voeding op basis van mais, tarwe, prei, wortel en erwten.

Mais en tarwe zijn granen
erwten zijn peulvruchten
Prei is nono voor honden
Blijft wortel over als enig nuttig ingrediënt en dan gok ik maar zo dat een zak wortels in de super goedkoper is. (en vers, dus op zeker gezonder)
Door Lizzy
#943407
Oh, groentemix van het merk Fokker?! Aha, dat was me even ontgaan. Dat is dus zooi ja. Volstrekt ongeschikt spul.
Door Svetlana
#943676
Nou dat is duidelijk in ieder geval!

Dus de enige goede manier is zelf een groentemix maken. Voegen jullie ook nog vitamine supplementen toe?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#943679
Svetlana schreef: Nou dat is duidelijk in ieder geval!

Dus de enige goede manier is zelf een groentemix maken. Voegen jullie ook nog vitamine supplementen toe?
Nee, als je gevarieerd voert en je hond is jong en gezond dan is dit niet nodig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door