Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door MirandaK
#943193
Ik ben nieuw op het forum en val gelijk maar met de deur in huis met een vraag.

Ik heb een pup van 16 weken. Ik kreeg haar op brokjes, een mix van Royal Canin en Eukanuba. Vanwege jeukklachten bij mijn twee volwassen honden was ik vlak daarvoor overgestapt op Energique. De pup kreeg al snel ook Energique, geen brokjes meer.

Na een bezoek aan de fokker werd mij geadviseerd om toch de puppybrokjes voor 1 maaltijd bij te voegen, ze vonden haar wat aan de kleine kant. Ik heb dat advies opgevolgd en ook de hoeveelheid Energique verhoogd. Ze groeide toen inderdaad in een week flink. Inmiddels was ik door een kennis ingelicht over Carnibest en daar heb ik ze inmiddels alle 3 op staan. De pup krijgt nog steeds wel dagelijks een maaltijd brokjes.

Mijn vraag is nu, hoe zijn jullie ervaringen met het opgroeien van pups op vers voer? Ik zou het toch wel heel naar vinden als mijn pup een groeiachterstand oploopt doordat ik zo nodig vers wil voeren. Het moeilijke vind ik ook dat er geen puppyvarianten zijn van de KVV's (met uitzondering van Energique, maar Energique puppy vind ik echt net karton), maar misschien is dat nog een stukje hersenspoeling van de brokfabrikanten?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!
Door Lizzy
#943207
Hallo MirandaK, allereerst welkom op Barfplaats. En tja, je geeft het antwoord eigenlijk zelf al.... Je bent gehersenspoeld door de brokjesfabrikant. En jij niet alleen hoor, 99% van alle hondeneigenaren.

Het klopt inderdaad dat de meeste honden op verse voeding langzamer groeien. Ze groeien mooi gestaagd, zonder groeipijn. En pups die op zelfreizendbakmeel staan (oeps pardon, brokken) uit hetzelfde nest zijn inderdaad vaak groter. En moet je daar blij om zijn? DAT is nog maar de vraag! Waarom zou je daar blij om zijn, om ontplofgroei bij je pup te zien? Vraag dat ook gerust eens aan de fokker van je puppeke!

Elk nest pups wat ik mee maak waarvan er een paar op versvlees staan en de meeste op brokken: die op versvlees zijn dus kleiner. En die doen het de eerste 2 jaar vaak naatjepet op de shows. Want het duurt gewoon langer voordat ze 'af' zijn. Maar zijn ze dan eenmaal af: dan zijn ze beter, gezonder EN mooier dan alle brokken-nestbroertjes en zusjes. En ze zijn uiteindelijk allemaal even groot. Want de uiteindelijke groei zit 'm in de genen. En alleen wanneer je je puppeke echt rare dingen te eten geeft, kan het kleiner blijven doordat het nutrienten tekort is gekomen. Op verse voeding is dat onmogelijk. Carnibest is completer dan welke brok dan ook. En wat zou er volgens jou in moeten zitten om het een geschikt puppenvoer te maken? Kijk eens om je heen, naar de natuur. Een baby zoogt en gaat dan hetzelfde eten als zijn papa en mama. Dat geldt voor de mens, de wolf, de olifant, de koe, de leeuw, de tijger. Waarom zou dat voor jouw puppeke anders zijn?

Ik zou dus als ik jou was totaal niet blij zijn met deze week van plofgroei! En je puppeke onmiddellijk weer terug op alleen KVV zetten. Geloof me, nu vinden ze misschien dat jouw pup achter blijft, maar je spreekt ze vast nog een keer als de pups 1,5 jaar zijn. En dan is die van jou even groot. Maar 10 keer mooier en strakker en gezonder.

Overigens ken ik mensen die een heddur hadden die de groei op versvlees ook niet vertrouwde. En zij lieten zich overhalen om de hond over te zetten op een Jeukenumaar pupbrok. Het diertje groeide in luttele weken de pan uit, ik bleef hen waarschuwen, zij bleven mij niet geloven (want de dierenwinkel en de fokker en de DA weten het beter, niet waar) en de hond kwam echt debiel veel aan en groeide in 1 grote lange spurt als een gek. Dus de eigenaren maar roepen tegen mij "zie je wel, hij kwam voedingsstoffen te kort, hij kwam groei tekort". En ik maar uitleggen hoe het echt zit, en je met zulke brokken dus plofbrok geeft. Het diertje heeft vreselijke groeipijn op die plofbrokken gehad. En de schuld gaven ze aan het versvlees want daar was ie tenslotte in groei op achtergebleven. De hond is nu een volwassen hond. Groot, slungelig, papperig, kapot gegroeid. Mankeert van voor tot achter van alles aan zijn gestel. Het is doodzonde dat ze het diertje gewoon niet langzaam en rustig aan hebben laten groeien....

Maar ja goed, het is een kwestie van vertrouwen. Je vertrouwt ons, op een een of ander Internetforum, allemaal mensen die je niet kent. Of je vertrouwt een fokker en een dierenarts. Ik geef toe, lastige keuze....
#943228
Sammy van ons was grofweg 4 maanden toen ik in aanraking kwam met carnibest, cold turkey overgezet en nooit problemen gehad wbt groei en/of groeipijnen rondom dezelfde tijd werd bij haar broer Baloe beiderzijds HD-E geconstateerd en beiderzijds LPC. Baloe is geopereerd en hersteld op kvv, de dierenarts maakt het zelden mee dat een hond met deze aandoeningen 100% hersteld en dat is bij Baloe gebeurt, ze worden nu 4 en hij heeft nooit meer een pas mank gelopen. Misty nu 20 maanden is 100% opgegroeid op barf en ja ze groeien trager maar wel zonder alle ellende. Misty is nu een mooi gespierd, glanzende puber ;)
Door *wendy*
#943237
Qua ervaring heb ik een slecht voorbeeld thuis rond lopen, maar ik ben ervan overtuigd dat het niet door de voeding komt dat hij LPC en OCD heeft gehad.
Ik zou een volgende pup direct weer op vers zetten en ben zelf zover dat ik zelfs een fokker ga zoeken die de pup op vers af wil spenen (en hopenlijk het hele nest zodat er geen brokje in komt).
Door evenstar
#943248
Mijn ervaring is ook dat pups die op vers opgroeien geen groeipijnen hebben veel gelijkmatiger opgroeien veel vaster of massief  aanvoelen.
Op br** zie je dat eerst de achterhand groeit dan het hoofd en dan bv de voorhand dat heb je met vers ook niet.
lekker CB voeren hoor
Door pallas
#943277
Hier ook eentje die van af pup op CB en Barf heeft gestaan. Alle andere pups voelde papperig en vet aan.
Die van mij mooi stevig en gespierd. Hij is tot 2,5 blijven groeien en is zeker geen kleintje :)
Door MirandaK
#943285
Bedankt voor jullie reacties. Het is soms inderdaad moeilijk, met alle goedbedoelde adviezen, maar gelukkig is dit mijn derde eigen hond, heb ik twee nestjes gefokt en geef ik les op een KC, dus heb ik er wel wat ervaring mee om mijn eigen weg te zoeken door het bos van meningen van anderen.

Jullie bevestigen gelukkig mijn eigen gevoel en die twijfel is zojuist afgeboekt onder hersenspoeling. Als ik het logisch benaderde kwam ik alleen tot de conclusie dat het voer voor een pup eventueel fijner gemalen zou kunnen zijn, maar met het formaat van het vlees in de CB heeft ze zo te zien geen moeite.

Groeipijnen, daar heeft mijn ras gelukkig geen last van, maar ik had er niet bij gezet dat het om een Cairn Terrier gaat. En Lizzy's punt over dat groei een genetische kwestie is, dat is inderdaad zo. Sterkt argument  :thumbup: die ga ik zeker ook gebruiken in mijn eigen betoog voor verse voeding.

Gelukkig was de fokker het met me eens, dus pupje gaat over op uitsluitend CB!

Zit ik alleen nog wel met de hoeveelheid. Ik kom allerlei verschillende indicaties tegen. Ik lees 2-3%, maar ook 5% van het gewicht. Ik bedenk me nu dat ik een berekening had gemaakt gebaseerd op het basaalmetabolisme en de hoeveelheid kcal in Energique, misschien ook maar eens proberen met de gegevens van Carnibest. Maar dan nog zit ik met 4-6x basaal, is mijn inziens toch een ruime marge. Dus als iemand daar nog tips voor heeft, houdt ik me ook aanbevolen!
Door Lizzy
#943308
Het is vrij eenvoudig. Een pup eet 5% a 10% van zijn lichaamsgewicht. En 5% geldt voor een hond van een groot ras en 10% voor een hond van een mini ras. Vanaf een maand of 4 begint de hoeveelheid voeding af te nemen en vanaf een maand of 5 a 9 zit je dan op de hoeveelheid volwassen voer (of nEt iets erboven, hangt erg af van het inidvidu).

Een volwassen hond eet 2% tot 7% van zijn lichaamsgewicht. Wederom geldt hier dat 2% is voor een hond een groot ras en 7% voor een hond van een mini ras.

En het belangrijkste van alles: voer met je ogen.

Ik doe eerlijk gezegd niet aan ingewikkelde kalorie-berekeningen.
Door MirandaK
#943378
2-7%?!

Mijn honden zijn een klein ras, dus als ik uit zou gaan van 5% dan zouden ze 450gram per dag moeten krijgen! Terwijl ze nu 150-200 gram krijgen. Nee als ik dat ga voeren dan groeien ze echt dicht!

Ik sprak zojuist iemand die al tijden Carnibest voert en verkoopt en daar adviseren ze tussen de 20-25 gram per kg lichaamsgewicht.

En ingewikkelde berekeningen, dat valt wel mee hoor. Ik heb het net even snel gedaan en de indicatie zoals Carnibest die geeft, wijkt slechts een aantal grammen af van de uitkomsten uit de rekenformule. Dus die indicatie van Carnibest klopt naar mijn idee aardig!
Door Lizzy
#943396
MirandaK schreef: 2-7%?!

Mijn honden zijn een klein ras, dus als ik uit zou gaan van 5% dan zouden ze 450gram per dag moeten krijgen! Terwijl ze nu 150-200 gram krijgen. Nee als ik dat ga voeren dan groeien ze echt dicht!

Ik sprak zojuist iemand die al tijden Carnibest voert en verkoopt en daar adviseren ze tussen de 20-25 gram per kg lichaamsgewicht.

En ingewikkelde berekeningen, dat valt wel mee hoor. Ik heb het net even snel gedaan en de indicatie zoals Carnibest die geeft, wijkt slechts een aantal grammen af van de uitkomsten uit de rekenformule. Dus die indicatie van Carnibest klopt naar mijn idee aardig!

Dit advies is voor volwassen honden. Ik meen gelezen te hebben dat jij een pup hebt. Van de Carnibest website:
Volwassen honden hebben tussen 20 en 30 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.
Zogende honden, jonge honden en pups hebben tussen 40 en 60 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.


Maar, wat jij wil hoor.
Door K@rin
#943403
Tijdens de groei zal jou pup inderdaad  :o een groeiachterstand oplopen t.o.v.  ..................
BROKKEN-puppen  ;D
Wees daar vooral heel erg blij mee, want dat betekent dat jouw pup, gewoon gelijkmatiger en langer doorgroeit ........
Ik heb dus wel een groot ras, speen mijn puppen af op Carnibest en aangehouden puppen groeien ook op met 100% Carnibest.
Gelukkig groeien de meeste van de door mij gefokte puppen ook op op Carnibest en zijn er weinig of geen klachten v.w.b. groeipijn.
#943417
[quote="MirandaK"]
2-7%?!

Mijn honden zijn een klein ras, dus als ik uit zou gaan van 5% dan zouden ze 450gram per dag moeten krijgen! Terwijl ze nu 150-200 gram krijgen. Nee als ik dat ga voeren dan groeien ze echt dicht!

Ik sprak zojuist iemand die al tijden Carnibest voert en verkoopt en daar adviseren ze tussen de 20-25 gram per kg lichaamsgewicht.

En ingewikkelde berekeningen, dat valt wel mee hoor. Ik heb het net even snel gedaan en de indicatie zoals Carnibest die geeft, wijkt slechts een aantal grammen af van de uitkomsten uit de rekenformule. Dus die indicatie van Carnibest klopt naar mijn idee aardig!


[/quote]

Of ze blijft minder achter in de groei. De indicatie van CB én die van die 20-25 gram van  is voor volwassen honden. 450 gram = 5 % dan zou je hond 9 kilo wegen ???  Ik dacht dat we het over een pup hadden van 16 weken ?
#943443
ik heb nog nooit een hond gehad die zo mooi, gelijkmatig groeide als Da Vinci!
Zo rustig en mooi, krijg nog dagelijks complimentjes.
Niks geen groeipijnen of slungerige pootjes, altijd lekker zijn bak leeggegeten en nooit geen getop met br*kken!
Toch niet goed he, als je je pup in 1 week tijd ziet groeien!
Daarbij vindt ik het ook prettig dat er aan vinci geen greintje vet zit, alles mooi gespierd, niks nie puppievet!
En over de hoeveelheid, heb ik eigenlijk ook nooit me aan gehouden, tuurlijk is het fijn dat er richtlijnen zijn maar geen hond is hetzelfde, krijg dezelfde beweging enz.
Voeren doe je met je ogen, wordt je hond te schraal dan geef je wat meer, te dik dan wat minder.
ellen
Door Lizzy
#943455
[quote="Angelique"]
Of ze blijft minder achter in de groei. De indicatie van CB én die van die 20-25 gram van  is voor volwassen honden. 450 gram = 5 % dan zou je hond 9 kilo wegen ???  Ik dacht dat we het over een pup hadden van 16 weken ?
[/quote]

Ja, of wij kunnen niet rekenen, dat kan natuurlijk ook ;D.

Maar ik dacht toch ook dat een pup van dit ras nu zo'n kilootje of 3 a 4 zou wegen? Aangezien ze op volwassen leeftijd een kilootje of 6 a 7 wegen? Nou, bij 5% van het lichaamsgewicht kom ik toch altijd tot een hoeveelheid voedsel van 150 a 200 gram per dag. En geen 450 gram. Ga je 2% voeren aan een pup van deze leeftijd, zou je nu op een hoeveelheid voer van 60 a 80 gram uitkomen. En dat lijkt me een beetje (erg) te weinig. Als het hondje uitgegroeid is en een kilo of 7 weegt, en je voert zo'n klein hondje 2% van het lichaamsgewicht: kom je uit op 140 gram voer per dag. Lijkt me ook een beetje weinig voor een hond van dit ras, maar dat zie je dan vanzelf als ie eenmaal volwassen is.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 02 apr 2008, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#943522
Ik ben altijd uitgegaan van 3% van het volwassen gewicht.
In ons geval was dat voor een teefje van 6 kg 180 gram, en dat heeft Kyrah als pup per dag gehad, verdeeld over de diverse maaltjes. Nu, volwassen,  zit ze op ongeveer 160 gram.
Lekker simpel, maar wel blijven voelen ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door