Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door star
#942542
Ik zie hier allemaal perfect afgewogen menus staan waardoor ik toch aan het nadenken ben gegaan of ik het zo wel goed doe.

Dit is Sky's menu (te grote border collie teef 9 maanden)

- Zaterdag    zalmkop + groenten mix van ong. 250gr + biogarde
- Zondag      Zalmkop + notenmix van 50? gr. of minder
- Maandag    Carnibest
- Dinsdag      Carnibest
- Woensdag  karkas
- Donderdag Karkas
- vrijdag        karkas

Eens in de 2 weken krijgt ze er nog een penslap bij vanwegen de organen in de carnibest.

De zalmkoppen zijn per 2 ingevroren dus krijgt ze er 2 achter elkaar.
De karkassen zijn vaak zo groot dat ze er 2 dagen mee doet en kunnen, konijn, kalkoen, lam, kwartel, kip, parelhoender, haas, eend,geid(ribben) of wat ik ook tegen kom zijn.

Waar ik dus mee zit is dat ik nooooit de karkassen weeg oid maar ze eet gewoon en als ze een karkas laat liggen krijgt ze die de volgende dag weer en zo werk ik mijn vriezer af zeg maar.
Ze beweegt er veel en is zeker niet te dik (ribben goed voelbaar) en mag zelfs wel iets aankomen.

Doe ik het goed???
Door Lizzy
#942578
[quote="star"]
Ik zie hier allemaal perfect afgewogen menus staan waardoor ik toch aan het nadenken ben gegaan of ik het zo wel goed doe.

Dit is Sky's menu (te grote border collie teef 9 maanden)

- Zaterdag     zalmkop + groenten mix van ong. 250gr + biogarde
- Zondag       Zalmkop + notenmix van 50? gr. of minder
- Maandag    Carnibest
- Dinsdag      Carnibest
- Woensdag  karkas
- Donderdag Karkas
- vrijdag        karkas

Eens in de 2 weken krijgt ze er nog een penslap bij vanwegen de organen in de carnibest.

De zalmkoppen zijn per 2 ingevroren dus krijgt ze er 2 achter elkaar.
De karkassen zijn vaak zo groot dat ze er 2 dagen mee doet en kunnen, konijn, kalkoen, lam, kwartel, kip, parelhoender, haas, eend,geid(ribben) of wat ik ook tegen kom zijn.

Waar ik dus mee zit is dat ik nooooit de karkassen weeg oid maar ze eet gewoon en als ze een karkas laat liggen krijgt ze die de volgende dag weer en zo werk ik mijn vriezer af zeg maar.
Ze beweegt er veel en is zeker niet te dik (ribben goed voelbaar) en mag zelfs wel iets aankomen.

Doe ik het goed???
[/quote]

Persoonlijk vind ik twee zalmkoppen per week wat veel. Als dat niet nodig is: zou ik het niet doen en terug brengen naar 1 keer per week. Vervolgens vraag ik me af of 2 dagen Carnibest voldoende is om de orgaanvlees behoefte te dekken. Ik zou zelf toch wat hart en lever en nier geven. Niet teveel, een beetje. Bijv. een keer per week. Drie keer per week karkassen: dat kan op zich wel, maar dan moeten het wel zeer bevleesde karkassen zijn vind ik. Meer vlees dan bot. En als er meer bot dan vlees aan zit: dan zou ik zeker ook bij het karkas wat extra spiervlees geven. Of 1 zalmkop en 1 karkasmaaltijd vervangen door spiervlees. En of je dan een beetje goed zit is ook lastig te zeggen aangezien ik geen percentages voor je uit kan rekenen omdat je er geen gewichten bij hebt gezet. Dus in dat opzicht blijft het gokken, maar zo op het oog kom je dus nu iets orgaanvlees tekort, geef je iets teveel vis en iets teveel vleesbot. En te weinig spiervlees.
Door star
#942705
oke dank je,

Het probleem met de zalmkoppen is dat ik ze ingevroren krijg en ze dus alleen per 2 kan ontdooien.

Ik heb ook al zitten denken om door de groeten mix een organen papje te doen bestaan uit kippen lever, hart en nieren.

de karkassen zit veel vlees aan de ene keer krijgt ze een lamsrip (wat minder vlees) en dan weer een kalkoen/kippen bout met veel meer vlees als bot daar kijk ik oo goed naar.
Door *wendy*
#942822
Een plamuurmes en een hamer doen wonderen voor je aan elkaar ingevroren zalmkoppen  ;)
Door ulla
#942964
De zalmkoppen komen waarschijnlijk bij Herby vandaan , die heeft ze per twee verpakt.
Tip: 1 x op de grond laten vallen en ze zijn van elkaar. ;)
Door roefus
#942967
Ik vind het eigenlijk idd wel te weinig aan orgaanvlees.
Heb geen idee wat de dagelijkse hoeveelheid is.
Maar voor het gemakkelijke, als je 'n kilo per dag zou voeren en Carnibest zou op 20% liggen (wat orgaanvlees betreft), dan schiet je een 650 gram per week tekort aan orgaanvlees.
Dit als je voor 15% orgaanvlees zou kiezen.
Voer je 'n pond per dag, dan is dat natuurlijk de helft (325 gram orgaanvlees tekort dus).

Vind het dus moeilijk te beoordelen, aangezien ik op dit moment de penslap niet meetel, dus die verwaarloos ik dan.
Maar de karkassen?
Zijn die erg goed bevleesd?
Anders zou ik toch denken dat het botpercentage erg hoog ligt (als je uitgaat van 50% vleesbot en 50% spier/orgaanvlees)
Laatst gewijzigd door roefus op di 01 apr 2008, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door star
#943059
Ze eet van de carnibest 1 kilo (rol) per keer/dag.

Ik weet niet wat mijn hond weegt ivp geen weegschaal 3 maanden geleden woog ze 20 kilo. ze is nu 9 maanden.

Met de zalmkoppen ga ik morgen uitproberen en gelijk oorgaan inslaan die ik daarna in de blander gooi omdat ze het niet lst maar wel door de groentenmix.

De karkassen zit meer vlees als bot aan.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door