Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door brie
#942123
Wie zou zich eens over mijn kwestie willen buigen?
Op het moment voer ik voornamelijk carnibest aangevuld met barfproducten. Ik ben een beetje aan het bekijken en uitrekenen of ik dat kan veranderen. Ik ben op zich niet zo'n fan van alles precies uitrekenen (voer liever op gevoel), maar een leidraad vind ik toch wel fijn, vandaar dat ik toch een kleine berekening heb gemaakt met alle hoeveelheden. Wie zou zich hier eens over willen buigen?

Het gaat om 2 honden, Femke, een briard teef van anderhalf, ze weegt 25 kg,ziet er goed gespierd uit en is altijd vol energie, maar persoonlijk vind ik dat ze wel rond de 28 kg mag zitten,
en Toby, een klein ruwharig husseltje van 4 jaar, hij weegt ong 5 kilo en is goed op gewicht.



briard Femke:

Maandag:  pens + overig (250 gr)
Dinsdag  :  Herby vleesmix 1 (500 gram)  + orgaan (250 gr)
woensdag:  vleesbot (600 gram) + spiervlees (250 gr)   (zou ik dit ook kunnen vervangen door 1 hele kip?)
donderdag: herby vleesmix 1 (500 gr) +  overig (250 gr)
vrijdag: vleesbot (600 gram) + spiervlees (250 gr)
zaterdag: herby vleesmix 1 (500 gr)  +  orgaan (250 gr)
zondag:  vleesbot (600 gr)  + spiervlees (250 gr)


kleine Toby:


Maandag: pens + overig (50 gr)
dinsdag:  herby vleesmix 1 (120 gr) + orgaan (40 gr)
woensdag:  vleesbot (90 gr)  + spiervlees (30 gr)
donderdag: herbyvleesmix 1 (120 gr) +  orgaan (40 gr)
vrijdag: vleesbot (90 gr)  +  spiervlees (30 gr)
zaterdag: herby vleesmix 1 (120 gr) + overig (50 gr)
zondag:  vleesbot (90 gr) + orgaan (40 gr)




mijn idee is om ongeveer 4/5 verschillende soorten vlees te gaan voeren, en eens per week of per 2 weken vis (bijvoorbeeld op vrijdag, dan vervangt dat het vleesbot en spiervlees)
Onder overig versta ik groentemixjes, eieren, yoghurt, zaden, noten ed
Herby vleesmix 1 bestaat voor 60% uit runderspiervlees, 20% kipkarkas en 20% pens
Ik wil dus eigenlijk geen rundvlees meer geven maar spiervlees van een ander soort.
ook ben ik wel voorstander van het geven van volledige kleine prooidieren ( hele kip, konijn, fazant ed ik heb het idee dat je dan zeker weten voldoende geeft) maar ik weet nog niet hoe ik dat precies moet gaan inpassen.

Voor mn gevoel voer ik iets teveel, maar zeker weten doe ik dat niet, ik denk dat het ook een kwestie van uitproberen is?
Laatst gewijzigd door brie op ma 31 mar 2008, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#942214
OK. Heb de lap pens verdeeld in 800/200 en kom dan op het volgende uit:

De vleesmix heb ik verdeeld volgens de aangegeven percentages over de vleesbotten, spiervlees en orgaanvlees:

Femke:
36% Vleesbotten 2100 gr.
28% Spiervlees 1650 gr.
27% Orgaanvlees 1600 gr.
9% overig 500 gr.
Totaal 5850 gr.

Toby:
31% vleesbot 342 gr.
25% spiervlees 276 gr.
35% orgaanvlees 392 gr.
9% overige 100 gr.
Totaal 1110 gr.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het rekenen met die vleesmixen wel heel er lastig en omslachtig vind en ik snap eerlijk gezegd niet waarom je die gebruikt als je voorstander bent van het geven van volledige prooidieren :-\.
Maar goed... Ik vind dat je honden te veel orgaan binnen krijgen en te weinig vleesbotten.
Je groentepercentage vind ik ook wat aan de lage kant.

Eén maaltijd per week vervangen door vis vind ik een heel goed plan. Vleesbot verander je dan in zalmkop en een sardien of panharing in spiervlees.
En je plan om vleesbot en spiervlees te vervangen door een hele kip kan ook heel goed.
Door brie
#942218
bedankt dat je de moeite hebt genomen om het te bekijken
je hebt gelijk dat de combi met de vleesmix een beetje omslachtig is, heb er een aantal redenen voor: ben bang dat het anders allemaal niet goed in mn vriezertje past, ik ben nog niet zo bekend in het "barf" wereldje en weet niet zo goed waar ik veel verschillende hele prooidieren vandaan kan krijgen en bovendien wil ik toch een beetje op de kosten letten,
met de vleesmix1 (60% rund, 20% kipkarkas en 20 % pens) is het op zich nog goed te controleren.

Als ik jou berekening zo bekijk vind ik ook de hoeveelheid orgaan te hoog, maar ik begrijp niet helemaal hoe je aan 1600 gram komt? reken je pens ook tot orgaan? (dan kan ik het begrijpen nl, maar ik dacht dat pens "op zich"stond)
en zou ik de hoeveelheid vleesbot tot ong 50% kunnen rekenen (dan wat van de organen afhalen?)
Door brie
#942229
hmm, ik lees net inderdaad dat pens tot orgaanvlees wordt gerekend...
is het dan verstandiger om de maandag-pensdag te gaan vervangen voor vleesbot en overig? (bv groentes)
Dan hou ik voor femke nog 500 gram orgaan over (waarvoor ik dan eens in de zoveel tijd pens voor kan gebruiken)
en voor toby nog 120 gram aan orgaan
Gebruikersavatar
Door Nitus
#942233
brie schreef: bedankt dat je de moeite hebt genomen om het te bekijken
je hebt gelijk dat de combi met de vleesmix een beetje omslachtig is, heb er een aantal redenen voor: ben bang dat het anders allemaal niet goed in mn vriezertje past, ik ben nog niet zo bekend in het "barf" wereldje en weet niet zo goed waar ik veel verschillende hele prooidieren vandaan kan krijgen en bovendien wil ik toch een beetje op de kosten letten,
met de vleesmix1 (60% rund, 20% kipkarkas en 20 % pens) is het op zich nog goed te controleren.
Bij herby kun je aan mooie karkassen en spiervlees komen. En kijk af en toe in de rubriek 'vraag en aanbod', daar kun je ook vaak samen met anderen aan goedkopere BARF ingrediënten komen.
Als ik jou berekening zo bekijk vind ik ook de hoeveelheid orgaan te hoog, maar ik begrijp niet helemaal hoe je aan 1600 gram komt? reken je pens ook tot orgaan? (dan kan ik het begrijpen nl, maar ik dacht dat pens "op zich"stond)
en zou ik de hoeveelheid vleesbot tot ong 50% kunnen rekenen (dan wat van de organen afhalen?)
Pens is een orgaan, dus reken ik dat bij het orgaanvlees.
Om je vleesbot omhoog te krijgen zou ik inderdaad minder orgaan en spiervlees geven. Ideaal percentage voor orgaan is tussen de 15-20%.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#942236
[quote="brie"]
hmm, ik lees net inderdaad dat pens tot orgaanvlees wordt gerekend...
is het dan verstandiger om de maandag-pensdag te gaan vervangen voor vleesbot en overig? (bv groentes)
Dan hou ik voor femke nog 500 gram orgaan over (waarvoor ik dan eens in de zoveel tijd pens voor kan gebruiken)
en voor toby nog 120 gram aan orgaan


[/quote]

Haha, we posten lekker langs elkaar heen ;).

En als antwoord: ja hoor, goed plan!
Door brie
#942238
ik ga nog eens opnieuw het een en ander berekenen..pff, het lijkt simpel, maar hoe meer je gaat rekenen hoe ingewikkelder het wordt  :-\
Gebruikersavatar
Door Nitus
#942242
[quote="brie"]
ik ga nog eens opnieuw het een en ander berekenen..pff, het lijkt simpel, maar hoe meer je gaat rekenen hoe ingewikkelder het wordt  :-\
[/quote]

Ja, dat gevoel ken ik ;). Vergeet alleen niet dat BARF geen wiskunde is, dus alles hangt niet af van die paar cijfertjes. Maar die cijfertjes kunnen je wel een indicatie of je een beetje op de goede weg zit.
Door brie
#942267
okee, een nieuw schemaatje (tis maar goed dat ik vanmiddag vrij ben...hahaha) Nu allemaal wat strakker.. (zonder de vleesmix van herby)

vleesbot:        45 %
spiervlees:    30%
orgaanvlees: 15%
overig:          10%

voor Femke wordt dat dan:
vleesbot:      2250 gr p/wk = 320 gr p/d
spiervlees:    1500 gr p/wk= 215 gr p/d
orgaanvlees:  750 gr p/wk = 107 gr p/d
overig:            500 gr p/wk = 71 gr p/d


voor Toby:
vleesbot:      470 gr p/wk = 68 gr p/d
spiervlees:    315 gr p/wk = 45 gr p/d
orgaanvlees: 157 gr p/wk = 22,5 gr p/d
overig:          105 gr p/wk= 15 gr p/d

Dit dan verdeeld over 1 week. bijvoorbeeld:

Maandag: vleesbot (2x dagelijkse hoeveelheid), spiervlees, orgaan,overig (bv 1 hele kip verdeeld over 2 hondjes aangevuld met orgaanvlees (ik reken ongeveer een kilo voor 1 kip,    verdeeld over 2 hondjes, dan is het misschien iets teveel, maar het gaat om het idee)
dinsdag: orgaanvlees, spiervlees (2x dagelijkse hoeveelheid) en overig
woensdag: vleesbot (2x dagelijkse hoeveelheid), orgaan, overig
donderdag: orgaan, spiervlees (2x dagelijkse hoeveelheid), overig
vrijdag: vleesbot (2x dagelijkse hoeveelheid) spiervlees,overig  (deze dag kan bijvoorbeeld een visdag worden)
zaterdag: orgaan (2x dagelijkse hoeveelheid), spiervlees, overig
zondag: vleesbot, orgaan (2x dagelijkse hoeveelheid), overig


ik kan me voorstellen dat het lastig is om 22 gram orgaan af te wegen voor 1 maaltijd en dat de samenstelling van de dag iets kan veranderen hier en daar, maar het gaat me een beetje om de samenstelling per week. Ik bedoel, ik snap dat je niet ineens 2 kilo vleesbot gaat geven op maandag en dan de rest van de week niet meer, maar op 1 dag iets meer orgaan en de 2 dagen erna geen orgaan meer is toch ook prima?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#942340
[quote="brie"]
ik kan me voorstellen dat het lastig is om 22 gram orgaan af te wegen voor 1 maaltijd en dat de samenstelling van de dag iets kan veranderen hier en daar, maar het gaat me een beetje om de samenstelling per week. Ik bedoel, ik snap dat je niet ineens 2 kilo vleesbot gaat geven op maandag en dan de rest van de week niet meer, maar op 1 dag iets meer orgaan en de 2 dagen erna geen orgaan meer is toch ook prima?[/quote]

Ja, hoor dat is helemaal prima bedacht!

Ik heb je percentages niet meer nagerekend, neem aan dat je dat zelf wel kunt ;), maar deze zien er heel goed uit :D. Misschien dat het wat makkelijker rekent als je de hoeveelheden alleen per week berekent en niet per dag :-\. Maar dat moet je voor jezelf bekijken of dat werkt. Dan kun je zeggen: 2250 gr. vleesbot in de week, ik wil 5x een vleesbot geven, dan deel je 2250:5= 450 gr, leg ik dit een beetje begrijpelijk uit? :-\ En op die manier je menu in gaan vullen.
Door brie
#942369
ja dat is ook precies wat ik in gedachten had :)
Ik heb het zelfs nog iets verder bedacht...Ik heb alle hoeveelheden per maand berekend en bedacht wat ik dan per maand zou willen bestellen.
Dan gooi ik voor een maand mn vriezer vol (dat is hoe lang ik ongeveer met 1 volle vriezer zou kunnen doen) en maak binnen een maand alles op.
Is dat ook een beetje okee? Dat betekent dan wel dat ze de ene week wat meer orgaan krijgen en de andere week iets meer vleesbot, maar verdeeld over 1 maand blijven dan de percentages gelijk
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door