Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#93913
hallo ik dacht na een goede inlichting over vers vlees(nog bedankt karin) dat ik dat wel even makkelijk aan mijn pyrenee en bull ging voeren :-[
toen zag ik dit forum en helaas kan ik niet alles terug gaan lezen omdat ik me niet langer dan een bepaalde tijd kan concentreren omdat ik chronische vermoeidheid heb en weet dus dat ik er volgens mij geen barst vanaf weet ???
kan iemand mij de voor en nadelen van bepaalde merken vers vlees voeding geven.
en mij vertellen wat barfen precies is,als ik het goed begrijp is het je hond groenten en vlees bij voeren.
wat zijn de meeste dingen die ik zeker kan gaan voeren dan?
#93922
Beste Danielle,

Barf en versvlees gaan er allebei vanuit dat je je hond voert zoals hij van nature eet: rauw... Dus, rauw vlees en rauwe (gepureerde) groentes... en rauwe botten (met vlees)... Het belangrijkste verschil (even kort door de bocht), is dat versvlees een kant-en-klaar rauw voer is... Je koopt een pakje versvlees en kan er vanuit gaan dat hier alles in zit wat jouw hond nodig heeft... Als je gaat Barfen, betekent dit dat je zelf de rauwe maaltijden voor jouw hond samenstelt... Zo weet je dus precies wat jouw hond te eten krijgt...
Barfen is niet moeilijk, maar je moet je wel even goed inlezen, zodat je zeker weet dat je jouw hond wel alles geeft wat hij nodig heeft...
Tot die tijd (of als je niet zelf wilt samenstellen) kan je, net als heeeel veel van ons, een compleet versvlees geven.. Er zijn heel veel verschillende merken die allemaal wel wat van elkaar verschillen, en het hangt er een beetje vanaf wat er in jouw buurt te verkrijgen is...
#93928
KVV = Kompleet Vers Voer.
Als je net begint, is dit aan te raden, zodat je dan op je gemak jezelf kunt inlezen en langzaam aan beginnen.

BARF = Biological Appropiate Raw Food
Komt er op neer dat je zoveel mogelijk volgens het "originele" voedingspatroon van de hond probeert te voeren aan de hand van percentages vlees, bot, organen en plantaardig materiaal, al dan niet met toevoeging van supplementen.
#93940
wat zijn de meeste voorkomende dingen die je zelf kan geven?
ik las rauwe eieren?
en wat qua groenten?
en wat voor bot vlees en organen?

kan ik gelijk morgen informeren of er bij mij in de buurt iemand is die dat voor een beetje normale prijs kan leveren.
(al weet ik niet wat n normale prijs is ;D)
#93985
Rauwe eieren: afhankelijk van de grootte van je hond 1 a 2 per week (tenminste, dat houd ik zelf aan).

Qua groenten: als je de zoekfunctie gebruikt en "groenten" intikt, dan krijg je ongetwijfeld een hele lijst. In ieder geval geen ui/prei en maak een groentenmix van verschillende soorten groenten door elkaar (bladgroente + 'vaste' groenten), wees spaarzaam met koolsoorten.

Qua vlees/bot: alles behalve varkensvlees, Kip en rund is makkelijk aan te komen. Geen dragende botten (poten!) en/of botten van oude dieren (liever kalfs- en lamsribben of kippennekjes/-vleugels). Lees het document Honden en het eten van Botten in de Bibliotheek BARF vooraf goed door.
Laatst gewijzigd door Janet op ma 10 mei 2004, 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#94002
danielle1980 schreef: ok bedankt voor de tips zodra ik meer gelezen heb zal ik eens kijken wat ik zelf kan samenstellen
Kijk anders ook eerst bij de menu's van de verschillende honden.
Begin niet "zo maar"wat aan je hond te geven voordat je er EERST genoeg over geleerd en gelezen hebt.
We willen allemaal wel is 'n makkelijk en eenvoudig antwoord,maar het is juist belanrijk dat je ZELF weet wat je doet en waarom je 't doet.
#94021
Hoi Danielle, ik denk dat je wel erg voorzichtig moet zijn met direct zelf te gaan samenstellen, zonder dat je weet wat de principes zijn en zonder dat jouw hond gewend is botten te eten/verteren.

Hier kun je meer lezen over hoe je moet beginnen met botten: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Ik weet niet wat je nu voert aan jouw hond? Brokken? In dat geval, lees ook dit: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=789

En hier kun je lezen wat de BARF principes zijn volgens Ian Billinghurst. Dat is een beetje een leidraad: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=788

Groetjes, Lizzy
#94046
ik geef nu fokker brokken aan mijn honden,
ze krijgen beide af en toe groenten(eigenlijk bijna alles wat bij ons over blijft) en fruit(voornamelijk sinasappel,appel,peer,manderijn,meloen)vooral mijn bull eet veel fruit.die lust dan ook alles,de pyrenee denkt nog wel s bekijk t lekker maar :)
sinds ik bezig met met de aanvraag van de dekking van de pyrenee krijgt zij af en toe een dag duck voer erdoor heen(dat was lekker in de buurt,en zo kreeg ze toch al wat vers vlees)
meestal 1 keer in de week en soms 2 x keer,
gewoon om te kijken of ze dat wilde.
gaat goed.
ook krijgen ze standaard op zondagavond rijst.
#94056
danielle1980 schreef: ik geef nu fokker brokken aan mijn honden,
ze krijgen beide af en toe groenten(eigenlijk bijna alles wat bij ons over blijft) en fruit(voornamelijk sinasappel,appel,peer,manderijn,meloen)vooral mijn bull eet veel fruit.die lust dan ook alles,de pyrenee denkt nog wel s bekijk t lekker maar :)
sinds ik bezig met met de aanvraag van de dekking van de pyrenee krijgt zij af en toe een dag duck voer erdoor heen(dat was lekker in de buurt,en zo kreeg ze toch al wat vers vlees)
meestal 1 keer in de week en soms 2 x keer,
gewoon om te kijken of ze dat wilde.
gaat goed.
ook krijgen ze standaard op zondagavond rijst.
Hoi Danielle,

Duck is een prima versvleesvoer. Je zou dit zelfs alle dagen aan je hond kunnen geven. Want dit is veel gezonder en beter als die brokken. Als ik jou was zou ik mijn hond zo vaak mogelijk (liefst fulltime) op de Duck gaan zetten. In de tussentijd kun je je dan inlezen in het zelf samenstellen en kun je beginnen met 1 maal per week zelf een maaltijdje te maken voor jouw hond.

Rijst is overigens een graansoort en graan = koolhydraat. Een hond heeft geen koolhydraat nodig. En in brokken barst het al van de koolhydraat (50 a 70% bestaat uit koolhydraat - een van de redenen waarom brokken niet gezond zijn). Ik zou dus zelf geen rijst meer geven.

Groetjes, Lizzy
#94192
ik kan helaas niet elke dag vers vlees geven dat is voor mij te duur met 2 honden.
ik heb maar een uitkering.
ze wegen 55 en 22 kilo dus is aardig wat vlees.
dus voorlopig nog brokken erbij,
misschien dat ik als ik goedkoop samen kan stellen dan minderen ga met brokken,
of als mensen nog suggesties hebben?
#94197
probeer iemand te vinden die ook aan het versvlees is of wilt.

als je bv carnibest zou geven, hoefje minder te geven, jou hond van 22 kilo zou bv minder dan 500gr nodig hebben en jou hond van 55 kilo denk ik rond de 800 gr.
als je groot in kan kopen kost dat 2,30 euro per kilo
als je dat combineerd met andere dagen samenstellen gaat he uiteidelijk qwa geld meevallen.
Je kan 2 dagen vervlees 2 dagen samenstellen en 3 dagen brokken kunnen doen.
samenstellen als je handing in bent geworden en adressjes gevonden hebt valt kwa pris ook wel mee.

maar ja het is natuurlijk wat je kwijt kunt.
ik heb ooit een rekensommetje gedaan voor mijn honden , per dag geef ik 50 euro cent meer uit met vers dan met brokken.
Maar ze hebben dan alles, van groentes tot vuilepens.
#94233
danielle1980 schreef: ok bedankt dat zou dus niet zo heel veel uitmaken,
en van carnibest moet dus minder geven.is dat bij andere merken meer dan bv bibi of rodi? :-\
bij duck wel in ieder geval.
het hangt natuurlijk af van de soort brokken die je geeft en de soort versvlees die je gaat geven.

Van bibi moets ik veel meer geven, mijn hond zat op 900gr bibi, rodi weet ik niet heb geen ervaring.
andere honden doen het dan weer beter op bibi dan op carnibest. dus het hangt ook natuurlijk van je hond af.
Tja zo wordje niet echt wijzer ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door