Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#94032
Hallo,

Ik las op een site wat over BARF en raakte geitereseerd nu ik op internet ga zoeken kom ik zoveel tegen dat ik niet zo goed meer weet waar ik moet beginngen.

We hebben een bull terrier teef (geholpen) van 5 jaar en weegt ongeveer 27 kilo.
Ze krijgt normaal altijd brokken, blik, olie, eieren, en een soort (stinkende) siroop voor haar vacht.
Een paar keer in de week een stuk fruit of wat tomaten en komkommer en wat aardappelschilletjes.

Is er een boek waar de samenstellingen instaan.
Waar en hoe kan ik het beste een menu voor haar samen stellen.

Ik hoop dat jullie wat antwoorden op mijn vragen kunnen geven.

Alvast bedankt.

Gr. Jurny
Laatst gewijzigd door Jurny op ma 10 mei 2004, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#94039
Hoi Jurny,
Allereerst welkom op Barfplaats! Ik denk dat je op dit forum heel veel kunt lezen en leren over het zelf samenstellen van voeding.

Maar, daarnaast is het ook altijd handig om 1 of meerdere (liefst meerdere) boeken over dit onderwerp in huis te hebben. We hebben in de bibliotheek van Barfplaats een boekenlijst samengesteld over het onderwerp rauwe voeding: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2303

In de diverse boeken van de diverse schrijvers kun je lezen wat hun methodes/principes zijn voor het voeren van de hond met rauwe voeding. En daar zitten best verschillen tussen.

Tom Lonsdale bijv. vindt dat de hond zoveel mogelijk met hele prooidieren gevoerd moet worden. En, wanneer dit onmogelijk is, dan kun je zelf de voeding samenstellen door een "denkbeeldig" prooidier in elkaar te frummelen.

Ian Billinghurst bijv. vindt dat de hond ongeveer het volgende moet eten:

* 60% rauwe vleesbotten
* 10% - 15% orgaanvlees
* 15% - 20% rauwe/gepureerde groentes/fruit
* 5% - 10% gezonde tafelrestjes en/of supplementen

Goed, om te beginnen is het een goede zaak om je eerst in te lezen in de materie alvorens te beginnen met zelf samenstellen. Dus, het lezen van 1 (of meerdere) boeken is aan te raden en vervolgens is het aan te raden om bijv in de bieb van Barfplaats te gaan lezen. Want, wanneer je zelf samen gaat stellen moet je je hond rauwe vleesbotten gaan voeren. Je kunt niet zo maar het eerste beste bot aan de hond geven. Eerst moet hij wennen aan het eten van bot (en het verteren van bot) en daarnaast moet je wel de geschikte botten geven.

Meer hierover in het document "Honden en het eten van Botten" in de Barfplaats bieb: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Het zelf samenstellen van hondenvoer is dus niet een kwestie van menu's. Het is een kwestie van het principe begrijpen (wat heeft mijn hond allemaal nodig en waarom. Waarom heeft een hond rauw bot nodig. Waarom rauw vlees. Waarom orgaanvlees, wat zit daar in dan. Waarom rauwe groentes. En waarom in deze hoeveelheden) en dan langzaam overschakelen op zelf samengestelde maaltijden.

Je begint dus eerst met maaltijden waar je kippennekken in verwerkt (makkelijkste botten om mee te beginnen). En je geeft groentemixen (rauwe gepureerde groentes) maar nog niet teveel verschillende soorten door elkaar. Eerst laten wennen. En dan ga je langzaam verschillende soorten spiervlees toevoegen. Niet allemaal te gelijkertijd, maar langzaam opbouwen. Een keer per week iets nieuws introduceren is wel een goede leidraad. In het begin zijn de maaltijden dus saai, maar al snel kun je allerlei nieuwe dingen gaan geven en veel gaan afwisselen in botsoorten, vleessoorten, groentesoorten en vissoorten. Want, afwisseling is een van de sleutelwoorden! Je hoeft niet iedere dag de maaltijden compleet te maken, maar je moet per week (of 2 weken) zodanig veel afwisselen met bot, vlees, orgaanvlees en groentesoorten dat jouw hond in 1 of 2 weken alle voedingsstoffen ruim voldoende binnen krijgt.

En dat is allemaal ontzettend leuk om te doen!!

Wel handig is ook om te beginnen met het zoeken naar adresjes waar je botten en vlees kunt kopen! Groente kun je overal kopen, maar botten en vlees is een ander verhaal. Soms moet je goed zoeken naar goede betaalbare adresjes.

Groetjes, Lizzy
#94171
Hoi Jurny,
Het enige wat ik nog even wil zeggen na Lizzy's antwoord (want daar ben ik het helemmal mee eens). Is dat als je snel met brokken voeren wilt stoppen je je hond het beste eerst op een kompleet vers vlees voer kunt zetten. Dan kun je weinig verkeerd doen, en krijgt je hond alle voedingsstoffen die hij nodig heeft binnen. Ga je daarnaast verdiepen in BARF, dus volg de tips die Lizzy gegeven heeft op. Succes :)
#94174
Het "handigste" is waarschijnlijk om je hond eerst over te zetten op een kompleet diepvriesvoer, en je intussen te verdiepen in het zelf samenstellen van het eten, en de juiste adressen bij elkaar te zoeken. Echt ingewikkeld is het niet, maar je moet wel een beetje weten wat je doet. Als je het principe dan doorkrijgt kun je je hond steeds meer zelf samengestelde maaltijden voor gaan zetten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door