Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door @lma
#93797
Ik weet niet of ik deze vraag hier wel moet plaatsen.......maar oke......
ik heb regelmatig mijn kippen los id tuin lopen. Nu gaat onze pup steeds in het kippenhok of in de tuin de stront op lopen vreten. Ik vraag mij af of dat ook kwaad kan ivm de kalk die er in zit of valt dat wel wat mee ??? te veel kalk is toch niet goed voor de hond? Ik voer mijn kippen legmeel, graan en kippegrit.
beetje rare vraag misschien, maar heb echt geen idee ......... :-[ :-[
Door Lizzy
#93911
Eet de pup echt veel poep? Ik zou dat wel proberen te voorkomen. Een beetje kippenpoep kan, denk ik, geen kwaad. Honden zijn nou eenmaal stront-vreters.... Ik denk niet dat er zoveel kalk in de kippenpoep zit dat jouw hond daar iets van krijgt.
Door lekker kort
#93912
Hoi Alma,

Waarom denk je dat hij teveel kalk binnen zal krijgen van de kippenpoep?

Groet Fritz.
Door oebaya
#94016
Zou toch proberen te voorkomen, dat je pup kippenstront eet. Kippenstront is nl. zeer scherp. Je kan er b.v. geen planten mee bemesten, die schroeien acuut weg. Maar het schijnt lekker te zijn, want mijn honden proberen ook altijd onmiddellijk een hapje te pakken te krijgen als ze erbij kunnen.
Door @lma
#94017
lekker kort schreef: Hoi Alma,

Waarom denk je dat hij teveel kalk binnen zal krijgen van de kippenpoep?

Groet Fritz.
omdat de kippen kippengrit eten en dit bevat kalk voor de eierschaal; ik dacht dat ze er het teveel aan kalk weer uit poepen ???, maar goed, weet het niet zeker dus vandaar....
Door Nienke
#94019
Alma schreef: Ik weet niet of ik deze vraag hier wel moet plaatsen.......maar oke......
ik heb regelmatig mijn kippen los id tuin lopen. Nu gaat onze pup steeds in het kippenhok of in de tuin de stront op lopen vreten. Ik vraag mij af of dat ook kwaad kan ivm de kalk die er in zit of valt dat wel wat mee ??? te veel kalk is toch niet goed voor de hond? Ik voer mijn kippen legmeel, graan en kippegrit.
beetje rare vraag misschien, maar heb echt geen idee ......... :-[ :-[
Ik heb eens vernomen dat kippemest geen goede mest is door het enorm hoge fosfor gehalte. Verder schijnt gevogelte bepaalde ziekten over te kunnen brengen. Maar wat en hoe precies, dat weet ik (helaas) niet te vermelden.
Aan de andere kant; hoe doen erfhonden het dan? die eten nooit kippepoep?
Door Lizzy
#94024
Nienke schreef:

Ik heb eens vernomen dat kippemest geen goede mest is door het enorm hoge fosfor gehalte. Verder schijnt gevogelte bepaalde ziekten over te kunnen brengen. Maar wat en hoe precies, dat weet ik (helaas) niet te vermelden.
Aan de andere kant; hoe doen erfhonden het dan? die eten nooit kippepoep?

Ik denk dat iedere hond, als ie de kans krijgt, stront eet. Van kippen, geiten, schapen, paarden, koeien, ganzen, konijnen..... Honden zijn gewoon vieze strontvreters en juist dat amoniak vinden ze lekker.... En ieder dier kan ziektes met zich mee dragen en toch blijft een hond hun kak eten! Ik denk dat je er vrij weinig aan doet... mijn honden hebben tegenwoordig iets nieuws. Die vinden ganzen-kak geweldig. Ze struinen echt het park af naar ganzen-kak. Wat moet je? Je kunt ze moeilijk muilkorven!

Qua kalk zou ik me dus niet teveel zorgen maken omdat dit toch kalk is van een "natuurlijke bron". Een teveel aan calcium wordt via de ontlasting weer uitgescheiden. Ook bij pups.

Maar nogmaals, ik zou hem niet excessief van de kippenpoep laten eten!
Door @lma
#94036
oke bedankt, ik zal in ieder geval proberen hem uit het kippenhok te houden :-\. onze vorige hond at er ook van (kreeg brokken en diner van de Aldi en is bijna 14 geworden zonder problemen! vind het wel jammer dat hij nooit vers gehad heeft, nou ja afgezien van de nageboorte van een kalf die hij wel eens snaaide :P) en heb er toen nooit over nagedacht, maar nu je je meer in de voeding gaat verdiepen ga je je toch steeds meer dingen afvragen........ ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#94040
Salmonella zou een probleem kunnen zijn. Kippen dragen vaak Salmonella bij zich, zeker als ze contact hebben met wilde vogels.
Maar zolang hij geen diarree krijgt is er niets aan de hand.
Door Marion
#94149
Hitam schreef: Salmonella zou een probleem kunnen zijn. Kippen dragen vaak Salmonella bij zich, zeker als ze contact hebben met wilde vogels.
Maar zolang hij geen diarree krijgt is er niets aan de hand.
Ik heb begrepen dat salmonella niet kan overleven in het maagzuur van de hond. Of bij een pup het maagzuur ook al sterk genoeg is weet ik niet.
Door Sander
#94159
Ik neem niet aan dat je kippen enorme hopen leggen, dus echt veel kippenstront zal de hond nou ook weer niet binnen krijgen. Een hoofdbestanddeel van het voer zal het dus wel niet zijn. Het valt dus onder het kopje "extra's".
Door lekker kort
#94358
Alma schreef:
omdat de kippen kippengrit eten en dit bevat kalk voor de eierschaal; ik dacht dat ze er het teveel aan kalk weer uit poepen ???, maar goed, weet het niet zeker dus vandaar....
Nu hoop ik dat ik het allemaal goed omschrijf want het is al 19 jaar geleden dat ik dit geleerd heb.

De maag van een kip is een spier, in de maag moet grit (=kleine steentjes) zitten om de zaden e.d te vermalen zodat het dier deze kan verteren, door het grit zit ook kalk (schelpjes) voor de eierschaal, veel kalk zal er denk ik niet uitkomen, de witte bestanddelen in de kippen poep zijn de urine zouten, een kip plast niet maar hergebruikt zijn water weer.

groeten fritz.
Door gonny
#110104
kippenpoep is ongezond!!! ivm ammoniak!!!
niet laten eten!!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door