Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door laura86
#939471
Ik ben op zoek naar informatie over de preciese samenstelling van de voeding van wolven. Nu kwam ik uit of het boek "De natuurlijke voeding van de wolf - een richtlijn voor de voeding van onze honden?" van Mogens Eliasen. Maar aangezien het een E-book is weet ik dus niet of erin staat waar ik naar op zoek ben. En ik vind het een beetje jammer om ervoor te betalen als ik er niks aan heb  ::)

Heeft iemand dit gelezen, en zo ja: staat er veel in over de voeding van wolven? En is dit wetenschappelijk onderbouwd? Ik ben vooral op zoek naar informatie over welke delen van de karkassen eerst worden gegeten, of rangorde een rol speelt in de verdeling van het voedsel, of er ook planten gegeten  worden, etc. Ik ben dus benieuwd of dit soort dingen erin staan.
Door maddoc
#939757
deze moet ik nog steeds 'ns echt gaan lezen, maar dit is de inhoudsopgave;
-the genetic connection between wolves and dogs
-the wolf as opportunistic predator
-what a wolf will choose from the menu
-traveling and eating manners
-scavenging as default food acquisition for canines
-care giving in the wolf family
-using what we know and managing uncertainty
-domestication and feeding
-possible genetic changes during domestication
-the basis for our decisions
-the elements of a responsible solution
-the overall conclusion
-the aftermath of David's Mech's seminar
Door Lizzy
#939811
Precieze samenstelling van het menu van de wolf kennen we niet. Ook niet na het lezen van dit boek. Een echte wolvenexpert met de naam David Mech heeft een groep wolven grondig bestudeerd. Maar dat zegt ook weer niks over "het menu van de wolf". Wat hij heeft bestudeerd zegt alleen iets over de groep wolven die hij heeft bestudeerd, in het jaargetijden waarin hij ze heeft bestudeerd. Eliasen heeft Mech ook grondig geinterviewd en Mech zegt zelf dat hij niet weet wat "de wolf" eet, laat staan dat hij kan vertellen wat de hond moet eten. "Het menu van de wolf" : die is er niet. En Eliasen legt ook uit waarom "het menu van de wolf" niet persee het menu van de gedomestiseerde huishond is. Als je niet geinteresseerd bent of het menu van de wolf interessant is voor de hond, maar puur wil weten wat een wolf eet en hoe: kun je beter de boeken van David Mech lezen.
Door laura86
#940030
Bedankt allebei!

Ik was al van plan de boeken en artikelen van David Mech te gaan lezen, deze kwam ik steeds tegen in de referencies. Helaas zijn ze moeilijk te krijgen hier bij de universiteit, omdat ze uit de jaren '70 komen :-\

Ik zoek dus nog even door  :)
Door 202Spots
#940130
Omdat dit topic over wolven gaat...
ze staan hier niet langer op de endangered species list,
en 't plan is dat ze in sommige States,in 't najaar weer geschoten mogen worden :-\

The states are planning to allow hunters to target the animals as soon as this fall. That angers environmental groups, which plan to sue over the delisting and say it's too soon to remove federal protection.

http://news.aol.com/story/_a/gray-wolve ... 3609990001
Door Lizzy
#940433
202spots schreef: Omdat dit topic over wolven gaat...
ze staan hier niet langer op de endangered species list,
en 't plan is dat ze in sommige States,in 't najaar weer geschoten mogen worden :-\

The states are planning to allow hunters to target the animals as soon as this fall. That angers environmental groups, which plan to sue over the delisting and say it's too soon to remove federal protection.

http://news.aol.com/story/_a/gray-wolve ... 3609990001
Oh lekker dan :(
Door Mevroi Kruim
#940541
laura86 schreef: Bedankt allebei!

Ik was al van plan de boeken en artikelen van David Mech te gaan lezen, deze kwam ik steeds tegen in de referencies. Helaas zijn ze moeilijk te krijgen hier bij de universiteit, omdat ze uit de jaren '70 komen :-\

Ik zoek dus nog even door  :)
Nou, er is wel een meer recent boek hoor! Wolves van Mech en Boitani is een dikke review van alle onderzoek naar ongeveer alles dat je over wolven zou willen weten uit 2003. Hij staat hier in de kast dus kom 'm maar lenen  ;)

En ik vind het boek van Eliasen een absolute aanrader. Je hoeft het niet met alles eens te zijn dat hij schrijft (bv over pens) maar het is uitgebreid en grondig en van verantwoording voorzien. En het kost je de kop niet.
Door Muisje
#940756
De film The Wolfman kan je misschien helpen maar die heb ik zelf nog nooit gezien.
Hier onder een link van een filmpje wat ik heb gevonden.. Als alle mensen hondentaal zouden leren zouden we waarscheinlijk geen honden meer hoeven in te slapen van wege het feit dat de hond bijt wanneer de MENS te ver is gegaan.
De man eet trouwens Shaun Ellis
link:
http://nl.youtube.com/watch?v=A5rN1m2nJzk
Door laura86
#941209
Kruimel schreef: Nou, er is wel een meer recent boek hoor! Wolves van Mech en Boitani is een dikke review van alle onderzoek naar ongeveer alles dat je over wolven zou willen weten uit 2003. Hij staat hier in de kast dus kom 'm maar lenen  ;)

En ik vind het boek van Eliasen een absolute aanrader. Je hoeft het niet met alles eens te zijn dat hij schrijft (bv over pens) maar het is uitgebreid en grondig en van verantwoording voorzien. En het kost je de kop niet.
Dank je! Mijn scriptie begeleider is nu op zoek naar boeken voor mij, mocht deze er niet bijzitten dan kom ik graag een keer langs!

Ik heb het boek van Eliasen ondertussen, er staan wel wat leuke dingen in, maar ben bang dat ik het niet kan gebruiken. Er staan ook wel een hoop tegenstrijdigheden in met wat ik in wetenschappelijke artikelen heb gevonden, maar dat zal je met dit soort boeken waarschijnlijk toch houden... En daarbij mis ik de (wetenschappelijke) referenties, die voor mijn scriptie wel noodzakelijk zijn  :-\
Door Mevroi Kruim
#941417
Stuur Mogens eens een mail en vraag om referenties, als hij ze heeft krijg je ze denk ik wel, het is een aardige man.
En van sommige dingen zijn geen referenties omdat hij ze zelf heeft uigevogeld, dan is zijn boek dus de referentie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door