Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#939273
Ja, stomme vraag misschien, maar Sunday (wordt volgende week 10 jaar) ligt soms als hij gewoon in zijn mand of op de bank ligt met zijn kop te schudden. Heel zachtjes, je moet echt goed kijken om het te zien. Hij doet het alleen als hij 'in de verte zit te staren', dus niet als hij met zijn kop in de mand ligt.

Komt dit vaker voor bij "oudere" honden?

.....pffffffffff voor mijn gevoel blijft Sunday altijd 3.....
Door Femke
#939286
Angelique schreef: Het komt wel vaker voor, maar of je het parkinson kunt noemen dat betwijfel ik.

MIjn oudste pupje is nu bijna 11 jaar, dus je bent niet de enige met dat gevoel
maar blijft het bij jouw 'pup  :P' bij het schudden met de kop dan?
#939743
Mijn vorige hond had dat ook. Hij begon dan alleen met z'n kop te schudden, bij de dobermann heet het "shaking head syndrom". Het was in elk geval niet ernstig, ik weet dat er onderzoek naar gedaan is maar ik weet niet meer of ze nu een oorzaak hadden gevonden of niet. Als ik hem een koekje gaf of hem op een andere manier ergens op liet focussen, ging het meestal meteen weer over.

sterkte met je "pup"
Rosa
Gebruikersavatar
Door Angelique
#939794
Femke schreef: maar blijft het bij jouw 'pup  :P' bij het schudden met de kop dan?
Uh nee, mijn pupje schud niet met haar hoofd, maar ondanks dat ze 11 is, blijft ze voor mijn gevoel een pupje, net als dat Sunday voor jou 3 jaar blijft :)
Door oebaya
#939816
Bij mijn weten is er geen Parkinson vastgesteld in honden, maar wel Alzheimer. Gezien de leeftijd van je hond is dat mogelijk, maar ook gewoon dementie, hersenbloedinkje, tumor.
Praat eens met de dierenarts.
gr.
Nicolette
Door Femke
#939946
ik zal er nog eens op letten, ik zie het maar af en toe. En binnenkort moeten we toch naar de DA voor een Rabiës enting (omdat ze meegaan naar het buitenland) dan kan ik het ook vragen.
@Rosa: Als ik Sunday z'n naam zeg is het ook over. Hij doet het alleen als hij zit te 'staren' of ontspannen vooruit zit te kijken.
Door nelb
#939964
Bij mijn oude dame gaat het hele lijfje vaak heen en weer en daardoor ook haar smoeltje.
Volgens de da is het de hik. Ze doet het alleen als ze staat,  als ze ligt of zit gebeurt er niks.
#939970
Femke schreef: Als ik Sunday z'n naam zeg is het ook over. Hij doet het alleen als hij zit te 'staren' of ontspannen vooruit zit te kijken.
Dat herken ik wel, mijn hond had het ook met name als hij tot rust kwam. Ik heb nog even gezocht en dit weer gevonden (sorry is in het Engels)

"Anyone experiencing head tremors in Dobermanns and who have not been able to find out anything about it, please rest easy.
Unfortunatly this condition seems to be on the increase and breeders are less than forthcoming in making it know, apparently Bulldogs are prone to it.
Below is a copy of an email to from Dr WB Thomas to me permission to reproduce is granted, I hope this give some relief to those who have found themselves with a dog with this condition.

A syndrome called “idiopathic head tremor”, for lack
of a better name, has been recognized in dogs.
Dobermans are most commonly affected, with English
bulldogs being also common. Other breeds can also be
affected.

Signs consist of an intermittent tremor of the head. This
can be an up-and-down movement or a side-to-side
movement. The tremor starts and stops spontaneously.
The dogs are alert and responsive during the tremor
and are able to walk normally. In some cases,
distracting the dog, for example with food, can stop the
tremor.

Diagnostic testing, including CT/MRI, spinal fluid
analysis, and EEG are typically normal. Affected dogs
do not develop other neurologic signs. There is no
treatment but the episodes sometimes eventually stop.

This has been discussed among neurologists and
nobody really agrees on the nature of these episodes.
They may be focal seizures, but they rarely respond to
anti-seizure drugs. Another theory is that this is a
movement disorder. A behavior disorder, such as
stereotypy has also been postulated. I have seen
related Dobermans affected, suggesting there may be a
genetic component.

WB Thomas DVM,MS
Dipl.ACVIM(Neurology)
University of Tennessee
Knoxville, TN
http://www.vet.utk.edu/

groetjes,
Rosa
Door 202Spots
#940281
In 't engels, wat meer info over Parkinson's in honden:

The disease also strikes a lot of dogs, and veterinarians at an American university are looking for ways to cure it, reports Science Daily, an online magazine.
http://www.petshed.com/news/parkinsons- ... ogs-health

Parkinson's disease and epilepsy strike millions of people each year.
They also affect countless dogs, and veterinarians at the University of Missouri are working to find ways to treat these and other neurological diseases in both species.

http://katekelsall.typepad.com/my_weblo ... index.html
Door oebaya
#940470
Wat ze bij honden Parkinson noemen, is een erfelijke ziekte die bij jonge honden voorkomt. Bij mensen is het een ouderdomsziekte en de vraag was hier of oudere honden ook Parkinson kunnen krijgen. Het antwoord daarop blijft voorshands: niet bekend.
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door