Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#937009
week één

ma 250gr vleesmix + 250gr vis
di 250gr vleesmix + 125gr kippenekken
wo 500gr orgaan + 125gr kippenekken
do 500?gr pens + 1 kipkarkas (100 gr bijna kaal bot)
vr 500gr vleesbot
za 500gr spiervlees + 1 kipkarkas (100gr bijna kaal bot)
zo 500gr vleesbot

week twee

ma 250gr vleesmix + 250gr vis
di 250gr vleesmix + 250gr kippenekken
wo 500gr vleesbot
do 500gr vleesmix + 250gr vis
vr 250gr vleesmix + 125gr kippenekken
za 250gr vleesmix + 125gr kippenekken
zo 500gr vleesbot

Over deze twee weken verdeeld: 900gr tafelrestjes = 8.8%
bestaande uit yoghurt, gekookte groente en rauwe groentemix.

Eieren tel ik niet mee, ongeveer drie per week
Vis en pens heb ik niet meeberekend.
Vleesmix = vleesmix 2 van Herby, hiervoor heb ik 50% orgaan en 50% spiervlees gerekend.

orgaan: 1500gr = 14.7%
bot: 1575gr = 15.4%
spiervlees:6225gr = 61%

Spiervlees = struisvogel of rund
Vleesbot = eendenvleugels, eendagskuikens, lamsribben, lamskop, konijnenvoorpoten, konijnenkoppen, fazantkarkas, hele kwartel, halve kip, haaskarkas.
Orgaan = runderhart of kippenhartjes.
Laatst gewijzigd door Staftime op za 22 mar 2008, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#937201
Eerlijk gezegd vind ik dit geen goed menu. Je percentages kloppen niet en ik snap niet waarom je sommige dingen wel en sommige dingen niet meerekent? Je moet gewoon alles in je berekening meenemen anders krijg je geen goed beeld. Ik heb alles meegenomen en kom over 2 weken tot het volgende:

Vleesmix van Herby: 2000 gr.
Spiervlees: 1250 (heb de vis bij spiervlees gerekend)
Vleesbot: 2950 gr
Orgaanvlees 1000 gr.
tafelrestjes: 1260 gr. (inclusief de eieren)
Totaal: 8460 gr.

Nu heb ik voor de vleesmix jouw verdeling 50% vlees en 50% orgaan aangenomen en dan kom je op:

26 % Spiervlees: 2250
35 % Vleesbot: 2950 gr
24 % Orgaanvlees 2000 gr.
15 % tafelrestjes: 1260 gr. (inclusief groentes)

Je voert dan erg weinig vleesbot, en teveel orgaanvlees vind ik.
En eerlijk gezegd vind ik dit geen 'echt' BARF menu als je zo'n groot gedeelte van je menu laat bestaan uit kant en klaar gemixt vlees. :-\
Door Staftime
#937429
Ik heb het anders berekend.
Vleesbotten reken ik als 50% spiervlees, en 50% bot.
En volgens mij is het percentage kaal bot dan netjes kwa percentage.
De pens en vis reken ik niet mee omdat ik dit als compleet zie.
De eieren zijn extraatjes, die vallen buiten het menu, dus vandaar dat ik die niet mee heb gerekend.

Momenteel voer ik idd nog erg veel vleesmix, omdat de honden (vooral Julia) nog niet overal goed tegen kunnen en nog moeten wennen aan bepaalde dingen.
Langzaam wil ik steeds meer vleesmix gaan vervangen voor orgaan, spiervlees en vleesbotten.
Laatst gewijzigd door Staftime op zo 23 mar 2008, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Staftime
#937436
Ik heb 900gr tafelrestjes, jij hebt daar drie eieren per week bij geteld.
Dus in totaal 6 eieren, dat is toch nooit 1260gr in totaal??
Wat weegt een ei ongeveer?
Door Staftime
#938322
In mijn berekeningen van mijn twee weken menu had ik nogal wat fouten gemaakt 
Dus hier opnieuw, en dit keer wel goed. (hoop ik)

week 1
ma 250gr vleesmix + 250gr kippenekken
di 250gr vleesmix + 100gr vis
wo 500gr spiervlees + 125gr kippenekken
do 500gr orgaan + 125gr kippenekken
vr 500gr pens + 1 kipkarkas (100gr kaal bot)
za 500gr vleesbot
zo 500gr spiervlees + 1 kipkarkas (100gr kaal bot)

week 2
ma 500gr vleesbot
di 250gr vleesmix + 100gr vis
wo 250gr vleesmix + 250gr kippenekken
do 500gr vleesbot
vr 500gr spiervlees + 100gr vis
za 500gr vleesbot
zo 500gr spiervlees

voor de vis heb ik 50% bot en 50% spiervlees gerekend.
Omdat ik de ene keer karkas geef, waar dus vrijwel geen vlees aan zit, en de andere keer makreel, dat bevat graat (en soms kop)

De pens heb ik als orgaan gerekend.
Vleesmix heb ik 50% orgaan en 50% spiervlees gerekend.
Vleesbot heb ik 50% bot en 50% spiervlees gerekend (ook de kippenekken)
Voor de kipkarkas heb ik alleen bot gerekend, want deze zijn helemaal kaal gesneden door de poelier op de markt.

900gr tafelresten = 11.%
4025gr spiervlees = 49.3%
1725gr bot = 21.1%
1500gr orgaan = 18.4%

De percentages heb ik afgerond.
Ze krijgen gemiddeld zo'n drie eieren per week, maar dat is een extraatje, en is dus niet meeberekend.
De tafelresten bestaan uit: fruit, gekookte groente, rauwe groentemix en yoghurt.

Hopelijk is dit menu beter!
Ik wacht de reacties af.
Door Lizzy
#938456
Wat zijn de diersoorten die je voert, als ik vragen mag? (want "vleesmix" en "vleesbot" zegt me niet zoveel). Geef je in week 1 vooral kip omdat je hond nog moet wennen aan vleesbot? Of is het de bedoeling dat je dit blijft voeren?
Door Staftime
#938486
[quote="Lizzy"]
Wat zijn de diersoorten die je voert, als ik vragen mag? (want "vleesmix" en "vleesbot" zegt me niet zoveel). Geef je in week 1 vooral kip omdat je hond nog moet wennen aan vleesbot? Of is het de bedoeling dat je dit blijft voeren?
[/quote]

Zie mijn eerste bericht, onderaan:
Spiervlees = struisvogel of rund
Vleesbot = eendenvleugels, eendagskuikens, lamsribben, lamskop, konijnenvoorpoten, konijnenkoppen, fazantkarkas, hele kwartel, halve kip, haaskarkas.
Orgaan = runderhart of kippenhartjes. Ik vergat alleen nog de konijnenniertjes.

Dit alles probeer ik zoveel mogelijk af te wisselen.
Door Laura2004
#938531
Waarom geef je vleesmix? Is dat gemalen spul? En weet je wat de verhoudingen zijn? Ik snap het nut niet zo van een gemalen (als dat zo is) prakje als je barft....

Kan je niet beter zelf spiervlees en orgaanvlees geven? En geef je geen lever?
Door Lizzy
#938547
Aha! OK, op zich is de afwisseling prima zo maar ik zou, wat Laura al schrijft, lever toe gaan voegen aan je menu en ik zou zo snel mogelijk die gemalen handel plaats laten maken voor vlees in grotere stukken. Gemalen vlees heeft grote nadelen. Ten eerste weet je nog steeds niet wat je voert (en da's is 1 van de peilers van BARF) en ten tweede passeert gemalen vlees veel te snel het spijsverteringssysteem (ongemalen vlees is een andere peiler van BARF).
Door Staftime
#938719
[quote="Lizzy"]
Aha! OK, op zich is de afwisseling prima zo maar ik zou, wat Laura al schrijft, lever toe gaan voegen aan je menu en ik zou zo snel mogelijk die gemalen handel plaats laten maken voor vlees in grotere stukken. Gemalen vlees heeft grote nadelen. Ten eerste weet je nog steeds niet wat je voert (en da's is 1 van de peilers van BARF) en ten tweede passeert gemalen vlees veel te snel het spijsverteringssysteem (ongemalen vlees is een andere peiler van BARF).
[/quote]

Daar ben ik me allemaal zeker wel van bewust.

Probleem 1 is dat Romeo absoluut geen lever lust, dus dat wil ik bij mijn volgende bestelling wel gaan kopen, maar dan heel langzaam introduceren door er andere dingen doorheen te gaan vermengen, zoals knoflook/groentemix.
Probleem 2 is, dat Julia nog slecht reageert op nieuwe soorten vlees.
Eend verdraagt ze totaal niet, gaat ze van aan de waterpoep, dus dat krijgt zij niet meer.
Ik ben nu dus langzaam steeds meer dingen aan het introduceren en elke dag aan het opschrijven wat ze krijgt.
Ook hou ik bij wanneer ze diarree heeft gekregen.
Zodra ik weet wat ze allemaal goed verdraagt wil ik pas echt helemaal stoppen met de vleesmix, daarvan weet ik zeker dat ze het goed verdraagt en als ze diarree heeft, dan geef ik haar altijd vleesmix met kippenekken en is ze er zo weer vanaf.

En 500gr vleesmix per week vind ik niet zoveel eigenlijk.
Als ik me dan bedenk dat ze eerst een tijd elke dag CB hebben gegeten, vind ik dit nog niet zo'n slecht menu eerlijk gezegd.
Maar het kan beter, en het wordt ook beter, maar stapje voor stapje, niet alles tegelijk.
Door roefus
#938733
Lijkt me zeker beter dan een kvv, ik tel wel 10 diersoorten en ook flink wat kauwwerk.  :)
Door Lizzy
#938781
Staftime schreef: Daar ben ik me allemaal zeker wel van bewust.

Probleem 1 is dat Romeo absoluut geen lever lust, dus dat wil ik bij mijn volgende bestelling wel gaan kopen, maar dan heel langzaam introduceren door er andere dingen doorheen te gaan vermengen, zoals knoflook/groentemix.
Lust Romeo ook geen biologische lever? Het is heel gek maar veel honden die absoluut geen lever lusten (en kippenlevers en runderlever vaak het allerviest vinden), vinden biologische lever wel lekker. Dat zou je nog kunnen proberen. Anders de lever even licht aanbakken in wat olijfolie. De meeste honden vinden het dan wel lekker.
Probleem 2 is, dat Julia nog slecht reageert op nieuwe soorten vlees.
Eend verdraagt ze totaal niet, gaat ze van aan de waterpoep, dus dat krijgt zij niet meer.
Ik ben nu dus langzaam steeds meer dingen aan het introduceren en elke dag aan het opschrijven wat ze krijgt.
Ook hou ik bij wanneer ze diarree heeft gekregen.
Zodra ik weet wat ze allemaal goed verdraagt wil ik pas echt helemaal stoppen met de vleesmix, daarvan weet ik zeker dat ze het goed verdraagt en als ze diarree heeft, dan geef ik haar altijd vleesmix met kippenekken en is ze er zo weer vanaf.
OK. Strak plan om goed bij te houden hoe ze op wat reageert!
En 500gr vleesmix per week vind ik niet zoveel eigenlijk.
Nee, daar heb je ook wel gelijk in.
Als ik me dan bedenk dat ze eerst een tijd elke dag CB hebben gegeten, vind ik dit nog niet zo'n slecht menu eerlijk gezegd.
Maar het kan beter, en het wordt ook beter, maar stapje voor stapje, niet alles tegelijk.
Oh, maar mij heb je toch ook niet zien schrijven dat het een slecht menu is? In tegendeel hoor, het ziet er afwisselend uit en net wat Roefus al schrijft: lekker wat kluifwerk! En ik ben het helemaal met je eens, je geeft nu natuurlijk veeeeel minder gemalen voer als elke dag Carnibest! Ik ben alleen gewoon niet zo van de vleesmixjes, dus vandaar mijn opmerking. Volgens mij gaat het helemaal goedkomen!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 25 mar 2008, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Red_Hunter
#938806
Hier ook geen lever voor Flynn >:(
Vroeger altijd gegeten, maar ik krijg het er niet meer in. ???
Helaas de biologische lever hielp ook niet hier.
Van de week iets aangebakken en jumjum het was weg ::)
Alleen de buitenkant iets gebakken, van binnen nog rauw, maar toch was alles op.

Groetjes Trudie
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door