Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marsieyenna
#938478
Het valt me op dat Xayenne erg weinig drinkt en dat terwijl ze haar pups voedt.
De pupies zijn tevreden, zelfs het kleintje groeit.
Zelf oogt ze ook goed.
Ze eet wel, zij het kieskeurig, wat ik van mijn labje niet gewend ben.
Toen ze nog brokken at, dronk ze hééél veel.
Is dit normaal ??

Groetjes, Marijke
Door marsieyenna
#938545
Lizzy schreef: Honden die vers eten drinken sowieso veel minder dan honden die brokken eten. Heb je haar pas overgezet op vers?

Wat extra vocht kan geen kwaad, bij een teef die net bevallen is. Wat je haar kunt geven is: rauwe geitenmelk met rauwe honing. Dat geeft extra vocht en energie. Zie ook deze : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 164.0.html
Ze eet inmiddels wel anderhalf jaar vers, dus normaal was het me wel opgevallen dat ze bijna niet drinkt , maar nu met de pups, wist ik niet zeker of dat kwaad kan.
Ik heb haar wel water met yoghurt gegeven en gepureerde komkommer met yoghurt, maar ze wil eigelijk haar kist niet liever niet uitkomen voor eten of drinken.
Haar temperatuur is constant na de bevalling 39.2 en de pups groeien goed ( de kleine in verhouding wat minder maar groeit wel )

groetjes, Marijke
Door marsieyenna
#938546
Lizzy schreef: Honden die vers eten drinken sowieso veel minder dan honden die brokken eten. Heb je haar pas overgezet op vers?

Wat extra vocht kan geen kwaad, bij een teef die net bevallen is. Wat je haar kunt geven is: rauwe geitenmelk met rauwe honing. Dat geeft extra vocht en energie. Zie ook deze : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 164.0.html
Ik zal zo rauwe geitemelk halen, maar hoeveel mag ze dan in één keer ?

groetjes, marijke
Door Lizzy
#938549
marsieyenna schreef: Ik zal zo rauwe geitemelk halen, maar hoeveel mag ze dan in één keer ?

groetjes, marijke
Ik zou zeggen een lekker kommetje per keer geven. En een beetje afhankelijk van hoe de ontlasting er op wordt, zou je zelf tot 1 liter per dag mogen gaan (ik heb net een oud topic doorgespit en Angelique schreef dat drinken erg belangrijk is en als de teef niet aan de superdunne gaat - die kans is met geitenmelk dus minder groot - dan mag je zelf wel 1 liter geven). Ik zou zelf je teefje gewoon lekker laten uitzoeken hoeveel ze ervan wil drinken en dan de ontlasting in de gaten houden. Lust ze een halve liter, prima. Lust zel wel een hele liter, ook prima, zolang de ontlasting niet al te dun wordt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#938659
marsieyenna schreef: Ze eet inmiddels wel anderhalf jaar vers, dus normaal was het me wel opgevallen dat ze bijna niet drinkt , maar nu met de pups, wist ik niet zeker of dat kwaad kan.
Ik heb haar wel water met yoghurt gegeven en gepureerde komkommer met yoghurt, maar ze wil eigelijk haar kist niet liever niet uitkomen voor eten of drinken.
Haar temperatuur is constant na de bevalling 39.2 en de pups groeien goed ( de kleine in verhouding wat minder maar groeit wel )

groetjes, Marijke
Je zou eventueel ook wat bouillon kunnen geven als ze dat lust. Dat ze de kist niet wil uitkomen is normaal, hier dragen we het dan maar aan en dan eten/drinken ze maar even in de werpkist. Krijgt ze nog AB?
Door marsieyenna
#938675
Angelique schreef: Je zou eventueel ook wat bouillon kunnen geven als ze dat lust. Dat ze de kist niet wil uitkomen is normaal, hier dragen we het dan maar aan en dan eten/drinken ze maar even in de werpkist. Krijgt ze nog AB?
Ze krijgt idd nog AB ,ze heeft een keizerssnee gehad, maar dat ziet er heel netjes uit.
Bouillon heb ik geprobeerd, dat wil ze niet.
De komkommer met yoghurt gepureerd lukte wel.
Ik ga zo de geitemelk halen bij de geiteboer, ik ben benieuwd.

marijke
Door marsieyenna
#938727
Ze heeft net een kom geitemelk gekregen met een theelepel honing, op lichaamtemperatuur.
Ze vond het heerlijk, ik hoop dat het goed valt, dan ga ik morgen nog meer halen.
Een tip die ze bij de geiteboer gaven was om de melk in te vriezen, dan hoef je niet steeds op en neer te rijden voor een liter of 2.
Ik heb de melk ook geproefd, best lekker !

groetjes, Marijke
Gebruikersavatar
Door Angelique
#938805
marsieyenna schreef: Ze heeft net een kom geitemelk gekregen met een theelepel honing, op lichaamtemperatuur.
Ze vond het heerlijk, ik hoop dat het goed valt, dan ga ik morgen nog meer halen.
Een tip die ze bij de geiteboer gaven was om de melk in te vriezen, dan hoef je niet steeds op en neer te rijden voor een liter of 2.
Ik heb de melk ook geproefd, best lekker !

groetjes, Marijke
ah, mooi dat ze het met smaak heeft opgedronken! Aangezien ze nog Ab krijgt zou die temperatuur vanzelf beter moeten worden.
Door marsieyenna
#939129
De geitemelk is er goed ingebleven en ze heeft geen diarree ervan gekregen.
aL googeld op geitemelk vond ik dit :

Geitenmelk ook geschikt voor honden
Geitenmelk is niet alleen gezond voor volwassen honden en katten, maar voorkomt diarree bij puppy`s en kittens  ( bron kruidenvrouwtje)


Geitenmelk is de melk die gevormd wordt in de uier van een geit. De melk bestaat voor ongeveer 87% uit water en 13% droge stof. Deze droge stof is opgebouwd uit vetten, eiwitten, lactose en zouten. Vetten en eiwitten komen voor als vaste kleine deeltjes, de suikers zijn opgelost en de zouten zijn deels opgelost en deels gebonden aan de eiwitten. Het drogestofgehalte van geitenmelk is gelijk aan koemelk. Schapenmelk heeft een hoger drogestofgehalte. ( bron wikipedia)

Ik las ook  nog ergens dat de droge stof als puppy aanmaak melk verkocht wordt .

groetejs Marijke
Gebruikersavatar
Door Angelique
#939179
marsieyenna schreef: De geitemelk is er goed ingebleven en ze heeft geen diarree ervan gekregen.
aL googeld op geitemelk vond ik dit :

Geitenmelk ook geschikt voor honden
Geitenmelk is niet alleen gezond voor volwassen honden en katten, maar voorkomt diarree bij puppy`s en kittens  ( bron kruidenvrouwtje)


Geitenmelk is de melk die gevormd wordt in de uier van een geit. De melk bestaat voor ongeveer 87% uit water en 13% droge stof. Deze droge stof is opgebouwd uit vetten, eiwitten, lactose en zouten. Vetten en eiwitten komen voor als vaste kleine deeltjes, de suikers zijn opgelost en de zouten zijn deels opgelost en deels gebonden aan de eiwitten. Het drogestofgehalte van geitenmelk is gelijk aan koemelk. Schapenmelk heeft een hoger drogestofgehalte. ( bron wikipedia)

Ik las ook  nog ergens dat de droge stof als puppy aanmaak melk verkocht wordt .

groetejs Marijke


De pupmelk van Farmfood is op basis van geitenmelk. Ik heb deze de laatste 2 nestjes gebruikt en het is hier goed bevallen.
Door marsieyenna
#939180
Angelique schreef: De pupmelk van Farmfood is op basis van geitenmelk. Ik heb deze de laatste 2 nestjes gebruikt en het is hier goed bevallen.
O . dan had ik het denk ik daar gelezen.
Maar betekent het dan ook dat ik de geitenmelk van de geitenboer ook voor de puppies zou kunnen gebruiken ?
Ik denk dat de samenstelling uiteindelijk hetzelfde is.
Het is nu niet nodig , ze heeft nu genoeg melk.
Het is niet zo'n groot nest

groetjes, Marijke
Gebruikersavatar
Door Angelique
#939183
marsieyenna schreef: O . dan had ik het denk ik daar gelezen.
Maar betekent het dan ook dat ik de geitenmelk van de geitenboer ook voor de puppies zou kunnen gebruiken ?
Ik denk dat de samenstelling uiteindelijk hetzelfde is.
Het is nu niet nodig , ze heeft nu genoeg melk.
Het is niet zo'n groot nest

groetjes, Marijke
Ik weet het niet, jouw geitenmelk is geitenmelk en die pupmelk is op basis van geitenmelk, dus daar zal nog het een en ander aan toegevoegt zijn.
Door Lizzy
#939209
Ja, volgens mij zijn daar dingen aan toegevoegd aan de FF puppymelk. Ik hoor over de FF puppymelk eigenlijk alleen maar goede berichten.

Volwassen honden geef je trouwens normaalgesproken inderdaad geen zuivel. Maar rauwe geitenmelk is in geval van zogende teven echt een prima extraatje! En Juliette de Bairacli Levy en Ian Billinghurst en de ervaring van ervaren fokkers weten dat beter dan het kruidenvrouwtje ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door