Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Ellen Els en Nina
#937180
Hallo,
Ik twijfel of mijn honden wel alle voedingsstoffen etc krijgen die ze nodig hebben.
We hebbent 2 honden, de oudste 3,5 jaar weegt 10 kg; de jongste 7 maanden, net loops geweest weegt bijna 9 kg. Allebei teefjes van het ras Lagotto Romagnolo. De twijfel zit puur in mijn onzekerheid. De honden zijn vrolijk, energiek, zelden ziek, rennen spelen en zitten vol levenslust.

Wat eten ze:
De basis voor samen is dagelijks 500 gr Carnibest (soms Energique). Hierbij krijgen ze dagelijks aangevuld: kippennek, -vleugels, eendennek, zalmkop, sardien, runderstrot, parelhoenkarkas, konijn (alle delen behalve ingewanden), een enkele keer lamsvlees. Soms een eitje en/of wat yoghurt.
Dit alles volledig willekeurig zowel qua volgorde als gewicht. Ik voer op het oog (honden zijn prima op gewicht, je voelt duidelijk hun ribben).

Kijkend naar de honden nu ben ik overtuigd dat het goed met ze gaat. Maar missen ze iets waar ze mogelijk in de toekomst last van kunnen krijgen? Ik weeg immers niets, heb geen overzicht op percentages bot/vlees en ik voeg geen supplementen toe.

Wat vinden jullie?
Door Lizzy
#937195
[quote="Ellen Els en Nina"]
Hallo,
Ik twijfel of mijn honden wel alle voedingsstoffen etc krijgen die ze nodig hebben.
We hebbent 2 honden, de oudste 3,5 jaar weegt 10 kg; de jongste 7 maanden, net loops geweest weegt bijna 9 kg. Allebei teefjes van het ras Lagotto Romagnolo. De twijfel zit puur in mijn onzekerheid. De honden zijn vrolijk, energiek, zelden ziek, rennen spelen en zitten vol levenslust.

Wat eten ze:
De basis voor samen is dagelijks 500 gr Carnibest (soms Energique). Hierbij krijgen ze dagelijks aangevuld: kippennek, -vleugels, eendennek, zalmkop, sardien, runderstrot, parelhoenkarkas, konijn (alle delen behalve ingewanden), een enkele keer lamsvlees. Soms een eitje en/of wat yoghurt.
Dit alles volledig willekeurig zowel qua volgorde als gewicht. Ik voer op het oog (honden zijn prima op gewicht, je voelt duidelijk hun ribben).

Kijkend naar de honden nu ben ik overtuigd dat het goed met ze gaat. Maar missen ze iets waar ze mogelijk in de toekomst last van kunnen krijgen? Ik weeg immers niets, heb geen overzicht op percentages bot/vlees en ik voeg geen supplementen toe.

Wat vinden jullie?
[/quote]

Even een paar vragen aan je. Je geeft 500 gram Carnibest per dag. Hoeveel geef je aan andere dingen? En hoe verdeel je de andere dingen over de week? Ik bedoel, kijk, als je 5 dagen kip geeft en 1 dag eend en 1 dag konijn, is het een ander verhaal dan wanneer je bijv. 1 dag kip, 2 dag eend, 1 dag zalm, 1 dag parelhoen, etc. geeft.
Door Ellen Els en Nina
#937210
De "bijgerechten" worden dagelijks afgewisseld, hoewel soms 2 dagen hetzelfde omdat het te veel was voor 1 dag.
Hoeveelheden, tja, ik weet het niet, omdat ik het niet weeg,  maar het is (per hond) meestal in de orde van grootte van 3-4 kippennekken- 1-2 kippenvleugels, 1 hele zalmkop, maar die gaat lang niet op, konijn: pootje, of kop, of halve ruggengraat met ribben en vlees, runderstrot probeer ik klein te krijgen ( in 3-en) of neem ik na een tijdje weg, sardines 1-2.
Oh ja, de oudste is gecastreerd, die krijgt naar verhouding wat minder carnibest dan "onze puber"
Gebruikersavatar
Door Nitus
#937223
Als je zeker wilt weten of je verhoudingen een beetje goed zijn zou ik toch een tijdje bijhouden wat je je honden hebt gegeven. En er achteraf eens een rekensommetje op los laten.
Door Lizzy
#938458
[quote="Ellen Els en Nina"]
De "bijgerechten" worden dagelijks afgewisseld, hoewel soms 2 dagen hetzelfde omdat het te veel was voor 1 dag.
Hoeveelheden, tja, ik weet het niet, omdat ik het niet weeg,  maar het is (per hond) meestal in de orde van grootte van 3-4 kippennekken- 1-2 kippenvleugels, 1 hele zalmkop, maar die gaat lang niet op, konijn: pootje, of kop, of halve ruggengraat met ribben en vlees, runderstrot probeer ik klein te krijgen ( in 3-en) of neem ik na een tijdje weg, sardines 1-2.
Oh ja, de oudste is gecastreerd, die krijgt naar verhouding wat minder carnibest dan "onze puber"
[/quote]

OK, als je dagelijk afwisseld met diersoorten, dan ziet het er in ieder geval lekker afwisselend uit en dat is prima! Als ik het zo bekijk, dan voer je ongeveer de helft of iets meer dan de helft aan Carnibest. Dan lijkt me wat je nu bijvvoert prima. Hoe is de ontlasting van de honden?
Door Ellen Els en Nina
#938496
Ontlasting is goed. Kleur is afhankelijk van "bijvoer", hoe meer bot hoe lichter van kleur en hoe harder, maar da's normaal.
Ontlasting 2 a 3 keer per dag (keurig verdeeld, 's ochtends, 's middags en vaak 's avonds nog keer). Ze eten 2 keer per dag, 's ochtends en 's avonds.
Bedenk me net dat ik nog wel iets meer varieer (vergat kwartel, rundvlees, andere vissoorten) te noemen.
Door Lizzy
#938524
[quote="Ellen Els en Nina"]
Ontlasting is goed. Kleur is afhankelijk van "bijvoer", hoe meer bot hoe lichter van kleur en hoe harder, maar da's normaal.
Ontlasting 2 a 3 keer per dag (keurig verdeeld, 's ochtends, 's middags en vaak 's avonds nog keer). Ze eten 2 keer per dag, 's ochtends en 's avonds.
Bedenk me net dat ik nog wel iets meer varieer (vergat kwartel, rundvlees, andere vissoorten) te noemen.

[/quote]

Pfft, nou, variatie genoeg! Dat lijkt me echt prima! Als de ontlasting te wit/hard wordt, dan kun je altijd wat meer/vaker spiervlees geven. Als je voor de helft of meer Carnibest geeft, dan kun je prima 1 maaltijd met vlees of vleesbot en wat extra's geven en eventueel wat groente. Mocht je nou steeds minder Carnibest gaan geven en steeds meer zelf samengestelde dingen: dan zou ik zelf toch wel percentages gaan berekenen om te kijken of je een beetje de juiste verhoudingen voert.
Door Ellen Els en Nina
#938897
Bedankt! Tja, de basis van KVV (Carnibest, verschillende smaken en soms energique) zal ik wel blijven geven. Om meerdere redenen: natuurlijk gemak maar meer uit onzekerheid of ze alle benodigdheden wel genoeg binnen krijgen. Ik hoop dat de basis van KVV genoeg is om "compleet" te zijn. En natuurlijk gun ik hun de leuke, lekkere, spannende "extra's".

Ik begrijp uit de reacties dat de afwisseling belangrijk is. Die houd ik er ook zeker in, zowel in soorten vlees/vis als in hoeveelheid. Bovendien  vind ik het zelf ook leuk om lekkere dingen voor de meiden op de kop te tikken.

En kijken naar de vragende koppies "wat er vandaag weer in de bak ligt" is onbetaalbaar.  ;D

Nogmaals bedankt!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door