Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door geer
#928195
Bij Sophie komt ene ongelukje nooit alleen. Had ze vorige week (en die heeft zo nog steeds) een gat in haar kies, deze week begon ze te jeuken. Hele buikie rood. En ja hoor, grondige inspectie leerde dat er een werkvlo over Ted haar buik liep. Dus ze staat weer aan de Doils en op de Puur Huid.

En vandaag...heeft ze voor het eerst in een hele tijd weer een aanval van extreme misselijkheid. Ze was de hele middag al wat onrustig, in de namiddag had ze een aanval; die zakte weer af en net had ze weer een aanval. Hier staan standaard potten kattengras, die zijn nu leeg, ook Amstelveen is ontdaan van zijn halve groenvoorziening en nu ligt ze weer redelijk rustig. Wel met een harde, gespannen buik, maar toch, ze is net weer gaan liggen.

Terugdenkend bedacht ik mij dat ze zo'n aanval eigenlijk de hele 'winter' niet heeft gehad. In ieder geval niet zo heftig. En dus ben ik weer aan het verzinnen geslagen waar het nou in godsnaam aan zou kunnen liggen. Mogelijke opties:

- Iets met voer. Maar ik zou bij goed niet weten wat. Ze krijgt eigenlijk alles, alle vleessoorten, kvv, bot...er is eigenlijk niets veranderd in haar eetpatroon van de winter.

- Iets met stress. Daar kwam Liz mee tijdens de oppas afgelopen zomer. Daar had ze twee stressvolle dingen (nagels knippen en Dalmatendag) en op beide dagen was het bal. Maar hier is werkelijk waar geen snippertje stress te bekennen geweest de afgelopen tijd. Voor de aanval nog heerlijk door het bos gehuppeld. Dus ook die lijkt ergens af te vallen.

- Allergie? Ze is allergisch voor vlooien en sinds een weekje zit ze weer te bijten. Ik heb haar nog niet ontvlooid, dus aan dat soort middelen kan het niet liggen. Kan het zijn dat ze door een allergische reactie zo misselijk wordt? Dat ze een vlo opvreet? Ik weet het niet?

- Iets seizoensgebondens? Maar ook dat lijkt me stug, want hoewel het voorjaar in aantoch is vriest het gewoon en is het koud.

- Iets infectie-achtigs? Fout slootje bedronken?

- Toeval? Gewoon dikke vette toeval?

Wat ik wel opmerkelijk vind, ik ken Sophie redelijk goed. En ik al een paar dagen dat ze wat minder in haar vel zat. Dan beweegt ze net iets anders, iets trager, lijkt ze wat doffer, voelt ze wat vettig, is ze wat minder vrolijk, gaat ze verharen. Ze wordt een beetje Droopy dan, er hangt iets melancholisch over d'r. Misschien dikke lulkoek, maar die aanval vanmiddag verbaasde mij in die zin niet. Nu alleen nog uitvogelen wat nu de oorzaak kan zijn.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#928251
Hè jasses, da's weer balen :(.

Het hebben van vlooien en daaruit voortvloeiende jeukerigheid lijkt mij trouwens genoeg reden tot stress. Heb zelf maar eens de hele dag jeuk.... daar wordt je depri van en zit je minder goed in je vel enz... en bij Sophie ontaard dat uiteindelijk in misselijkheid?
Tja, 't is maar een theorie :-\.
Door Lizzy
#928305
Ach gossie, arme soofje! Haar buik is rood he? Sopt ze ook op haar buik? Is het denkbaar dat ze misselijk wordt van het gesop op haar buik? (waarbij ze bijvoorbeeld veel lucht naar binnen slikt).
Door Cathelijn
#928403
Ach gossie, wat vervelend. Ze zijn zo zielig he, tijdens zo'n aanval.

Jonas heeft het nu toch wel elke paar weken, niet altijd even heftig.
Ik kan er ook echt niet de vinger op leggen wat het triggert. Ik heb het opgegeven om ooit de reden te achterhalen. Het is gewoon toeval.
Hij wordt er soms mee wakker, heeft het 's nachts, 's ochtends, overdag. Op vis, vlees, groenten, vettigheden en magere dingen, botten of niet.
Geen vlooien, geen stress, niet seizoensgebonden. Hij zit supergoed in zijn velletje.

Ik probeer hem zo goed mogelijk de aanval door te loodsen. Gras laten eten en wat lopen, zodat het gas uit de darmen/maag kan...
En maar hopen dat het elke keer weer goed gaat  :-\

Sterkte met Sophie :-*
Door geer
#936448
Nou zeg, ligt Barfplaats eruit, krijgt Sophie weer een aanval. En een behoorlijke ook, ik hoop dat ze nu rustig blijft.

Lizzy's verklaring leek mij plausibel, soppen door vlooien, lucht door soppen = misselijk.

Maar helaas. Een strenge anti-sop controle heeft niet kunnen voorkomen dat ze vanavond weer een aanval had. En het lijkt wel of ze steeds heftiger worden. Ze kreeg een loeiharde buik en volgens mij milt (die zit links, toch?), ze had zo'n buikpijn dat ze amper wist hoe te bewegen, misselijk, slomig. Doodeng. Ik zou haar even uitlaten en dan wilde ik naar de dierenarts, maar tijdens de wandeling leek het weer soepeler te gaan. Na een flinke ronde is ze op de bank gaan liggen en nu slaapt ze.

Wat mij opvalt, het lijkt of de aanvallen iedere keer weer net iets heftiger worden, zou dan kunnen?
Door Moos
#936458
Zou het, omdat je zegt dat het steeds heftiger wordt, een idee zijn om bepaalde dingen na te laten kijken bij Sophie? Ik weet niet of dat al gedaan is hoor.
Ik ben geen da dus wat er precies zonder biopten e.d nagekeken zou kunnen worden weet ik niet, maar bijvoorbeeld haar milt, maag, darmen, dat daar eens serieuser naar gekeken wordt misschien?
Door evenstar
#936493
ik hoop dat het al wat beter gaat met Sophie arm ding Ik weet niet of honden last van galstenen kunnen hebben het is maar een idee omdat het aanvallen zijn en ze zo misselijk is met een loeiharde buik. sterkte ermee
Door geer
#937058
Dinsdag gaan we bloed laten prikken en overleggen wat de mogelijkheden zijn mbt een endoscopie. Ik wil nu gewoon weten of er een oorzaak te vinden is, voordat het onherroepelijk een keer echt mis gaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door