Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door lumi
#937548
Graag zou ik ervaringen willen hebben van mensen waarvan hun hond al van pup af aan op rauw is opgegroeid. Hoe heb je de groei meegemaakt? Was je hond snel op formaat, of juist niet en groeide deze langer door?

Lumi ondertussen bijna 5 maanden. Ze is bij de fokker op carnibest gezet (en de laatste week 1 keer per dag brokjes om aan te wennen) en ik voer haar CB. Lumi was vorige week 29,5 centimeter en een kooikerteefje 'hoort' minimaal 35 centimeter te worden. Ik vraag me af of ze de minimale maat gaat halen, of dat ze echt te klein blijft mede doordat ze rauw gevoerd wordt. Zelf ben ik juist eerder extreem grote kooikerhondjes gewend, een dochter van mijn andere kooikerhondje is zelf 44 (!) centimeter. In de afstamming van Lumi komen vrijwel geen kleine kooikerhondjes voor. Haar moeder is niet zo groot (37/ 38 cm), maar verder ken ik de eerste 5 generaties vrijwel alle honden en zelf generaties daarvoor ken ik wat honden en kleintjes komen niet voor.

Afbeelding
#937562
[quote="lumi"]
Graag zou ik ervaringen willen hebben van mensen waarvan hun hond al van pup af aan op rauw is opgegroeid. Hoe heb je de groei meegemaakt? Was je hond snel op formaat, of juist niet en groeide deze langer door?

Lumi ondertussen bijna 5 maanden. Ze is bij de fokker op carnibest gezet (en de laatste week 1 keer per dag brokjes om aan te wennen) en ik voer haar CB. Lumi was vorige week 29,5 centimeter en een kooikerteefje 'hoort' minimaal 35 centimeter te worden. Ik vraag me af of ze de minimale maat gaat halen, of dat ze echt te klein blijft mede doordat ze rauw gevoerd wordt. Zelf ben ik juist eerder extreem grote kooikerhondjes gewend, een dochter van mijn andere kooikerhondje is zelf 44 (!) centimeter. In de afstamming van Lumi komen vrijwel geen kleine kooikerhondjes voor. Haar moeder is niet zo groot (37/ 38 cm), maar verder ken ik de eerste 5 generaties vrijwel alle honden en zelf generaties daarvoor ken ik wat honden en kleintjes komen niet voor.

Afbeelding

[/quote]

Ik zie op dit moment nog niet in waarom ze die maat niet gaat halen. Nog niet eens 5 maanden oud. Die groeit nog wel even door hoor.

Zou ze die maat echter niet halen, dan ligt dat niet aan het voer, want hoogt is genetisch vastgelegd. Er is tussen brok en vershonden hooguit het verschil van HOE worden ze groot. Met brok is dat vaak met groeispurten, op vers, langzaam maar gestaag.

Hier heb ik 4 volwassen honden die nog nooit een brokje hebben gezien. Van 2 zusjes is er één een ukkie, net aan de ondermaat (56), de ander had qua hoogte ook een reu kunnen zijn (62). Een ander teefje is echt erg groot geworden (65) en mijn jongste teefje is weer een ukkie (56).
#937601
Volgens mij en ook in mijn ervaring groeien honden op vers langzamer en gestager dan brokkenhonden. Ze hebben iha minder last van groeispurts en stilstanden.
En 5 maanden is wel heel jong om al de volwassen grootte bereikt te hebben. Juist omdat honden op vers wat langzamer groeien.
#937603
mijn ervaring is ook dat honden op vers staan, heel mooi en gelijkmatig groeien!!
Dat is het voordeel van vers voeren.
Vergeet nooit meer dat de andere jongens zulke groeipijnen hadden!
En ze is nog maar 5 maanden----dat groeit nog wel even door!!
ellen
Door Fynn
#937616
Ik heb een reu van 10 maanden en die groeid ook heel gestaag op hij is echt nog een puber.
Zijn broertje staat heel hoog op zijn poten en is al wat "volwassener" als je hem ziet.
Terwijl zijn zus ook wat kleiner is.
Onze reu van 2,5 jaar is vanaf zijn 4e maand op versvlees gegaan.
Hij is ook langzaam opgegroeid en had meer tijd nodig om uit te zwaren.
Hij heeft geen last van groeipijnen.
Jouw hondje is 5 maanden en groeid in de hoogte nog even door hoor.
Alleen niet met van die uitschieters maar dat is beter voor de gewrichten.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
#937781
Bij Indy zag je ook duidelijk verschil t.o.v. haar nestgenootjes. Ze groeide ook veel gelijkmatiger, niet ineens van die dunne sprietpootjes als haar zusjes. En als je ze nu vergelijkt zie je niet veel verschil meer.
#937816
Onze boxer kreeg bij de fokker ook al kvv..... En wij geven het d'r ook nog steeds (onze vorrige boxer kreeg het ook).
Maar moet wel zeggen dat onze dame al vrij groot is hoor voor een teefje van bijna 9mnd. Ze weegt nu 30 kg en heeft een schouder hoogte van va 60 cm. Maar nu had ik al wel begrepen dat witte boxers net ff groter zijn dan de normale boxers.
Verder is ze dus absoluut niet dik eerder wat schraal, maar dat komt wel goed hoor als ze straks ff meer de breedte ingaat
Door lumi
#938289
Dank jullie wel voor jullie reacties! Mogelijk maak ik me een beetje voor niets zorgen. Wel kreeg ik van iemand vandaag de tip om haar langer puppyvoer te geven, dan zal ze misschien wat groter worden. Volgens mij werd ik raar aangekeken toen ik zei dat de versvlees krijgt. Toen was de reactie, meer eiwitten.
Ik was dat toch al niet van plan, maar mede door jullie reacties denk ik dat ik maar gewoon af moet wachten.
Lumi is mooi in verhouding en is helemaal geen slungelpup.
#938413
[quote="lumi"]
Dank jullie wel voor jullie reacties! Mogelijk maak ik me een beetje voor niets zorgen. Wel kreeg ik van iemand vandaag de tip om haar langer puppyvoer te geven, dan zal ze misschien wat groter worden. Volgens mij werd ik raar aangekeken toen ik zei dat de versvlees krijgt. Toen was de reactie, meer eiwitten.
Ik was dat toch al niet van plan, maar mede door jullie reacties denk ik dat ik maar gewoon af moet wachten.
Lumi is mooi in verhouding en is helemaal geen slungelpup.
[/quote]

en toen was het aan jou de beurt om even raar terug te kijken.  ;D ;D

Meer eiwitten Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding
#938725
Hier twee honden in huis.
Reu en teef.
Reu zit boven de maat, opgegroeid op KVV en Barf.
Teef zit goed in de maat (ik denk steeds te klein omdat ik haar altijd naast de reu zie ;D): opgegroeid met KVV en Barf.
Bij allebei maar 1 doos (12 kg) energique pup gegeven en daarna energique nr. 1 (volwassen voer)

Voordeel in vergelijking met mijn vorige honden, die wel opgegroeid zijn met brok: gelijkmatige groei zonder groeipijnen.

Dus dezelfde ervaring als voorgaande berichten.

Groetjes Trudie
Door Fynn
#939304
Bij ons is het net andersom teef is boven de maat met haar 71 cm  ;D
De oudste reu zit op 65 cm is volgens de rasstandaard goed .
En de jongste van 10 maanden is ook zo'n 65 cm maar nog niet uitgegroeid al hoewel ik niet verwacht dat er nog tig cm bij zal komen.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
#940159
Mijn hond (Labrador) is groot geworden met brokken, maar is ook aan de kleine kant. Ik weet de schofthoogte niet uit mijn hoofd, maar hij is kleiner dan menig Labrador-teefje. Zijn moeder was ook niet de grootste. Ik denk dat grootte vooral genetisch is. Ondanks de brokken groeide hij ook regelmatig en heeft nooit groeipijnen gehad.
#940374
Mijn shibaatje krijgt ook CB, en groeit mooi gelijkmatig op.
Vergelijkend met een ander shiba-teefje gaat ze mooi mee, ietsje korter/lager

Maar..... Wel zonder problemen.
En eten als een bouwvakker!!!(terwijl dit ras bekend staat om zn kieskeurigheid!)

Misschien groeien ze iets langer door, of net even langzamer maar komen net zover als ze moeten
Daar ben ik van overtuigd!
En ze zijn er zo gezonder door, en prima in orde...

Ik ben nog steeds blij met CB en af en toe een klein barf-ietsje...
(en Aiji nog meer.....)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door