Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#937485
Ik wil met Jack ook gaan Barf'en  (Max doet het zo goed en ... hij geniet zoveel meer van zijn happie  :) :) :) )

Info Jack: labrador 11,5 jaar oud, heeft trager werkende schildklier maar met Forthyron is dat al jaren prima onder controle. Jack is geboren met een te korte staart en verder geen bijzonderheden. Helaas is door de te korte staart, tijdens de groei naar een volwassen hond destijds zijn "poepgaatje" niet helemaal meegegroeit dus hij heeft de bek van een labrador en het "gaatje" van een type hond kleiner. Ik geef hem dus zijn gehele leven pruimen door zijn voer opdat hij niet verstopt en zijn ontlasting dus soepel blijft. Ik wil dus een menu samenstellen waarbij zijn ontlasting goed is, maar wel wat zachter blijft omdat hij anders verstopt raakt  ;) Jack staat al een aantal maanden op KVV.

Jack heeft af en toe al een kippennekje gekregen (of platgeslagen of vastgehouden), maar grotere stukken durf ik eigenlijk niet zo goed aan omdat ik bang ben dat hij dus verstopt raakt. Ik heb botmix bij Herby (omdat ik dan zeker weet dat het bot al fijn is gemalen) besteld en wil dus niet 50% vleesbot gaan geven, maar liever 45% en dan iets meer groente en spiervlees.
Kijken en rekenen jullie svp even mee? Suggesties zijn van harte welkom!!!!!

Jack: 32 kg, 600g per dag = 4200 per week
1900 vleesbot = 45%
1000 spiervlees = 24%
650 orgaan = 15% (waarvan 100 hart, 100 lever, 100 nier en 350 pens verdeeld over de week)
700 groente = 16%
Botmix bij Herby = 70% bot en 30% spier, dus die ga ik veel aanvullen met spiervlees  :P Per 100g botmix vul ik dan 50g spiervlees aan, zie hieronder.

Maandag
100 hart
200 rundersnippers
100 groentemix
200 botmix Herby (kip/eend)

Dinsdag
100 pens
250 rundersnippers
100 groentemix
150 botmix Herby (eend/konijn/haas)

Woensdag
  50 pens
100 groentemix
200 rundersnippers
200 botmix Herby (eend/konijn/haas)

Donderdag
100 lever
100 groentemix
250 rundersnippers
150 botmix Herby (kip/eend)

Vrijdag
100 pens
100 groentemix
200 rundersnippers
200 botmix Herby (100g kip/eend + 100g een/konijn/haas)

Zaterdag
100 nier
100 groentemix
250 rundersnippers
150 botmix (zalm)

Zondag
100 pens
100 groentemix
250 rundersnippers
150 botmix Herby (zalm)

Ik wil wel wekelijks ook nog een eitje en wat joghurt toevoegen, maar dat staat hier nog niet bij. Verder wil ik een notenmix gaan maken en zo af en toe gaan toevoegen.

Mijn vraag is:
1. kan dit week in week uit als menu dienen?
2. is het verantwoord om ongeveer 45% vleesbot te hanteren?
3. is het gevarieerd genoeg?

Als de KVV op is en de Herby bestelling binnen is wil ik gaan overstappen en dat zal over 1,5 week zijn ongeveer.

Ik kijk uit naar jullie reacties!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D :D :D
#937566
Hoi Daisy,

Ik heb natuurlijk nog maar weinig verstand van Barf :-[, maar ik denk dat ik in verhouding nog wat minder vleesbot zou geven, naar mjin idee is het verschil tussen 50% en 45% zo klein, zeker in verhouding tot Jack's probleem, snap je?

Ik hoop dat je wat zinniger reacties krijgt als die van mij  :-X :-X :-X 


:offtopic2: de fazant heb ik weggegooid, de heren lustten het alledrie niet  :yucky: :yucky: :yucky:
#937569
[quote="Nynke F"]
Hoi Daisy,

Ik heb natuurlijk nog maar weinig verstand van Barf :-[, maar ik denk dat ik in verhouding nog wat minder vleesbot zou geven, naar mjin idee is het verschil tussen 50% en 45% zo klein, zeker in verhouding tot Jack's probleem, snap je?

Ik hoop dat je wat zinniger reacties krijgt als die van mij  :-X :-X :-X 


:offtopic2: de fazant heb ik weggegooid, de heren lustten het alledrie niet   :yucky: :yucky: :yucky:
[/quote]

Hoi Nynke,

Wat jammer dat ze het niet eten, maar fazant schijnt wel bij meer honden niet in de smaak te vallen. Nou gelukkig had je er dan maar 1 meegenomen!
Dank voor je reactie en misschien heb je wel gelijk, maar ik weet niet tot welk minimum % vleesbot je kan gaan zonder dat het gezondheidsproblemen gaat geven, snap je? Ik hoop dat er nog wat reacties komen  ;)
#937571
Misschien is 45% voor jouw hond zelfs nog teveel. Ik zou eerder gelijk naar 30% vleesbot gaan. Je hond is volwassen EN heeft een probleem, ik denk dat 30% misschien wel eens zatjes voor hem is. Je kunt het gewoon aankijken. Ik zou zelf met 30% beginnen en eventueel wat meer geven als de ontlasting te dun is.

Ik zie 7 keer per week rundsnippers op het menu staan. Heb je de mogelijkheid om daar iets meer afwisseling in aan te brengen, bijv. met lamsvlees, geitenvlees, paardenvlees, etc/en dergelijke? De hart en de pens en de lever, van welk dier zijn die afkomstig?
#937612
Lizzy, thx!

Ik ga een menu samenstellen voor 30% vleesbot (pfff ben net al een uur bezig geweest  :D) . Runderkopvlees en is nu even omdat ik nog kalfs- en geitensnippers moest halen maar nog niet aan toe gekomen ben (en omdat Max zijn menu al behoorlijk gevarieerd is zag ik de noodzaak er niet van in om het deze week nog te gaan halen  :-[ :-[ :-[ :-[ ) Volgende week ga ik het gelijk inslaan. Tsja en de hart/pens en lever zijn ook van rund tenminste wat er nu in de vriezer ligt :-[ ::)

Als ik op 30% vleesbot ga zitten, dan moet ik dus het spiervlees gaan ophogen, want ik neem aan dat het orgaan en de groetemix gelijk blijft?
Laatst gewijzigd door De Geijsjes op zo 23 mar 2008, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
#937653
[quote="Nitus"]
Ben Lizzy niet ;), maar denk idd dat je het beste spiervlees kan toevoegen. Dus wat je minder aan vleesbot geeft vervangen door spiervlees, zo blijft het percentage orgaan en groentes onveranderd.
[/quote]

Dank je Nitus!  :) ;D Ik ga morgen weer eens rekenen, want even een menuutje uit de mouw schudden gaat helaas niet, zeker niet als je alles per dag in de juiste verhouding wilt hebben, haha. Maar goed ik heb dan ook nog 1,5 week voordat kvv op is.
#937658
[quote="De Geijsjes"]
Dank je Nitus!  :) ;D Ik ga morgen weer eens rekenen, want even een menuutje uit de mouw schudden gaat helaas niet, zeker niet als je alles per dag in de juiste verhouding wilt hebben, haha. Maar goed ik heb dan ook nog 1,5 week voordat kvv op is.
[/quote]

Mag ik vragen waarom je per dag alles in de juiste verhouding wil geven? Dat mag namelijk natuurlijk wel, maar hoeft meestal niet. Doe je dat ook om de ontlasting zo stabiel mogelijk altijd hetzelfde te houden?
Door roefus
#937681
Ik heb even een kanttekening.
Bij een vleesbotpercentage wordt normaal uitgegaan van vleesbotten met een gemiddelde van 50% vlees en 50% kaal bot. (fifty-fifty dus).
De verhouding kan wel 's wat afwijken, maar het is dan gemiddeld.
Ik zie dat jij de botmixen van Herby gebruikt, maar die zitten (als ik het zo lees) op 70-30%.
Dus, zoals ik denk, 70% kaal bot en 30 % vlees.
Ik vind zelf dat dat het 'menue samenstellen' hiermee toch anders maakt.
Zou je normaal (bij zelf samenstellen dus) op 30% vleesbot gaan zitten (aanbeveling van Lizzy), dan denk ik dat het in DIT geval nóg minder mag zijn, misschien zelfs slechts 25%.
Dan zou je qua 'kaal bot' nog op een 17,5 % uitkomen
En dat is ongeveer hetzelfde als 30% aan fifty-fifty vleesbotten (dat is 15% kaal).

Ik weet niet hoe belangrijk dit is voor jouw hond, maar als hij werkelijk vlug last kan hebben van verstopping, dan zou ik dus (bij gebruik van de herby-bottenmix) nóg lager gaan zitten, hooguit 25%...en dan even aankijken.
#937749
[quote="Lizzy"]
Mag ik vragen waarom je per dag alles in de juiste verhouding wil geven? Dat mag namelijk natuurlijk wel, maar hoeft meestal niet. Doe je dat ook om de ontlasting zo stabiel mogelijk altijd hetzelfde te houden?
[/quote]

Exact! om de ontlasting zo stabiel mogelijk te houden.  :)
#937754
[quote="roefus"]
Ik heb even een kanttekening.
Bij een vleesbotpercentage wordt normaal uitgegaan van vleesbotten met een gemiddelde van 50% vlees en 50% kaal bot. (fifty-fifty dus).
De verhouding kan wel 's wat afwijken, maar het is dan gemiddeld.
Ik zie dat jij de botmixen van Herby gebruikt, maar die zitten (als ik het zo lees) op 70-30%.
Dus, zoals ik denk, 70% kaal bot en 30 % vlees.
Ik vind zelf dat dat het 'menue samenstellen' hiermee toch anders maakt.
Zou je normaal (bij zelf samenstellen dus) op 30% vleesbot gaan zitten (aanbeveling van Lizzy), dan denk ik dat het in DIT geval nóg minder mag zijn, misschien zelfs slechts 25%.
Dan zou je qua 'kaal bot' nog op een 17,5 % uitkomen
En dat is ongeveer hetzelfde als 30% aan fifty-fifty vleesbotten (dat is 15% kaal).

Ik weet niet hoe belangrijk dit is voor jouw hond, maar als hij werkelijk vlug last kan hebben van verstopping, dan zou ik dus (bij gebruik van de herby-bottenmix) nóg lager gaan zitten, hooguit 25%...en dan even aankijken.


[/quote]

Hoi Roefus,
Het klopt dat de botmix van Herby 70 - 30% bedraagt en daar heb ik in mijn menu al rekening mee gehouden. Bij 100g botmix heb ik 50 g spiervlees gerekend, dus 150 botmix = botmix herby + 50g spiervlees.

Dank voor je oplettendheid  :-* Ik ga er vanuit dat Lizzy 30% (bij 50-50% bedoelt)  en ik houd dan rekening met de botmixen van Herby die niet 50-50% zijn  :P
Door roefus
#937758
[quote="De Geijsjes"]
Hoi Roefus,
Het klopt dat de botmix van Herby 70 - 30% bedraagt en daar heb ik in mijn menu al rekening mee gehouden. Bij 100g botmix heb ik 50 g spiervlees gerekend, dus 150 botmix = botmix herby + 50g spiervlees.

Dank voor je oplettendheid  :-* Ik ga er vanuit dat Lizzy 30% (bij 50-50% bedoelt)  en ik houd dan rekening met de botmixen van Herby die niet 50-50% zijn  :P
[/quote]

Oké.  ;)
Na, was goed bedoeld, ik zou niet graag hebben dat je labje problemen krijgt.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door