Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Marion
#93365
Ik heb 2 weken het menu van Tommie bijgehouden.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

maandag:
* 30 gr kalkoenvlees
30 gr groente/fruitmix
klein stukje gerookte zalm
* 1 kippenvleugel van 100 gr

dinsdag:
* 1/2 banaan op nuchtere maag
30 gr kalfsnier
30 gr groente/fruitmix
1/2 banaan
scheutje karnemelk
* lamsrib van 100 gr

woensdag:
* 30 gr rundvlees
30 gr groente/fruitmix
1 rauw ei incl. schil
* kippenvleugel van 100 gr
1/2 peer
scheutje karnemelk
1 capsule visolie

donderdag:
* 1 tomaatje op nuchtere maag
30 gr lamshart
30 gr groente/fruitmix
scheutje karnemelk
* beetje ijsbergsla met komkommer
kalfsrib van 100 gr

vrijdag:
* 30 gr schapevlees
scheutje magere melk
1 peer
* 1 sardientje van 100 gr
beetje tomaat met yoghurt

zaterdag:
* 1 hele kwartel van 200 gr
* beetje fruit gemixt met yoghurt

zondag:
* 30 gr vuile pens
* kalfsrib van 100 gr

maandag:
* 30 gr rundvlees
scheutje melk
* kippenvleugel van 100 gr

dinsdag:
* 30 gr kippenlever
30 gr groente/fruitmix
paar walnoten
beetje rauwkostmix (wortel, paprika, bleekselderij)
scheutje melk
* lamsrib van 100 gr

woensdag:
* 30 gr schapevlees
30 gr groente/fruitmix
beetje huttekase
paar druiven
* kalfsrib van 100 gr
beetje peer

donderdag:
* 30 gr vuile pens
30 gr groente/fruitmix
beetje huttekase
1 rauw ei
scheutje karnemelk
1 teentje knoflook
2 gemalen eierschalen
* kippenvleugel van 100 gr
1 capsule visolie

vrijdag:
* 30 gr kalkoen
30 gr groente/fruitmix
huttekase
* 1 sardientje van 100 gr
1 schijfje tomaat

zaterdag:
* 30 gr kalfs- of lams hersenen
30 gr groente/fruitmix
huttekase
* kalfsrib van 100 gr

zondag:
* 30 gr vuile pens
1 capsule visolie
beetje melk
* 1 lamsrib van 100 gr


Ik ben benieuwd! Brand los met jullie commentaren/opmerkingen/aanvullingen ;D
Door Lizzy
#93506
Nou, allereerst heb ik even gekeken naar de percentages (als je het niet erg vindt):

9,4% vlees
46,9% rauwe vleesbotten
10,9% orgaanvlees
22,4% groente en fruit
10,4% vis
-------
100%

En dan geef je natuurlijk ook wat zuivel en ei enzo (bovenstaande berekening is niet 100% goed want ik heb ei en zuivel niet meegerekend).

Nou, volgens mij wissel je behoorlijk wat af! Ik zie diverse soorten orgaanvlees (nier, hersen, pens, hart en ook van verschillende diersoorten). Je geeft ook behoorlijk wat afwisselende vleessoorten (ik zie schaap, rund, kalkoen, kip, etc) en ik zie behoorlijk verschillende soorten bot (kip, lam, kalf en kwartel). Dus dat lijkt me perfect!

Je geeft bijna iedere dag zuivel he? Mag ik vragen waarom? Niks mis mee hoor, daar niet van! Maar een hond heeft (denk ik) niet zo vaak of geen zuivel nodig.

Nou, eigenlijk heb ik er niks aan toe te voegen. Het ziet er gewoon goed uit! Hoe doet Tommie het? Is zijn ontlasting ook goed?

Groetjes, Lizzy
Door Marion
#93538
Ik meng de groentemix met de huttekase of melk, anders lust ie het niet... ::), ook niet als ik het alleen met het vlees meng, dus vandaar.
Ik vroeg me af of ik niet teveel extra´s gaf, ik probeer dat nu ook wat in de gaten te houden.
Vind je de percentages oke zo?
Tommie doet het goed. Zijn ontlasting is ook goed. Soms zijn het "perfecte drolletjes", soms zie je wat onverteerde dingetjes terug, (zoals toen ik die gemalen eierschalen had gegeven). Maar geen diarree problemen of problemen met het verteren van bot ofzo.
Hij is wel, zoals ik in een andere topic schreef, af en toe wat "bedrukt", niet zo uitgelaten en speels als je bij een jonge JR zou verwachten, dus ik ga nog wel even een bloedonderzoek laten doen, voor de zekerheid.
Maar verder gaat het prima met hem en het BARF eten.

Als ik nu eens geen melk meer ga geven , maar de groentemix alleen nog maar meng met huttekase, zou dat dan beter zijn? Huttekase vindt hij lekkerder dan melk.

Vind je niet dat ik voor zo´n klein hondje te veel fruit heb gegeven? bv een hele peer, hele tomaat, hele banaan enz. Is dit niet teveel? Hij heeft er geen last van gehad hoor.

Bedankt voor je berekening want daar kwam ik niet helemaal aan uit!

groetjes Marion
Door Lizzy
#93559
Marion schreef: Ik meng de groentemix met de huttekase of melk, anders lust ie het niet... ::), ook niet als ik het alleen met het vlees meng, dus vandaar.
Aha! Hij is geen groente-freakje dus.... Ga anders iets minder groente geven. Je geeft nu 22,4%. Dat is op zich prima, maar aan de hoge kant. Je zou iets meer vlees (spiervlees of orgaanvlees, beide is nog niet aan de te hoge kant) mogen geven. Misschien dat hij minder groente met meer vlees of orgaanvlees wel eet. Want opzich heeft een hond geen zuivel nodig.
Ik vroeg me af of ik niet teveel extra´s gaf, ik probeer dat nu ook wat in de gaten te houden.
Met extra's bedoel je de peer, banaan en tomaat enzo? Ach, ik denk op zich dat het niet veel kwaad kan. Zelf geef ik af en toe wel wat banaan of peer of komkommer tussendoor. Tomaat geef ik niet want mijn Basset reageert daar niet goed op. Tomaat is een groente uit de nachtschade familie en sommige honden krijgen daar jeuk of diarree van. Maar goed, met andere woorden: dit lijkt me geen probleem.
Vind je de percentages oke zo?
Ik weet niet hoe het zit met de botten die je geeft. Zit daar meer vlees als bot aan of meer bot als vlees of 50/50? Als er meer bot als vlees aan zit, dan zou je ietsjes meer spiervlees kunnen geven. Desnoods iets meer orgaanvlees, want 11% orgaanvlees is niet te hoog (mag tot 15% - Ik zou zelf kiezen voor spiervlees). En qua groente zou je iets minder mogen geven. Misschien dat hij het dan ook makkerlijker eet. Verder ziet het er echt goed uit hoor. Zonder de eieren mee te hebben gerekend zit je op 77,6% voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong dus dat is ook prima! (met ei zit je vast op 80%).
Tommie doet het goed. Zijn ontlasting is ook goed. Soms zijn het "perfecte drolletjes", soms zie je wat onverteerde dingetjes terug, (zoals toen ik die gemalen eierschalen had gegeven). Maar geen diarree problemen of problemen met het verteren van bot ofzo.
OK, dat klinkt goed.
Hij is wel, zoals ik in een andere topic schreef, af en toe wat "bedrukt", niet zo uitgelaten en speels als je bij een jonge JR zou verwachten, dus ik ga nog wel even een bloedonderzoek laten doen, voor de zekerheid.
Maar verder gaat het prima met hem en het BARF eten.
Hoe lang geef je hem nu zelf samengestelde maaltijden? En wat gaf je hiervoor? Was hij doen wel speelser en drukker?

Twijfel je ergens aan, qua de voeding? Ik vind dat je heel afwisselend eten aan jouw hond geeft. Maar ik krijg de indruk dat je het zelf allemaal nog niet zo vertrouwt? Denk je dat hij vitamines/mineralen tekort komt? Je zou hem eventueel wat vaker visolie kunnen geven. Ook zou je (om jezelf gerust te stellen) hem bijv. 3 keer per week een multivitamine/mineraal tabletje of poeder kunnen geven. En je zou ook dingen kunnen geven als bijen-pollen. Dat geeft energie.

Wat geef je allemaal voor groentes in de groentemix? Doe je daar ook wat zeewier bij? Zo niet: je zou eventueel wat waterkers of Ao-nori (zeewier) poeder kunnen toevoegen.

En natuurlijk kan een onderzoekje bij de dierenarts nooit kwaad!!
Als ik nu eens geen melk meer ga geven , maar de groentemix alleen nog maar meng met huttekase, zou dat dan beter zijn? Huttekase vindt hij lekkerder dan melk.
Ik vind melk niet zo.... Zie boven. Ik zou iets meer vlees en iets minder groente geven. Desnoods doe je daar nog de ene dag een beetje huttekase doorheen en de andere keer een rauw eitje en de keer daarop een keer gemalen rauwe zaadjes en/of nootjes. Gemalen rauwe zaadjes en nootjes maakt de groentes was "molliger" waardoor de meeste honden ze lekkerder vinden. Eventueel kun je wat experimenteren met groentes. Sommige honden vinden sommige groentes ook gewoon niet lekker..... groentes die mijn honden echt super vinden: pompoen, witlof, waterkers, courgettes, veldsla, wortel, bietjes, alfalfa, peterselie. Groentes die ze echt niet te knagen vinden: bleekselderij, groene paprika, rucola-sla.
Vind je niet dat ik voor zo´n klein hondje te veel fruit heb gegeven? bv een hele peer, hele tomaat, hele banaan enz. Is dit niet teveel? Hij heeft er geen last van gehad hoor.
Nou.... ah.... ik weet eigenlijk niet.... misschien is het inderdaad een beetje veel en zou je iets minder kunnen geven.... fruit bevat natuurlijk vrij veel suikers..... Geef hem anders ipv peer of banaan eens wortel of courgette of komkommer!
Bedankt voor je berekening want daar kwam ik niet helemaal aan uit!

groetjes Marion
Graag gedaan. Wil ik je uitleggen hoe ik de berekening heb gemaakt?
Groetjes, Lizzy
Door Truus
#93566
He Marion,
Als je het goed vindt, lees ik lekker mee ;D.
Ik steek er ook wat van op ;).
Het gaat wel goed met jouw samenstellen he.
Door Marion
#93627
[quote="Truus"]
He Marion,
Als je het goed vindt, lees ik lekker mee ;D.
Ik steek er ook wat van op ;).
Het gaat wel goed met jouw samenstellen he.
[/quote]Ik hoop dat jij er ook wat ideetjes aan op kan doen ;)
Door Marion
#93632
Ik weet niet hoe het zit met de botten die je geeft. Zit daar meer vlees als bot aan of meer bot als vlees of 50/50? Als er meer bot als vlees aan zit, dan zou je ietsjes meer spiervlees kunnen geven. Desnoods iets meer orgaanvlees, want 11% orgaanvlees is niet te hoog (mag tot 15% - Ik zou zelf kiezen voor spiervlees). En qua groente zou je iets minder mogen geven. Misschien dat hij het dan ook makkerlijker eet.
Aan de botten zit meer vlees dan bot. Ik heb bij de nieuwe lading die ik gehaald heb het vlees er wat afgesneden tot ongeveer 50/50. Ik ga idd de groente iets minderen en het spiervlees iets ophogen.
Hoe lang geef je hem nu zelf samengestelde maaltijden? En wat gaf je hiervoor? Was hij doen wel speelser en drukker?
Tommie krijgt nu sinds anderhalve maand ongeveeer zelf samengestelde maaltijden. Hiervoor kreeg hij 2 weken kant en klaar vers voer, en daarvoor royal canin brokken en pedigree zacht voer. Ik weet niet precies meer wanneer het andere gedrag begonnen is, maar het kan best eens zijn sinds het zelf samenstellen. Ik weet het niet meer.
Twijfel je ergens aan, qua de voeding? Ik vind dat je heel afwisselend eten aan jouw hond geeft. Maar ik krijg de indruk dat je het zelf allemaal nog niet zo vertrouwt? Denk je dat hij vitamines/mineralen tekort komt?
ik ben idd nog een beetje onzeker, of ik wel voldoende gevarieerd samenstel en of hij wel voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Maar ik ben blij te horen dat het menu voldoende gevarieerd is!
Je zou hem eventueel wat vaker visolie kunnen geven. Ook zou je (om jezelf gerust te stellen) hem bijv. 3 keer per week een multivitamine/mineraal tabletje of poeder kunnen geven. En je zou ook dingen kunnen geven als bijen-pollen. Dat geeft energie.
kan zo´n multi-vitamine geen kwaad dan? Ikm heb begrepen dat het niet goed is al je teveel vitamine ADEK geeft?
Wat geef je allemaal voor groentes in de groentemix?
courgette, komkommers, avocado, knoflook, wortel, bleekselderij, alfalfa, peultjes, sla, paprika, tijm, paksoi, peterselie, andijvie.
Doe je daar ook wat zeewier bij? Zo niet: je zou eventueel wat waterkers of Ao-nori (zeewier) poeder kunnen toevoegen.
dit was ik al van plan om toe te gaan voegen. Waar is dit ook al weer precies goed voor?
En natuurlijk kan een onderzoekje bij de dierenarts nooit kwaad!!
al is het alleen maar om mijn onzekerheid weg te nemen :P
Ik zou iets meer vlees en iets minder groente geven. Desnoods doe je daar nog de ene dag een beetje huttekase doorheen en de andere keer een rauw eitje en de keer daarop een keer gemalen rauwe zaadjes en/of nootjes. Gemalen rauwe zaadjes en nootjes maakt de groentes was "molliger" waardoor de meeste honden ze lekkerder vinden.
Dat ga ik doen. Wat voor zaadjes en nootjes kan ik nemen? En wat betekent "rauwe" zaadjes en nootjes? En waar zijn die te koop?
Wil ik je uitleggen hoe ik de berekening heb gemaakt?
heel graag!
Door Lizzy
#93650
Aan de botten zit meer vlees dan bot. Ik heb bij de nieuwe lading die ik gehaald heb het vlees er wat afgesneden tot ongeveer 50/50. Ik ga idd de groente iets minderen en het spiervlees iets ophogen
Dat dacht ik wel. Dat is perfect hoor. Maar dan nog mag je best iets meer spiervlees geven om de groente beter eetbaar te maken! Let op dat je niet te weinig bot gaat geven (zo ziet het er niet naar uit hoor!!).
Tommie krijgt nu sinds anderhalve maand ongeveeer zelf samengestelde maaltijden. Hiervoor kreeg hij 2 weken kant en klaar vers voer, en daarvoor royal canin brokken en pedigree zacht voer. Ik weet niet precies meer wanneer het andere gedrag begonnen is, maar het kan best eens zijn sinds het zelf samenstellen. Ik weet het niet meer.
Dus eigenlijk krijgt hij nog maar heel kort rauwe voeding... Tja, moeilijk om te bepalen of het aan het zelf samenstellen ligt... Ik denk zelf van niet, omdat de voeding die je geeft er gewoon prima uit ziet. Sommige honden worden overigens wel veel rustiger van verse voeding. Die worden meer zichzelf. Dat waren dan eerst vaak extreem drukke honden. Maar dat is bij Tommie niet aan de orde, begrijp ik. Ik liet hem nakijken. Gewoon, voor de zekerheid. Even hart en longen laten luisteren enzo. Want nogmaals, ik geloof niet dat het aan de voeding ligt, maar misschien is er iets anders aan de hand. Is hij trouwens de afgelopen maanden gevaccineerd?
ik ben idd nog een beetje onzeker, of ik wel voldoende gevarieerd samenstel en of hij wel voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Maar ik ben blij te horen dat het menu voldoende gevarieerd is!
Ja, ik vind het hartstikke gevarieerd. Je kunt altijd nOg meer varieren (als je dat leuk vindt) door bijv. eend of parelhoen of geit toe te gaan voegen.

Overigens, gekke vraag: is Tommie soms extra rustig na de kalkoenmaaltijden? Ik las laatst in een boek van Pat McKay dat er een stof in kalkoenvlees zit die hond en mens rustig maakt.
kan zo´n multi-vitamine geen kwaad dan? Ikm heb begrepen dat het niet goed is al je teveel vitamine ADEK geeft?
Nee, ik vind van niet. Je kunt een vitamine/mineralen preparaat als die van de Groene Os geven (voor honden en katten) en daar zit geen vitamine ADEK in tot de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Je kunt ook een multivitamine voor mensen geven waar een mens er bijv. 2 of 3 per dag van in zou moeten nemen en dan geef je er 1 per keer en dat een dag of 3 in de week. Dan kun je gewoon niet overdoseren. Je kunt dan bijv. nog zeggen (veiligheidshalve) dat je deze pil niet geeft op de dagen dat je lever of sardien geeft (vitamine A en D).

Nogmaals, naar mijn beleving is het niet nodig om extra vitamines te geven, maar kwaad kan het (in mijn ogen) ook niet.
courgette, komkommers, avocado, knoflook, wortel, bleekselderij, alfalfa, peultjes, sla, paprika, tijm, paksoi, peterselie, andijvie
Nou, ook dit ziet er weer goed uit. Sommige honden vinden paprika en bleekselderij dus niet om te eten, dus je zou dat weg kunnen laten en eens pompoen + waterkers + witlof toe kunnen voegen om te kijken of hij dat lekkerder vindt.
dit was ik al van plan om toe te gaan voegen. Waar is dit ook al weer precies goed voor?
Ook dit bevat weer veel vitamines en mineralen. En ook wat jodium. Een hond heeft dat wel nodig. Niet veel of vaak, maar wel af en toe. Goed, even wat extra info over zeewier:

"Zeewier is een uitstekende, caloriearme bron van proteine. Zeewier zit vol oplosbare vezels, is zeer rijk aan calcium en magnesium, is een geweldige bron van betacaroteen en kalium en bevat uitzonderlijke hoeveelheden ijzer en zink. Zeewier bevat van alle voedingsmiddelen eruit de meeste natuurlijke jodium, een mineraal dat essentieel is voor een goed functionerende schildklier. Voor vegetariers en veganisten is zeewier een absolute must vanwege het gehalte aan vitamine B12 - 100 gram levert vele keren de minimale dagelijkse behoefte".
al is het alleen maar om mijn onzekerheid weg te nemen :P
Precies!
Dat ga ik doen. Wat voor zaadjes en nootjes kan ik nemen? En wat betekent "rauwe" zaadjes en nootjes? En waar zijn die te koop?
Ik koop zelf alle zaden en noten bij de reformwinkel. Je hebt noten die gebrand of gefrituurd of geroosterd zijn en die moet je dus niet hebben. Maar bij de reformwinkel heb je ook alle noten en zaden in rauwe vorm te koop. Ik maal af en toe een dessertlepel zaden/noten voor mijn honden (ongeveer 2 a 3 keer per week - nu heb ik het al door de groentemix gegooid en voor 2 weken porties ingevroren. Ik weet nog niet of dat bevalt) in een koffieboon-maal-machientje. Ik geef zelf:

sesamzaad, pompoenzaad, zonnebloempitten, walnoten, hazelnoten, pecannoten, paranoten. Macadamia noten schijnen overigens giftig voor honden te zijn! Niet geven dus!

Sesamzaad bevat veel calcium, vitamine E, ijzer, magnesium, foliumzuur, vitamine B's en proteine.

Pompoenzaden bevatten veel vezels, magnesium, kalium, ijzer, fosfor, zink en een beetje vitamine A. Deze zaden werken lintworm-afdrijvend.

Pecannoten bevatten veel onverzadigde vetzuren en vrij veel vezels. Ze leveren ook een bescheiden hoeveelheid calcium, magnesium, ijzer en zink en 100 gram lever mere dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine E.

Zonnebloempitten bevatten veel proteine, vitamine B, ijzer, zink, kalium, en seleen en behoren tot de beste bronnen van vitamine E.

Paranoten behoren tot de rijkste bronnen van het essentiele mineraal seleen. Een paar noten per dag zijn meer dan voldoende om de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van dit mineraal binnen te krijgen.

Hazelnoten bevatten veel proteine, vezels en magnesium. Ze bevatten ook ijzer, zink en veel vitamine E. 100 gram levert genoeg voor een hele week.

Walnoten bevatten vetzuren, proteine, een beetje zink, vitamine E en foliumzuur.

heel graag!
Komt tie:

Eerst tel ik alle voedingsmiddelen bij elkaar op in de groepen:

Spiervlees, vleesbotten, orgaanvlees, groente/fruit, vis (en soms ook zuivel, eieren, tafelresten, supplementen).

In jou geval was dit bijv. 6 maal 30 gram spiervlees (excuslief het spiervlees van de botten) = 180 gram totaal.

Je had 900 gram in totaal aan vleesbotten.

Je had 210 gram in totaal aan orgaanvlees

Je had 430 gram in totaal aan groente en fruit

Je had 200 gram in totaal aan vis

Bij elkaar kwam je op een totaal van 1920 gram voedsel (geinig he, mijn Dalmaat eet dit in 2 dagen ;D).

Dan bereken je hoeveel 1% is van 1920 en dat is dus 19,2%

Dan doe je alle categorieen nemen (vlees, vleesbot, groente, etc) gedeeld-door 19,2 en dan heb je het percentage!

Dus, 180 gram spiervlees gedeeld door 19,2 = 9,37% (naar boven afronden)

Dus, 900 gram vleesbotten gedeeld door 19,2 = 46,9%

Dus, 210 gram orgaanvlees gedeeld door 19,2 = 10,9%

Enzovoorts.

Als je het totaal aan % weer optelt moet dit natuurlijk op 100% uitkomen (controle voor jezelf).

Groetjes, Lizzy
Door Marion
#93671
Is hij trouwens de afgelopen maanden gevaccineerd?
nee
je kunt altijd nOg meer varieren (als je dat leuk vindt) door bijv. eend of parelhoen of geit toe te gaan voegen.
ik hoop bij de marokkaanse slager goedkoop aan geitenribben te komen. Ook ben ik op zoek naar een boer waar ik dan goedkoop aan konijn kan komen (JR´s werden vroeger gebruikt voor de konijnenjacht, dus dat leek me ook wel toepasselijk ;D). Laats in het park heb ik Tommie gesommeerd zelf maar een (gratis) eend te vangen maar dat is niet gelukt ;D grapje. Maar ik wil dus idd nog meer gaan variëren.
Overigens, gekke vraag: is Tommie soms extra rustig na de kalkoenmaaltijden? Ik las laatst in een boek van Pat McKay dat er een stof in kalkoenvlees zit die hond en mens rustig maakt.
daar zou ik eens op moeten gaan letten :o
Overigens is Tommie binnenshuis meestal wel vrij rustig, tenzij er logeetjes zijn om mee te spelen. Maar dat vind ik normaal. Het gaat erom dat hij soms als we door het bos wandelen niet als een blije jonge hond rondrent maar wat stijfjes achter me aan sjokt. Maar goed, ik ga van de week eens langs de da, dan zullen we wel zien.



Sommige honden vinden paprika en bleekselderij dus niet om te eten, dus je zou dat weg kunnen laten en eens pompoen + waterkers + witlof toe kunnen voegen om te kijken of hij dat lekkerder vindt.
Paprika is hij, net als ik, gek op; hij (en ik) eten dit vaak ook als tussendoortje :P Maar bleekselderij wil hij idd nooit zo als tussendoortje. Mijn groentemix is nog niet op, maar ik zal eens wat gaan uitproberen.
Komt tie:

Eerst tel ik alle voedingsmiddelen bij elkaar op in de groepen:

Spiervlees, vleesbotten, orgaanvlees, groente/fruit, vis (en soms ook zuivel, eieren, tafelresten, supplementen).

In jou geval was dit bijv. 6 maal 30 gram spiervlees (excuslief het spiervlees van de botten) = 180 gram totaal.

Je had 900 gram in totaal aan vleesbotten.

Je had 210 gram in totaal aan orgaanvlees

Je had 430 gram in totaal aan groente en fruit

Je had 200 gram in totaal aan vis

Bij elkaar kwam je op een totaal van 1920 gram voedsel (geinig he, mijn Dalmaat eet dit in 2 dagen ;D).

Dan bereken je hoeveel 1% is van 1920 en dat is dus 19,2%

Dan doe je alle categorieen nemen (vlees, vleesbot, groente, etc) gedeeld-door 19,2 en dan heb je het percentage!

Dus, 180 gram spiervlees gedeeld door 19,2 = 9,37% (naar boven afronden)

Dus, 900 gram vleesbotten gedeeld door 19,2 = 46,9%

Dus, 210 gram orgaanvlees gedeeld door 19,2 = 10,9%

Enzovoorts.

Als je het totaal aan % weer optelt moet dit natuurlijk op 100% uitkomen (controle voor jezelf).

Groetjes, Lizzy
Dit volg ik allemaal nog ;) Maar hoe bereken je bv een kwartel? hoeveel % bot, spiervlees en orgaan?


bedankt weer ;D

groetjes Marion
Door Marion
#100733
Hoi Lizzy bedankt voor de links ;)
Met Tommie gaat het weer goed. Er komen regelmatig honden bij mij logeren (fungeer als soort hondenoppas). Nu leek het erop dat hij zo stijfjes deed als er logeetjes waren. Ik dacht misschien dat dat dan erg vermoeiend voor hem was, of misschien zelfs dat hij zich niet zo happy eronder voelt? Die andere honden waren meestal de dominantste maar het gaat er over het algemeen vreedzaam en stressloos aan toe. Afgelopen weekend logeerde er een heel onderdanig teefje bij ons, en Tommie vertoonde gewoon normaal fit gedrag. Dus of dit dan kwam omdat het teefje onderdanig was en Tommie voor de verandering het baasje, of omdat dit er misschien gewoon helemaal niets mee te maken heeft ???
Kortom; ik ben er nog niet aan uit. Het gaat nu alweer een tijd goed, dus ben nog niet naar de dierenarts geweest. Ik ben ook begonnen met zeewier te geven, notenmix, af en toe bijenpollen en 5 keer per week 2 capsules visolie.
Ik denk dat het allemaal wel goed zit, maar als het toch terug komt ga ik wel even voor de zekerheid langs de da.
Door Lizzy
#100774
Nou, zolang hij weer zichzelf is, zou ik het inderdaad even aankijken. En mocht hij het weer terug krijgen, dan doe je er volgens mij ook goed aan om naar de DA te gaan. Misschien eens beginnen met een algeheel onderzoek + bloedanalyse. Kan nooit kwaad.

Ik heb trouwens geen idee of hij zo doet door de aanwezigheid van logee-tjes. Misschien een goeie vraag voor op yalla.nl!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door