Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Muisje
#936222
Hallo allemaal..

Omdat ik helemaal geen ervaring heb met Barfen zou ik graag hulp willen hebben bij het maken van een menu. Ik heb al heel wat gelezen maar het is me nog niet duidelijk.. Is er iemand die toevallig een menu zou kunnen samen stellen? En er nog wat verdere uitleg over kan geven?

Informatie jack:

Ras: Boerenfox
Leeftijd: 10,5 mnd
Gewicht: 16 KG
Voer: Eukanuba Adult Small
Eet: Slecht nu met Eukanuba iets beter door kleinere brokken..

Ik hoop dat dit voldoende is.. In iedergeval vast bedankt! :shy:
Door Laura2004
#936243
Om te beginnen zou ik dit document lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Daarnaast zou ik ook dit document lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Het lijkt mij het handigst om de eerste twee weken een menu te maken met kippennekken en eendennekken als vleesbot (zodat jouw hond langzaam kan wennen aan het eten en verteren van botten, na die 2 weken kan je andere vleesbotten geven, zoals andere delen van de kip, eend, parelhoen, kwartel, konijn, lamsribben, geitenribben etc.) en daarbij zou ik op zoek gaan naar minimaal 3 soorten orgaanvlees (bijvoorbeeld: lever, hart en niertjes) en je kan op zoek gaan naar verschillende soorten spiervlees en als je groentes wil geven kan je dagelijks een groentemixje maken (dit maak je door rauwe groentes dmv een keukenmachine oid te pureren).
Laatst gewijzigd door Laura2004 op vr 21 mar 2008, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#936247
Qua hoeveelheid per dag moet je denken aan hoeveelheid rond de 400 gram of 480 gram per dag. Dit is dus 2,5 of 3 % van het lichaamsgewicht van jouw hond. Je moet de hoeveelheid wel berekenen aan de hand van het gewenste gewicht van jouw hond, dus als jouw hond eigenlijk 18 kilo zou moeten wegen dan moet hij meer krijgen per dag en als hij 14 kilo zou moeten wegen minder, ik heb nu het gewicht dat hij nu heeft als maatstaf genomen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#936277
We maken eigenlijk nooit kant en klare menu's voor iemand anders. En dat is niet omdat we dat niet willen maar omdat dat zo niet werkt. Je moet je zelf in de materie verdiepen, want je moet wel weten waar je mee bezig bent (en geloof me, zo moeilijk is dat ook weer niet). En wij weten natuurlijk niet aan wat voor BARF materialen jij kunt komen.
Maar als je gerichte vragen hebben willen we je heus wel helpen ;).
Door Muisje
#936650
Het liefst zou ik over gaan op barfen maar omdat Jack nu redelijk zijn brokken eet,  denk ik dat hij dat maar moet blijven eten. Smuldier heb ik namelijk 1x geprobeerd maar  dit kotste hij weer uit en nu wil hij dit niet meer eten.  Duckvlees at hij wel maar volgens mij ook niet van harte. Ook heb ik hem laatst een worstje gegeven dit kwam van de Ark van Noach hier zat 100% vlees in. Ze hebben er geloof ik 2 jaar over gedaan om het helemaal goed te krijgen voor iedere hond maar hij liet het staan en at zijn brokken maar op.

Ik heb laatst ergens gelezen over een lap pens ik weet niet zeker of het hier was maar dat zou hij helemaal moeten verscheuren. Is het mogelijk omdat te geven gewoon als lekkernij naast zijn brokken zodat hij toch wat vlees binnen krijgt?
Door Laura2004
#936658
Ik zou overgaan op BARF, brokkenvoeding is geen geschikte voeding voor een hond (en volgens mij voor geen enkel dier). Ik snap niet waarom je eerst wil gaan barfen en nu ineens na 4 berichtjes besluit toch brokken te blijven geven :-\ .
Laatst gewijzigd door Laura2004 op za 22 mar 2008, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#936695
Laura2004 schreef: Ik zou overgaan op BARF, brokkenvoeding is geen geschikte voeding voor een hond (en volgens mij voor geen enkel dier). Ik snap niet waarom je eerst wil gaan barfen en nu ineens na 4 berichtjes besluit toch brokken te blijven geven :-\ .
Dan ben je niet de enige Laura.... :-\
Door Muisje
#936700
Tsjah Jack eet al geen KVV of hij kotst het weer uit, Het enige wat hij tot nu toe goed binnen  houd is Rody hamburgers.. Maar het natuurlijke vlees wat echt nog op vlees lijkt eet hij niet of wat ik al zei hij kotst het weer uit (de smuldier) het natuurlijke voer dat ik van de hondenuitlaatservice heb gekregen iets dat hij van de ark van noach had gehaalt en normaal iedere hond goed eet en binnen houd eet hij niet. Normaal zou een hond voor vlees kiezen maar jack kiest zijn brokken. Pens eet hij soms maar dan maar enkele happen.. Zelf zou ik super graag willen dat hij ging barfen maar wat als hij dit zelf niet wilt?

Ik zou vandaag eens naar de slager gaan voor een eenden of kippennek en dan zullen we zondag wel zien (dan ben ik zelf weer thuis) of hij dit wilt eten.. Zelf ben ik wel bang voor de botten bij mijn moeders oude hond is namelijk wel eens een botje in de anus over dwars komen te zitten waardoor hij niet meer kon poepen. Of zou je dan beter iets anders kunnen nemen zonder bot zo als een penslap die hij moet verscheuren?
Door Laura2004
#936717
Ok, maar waarom wilde je gisteren nog dat wij je met het samenstellen van een BARFmenu hielpen (ik neem aan dat je gisteren ook wist dat hij moeilijk doet met kvv, dit is trouwens geen BARF) en zeg je een dag later dat het toch eigenlijk niet gaat, want hij lust geen vlees, terwijl dat gisteren voor jou blijkbaar geen reden was om niet te gaan barfen  :-\ ....
Ik snap het nog steeds niet helemaal maar goed, wat wil je nou gaan doen? Wil je zelf gaan samenstellen of blijf je brokken geven? Dit is een forum dat gaat over natuurlijke rauwe voeding, dus wij kunnen je alleen daarover adviseren.
Als jij brokken wil blijven geven en af en toe wat barfmateriaal, dan is dat jouw goed recht, maar houdt er rekening mee dat dit niet ideaal is en dat het kan voorkomen dat jouw hond de botten niet goed zal verteren (het kan natuurlijk ook goed gaan, maar er kunnen zich dan situaties voordoen, zoals die van de hond van jouw moeder), maar als je barfmateriaal naast de brokken wil geven, dan snap ik nog steeds niet waarom je de brokken niet weglaat, want hij zou dan immers dat barfmateriaal moeten eten, toch? Of begrijp ik het verkeerd?

Jij zegt: 'Normaal zou een hond voor vlees kiezen, maar Jack kiest voor zijn brokken'. Waarom zorg je er niet voor dat hij die keuze niet meer heeft, dus of hij eet zijn barfmaaltijd of hij eet niets, zo gaat dat hier ook hoor. Ze eten wat ik ze geef en als ze dat niet willen eten, dan eten ze niets, heel simpel en geloof me 9 van de 10 honden eet dan wel hoor....

Heeft jouw hond weleens een lekker stuk vlees oid gegeten? Ik bedoel geen kvv!
Laatst gewijzigd door Laura2004 op za 22 mar 2008, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Natasja*
#936721
Toen Benthe van mij overgestapt was op Bibi, en Beau de brokken nog moest opmaken, gaf ik hem ook altijd een klein beetje Bibi bij zijn brokken, omdat ik het anders zielig vond. Maar nee hoor, hij liet steevast de Bibi liggen. Toen de brokken op waren, is hij moeiteloos overgegaan op KVV, en nu staan ze alweer een hele tijd op BARF.  Net zoals Laura zegt, je moet hem gewoon de keuze niet geven.

Ik denk dat je eerst voor jezelf moet beslissen wat je nu precies wilt, je dan goed inlezen hier en dan eventueel de keuze maken voor KVV en/of BARF. Want zoals ik je berichten lees, ben je er nog niet echt uit wat je wilt. En dan kan iedereen je hier wel allerlei tips en adviezen geven, maar als je dan uiteindelijk toch besluit om brokken te blijven voeren, is dat een beetje zonde van ieders tijd, vind je niet?  :-\
Door Muisje
#936745
Tsjah,, eigenlijk wil ik jack op vlees hebben omdat hij gevoelige darmen heeft en vlees zou helpen bij het goed maken van de darm flora. Zelf heb ik zo als ik al zei kvv zo iets als smuldier maar dan verpakt in een worstje van 200 gr geprobeert. Mijn stage bieder die het vlees zelf aan zijn honden geeft kon het niet geloven dat hij dit niet at zijn honden doen hier zo wat een moord voor.

Jack staat nu op Eukanuba Adult Small we zijn er zins kort achter dat hij kleine brokken makkelijker weg krijgt en zo ook meer gedult heeft om te eten. Dat betreft heb ik gigantisch geluk gehad dat hij geen schrokker is, hij kauwt altijd op zijn brokken. Jack heeft eigenlijk nooit een stuk rauw vlees gehad. Mede omdat ik ook niet zou weten wat hem dan had kunnen geven (nu ik hier zit heb ik wel een idee) Zelf wil hem best een vers stuk vlees geven maar het liefst nog niks met botten. ||Wat zouden jullie dan geven in mijn geval||
Door Laura2004
#936750
Je kan Jack een stuk rundvlees, lamsvlees, geitenvlees, schapenvlees of kippenvlees geven (en nog veel meer natuurlijk, rundvlees noem ik als eerste omdat de meeste honden, ook mijn moeilijke eters dit toch wel het lekkerste vlees vinden ;)) maar ik zou je toch wel aanraden om gewoon een goed barfmenu samen te stellen als je ongeveer weet wat verkrijgbaar is, zodat hij niets tekort komt en dit houdt ook het geven van (beginners)botten in.
Door *Natasja*
#936756
Ik zou Jack overzetten op KVV in eerste instantie, en de brokken laten voor wat het is. Zolang je nog beide blijft aanbieden, zal hij waarschijnlijk in dit geval voor de brokken blijven kiezen, dus jij moet die keuze gewoon maken voor hem. Je zoekt dan een KVV die voor jou makkelijk verkrijgbaar is én waar Jack het goed op doet (en dus goed eet). Want dat andermans honden een "KVV" (ik weet niet of het prakje wat je stage-bieder voert, een kompleet voer is, ik ken het niet) graag lusten en het er goed op doen, wil niet zeggen dat dat voor jouw hond ook geldt. Daarnaast kun je hem af en toe een lapje vlees geven zoals Laura vertelt, en een kippenekje. Als je inderdaad op BARF wilt overstappen, ga je je in de tussentijd goed inlezen over hoe of wat, en kun je een menu voor Jack gaan samenstellen. Succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door