Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door frenkie
#935376
Wieke en Timo krijgen sinds een aantal weken Carnibest en dat vinden ze echt heerlijk. Toch wil ik ze graag wat dingen geven om hun gebit schoon te houden. Ik heb al gelezen dat pens hier geschikt voor is. Daarnaast zou ik ze wel graag kopvlees willen geven, maar om ze echt te laten kauwen en scheuren moet het toch wel een groot stuk kopvlees zijn, lijkt mij? En is kopvlees geschikt om het gebit schoon te houden? En waar kun je grote stukken kopvlees kopen? Misschien iemand in de buurt van Hoorn die een adresje weet?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#935390
weet niet hoe groot je honden zijn, maar dat kan prima hoor--grote stukken vlees geven.En of dat nou kopvlees, pens of spiervlees is.
Hier krijgen ze ook grote stukken.
Ik bestel veel bij Herby of je kan eens een islamitische slager proberen!
ellen
Door frenkie
#935408
Wieke is een hovawart en Timo een kruising cocker spaniel ;) Ik zal eens even gaan rondkijken waar ik het zoal kan kopen. Welk spiervlees kan zoal nog meer geven wat ook goed is voor het gebit?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#935424
Ik zou (zachte) botten gaan geven, die hebben meestal een betere tandreinigende dan een groot stuk vlees of lap pens én minder kans op stik gevaar. Ligt natuurlijk wel een beetje aan je hond, maar er zijn honden die proberen een grote lap pens of vlees zo groot mogelijk naar binnen te werken, daar wordt je soms griezelig van :-X.
Door frenkie
#935435
Hmmmm, misschien dat botten dan toch beter zijn aangezien Wieke een echte schrokop is :o
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik kip alleen een beetje onhygienisch vindt met die Salmonella. Niet dat ik bang ben dat de honden er ziek van worden hoor. Maar als ze die kip eten en dat dan op hun poten leggen enz. en dan daarna weer lekker naar binnen gaan en het dan overal aan af vegen :-\ dat vind ik met kip dus een beetje vies....Is anders een zalmkop een idee, of moet je dat niet als eerste geven?
Laatst gewijzigd door frenkie op do 20 mar 2008, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#935439
frenkie schreef: Hmmmm, misschien dat botten dan toch beter zijn aangezien Wieke een echte schrokop is :o
als ze een schrokop is zou ik niet te kleine  botten geven.
Bv ipv kippenekken - kipkarkas of parelhoen of konijn karkas geven.
Kippenekken of ander klein spul kan ze ook makkelijk naar binnen klokken.
ellen
Door frenkie
#935440
vanaalst schreef: als ze een schrokop is zou ik niet te kleine  botten geven.
Bv ipv kippenekken - kipkarkas of parelhoen of konijn karkas geven.
Kippenekken of ander klein spul kan ze ook makkelijk naar binnen klokken.
ellen
Ja, ik heb een hoop vragen hoor. Maar kan je zo'n konijnkarkas ook geven als het de eerste keer is dat ze botten eten? 
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#935445
konijn is niet zo gek hard hoor, maar als je ze voor het eerst botwerk ga geven, raden ze aan met kippennekken. Misschien dat je ze eerst vast kan houden-heb ik niet zo'n goede ervaring mee(auw!) en je heb kans dat ze die omdat ze al schrokken in 1 keer naar binnen werken. Anders begin je toch met kipkarkas?!
ellen
Gebruikersavatar
Door Nitus
#935449
frenkie schreef: Hmmmm, misschien dat botten dan toch beter zijn aangezien Wieke een echte schrokop is :o
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik kip alleen een beetje onhygienisch vindt met die Salmonella. Niet dat ik bang ben dat de honden er ziek van worden hoor. Maar als ze die kip eten en dat dan op hun poten leggen enz. en dan daarna weer lekker naar binnen gaan en het dan overal aan af vegen :-\ dat vind ik met kip dus een beetje vies....Is anders een zalmkop een idee, of moet je dat niet als eerste geven?
Die poten likken ze meestal ook vakkundig schoon ;). Er zijn ondertussen heeeel veel mensen die hun honden rauwe kip voeren en ik heb nog nooit van een salmonella besmetting via die weg gehoord. In CB zit ook gemalen rauwe kip, dus je loopt nu ook al 'gevaar' ;).
Als je honden nog nooit botten gegeten hebben is een zalmkop wel iets teveel van het goede. Konijn zou kunnen, maar dan (nog) niet de bouten, die kunnen ook weleens te hard zijn (als je een oudder konijn treft).
Maar kip heeft lekkere zachte botten, vandaar dat die het meest geschikt zijn als beginners botten.
Door *wendy*
#935468
Nitus schreef:Die poten likken ze meestal ook vakkundig schoon ;).
Ben blij dat je meestal zegt  :D Mijn jongste - natuurlijk net de geheel witte - vind het allemaal wel best. Doet hij uren later wel als hij trek heeft ofzo  ::)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#935544
pippy schreef: Ben blij dat je meestal zegt  :D Mijn jongste - natuurlijk net de geheel witte - vind het allemaal wel best. Doet hij uren later wel als hij trek heeft ofzo  ::)
Uitzonderingen bevestigen de regel ;).
Door Mevroi Kruim
#935610
Mijn ervaring is dat de tandjes vaak beter schoon worden van lappen pens of kopvlees dan van botten. Hoewel, een lamskop werkt ook wel goed  :D
Door Deesje
#936197
de stukken kopvlees die ik bij mijn bestelling krijg zijn vaak net te klein om echt tot goed trek- en scheurwerk te leiden.. ik weet niet hoe het bij jullie is???
pens kun je in grotere lappen krijgen en dat voorkomt misschien het in een keer naar binnen werken..

mijn hond eet heel rustig maar het kopvlees gaat er praktisch in 1 keer in omdat dat past en het hem teveel werk is het stuk te maken.. penslappen moet ie harder op werken..
Door Mevroi Kruim
#936298
Ik heb ook vaak kopvlees aan grotere lappen, dan wordt er hier driftig geknipt en geknaagd  ;D Tis taaier dan pens zo te zien aan het werk dat ze er aan hebben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door