Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
#934537
'k was even bij de 'hondenafdeling' beland, en lees daar over castraten-vachten, die eruit zien als ...uhm... ontplofte cavia's,
nou hebben we hier 3 geholpen katers ronddabberen, en 'k heb ze nooit als kater meegemaakt, maar is er bij katten ook zo'n hormonaal verschil kwa vacht waar te nemen?

'k zie alleen een verbluffend verschil (positief) tussen brok/BARF....
Gebruikersavatar
Door koekje
#934549
sien haar vacht is hetzelfde (normaal) gebleven, maar ot haar vacht is duidelijk vooruit gegaan. ot is met haar sterilisatie in totaal beter in haar vel gaan zitten en is aangekomen in gewicht, wat best nodig was.
de grootste verandering blijft toch het vers gaan voeren, vanaf toen is het duidelijk veel beter geworden, voor beiden. zelfs de rui periode blijven ze behoorlijk in hun vacht zitten; geen cavia's hier te vinden  ;D
Door Mevroi Kruim
#934659
Ik geloof dat het voor de gemiddelde kattenvacht niet zo werkt, van die cavia's. En trouwens ook lang niet bij alle honden. Tara heeft een normale vacht en verhaart ook normaal, mijn vorige gecastreerde teef (DH) kreeg wel meer vacht maar van een normale structuur en mijn DH reu had ook nergens last van, qua vacht.
Vooral langharige vachten met niet heel veel ondervacht lijken er last van te hebben, zoals Drentse Patrijzen en Stabij's en Kooikers, cockers e.d.
Door Loeka
#934694
Hier merk ik wel een enorm verschil in vacht. Na castratie is het veel wolliger geworden. Dit geldt overigens alleen voor de Somali's. Bij de kortharen heb ik gemerkt dat hun kleur beter/intenser is geworden na castratie.
Door Mieuw
#935001
Ik merk geen verschil na castratie.

Ik mérk wel verschil na brokken/sinds kvv. En helaas niet in positieve zin  :-\
Ik ben nu iets meer dan een jaar bezig, en heb dus deze winter de herfstrui, wintervachten en voorjaarsrui meegemaakt. De wintervachten leken droger/pluiziger dan voorheen, en ik werd GEK van de klitten overal. Zoveel klitten als dit jaar heb ik echt nog niet eerder meegemaakt. Kon ze er de ene dag uit kammen/borstelen, en de volgende dag zat er doodleuk wéér een klit  >:( M'n katten (Noren, geroemd om hun makkelijke en onderhoudsvrije vacht) hebben op de raarste plaatsen kale plekken omdat ik na 100x borstelen niets anders meer kon dan de desbedtreffende klit er uit knippen  :'(
Dit is voor mij geen reden om te stoppen, want de andere voordelen (met name de inhoud van de kattenbak en de gewichten van m'n kittens) wegen er tegen op. Maar het is een voordeel dat ik nóóit show, want van mooie show exemplaren is bij mij geen sprake meer...
Door YaYa
#935275
Grappig die tegenstelling. Mijn coons (hebben ook zo'n super makkelijke vacht zegt men) zijn er op vooruit gegaan. Dylan had altijd een vettige vacht (ook als hij pas gewassen was) en heel veel klitten, de vacht van Magic is veel dikker geworden en alle vachten zijn vele malen zachter geworden.
Wel heb ik gemerkt dat er nu echt sprake was van een winterrui en nu van een voorjaarsrui dan vliegen de bossen in het rond terwijl ze op de brok het hele jaar door aan het ruien waren.
Door Mieuw
#935404
Loeka schreef: Wat is de Somali dan toch een fijn ras, geen klitten, niets :thumbup: :biggrin2: :P

;D ;D ;D ;D



Ruilen?  ::)
Door YaYa
#935410
Moet wel heel eerlijk zeggen dat de onderhoud van de vachten en alle rondvliegende haren er voor zorgen dat wij, als er een nieuwe kat komt, kiezen voor een sphynx of rex of een oosters korthaar/siamees. We zijn allebei gek op katten maar hebben op dit moment zo de balen van de haren die echt overal zitten en overal aan blijven zitten. :-\
Door flin
#935467
YaYa schreef: kiezen voor een sphynx of rex of een oosters korthaar/siamees.
'k kan je een rex aanraden ;)  ::) ;D ;D
Door Loeka
#935469
NEEEEE -schriksmilie- Hoewel ik de Noren toch wel heel erg gaaf vind!
Mieuw schreef:
;D ;D ;D ;D



Ruilen?  ::)
Door Loeka
#935471
Somali's zijn toch een stuk minder behaard dan de Noren en de Coons, hoewel ze wel officieel halflanghaar zijn. Ik heb ook niet zo'n last van rondstuivend haar. Hoewel donkere kleding of mijn nieuwe fietstas trekt toch wel heel erg veel haar aan :( Maar dat heb je denk ik bij een korthaar ook.
YaYa schreef: We zijn allebei gek op katten maar hebben op dit moment zo de balen van de haren die echt overal zitten en overal aan blijven zitten. :-\
Door Borke
#935493
Na castratie merkte ik niets aan de vachten van de (kortharige) huiskatten, bij de (halflangharige) Maine Coons wel in de zin dat ze nu altijd goed in vacht waren.
Kvv voeren maakte dat ze makkelijker vachten kregen, betere textuur en minder vettig en daardoor minder klitten.
Door YaYa
#935505
Loeka schreef: Ik heb ook niet zo'n last van rondstuivend haar. Hoewel donkere kleding of mijn nieuwe fietstas trekt toch wel heel erg veel haar aan :( Maar dat heb je denk ik bij een korthaar ook.
Daar hebben wij juist zoveel last van. Ivm werk vaak nette kleding en die is over het algemeen toch donker en daar zie je echt alles op. Dus vlak voor we weggaan naar zolder (geen toegang voor de katten), omkleden en snel naar beneden en dan nog zitten er overal haren aan.
En ook als je zo'n kleefroller hebt, komen er spontaan weer nieuwe haren op. En zeker nu onze 6 halflanghaartjes allemaal aan het ruien zeker (en er 2 bij zijn met witte haren), krijgen we onze kleding niet haarvrij >:(
Oosters vinden we sowieso leuk en rex (we verschillen alleen over de devon of de cornish) en sphynx (sinds kort)ook dus vandaar dat wij dan die kant opgaan.
Door flin
#935518
YaYa schreef: Oosters vinden we sowieso leuk en rex (we verschillen alleen over de devon of de cornish) en sphynx (sinds kort)ook dus vandaar dat wij dan die kant opgaan.
och, soms komt er hier een pluisje vanaf >:( ;D ;D

de devons vind ik persoonlijk veel weghebben van de sphynx, (of andersom dan toch , hè, hè..)
de cornish lijkt meer oosters...
en dan heb 'k 't alleen over karakter...
hier 2 devons en 1 cornish, samen lijken ze niet opelkaar;
niet kwa uiterlijk (bouw en vacht) en niet kwa karakter
maar allebei errug leuk!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door