Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door YaYa
#935282
Openlaten en toch krols laten worden geeft precies dezelfde risico's als de pil. Je hebt kans op baarmoederonstekingen en mamatumoren. Dat ligt niet aan de druppels maar aan het feit dat ze toch krols wordt.
En bij de pil omdat je hormonen toe gaat voegen. De poes wordt krols zonder dat ze gedekt wordt en er kleintjes komen, dus ook onnatuurlijk. Want de hele krolsheid is op voortplanting gericht.
Als je er geen nestje mee wilt, is sterilisatie nog steeds de beste oplossing. En zo'n enorme operatie is dat niet meer. De da's zijn superervaren omdat sterilisatie/castratie volgens mij de meest gedane operaties zijn en ook het litteken valt wel mee.
Dat is tegenwoordig maar een centimeter lang en vervaagt op den duur zodat je het nauwelijks meer ziet. Dus ik zou van een sterilisatie geen punt maken. Het is toch in het belang van je kat.
Het gedrag verandert door een sterilisatie ook niet. Die van mij zijn nog net zo speels, druk en lief als voorheen.
Juist door de vrijkomende hormonen bij een krolsheid (of de toevoeging van hormonen door de pil) veranderen ze van gedrag/karakter.
#935339
Sorry meis maar ik kan dit niet begrijpen. Die ritssluiting is tegenwoordig amper een centimeter groot en na een paar maanden is deze volledig vervaagd en onzichtbaar. Daarbij, nou en??? Ze hoeft toch niet naar show of wel soms?

Je bent haar nu (heel cru gezegd) gewoon aan het 'drogeren' en dat is de oplossing niet! Wij hebben toch ook geen homeopatisch middel tegen het kindjes krijgen?
Voor haar en haar gezondheid, laat haar toch helpen. Arme dier heeft helemaal niks aan die krolsheid. Natuurlijk is echt niet altijd het beste of het fijnste voor je kat. Natuurlijk zou overigens zijn als je haar los zou laten in het bos ofzo. Dat doen we toch ook niet?
#935356
flin schreef: is dit miss wat?

en hier in elk geval géén 'rits' in de buik...:

http://www.huisdiereninfo.nl/content/ka ... isatie.php
Bij de huidige manier van steriliseren heb je ook maar een gaatje van 1-2 cm.  Een vinger in de buik hoeft helemaal niet, daar heb je een haakje voor. En als je het onderhuids hecht dat heeft een poes er helemaal geen last van.
Dus bij poezen zie ik de voordelen niet zo. Bij honden is dat anders.
#935427
Even een vraagje; Bij honden zijn veel mensen "tegen" castratie zolang er geen medische zaken spelen. Een teefje word dan gewoon loops...
Hoe zit dat dan bij katten?! Is het niet laten castreren van een kat niet hetzelde als bij een hond?
#935447
zurca schreef: Even een vraagje; Bij honden zijn veel mensen "tegen" castratie zolang er geen medische zaken spelen. Een teefje word dan gewoon loops...
Hoe zit dat dan bij katten?! Is het niet laten castreren van een kat niet hetzelde als bij een hond?
Die vraag heb ik weleens gesteld. Antwoord was dat katten simpelweg veel vaker krols worden. Daarbij zijn ze ook erg moeilijk onder controle te houden. Een hond gaat gewoon aan de lijn. Een kat is moeilijk binnen te houden als het al een buitenkat was. Is ze dat niet, gaan ze vaak sproeien en dat is erg vervelend voor je interieur  :-X
Door flin
#935454
Poezen maken een enorm lawaai als ze krols zijn. Ook 's nachts. Dat gebeurt ongeveer elke 3 weken gedurende enkele dagen in de week.
Als poezen niet gecastreerd worden en ook niet gedekt, dan zullen de perioden van krolsheid elkaar steeds sneller opvolgen, waardoor de poes uiteindelijk permanent krols blijft.

kattenaids zou ook nog een rol kunnen spelen...
#935457
flin schreef: Poezen maken een enorm lawaai als ze krols zijn. Ook 's nachts. Dat gebeurt ongeveer elke 3 weken gedurende enkele dagen in de week.
Als poezen niet gecastreerd worden en ook niet gedekt, dan zullen de perioden van krolsheid elkaar steeds sneller opvolgen, waardoor de poes uiteindelijk permanent krols blijft.

kattenaids zou ook nog een rol kunnen spelen...
Oeoeff dat gekrijs ja  :-X. Dat is echt niet te harden gewoon. Ik heb veel respect voor de kattenfokkers. Ik zou er niet tegen kunnen  :-\
#935459
Ah oke ;)
Hier zijn beide binnenkatten gewoon geholpen, broer en zus ik had geen zin in gedonder...Heb er verder dus helemaal niet bij stil gestaan om ze niet te laten helpen en of daar dan gevolgen aan zaten.
#935473
bloemetje schreef: Oeoeff dat gekrijs ja  :-X. Dat is echt niet te harden gewoon. Ik heb veel respect voor de kattenfokkers. Ik zou er niet tegen kunnen  :-\
Ik hoor het echt niet meer, ik slaap gewoon door. Het verschilt ook per ras, hoe hard ze  roepen. Bij mij valt het wel mee. Hoewel ze snapt heel goed dat als ze in het trapgat een keel op zet dat tig keer zo hard klinkt, dat doet ze dus regelmatig 8) :2funny:
#935487
Poezen in de natuur hebben nest na nest en zijn er ook op gemaakt om steeds zwanger te zijn. Zijn ze dt neit dan krijgen ze meestal een heftige baarmoeder ontsteking en die kan dodelijk zijn.
Bij honden in de vrije natuur worden ze niet bij iedere loopsheid gedekt en reageert het lichaam daar dus anders op.
#935640
Ik sluit me helemaal aan bij Kruimel en Astrid  :yes:
Kruimel schreef: Katten zijn er 'gebouwd' om als ze krols zijn ook gedekt te worden en een nestje te krijgen. Gebeurt dat niet dan is er meer kans dat het lichaam op hol slaat en er allerlei narigheid gebeurt. De hormonen werken dan op een manier waar de natuur niet op gerekend heeft, als het ware. Wat je doet door niet te steriliseren maar ook geen nestjes te laten krijgen is behoorlijk onnatuurlijk en dat heeft gevolgen voor de gezondheid van de kat. Door te steriliseren voorkom je een heleboel problemen die door hormonen (mede) veroorzaakt worden.
AstridStraver schreef: Poezen in de natuur hebben nest na nest en zijn er ook op gemaakt om steeds zwanger te zijn. Zijn ze dt neit dan krijgen ze meestal een heftige baarmoeder ontsteking en die kan dodelijk zijn.
Bij honden in de vrije natuur worden ze niet bij iedere loopsheid gedekt en reageert het lichaam daar dus anders op.
En in die zin, is het bij katten dus wél een medische (nood)zaak dat ze geholpen worden. De poesjes in elk geval zeker, en de katers zijn over het algemeen tegen de tijd dat de hormonen welig tieren zo lastig dat men ze ook maar laat castreren (tegen het sproeien bijvoorbeeld).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door