Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#93471
Sorry dat ik zo'n uitgekauwd onderwerp op tafel gooi, maar....

Weet iemand topics hier of info over het verschil tussen de spijsvertering van de hond en de wolf? Ik heb namelijk op een ander forum de volgende kreet gelezen :

" De hond heeft zich in duizend jaar tot alles eter ontwikkeld en heeft ander maag en darmen dan een wolf".

Ik ben het er niet mee eens, maar wil me baseren op wetenschappelijke feiten, die ik niet zo een twee drie kan ophoesten. Kan iemand me helpen met links ofzo?
#93486
Hoi Marieke, wanneer je naar de zoekfunctie van Barfplaats gaat (functiebalk bovenin) en je tikt daarin "wolf", dan heb je zeker voor een half uurtje leesvoer over het verschil/overeenkomsten tussen de wolf/hond.

Een van de links op Barfplaats (die je ook in de zoekfunctie tegen komt) is deze: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 1#msg71231

Je zou ook boeken van Mech kunnen gaan lezen! Buitengewoon interessant (tik ook op google eens in DAVID MECH WOLF). Of Werner Freund. En lees bijv. boeken van Donath. Daarin kun je bijv. lezen dat het hele spijsverteringssysteem van de hond en de wolf 99,999% gelijk is. De darmen van de hond zijn 5 cm langer dan die van de wolf. That's it. Meer verschillen zijn er niet.

Een hond kan zichzelf in leven houden met alles. Maar dat maakt hem nog geen alleseter. Dat maakt hem een opportunist.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 08 mei 2004, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
#93505
Honden zijn gedomesticeerde wolven. Dat is algemeen bekend. Maar hoe is die domesticatie in zijn werk gegaan? Volgens Coppinger & Coppinger (Dogs, a startling new understanding of canine origine, behaviour and evolution) hebben wolven zich gedomesticeerd toen mensen nederzettingen gingen bouwen. Hierdoor kregen ze afval waar wolven op afkwamen. Het was voor wolven een makkelijke voedingsbron en voor mensen een makkelijke manier om van hun afval af te komen. Hierdoor zijn wolven dus meer alleseters (of liever gezegd: aaseters) door geworden dan de pure carnivoor. Dit zal dan ook de reden zijn dat de darmen inmiddels iets langer zijn geworden. Aangezien de eerste aanwijzingen van domesticatie zo'n 15.000 jaar oud zijn, kan dus redelijk gesteld worden dat een hond alles kan eten. Maar natuurlijk geen brokken ;D
Laatst gewijzigd door yalla op za 08 mei 2004, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#93513
Marieke schreef: Heel erg bedankt voor de moeite, ik snap dat jullie dit al 245378439 keer hebben geschreven. Tenks!
Ah joh, dan schrijven we het toch voor de 245378440-ste keer ;D!

Maar zonder dollen: voor mij blijft een hond een carnivoor. Want hij kan dan wel gedomestiseerd zijn, een mens en varken zijn alles eters, een hond is een vlees, botten en orgaanvleeseter. Van die 15.000 jaar dat de hond gedomestiseerd is, heeft hij 14.950 jaar vooral afvalvlees en botten gegeten. Pas de afgelopen 50 jaar wordt de hond lastig gevallen met die graan-zooi in brokken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door