Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roosje007
#934241
Joepie, sinds gisteren eten al mijn katten Bandit.  Ik had eerst geprobeerd met Carnibest maar dat lusten ze niet.  Van Sheba had ik nooit gedacht dat het zou lukken, ik mengde voor haar de Bandit altijd met Animonda en dan at ze er van maar gisteren at ze het ook puur.  Leuk hé.  Nu ga ik wel half april 2 weken met verlof en dan zullen ze gedurende mijn afwezigheid terug brok (Orijen) en Animonda moeten eten.  Poezenoppas ziet het niet zitten om met de diepvriesvoeding te werken.  Denken jullie dat ik ze een paar dagen ervoor al terug geleidelijk moet overschakelen opdat ze geen aanpassingsproblemen zouden hebben of is dat niet nodig ?
Door Mieuw
#934256
Ik zou geloof ik een andere kattenoppas zoeken :-\
Als je ze eindelijk met veel moeite en pijn om hebt, en je gaat ze nu weer brokken geven, begint het riedeltje weer van voor af aan...
Door Sylvi@
#934258
Heeft je oppas er ook moeite mee als jij van te voren afgemeten porties in bakjes doet zodat zij alleen maar per kat per keer een bakje uit de vriezer hoeft te halen? (Bij de Xenos hebben/hadden ze hele kleine bakjes).
Vorig jaar zijn mijn 3 katten in pension bij de da geweest, ik heb toen kvv meegegeven, wat ik van te voren in porties per keer in een bakje had gedaan! Zo kregen ze toch kvv en hadden de assistentes er niet al te veel werk mee, alleen van te voren eten eruit leggen.
Door YaYa
#934277
Ik zou met de brok weer terug ook niet blij zijn. Dan zijn ze eindelijk gewend en dan weer terug naar brok.
Dat betekent als je terug bent, dat je weer alle mogelijke moeite moet gaan doen om ze weer aan de kvv te laten wennen.
De oplossing om de porties per kat in een bakje te doen lijkt mij een hele goede.
Weet je trouwens waarom je oppas geen kvv wil geven? Of je nou brok in een bakje doet of kvv in een bakje. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verschil niet echt zie :-\
Door Mevroi Kruim
#934295
Rauw vlees is vies en eng en jakkes  :P :P
Zou het dat niet zijn?

Ik zou er ook niet blij mee zijn in jouw geval en idd proberen of er met voorbereiden vand e maaltijden niet iets te regelen valt.
Door Roosje007
#934302
Ja inderdaad, rauw vindt ze vies, en stel je voor als de poezen het niet helemaal zouden opeten misschien komen er dan de volgende dag wormpjes uit  ;D ;D ;D.

De poezenoppas geeft enkel brokjes aan haar poes, begrijpt al niet dat ik rauw geef, dat mag tot niet van de DA.
Zal mettertijd toch een andere oppas moeten zoeken.
Door flin
#934508
Roosje007 schreef: komen er dan de volgende dag wormpjes uit
dan moet je toch eerst vliegen binnen hebben?
en 'k neem aan dat 't vlees uit de vriezer komt; geen vliegeei/larf die dat overleeft!

Alle vliegensoorten ondergaan een volkomen gedaanteverwisseling (metamorfose). Dit wil zeggen dat deze insekten 4 levensstadia doorlopen tijdens hun ontwikkeling tot volwassen vlieg nl: ei, larve, pop en imago (volwassen insekt). Het wijfje van de kamervlieg legt 600-2000 1mm. lange eitjes in series van 100-150. Het wijfje van de kleine kamervlieg legt 200-600 eitjes in groepjes van 30-70 per keer. De eitjes worden gelegd op allerlei rottend materiaal zoals uitwerpselen of afval. Na 1-3 dagen komt de larve uit het eitje en begint zich te voeden met het rottend materiaal, waarna zij zich na ca. 1 week begint te verpoppen. Het popstadium duurt 3-8 dagen bij de kamervlieg en 10-30 dagen bij de kleine kamervlieg. De mannetjes sterven kort na de paring, de wijfjes leven 2-3 maanden.

'k hoop dat je de oppas kunt overtuigen!
Door YaYa
#934597
Helpt het ook niet als je diepvriesdoosjes in de vries zet met porties. Hoeft ze alleen maar het dekseltje eraf te halen en neer te zetten. Is nog makkelijker dan brokjes.
Door Roosje007
#934707
flin schreef: dan moet je toch eerst vliegen binnen hebben?
en 'k neem aan dat 't vlees uit de vriezer komt; geen vliegeei/larf die dat overleeft!

Alle vliegensoorten ondergaan een volkomen gedaanteverwisseling (metamorfose). Dit wil zeggen dat deze insekten 4 levensstadia doorlopen tijdens hun ontwikkeling tot volwassen vlieg nl: ei, larve, pop en imago (volwassen insekt). Het wijfje van de kamervlieg legt 600-2000 1mm. lange eitjes in series van 100-150. Het wijfje van de kleine kamervlieg legt 200-600 eitjes in groepjes van 30-70 per keer. De eitjes worden gelegd op allerlei rottend materiaal zoals uitwerpselen of afval. Na 1-3 dagen komt de larve uit het eitje en begint zich te voeden met het rottend materiaal, waarna zij zich na ca. 1 week begint te verpoppen. Het popstadium duurt 3-8 dagen bij de kamervlieg en 10-30 dagen bij de kleine kamervlieg. De mannetjes sterven kort na de paring, de wijfjes leven 2-3 maanden.

'k hoop dat je de oppas kunt overtuigen!

Goed argument, zal haar hiermee proberen te overtuigen :D :D
Door Roosje007
#934714
YaYa schreef: Helpt het ook niet als je diepvriesdoosjes in de vries zet met porties. Hoeft ze alleen maar het dekseltje eraf te halen en neer te zetten. Is nog makkelijker dan brokjes.
Heb al geprobeerd om de Bandit in porties te verdelen maar het is natuurlijk steenhard daar het uit de diepvries komt. Is dus niet gelukt, hoe doen jullie het ?
Door YaYa
#934745
Half en half laten ontdooien tot het net zo zacht is dat je het kunt snijden. Bij de cb is een half uurtje in koud water voldoende. Zelf heb ik dat niet nodig omdat er 8-9 ons cb per dag doorheen gaat maar mijn moeder doet 3 dagen met een rol cb en snijdt zo'n rol in dagporties.
Door Roosje007
#934773
YaYa schreef: Half en half laten ontdooien tot het net zo zacht is dat je het kunt snijden. Bij de cb is een half uurtje in koud water voldoende. Zelf heb ik dat niet nodig omdat er 8-9 ons cb per dag doorheen gaat maar mijn moeder doet 3 dagen met een rol cb en snijdt zo'n rol in dagporties.
Ja daar had ik al aan gedacht maar ik heb altijd gehoord dat men iets dat ontdooid is nooit meer opnieuw mag invriezen, nu ik begrijp wel dat het hier slecht heel licht ontdooid is maar kunnen er zo toch geen bacteriën inkomen ? Heeft je moeder er nooit problemen mee gehad ?
Door YaYa
#934855
Nee, ze voert nu ruim een jaar op deze manier en het gaat uitstekend. Het is trouwens ook een advies dat ik dacht ook op de site van carnibest gegeven wordt en wat in ieder geval door mijn leverancier verteld werd. Ik neem niet aan dat zij iets vertellen waardoor de kwaliteit van hun product achteruit gaat.
Door Roosje007
#934872
YaYa schreef: Nee, ze voert nu ruim een jaar op deze manier en het gaat uitstekend. Het is trouwens ook een advies dat ik dacht ook op de site van carnibest gegeven wordt en wat in ieder geval door mijn leverancier verteld werd. Ik neem niet aan dat zij iets vertellen waardoor de kwaliteit van hun product achteruit gaat.
Okido, nu nog poezenoppas overtuigen :gathering:
Door flin
#935199
Roosje007 schreef: iets dat ontdooid is nooit meer opnieuw mag invriezen, nu ik begrijp wel dat het hier slecht heel licht ontdooid is maar kunnen er zo toch geen bacteriën inkomen ?
Bij het ontdooien van vlees komt er vocht vrij. Dit vocht is een zeer rijke voedingsbodem voor bacteriën die op het vlees zitten, of die er via de verpakking, het bord of de lucht opkomen.
Deze bacteriën kunnen bij kamertemperatuur goed groeien. Hoewel in het begin de besmetting laag is, zal het aantal bacteriën sterk toenemen tijdens het ontdooien. Hierbij kunnen ook ziekteverwekkende bacteriën zijn.
Als je het vlees opnieuw, een 2e keer invriest zullen deze bacteriën bij invriezen niet afsterven.( die verkeren in een rusttoestand) Bij twee keer ontdooien, zal het aantal bacteriën zeer sterk zijn toegenomen , met alle extra risico's op voedselvergiftiging
door verhitting gaan de bacteriën echt dood (denk aan je eigen stukje gebakken vlees) èn bacteriën kunnen niet overleven in een zuur milieu (denk aan de maag van je kat)
schoonhouden van materialen die je bij vleesverwerking gebruikt zijn uiteraard wèl belangrijk (kruisbestuiving :P )

dus goed koud houden dat vlees, dan blijven de bacteriën lekker traag! :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door