Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lycka
#933743
Hallo allemaal,

ik ben al een tijdje aan het barfen en kvv'en, en de hond/kat is erg happy mee. Ze eet inmiddels veel verschillende dingen.
Ik zit nog met een paar vragen; ik kan aan wildproducten komen, maar wat mogen ze allemaal hebben: ik kan aan ree, hert, duif, fazant, zwijn, enz. komen. Ik kan oa komen aan botten restvlees, organen ed. Ik weet dat de botten niet ouder mogen zijn dan 1/2 jaar, maar zijn er diersoorten (behalve tam varken) dat een hond/kat niet mag hebben? Zover ik weet mag alles wel.
Fazantkarkassen kan ik in de fazantentijd ook zat aankomen, evenals duifkarkassen, maar mogen die ook niet ouder zijn als een half jaar? Dacht ik wel...?
Bij poeliers die wild verkopen kun je soms duifkarkassen kopen, maar waar komen die vandaan? Zijn die net als kippen speciaal gekweekt/gefokt?

Mocht er meer zijn dan ik hier zo schrijf hoor ik het graag.

Maris
Door hellenbanjerbo
#933900
Lycka schreef: ik kan aan wildproducten komen, maar wat mogen ze allemaal hebben: ik kan aan ree, hert, duif, fazant, zwijn, enz. komen. Ik kan oa komen aan botten restvlees, organen ed. Ik weet dat de botten niet ouder mogen zijn dan 1/2 jaar, maar zijn er diersoorten (behalve tam varken) dat een hond/kat niet mag hebben? Zover ik weet mag alles wel.
fantastisch. kan allemaal behalve het zwijn daar ben ik niet zeker van. maar er is hier vast wel iemand die dat weet. van ree en hert niet de dragende botten geven, ook niet van jonge dieren. die zijn toch behoorlijk hard is mijn ervaring.
Lycka schreef: Fazantkarkassen kan ik in de fazantentijd ook zat aankomen, evenals duifkarkassen, maar mogen die ook niet ouder zijn als een half jaar? Dacht ik wel...?
karkassen van gevogelte zijn zelfs van oudere dieren goed te eten voor je hond/kat.
Lycka schreef:
Bij poeliers die wild verkopen kun je soms duifkarkassen kopen, maar waar komen die vandaan? Zijn die net als kippen speciaal gekweekt/gefokt?
zijn speciaal gefokt voor de slacht.
Door Lizzy
#933961
Lycka schreef: Hallo allemaal,

ik ben al een tijdje aan het barfen en kvv'en, en de hond/kat is erg happy mee. Ze eet inmiddels veel verschillende dingen.
Ik zit nog met een paar vragen; ik kan aan wildproducten komen, maar wat mogen ze allemaal hebben: ik kan aan ree, hert, duif, fazant, zwijn, enz. komen. Ik kan oa komen aan botten restvlees, organen ed. Ik weet dat de botten niet ouder mogen zijn dan 1/2 jaar, maar zijn er diersoorten (behalve tam varken) dat een hond/kat niet mag hebben? Zover ik weet mag alles wel.
Fazantkarkassen kan ik in de fazantentijd ook zat aankomen, evenals duifkarkassen, maar mogen die ook niet ouder zijn als een half jaar? Dacht ik wel...?
Bij poeliers die wild verkopen kun je soms duifkarkassen kopen, maar waar komen die vandaan? Zijn die net als kippen speciaal gekweekt/gefokt?

Mocht er meer zijn dan ik hier zo schrijf hoor ik het graag.

Maris
Ik zou zeker geen zwijn geven. Er is een risico dat het zwijn besmet is met de ziekte van Aujeszy en geloof me, daar wil je je hond niet aan verliezen.

Van de grote dieren kun je het vlees, orgaanvlees en de niet-dragende botten geven. Natuurlijk weet je de leeftijd niet van een wild geschoten hert, dus die botten moet je gewoon zelf even bekijken op hardheid.

Van duif en fazant kun je alles geven. De botten, het vlees, de karkassen, alles. Waar de duif vandaan komt weet ik niet. Dat zou je eens kunnen vragen aan de poelier, die weet dat vast wel.
Door Lycka
#934208
Alvast bedankt voor jullie antwoorden, ik was er niet zeker van dus dan vraag ik het liever even.
De zwijnen worden voor ze naar Nederland mogen getest op ziektes, als ze een ziekte dragen mogen ze niet worden vervoerd.  Maar voor de zekerheid laat ik zwijn maar achterwege  :)
Mogen konijnen ook helemaal opgegeten worden als ze ouder zijn? Ik zie ze nog wel eens op lijsten staan van verkopers...?
Kan ik wel dingen als hertenstrot en schouderblad of ribben voeren? Ik ben een lijst aan het maken waar ik zo uitgebreid mogelijk alles uit typ wat ze mogen hebben namelijk...

Ik heb laatst de kippen van die man gekregen, hij zou ze anders in de kliko gooien, maar ik heb haar niet de botten en ingewanden gegeven omdat ze 4 jaar oud waren, had dit wel gekund?

Alvast bedankt weer voor al jullie moeite!

PS: Mijn moeder voert nu kvv, en soms wat barfdelen, mn schoonmoeder voert nu voor een deel kvv, en mn zwager wil overstappen op kvv omdat zn kat zo vreselijk haart, hij vroeg of ik een idee had waar het aan kon liggen  ;D
Door peerle
#934212
Lycka schreef: Mogen konijnen ook helemaal opgegeten worden als ze ouder zijn? Ik zie ze nog wel eens op lijsten staan van verkopers...?
Kan ik wel dingen als hertenstrot en schouderblad of ribben voeren? Ik ben een lijst aan het maken waar ik zo uitgebreid mogelijk alles uit typ wat ze mogen hebben namelijk...
jeps, konijnen mogen in hun geheel gevoerd worden, vacht en al ;).
Hertenstrot en schouderblad en ribben : allemaal oké ;D !

Groetjes,
Veerle
Door Lycka
#934235
Hele erg bedankt voor de moeie allemaal! Ik wist het niet zeker, en in vind het wel belangrijk om zeker te weten  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door