Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door -margriet-
#933678
hi allemaal,

Ik ben een vervend Carnibest-voerder, maar heb nu een scheet van kater in huis, die het niet lust :(

Sterker nog: Hij eet alleen droge brokken  ??? (hij weet niet wat hij mist!)

Hij is zo'n 8-9 kilo en hij is écht te dik. Hij heeft moeite ook soms met omdraaien bij het liggen en zijn voorpoten staan wijd uit elkaar om het gewicht te kunnen dragen. Conditie heeft hij ook niet (zat bijna een jaar in de opvang - hoewel dan wel vrij lopen, is het niet zoals "thuis").

Uit "nood" voer ik dus nu gewone droge brokjes (purina of wat anders), maar gezien zijn geur in de bak zou ik toch hopen dat er snel verandering in kan komen :)
Doordat hij aan de droge brok zit, willen de anderen (natuurlijk) ook ;) en dat wil ik liever niet.

Volgende week krijg ik er nóg eentje bij. Wat zij eet, dát weet ik niet...

Weet iemand een manier om hem aan gezond voer te krijgen, waar hij dan ook nog eens een keer van af kan vallen?? (goede spijsvertering op gang helpen)?

Hij is overigens géén schrokop of schooier, dus met die 60-80 gram brokjes op een dag (ik houd maar even het minimum aan), is het voor hem ook voldoende (hij vraagt niet om meer).

Hebben jullie ideeën? Ik hoor ze graag !!!!
Door YaYa
#933971
En blik of blikvis ofzo lust hij ook niet?????
Een door mij gefokt coontje zakt ook bijna door zijn poten van het gewicht en eindelijk willen ze dan van de royale konijnenbrokken af en cb gaan voeren. Ze zijn het nu ook heel voorzichtig aan het introduceren.
Hij lust verder alleen de gourmet mousse dus nu hele kleine beetjes cb door de gourmet heen en dan langzaam opvoeren.
#934024
dank voor je bericht...

Ik trok een vers blikje sheba - vis open... ... nee, dat lust meneer niet. Gourmetblik vers (op kamer temp dus) , alleen het vocht lurkt hij op.

Een écht blikje tonijn weet ik niet - dát zou ik nog kunnen proberen.

Een plakje paardenrookvlees ging wél in één keer naar binnen - maar is natuurlijk te zout en niet zo goed als vers ;) .

Een mousse heb ik nog niet geprobeerd... misschien dat ie dát wel lekker vindt... géén idee.

Het is géén veelvraat, maar daarom juist, vermoed ik dus een soort intolerantie voor de koolhydraten (was bij Muppet ook het geval). en dan is vers voeren dus gewoon vele malen beter.

Het zou alleen zo gemakkelijk zijn, als hij het ook écht lustte ;) hahaha

Hij is nog aan het wennen thuis (we hebben hem nu bijna een week), maar het gaat verder heel erg goed hoor! 't Is een ouwe knuffelkont  ;D

Als het écht niet zou willen lukken... zijn er dan ook een soort "gezonde brokken" te verkrijgen?
Door YaYa
#934037
Ik zou eerst alles uittesten wat er aan blik te krijgen is. Er zal toch vast wel iets zijn dat hij wel lust :-\
Heb je eventueel al kipfilet geprobeert of rundergehakt? Vinden de meesten toch ook wel erg lekker.
Pas als echt helemaal niks lukt, tsja eten is beter dan niet eten. Ik zou dan zelf gaan voor de Orijen-brok. Is ook niet goed maar ik denk, beter dan de rest. Of eventueel Nature's Health.
Maar nogmaals, ik zou eerst echt al het andere proberen.
Door rawfan
#934074
Ik ken je verhaal heel goed!
Brokken zijn vol smaak- en geurversterkers.
Soms helpt het om enkele brokjes fijn te stampen en de poeder over de kvv te strooien. Soms helpt het om een beetje van het water van een blikje tonijn over de voer te gieten. Ik ken twee mensen die parmezaanse kaas als strooisel gebruikten. Die tips hebben mij echter niet geholpen. Wat wel lukte was overstappen van brokjes naar blikvoer en dan kvv met blikvoer mengen, met rauw als extratje om hun smaak voor rauw te stimulieren.

Ik weet ook dat mijn katten carnibest helemaal niet altijd lusten. Ik denk dat ze het te fijngemalen vinden; ik boek meer succes met een grover gemalen product.
#934137
Ik zou ook met barf-onderdelen beginnen, gewoon stukje kipfilet, wat soepvlees, wat grotere stukken. En ik zou een blikje zalm of sardien proberen, dus geen kattenvoer 'met vis' (is er in de verte een ouwe makreel langsgezwommen) maar gewoon zalm in blik voor mensen. En mengen met de CB, of met een ander merk kvv. En desnoods een klein piezeltje door de brokken en dan heet water erover gieten zodat het een beetje een sopeje wordt.

En vooral: doorzetten.
Door YaYa
#934184
Kruimel schreef:
En vooral: doorzetten.
En dat is nog het moeilijkste. Ze kunnen zo smekend kijken en zeuren en alles doen om je over te halen vooral maar de brokjes te geven. 8)
Succes!
#934413
rawfan schreef:
Soms helpt het om enkele brokjes fijn te stampen en de poeder over de kvv te strooien.
nou, dít helpt tenminste om het blikvoer (mousse) wat op te krijgen ;) dus ja, dít ga ik nog wel wat verder uit proberen!
Door verwonderd
#946188
Hoe gaat het nu?

Ik heb nog wat animonda blikvoer voor je staan ;)  (grapje) hetgeen een goede opstap kan zijn naar kvv.
Animonda adult brokken zijn ook redelijke brokken.

Voor mij geen brokken en blik meer, maar op deze manier ging de overgang wel heel goed (lees: brokken weghalen, blik toestaan hetgeen uiteindelijk niet werd gegeten)
#946241
ha

ja, het gaat goed! Na zo'n anderhalve week wennen (voor alle katten trouwens), zijn ze weer aan het eten geslagen.

Ik heb toen blik gepakt, en daarover gecrushed wat brokjes. Dit ging goed (zolang het geen kip-variant was).

Uiteindelijk alleen maar blik en dát gaan mengen met beetjes versvoer. Uiteindelijk ging het zó goed dat hij het blik liet liggen en direct voor het andere ging :)

Sweety had helemaal geen problemen met carnibest, ze eet de oren van mijn hoofd!! Ze is écht de kleinste (ook maar een mini-hoofdje), je denkt dat ze misschien een half jaar oud is ofzo ;) maar ze heeft het eten als eerste op :) en dan direct op jacht naard e anderen :D

Dank voor jullie adviezen!

Hebben jullie ook énig idee hoe om te gaan met de obesitas van Cosmo? Hij heeft niet echt honger, want met 120-130 gram per dag heeft hij meer dan genoeg (natuurmix-variant). Dat is beduidend minder dan de andere (allemaal rond de 150-160 gram p.d.).
Ik dacht dat het misschien ook wel een schildklier kwestie zou kunnen zijn (hadden ze dat dan ook niet moeten ontdekken in het asiel?)... zou dat kunnen? Of.... gewoon dit even volhouden en kijken wat er gebeurt?
Door Borke
#946384
-margriet- schreef:Hebben jullie ook énig idee hoe om te gaan met de obesitas van Cosmo? Hij heeft niet echt honger, want met 120-130 gram per dag heeft hij meer dan genoeg (natuurmix-variant). Dat is beduidend minder dan de andere (allemaal rond de 150-160 gram p.d.).
Ik dacht dat het misschien ook wel een schildklier kwestie zou kunnen zijn (hadden ze dat dan ook niet moeten ontdekken in het asiel?)... zou dat kunnen? Of.... gewoon dit even volhouden en kijken wat er gebeurt?
Als hij 8-9 kg weegt en nu 120 gram per dag eet, dan denk ik dat hij vanzelf af zal vallen.
Dat is hier in ieder geval wel gebeurt met de katten die dik waren van de brokken :)
Door YaYa
#946415
En hier ook. Ratje (oosters korthaar) was een kg te zwaar en had een dikke maar wel stevige buik. Vanaf oktober eet ze cb en ze is afgevallen. Nu heeft ze alleen mooie mooie stevige ronde buik maar meer vel over waardoor ze nu een echte zwabberbuik heeft ;D
#946482
Mijn dikkiediks Eppo en Knor zijn behoorlijk afgevallen toen ze overgingen op barf, en die kregen in het begin wel 200 g per dag. Inmiddels zijn ze natuurlijk goed gewend, na 6 jaar, en krijgen ze rond de 100 g per dag. Daarop blijven ze goed in model.
Door verwonderd
#946954
MOOI!
Eh, onze bolliebollie zoals we haar inmiddels sinds vorige week donderdag pas!!!! zijn gaan noemen krijgt van mij op advies van Tannetje 100gr kvv. Daarnaast, omdat ik haar hongerige blik (die ze pas heeft sinds rauw) niet kan weerstaan en omdat ze ook 'moet bijkomen' (ziekte) geef ik haar rond de 100 gr rauw daarnaast. Maar: ze is wel heel erg stevig geworden!!! Nee, niet te dik. Ze is VANDAAG precies 11 maanden jong, noorse boskat en weegt nu 3,6 kg!

Dus, ik denk dat de kater echt wel genoeg krijgt, als hij niet verder loopt te 'zeuren'! Moet je mij horen, alsof ik er verstand van heb ;)

Oh ja, en je gevoel volgen. Heel belangrijk. Ik was nl 'eigenwijs' door haar meer dan de 100gr kvv te geven, dwz, ik had het 'gevoel' dat ze nu eventjes meer nodig had vanwege de omschakeling en het feit dat haar lijfje moet vechten tegen parasieten (is een heel ander verhaal) dus aan dat gevoel toegegeven.
Gebruikersavatar
Door koekje
#947823
margriet, je kan ook het draadje doorlezen waarin ik heb beschreven hoe ot op de cb is gegaan.
ot was een lusteloos wit (blond  :P) kitten, dat alleen brokjes luste, en wat kleine dingetjes als een stukje kipfilet en wat tartaar. vooral geen blik en geen vissen.
ot is inmiddels getransformeerd tot witte gespierde sprinkhaan. haar persoonlijk record is 1 meter 58.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door