Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#933727
Hallo,

Even weer een vraagje van mijn kant.
Ik wil mijn honden 's ochtends kvv geven(althans voorlopig, wie weet in de toekomst...) en dan 's avonds barf.

Nu heb ik zitten kijken naar de hoeveelheden voor Tibbe. Zij weegt 9 kg en krijgt nu 200gr. kvv per dag, dus die hoeveelheid heb ik nu ook aangehouden.
Dus per week 1400 gr. Daarvan is 700 gr. KVV en dan dus 700 gr. barf.

Qua percentage ben ik van het volgende uitgegaan:
Vleesbotten(50%bot-50%vlees): 50%
Spiervlees: 25% (iets meer dan 'normaal' ivm meer orgaanvlees in kvv)
Orgaanvlees: 10% (iets minder dan 'normaal' ivm meer orgaanvlees in kvv)
Groeten: 15%

Dat betekend:
vleesbotten: 350 gram
spiervlees: 175 gram
orgaanvlees: 70 gram
groenten: 105 gram

Hoe verdeel ik dit nu over de week? Moet ik met bepaalde dingen rekening houden qua verdeling?
Ik zet het hier even gewoon neer, dus 7 dagen per week, maar de 'volgorde' kan dus helemaal door elkaar. Het gaat mij om de hoeveelheden en wat combineer je met wat. Enkele opties:

1) 50 vleesbot / 35 groente / 15 spiervlees
2) 50 vleesbot / 35 groente / 15 spiervlees
3) 50 vleesbot / 35 groente / 15 spiervlees
4) 65 vleesbot / 35 organen
5) 65 vleesbot / 35 organen
6) 35 vleesbot / 65 spiervlees
7) 35 vleesbot / 65 spiervlees

Of moet ik de hoeveelheden van 70 gram organen en 105 gram groenten 'afronden' en verdelen over porties van bijv. 25 gram?:

1) 50 vleesbot / 25 organen / 25 groenten
2) 50 vleesbot / 25 organen / 25 groenten
3) 50 vleesbot / 25 organen / 25 groenten
4) 50 vleesbot / 25 organen / 25 groenten
5) 50 vleesbot / 25 groenten / 25 spiervlees
6) 50 vleesbot / 50 spiervlees
7) 50 vleesbot / 50 spiervlees

Nou ja, zo zijn er nog wel meer opties en combinaties. Hoe kan ik het het beste verdelen. Zowel voor de hond als het gemak voor mij  ;)

Alvast bedankt voor het meedenken!!!

Marijke
#933742
Tja, zoals je al zegt er zijn heel veel combinatie mogelijk ::) ;). Kijk wat voor jezelf het makkelijkst werkt bij het inpakken van porties. Daarom lijkt mij 4x orgaanvlees in de week wat lastig verdeeld, ik zou het dan over 1 of 2 dagen verdelen.

Nou, daar heb je wat aan...  :P ;).

Maar zolang je nog voor de helft kvv voert hoef je je over de percentages niet zo druk te maken, al is het wel een goede oefening voor het 'echte' werk ;).

Oja, waar je rekening mee kunt houden is dat orgaanvlees meestal laxeert, dus een goede combi met vleesbot.
#933786
Nitus schreef:
Maar zolang je nog voor de helft kvv voert hoef je je over de percentages niet zo druk te maken, al is het wel een goede oefening voor het 'echte' werk ;).

Ik voer ook 's ochtends enkelvoudige kvv en 's avonds barf maar ik houd er toch wel rekening mee hoor. De kvv is ongeveer een derde van de totale hoeveelheid die mijn honden op een dag eten. Ik maak van de kvv ook meteen gebruik door er groentemix door te mengen. En afwisselend krijgen ze er biogarde, huttenkase of een eitje bij.
#933806
Ik geef ook 's morgen KVV en dan 's avonds verdeel ik het in 5x per week vleesbot en 2x per week spiervlees en daarnaast 4x per week groente en 3x per week orgaan.
Dus bv:  vleesbot met orgaan
              vleesbot met groente
              spiervlees met groente
              enz.
Zo krijg je niet te kleine porties per keer. Ik vind dit wel een fijne indeling, maar je moet het gewoon uitproberen voor jezelf

Groetjes Trudie
#933906
Huskymeisje schreef: Ik voer ook 's ochtends enkelvoudige kvv en 's avonds barf maar ik houd er toch wel rekening mee hoor. De kvv is ongeveer een derde van de totale hoeveelheid die mijn honden op een dag eten. Ik maak van de kvv ook meteen gebruik door er groentemix door te mengen. En afwisselend krijgen ze er biogarde, huttenkase of een eitje bij.
Ja, maar jouw situaties is dan toch niet te vergelijken met die van de topicstartser? Die voert namelijk de helft kvv. En daar was mijn advies op gericht.

Van de term enkelvoudige kvv raak ik een beetje in de war ??? wat versta je daaronder? Ik krijg namelijk de indruk dat je daar niet complete gemalen vlees in een pakje onder verstaat :-\. Voor mij is kvv altijd kompleet, daar staat de k tenslotte voor.
#933942
Je kunt alle combinaties maken die je wilt. Het maakt niet uit. Het gaat er vooral om hoe de combinatie bij jouw hond valt. Sommige honden krijgen zachtere ontlasting met orgaan en dan kun je beter wat spiervlees bijvoeren of bot.
#933959
Het komt niet zo krap gelukkig! Wat je ook nog kunt doen is: 4 keer per week 's avonds vleesbotten, 2 keer per week 's avonds spiervlees met groente en 1 keer orgaanvlees met groente. "Voorwaarde" is wel dat je ruim bevleesde vleesbotten neemt.
#934154
Huskymeisje schreef: Ik voer ook 's ochtends enkelvoudige kvv en 's avonds barf maar ik houd er toch wel rekening mee hoor. De kvv is ongeveer een derde van de totale hoeveelheid die mijn honden op een dag eten. Ik maak van de kvv ook meteen gebruik door er groentemix door te mengen. En afwisselend krijgen ze er biogarde, huttenkase of een eitje bij.
Een enkelvoudig voer is toch geen kvv, of heb ik het nu helemaal verkeerd.

Hanny
#934263
Nitus schreef: Ja, maar jouw situaties is dan toch niet te vergelijken met die van de topicstartser? Die voert namelijk de helft kvv. En daar was mijn advies op gericht.

Van de term enkelvoudige kvv raak ik een beetje in de war ??? wat versta je daaronder? Ik krijg namelijk de indruk dat je daar niet complete gemalen vlees in een pakje onder verstaat :-\. Voor mij is kvv altijd kompleet, daar staat de k tenslotte voor.
Dat was ook altijd mijn insteek, maar tegenwoordig schijnt te K voor Kant en klaar te staan ::)
#934270
Volgens mij is het handig als we toch een beetje eenduidig met de termen om blijven gaan...

KVV staat in mijn ogen ook voor een gemalen prakje waar alles in zit en waar de baas niks meer aan hoeft te doen, behalve het te ontdooien en in de bak te kieperen. Een hond kan het elke dag eten, zonder dood neer te vallen. 

Enkelvoudige gemalen prakken zijn enkelvoudige gemalen prakken. Dit kun je niet dag in dag uit aan je hond voeren, zonder er dagelijks van alles aan toe te voegen. Het is dus niet kompleet en niet kant-en-klaar en volgens mij is het te verwarrend om dit kvv te gaan noemen....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 18 mar 2008, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#934392
Minna schreef: Enkelvoudige kvv is bvb de kip en pens van smuldier, of hart van Rodi e.d.  ;)
Ja, dat snap ik  ;), ik zou dat dan ook liever zo noemen: kip of pens van smuldier of hart van Rodi, maar geen kvv.

Misschien zeur ik hier nu wel een beetje over door, maar net als Lizzy lijkt het me heel belangrijk om de termen goed te gebruiken, vooral voor beginnende barfers en KVV voerders kan dit dit erg verwarrend zijn.
#935470
de term enkelvoudige kvv komt ook niet van mijzelf, maar sorry ik zal het nooit meer doen!

Enne, met dat rekening houden met percentages. Ja, ik voer voor een derde enkelvoudig kip, vlees of wat er nog meer is op dat gebied. Ik vind dat je dat mee moet nemen in je percentages. Ook wanneer je wel kvv voert want je geeft, naar de wijze mensen hier op het forum, dan al snel te veel orgaan omdat dat nogal veel in kvv schijnt te zitten. Over toevoegingen hoef je je dan idd niet zo druk te maken.
#935550
Huskymeisje schreef: de term enkelvoudige kvv komt ook niet van mijzelf, maar sorry ik zal het nooit meer doen!
Goedzo, BRAAFFFF ;). En ik had de term al vaker gelezen, maar vond dat het in dit geval heel veel verwarring op zou kunnen roepen.
Enne, met dat rekening houden met percentages. Ja, ik voer voor een derde enkelvoudig kip, vlees of wat er nog meer is op dat gebied. Ik vind dat je dat mee moet nemen in je percentages. Ook wanneer je wel kvv voert want je geeft, naar de wijze mensen hier op het forum, dan al snel te veel orgaan omdat dat nogal veel in kvv schijnt te zitten. Over toevoegingen hoef je je dan idd niet zo druk te maken.
Ja, daar heb je helemaal gelijk in!
Maar de topicstartster had daar allemaal al rekeningen mee gehouden ;).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door