Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door - pien -
#932042
Mijn ex-blaasgruiskater zn plas is nagekeken, hij had geen klachten, maar ik wou even weten hoe het met hem was en daar zijn de volgende waardes uitgekomen:

Urine onderzoek met stick + refractometer:
sg. 1.048
bloed ++ ery's
ket -
gluc -
eiwit +++
pH 6,5

Urine sediment onderzoek: geen kristallen, wel vele ery's

Ik heb begrepen van de da dat er dus geen kristallen zijn, maar dat de bloedcellen wijzen op een probleem.
Ze vond dat ik Poleon blikvoer moest gaan geven.  ::)
Ik heb vergeten te vragen wat dat voor nut zou hebben  :-[
Kan iemand mij meer vertellen over deze uitslag?
Laatst gewijzigd door - pien - op di 18 mar 2008, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door maddoc
#932250
normaal gesproken zou je zeggen blaasontsteking, maar ik begrijp dat je kat geen klachten heeft?
je merkt niks qua afwijkend plasgedrag?
de urine is sowieso te geconcentreerd, 1.048 is het hoogste (normaal gesproken loopt de schaal tot 1.045, 1.000 i s water). dus belangrijk om er (veel) meer water in te krijgen om de urine te verdunnen.
dat zou je eerst kunnen doen, evt in combinatie met NSAID's voor de irritatie, en dan weer urine opvangen en kijken hoe het dan is. blijft er bloed in zitten dan zou je moeten overleggen over verder onderzoek om een onderliggende oorzaak op te sporen.
Door - pien -
#932424
maddoc schreef: normaal gesproken zou je zeggen blaasontsteking, maar ik begrijp dat je kat geen klachten heeft?
je merkt niks qua afwijkend plasgedrag?
de urine is sowieso te geconcentreerd, 1.048 is het hoogste (normaal gesproken loopt de schaal tot 1.045, 1.000 i s water). dus belangrijk om er (veel) meer water in te krijgen om de urine te verdunnen.
dat zou je eerst kunnen doen, evt in combinatie met NSAID's voor de irritatie, en dan weer urine opvangen en kijken hoe het dan is. blijft er bloed in zitten dan zou je moeten overleggen over verder onderzoek om een onderliggende oorzaak op te sporen.
Ik merk inderdaad niks vreemds aan hem.
Hij doet alles buiten, ik heb geen kattebak, dus ik heb er verder geen zicht op.
Hoe kan ik m meer laten drinken en wat is een NSAID?

Ik maak volgende week in ieder geval even een afspraak om met hem langs te gaan voor verder onderzoek.
Door maddoc
#932501
ja als je er geen zicht op hebt wordt het lastig (plast niet nu ook in huis?), dan zou ik gewoon vragen om NSAID's (pijnstiller/onstekingremmer), bv tolfedine, ketofen, metacam, dat is tegen de irritatie/aandrang.
meer drinken kan door water door het eten te mengen (hoeveelheid langzaam opvoeren anders willen ze het meestal niet, stimuleren door een drinkfonteintje aan te schaffen, bouillon van kip of vis maken (als die dat lekker vindt) en dat extra te drinken geven en wat je verder maar bedenken kunt.
Door - pien -
#932594
maddoc schreef: ja als je er geen zicht op hebt wordt het lastig (plast niet nu ook in huis?), dan zou ik gewoon vragen om NSAID's (pijnstiller/onstekingremmer), bv tolfedine, ketofen, metacam, dat is tegen de irritatie/aandrang.
meer drinken kan door water door het eten te mengen (hoeveelheid langzaam opvoeren anders willen ze het meestal niet, stimuleren door een drinkfonteintje aan te schaffen, bouillon van kip of vis maken (als die dat lekker vindt) en dat extra te drinken geven en wat je verder maar bedenken kunt.
ze eten barf en af en toe wat smuldier, door de smuldier zou ik dan water kunnen mengen, en idd een bouillonnetje maken,
heb hier alleen twee honden lopen die dat ook wel zullen lusten  ;)
daar moeten we even wat op verzinnen.
iig ga ik volgende week even met hem voor onderzoek want dit klopt gewoon niet helemaal.
Door maddoc
#932601
[
iig ga ik volgende week even met hem voor onderzoek want dit klopt gewoon niet helemaal.
[quote][/quote]

ja denk dat dat wel een goed plan is.
succes en sterkte met de patient.
Door - pien -
#933277
Zo, ik heb een afspraak voor morgenmiddag.
Ze wil m even zien; misschien is er iets met zn nieren (hij is 8 jaar) en misschien heeft hij calciumoxalaat omdat ik  vers voer, zodat zn urine nu te zuur wordt  :-\
Lijkt me sterk.

We zullen zien  ::)
Door - pien -
#934532
We zijn geweest maar we zijn weinig verder gekomen:

Weer urine-onderzoek

sg. 1.044
bloed + enkele ery's
ket -
gluc -
eiwit ++
pH 7,5
geen gruis

Verder heeft ze een foto gemaakt: er was geen oxalaat te zien
en ze heeft zn nieren gevoeld.
De plas is érg geconcentreerd, dus geef ik hem extra bouillon van een kippepootje of roer het door de smuldier.
Ik kreeg het advies om hem nu een week of 3 alleen blikvoer te geven  :-X en daarna weer urine te testen  ::)
Hij mag ook eendagskuikens, gekookt ei, kaas, zuivel...
Géén spiervlees, organen en vis.
Poleon zou door het blikvoer meer vocht binnenkrijgen, en de urine wordt dus minder geconcentreerd.
Volgens haar krijgt een kat door vers ook vocht binnen, maar verzuurt ie helemaal.
En dat is niet de bedoeling.

Nou is er geen haar op mn hoofd die eraan denkt om hem blikvoer te geven, maar ik zou het fijn vinden als iemand me kan uitleggen dat dat echt niet beter is.
Door YaYa
#934608
Zou dan denk ik ipv blik kvv geven. Ik zelf carnibest met daardoor een flinke plens water geroerd (soms is het net soep) voor mijn blaasgruispatientje. En een gekookt eitje lijkt me ook niet zo'n idee. Liever een rauw eitje maar aangezien er ook kuikentjes op het menu staan, kun je een eitje ook wel achterwege laten.
Blikvoer is nog steeds gekookt en dus altijd minder gezond dan rauw (kvv) en zeker minder gezond dan barf (denk aan "tandjes poetsen").
Door Mevroi Kruim
#934655
Klets dat er meer vocht in blikvoer zou zitten. Is gewoon onzin. En dat de kat helemaal verzuurt is duidelijk ook klets, anders was de pH van de urine niet zo hoog. En geen oxalaat dus waar hebben we het dan over.
Vers met extra water is veel beter dan blik, zeker nu de pH hoog is.
Door - pien -
#934700
Vanochtend kreeg hij lekker een kwartelboutje met wat smuldier vlees, lekker soeperig gemaakt met kippebouillon  ;)

En Poleon is best stresserig, ik moet er niet aan denken dat ik hem weer in de wc moet opsluiten met de katkorkorrels, om weer urine te testen  ::)
YaYa schreef: Zou dan denk ik ipv blik kvv geven. Ik zelf carnibest met daardoor een flinke plens water geroerd (soms is het net soep) voor mijn blaasgruispatientje. En een gekookt eitje lijkt me ook niet zo'n idee. Liever een rauw eitje maar aangezien er ook kuikentjes op het menu staan, kun je een eitje ook wel achterwege laten.
Blikvoer is nog steeds gekookt en dus altijd minder gezond dan rauw (kvv) en zeker minder gezond dan barf (denk aan "tandjes poetsen").
Dat rauwe ei vond ze geen goed idee, volgens mij ivm de afbraak van de ene stof door de andere stof (biotine ?) , maar dat is toch achterhaald ?
Ze had het over "uitgebalanceerd" dus ik zei: o, maar voor onszelf en voor onze kinderen kunnen we wel goed eten bereiden en voor dieren moet dat dan opeens uit een laboratorium komen  :P
Kruimel schreef: Klets dat er meer vocht in blikvoer zou zitten. Is gewoon onzin. En dat de kat helemaal verzuurt is duidelijk ook klets, anders was de pH van de urine niet zo hoog. En geen oxalaat dus waar hebben we het dan over.
Vers met extra water is veel beter dan blik, zeker nu de pH hoog is.
Kan iemand me uitleggen hoe het kan komen dat de pH van 6,5 naar 7,5 is gegaan ?
Schommelt de pH waarde door wat je voert? Hoe zit dat?


Ik heb haar verteld dat er op BP diverse katten zijn die met nier-/blaasproblemen gewoon nog jaaaaren doorleven op vers nadat ze ongeveer "opgegeven" waren.
Ik vind haar een prettige dierenarts, ze legt veel uit, overlegt met je, doet geen onnodige dingen (zo hoort het eigenlijk natuurlijk  8)) maar over voeding verschillen we duidelijk van mening.
En dat ik daar zo sterk van overtuigd blijf , komt oa. door jullie steun en advies  :thumbup:
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#934722
Geef je ook troebele appelazijn er bij?


Bij de kat van mijn dochter zat ook nog steeds een spoortje bloed bij en schommelt ook met de PH waarde.

Je merkt niks aan dat kat,eet,speelt,drinkt genoeg.
Waar het bij kan doet ze extra water bij.over eieren weet ik van dit forum
dit

gaat dan wel over een hond weet niet of dat voor een kat hetzelfde is.

Vaak wordt gezegd dat er een stofje in eiwit zit (eiwit van ei) dat zich bindt aan biotine (een vitamine uit de B groep). Zo kan de biotine niet meer door de hond opgenomen kunnen worden. De hond zou dus een tekort aan biotine kunnen krijgen, zegt men.

Maar,

In het eigeel zit veel biotine en daarom is een ei in z'n totaal gewoon keurig in balans en ze kunnen daarom gewoon rauw/heel gegeven worden
Laatst gewijzigd door *Marga* op wo 19 mar 2008, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door - pien -
#934729
Toen hij op vers overging heb ik nog een tijdje vit.C fijngestampt er doorheen gedaan  ;) maar daar ben ik mee gestopt.
Ik zou het wel weer kunnen gaan geven.

De verklaring van de da voor het bloed in de urine was dat in dit geval, zonder aanwijsbare oorzaak, het waarschijnlijk was dat de blaaswand wat bloed lekte. Is niks aan te doen. En hij kan er oud mee worden.

In het eigeel zit veel biotine en daarom is een ei in z'n totaal gewoon keurig in balans en ze kunnen daarom gewoon rauw/heel gegeven worden[/b]
[quote][/quote]

Kijk, had ik het toch goed onthouden  ;)  Bedankt !
Door YaYa
#934748
marga1953 schreef:
gaat dan wel over een hond weet niet of dat voor een kat hetzelfde is.

Vaak wordt gezegd dat er een stofje in eiwit zit (eiwit van ei) dat zich bindt aan biotine (een vitamine uit de B groep). Zo kan de biotine niet meer door de hond opgenomen kunnen worden. De hond zou dus een tekort aan biotine kunnen krijgen, zegt men.

Maar,

In het eigeel zit veel biotine en daarom is een ei in z'n totaal gewoon keurig in balans en ze kunnen daarom gewoon rauw/heel gegeven worden
Dat is ook mijn idee. Het hele rauwe ei is keurig in balans. Ik heb alleen wel begrepen dat het voor nierpatientjes beter is om het niet te geven. Maar blaasgruispatienten mogen dat volgens mij gewoon hebben.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door