Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door alies2
#92835
Over een paar maanden ( mag nog wel even duren) wordt Shamook voor het eerst loops. Bommel is een "hele" reu. Ik twijfel enorm wat ik zal doen. Aan de ene kant lijkt het mij verdomd lastig een loopse teef een een reu in huis te heben, aan de andere kant zie ik op tegen de operatie, evt. gedragsproblemen en weet ik dat veel reuen na de operatie voor andere reuen gaan ruiken als loopse teven. Bommel is 5 1/2 jaar. Hebben jullie ideeën?
Alies
Door Ineke
#92923
Ik heb hier over zitten denken als de heupfoto's van Mufasa niet goed zouden zijn. Fokken is met mijn reu dan UITGESLOTEN.
Castreren wil ik niet. Niet zolang dat medisch niet noodzakelijk is. Ik heb zelf aan steriliseren zitten denken.

Misschien een idee voor Bommel.

Hij blijft dan 'echt' reu met al zijn voor en tegens, maar voor puppen hoef je niet meer bang te zijn.
Door Jolly
#92939
ineke, wat versta jij onder sterreliseren dan?
want zowel castreren als sterrilersere is bijna het zelfde, er wordt wat weg gehaald.

ik denk dat jij misschien chemisch castreren bedoeld, dan blijft hij een echte reu.
Door Ineke
#92944
Ik bedoel echt steriliseren. Net als bij mensen: de zaadleiders door knippen of afbinden. De ballen blijven dus gewoon zitten en hormoon produceren.

Hij blijft dan inderdaad een 'echte' reu, maar je zit niet met het probleem van per ongeluk een nest.

Hij blijft natuurlijk wel vervelend met een loopse teef.

Ik ben niet voor castreren als dat medisch niet noodzakelijk is. Ik heb gekozen voor reuen, omdat ik reuen wil om wat ze zijn. Ik heb dus niet voor een castraat gekozen.
Ik zou mijn reu dus laten steriliseren als ik hem niet geschikt zou vinden voor de fok en dan meer voor de veiligheid dat er ook nooit met hem gefokt KAN worden.
Door Lizzy
#92968
Ik vind steriliseren nog niet eens zo'n gek idee! Echt niet! Castereren zou ik zelf niet doen. Castereren heeft behoorlijk wat gevolgen en als het niet nodig is, zou ik dat zonde vinden. Pension of logeren is ook een goed idee. Helaas weet ik niet welke week je hem uit logeren moet sturen.....
Door yalla
#92977
Als er geen medische of gedragsindicatie is, zou ik niet castreren. Sluit me aan bij Lizzy en liever je teefje laten castreren. De kans op medische complicaties bij een intacte teef zijn groter dan bij een gecastreerde teef.
Door lekker kort
#93178
alies2 schreef: Ik ben een volslagen leek wat betreft loopsheid, welke week zou ik Bommel dan uit logeren moeten sturen?
het hoogte punt van de teef is rond de elfde/ twaalfde dag, vanaf de zevende dag (begint de teef ook geinteresseerd te raken) begin je echt risico te lopen op succes, tot minstens de 21ste dag, zou het wat ruimer houden er worden nogal eens wat nesten geboren die op de 25ste dag van de loopsheid verwekt zijn.(mijn cora is er zo één) ;D

Groeten fritz.
Door Timmy
#93232
Jolly schreef: ineke, wat versta jij onder sterreliseren dan?
want zowel castreren als sterrilersere is bijna het zelfde, er wordt wat weg gehaald.
Dat is niet helemaal waar. Castreren is het weghalen van balletjes bij de reu en het weghalen van ofwel eierstokken ofwel eierstokken plus baarmoeder bij de teef. Steriliseren is het alleen onvruchtbaar maken, dus afbinden of doorknippen van zaad- of eileiders.

Als je hoe dan ook 1 van de twee wilt castreren kun je beter de teef laten helpen: veel meer nadelen als je die intact houdt dan een gecastreerde reu, want die heeft dan grotere kans op prostaatcarcinoom.

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op za 08 mei 2004, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#93233
Het komt er op neer, dat in de praktijk het meestal maar een week is, dat je reu en teef echt gescheiden moet houden. Wen je nieuwe teef aan een bench en houd haar die week in de bench. Het is even doorbijten, maar het is ook zo weer voorbij. Maar als ik moest kiezen, liet ik toch de reu helpen. Hij is 5,5 en zal de minste problemen ondervinden qua karakterverandering en zo, dat zit allemaal al te veel verankerd. Wel meteen na de castratie zijn voer op 2/3 zetten van wat hij daarvoor kreeg.
gr.
Nicolette
Door Jolly
#93307
Timmy schreef:

Dat is niet helemaal waar. Castreren is het weghalen van balletjes bij de reu en het weghalen van ofwel eierstokken ofwel eierstokken plus baarmoeder bij de teef. Steriliseren is het alleen onvruchtbaar maken, dus afbinden of doorknippen van zaad- of eileiders.

Als je hoe dan ook 1 van de twee wilt castreren kun je beter de teef laten helpen: veel meer nadelen als je die intact houdt dan een gecastreerde reu, want die heeft dan grotere kans op prostaatcarcinoom.

Gr.
Linda
Mijn reactie is eigenlijk dat er dan wordt gezegt dat het een reu blijft, ik heb een castraat, das ook nog steeds een reu, hij heeft alleen geen ballen meer. Dus de hormonen heeft hij niet meer, ik vraag mij dus heel erg af om dat bij stereliseren nog wel zo blijft.
Door Timmy
#93331
Jolly schreef:Mijn reactie is eigenlijk dat er dan wordt gezegt dat het een reu blijft, ik heb een castraat, das ook nog steeds een reu, hij heeft alleen geen ballen meer. Dus de hormonen heeft hij niet meer, ik vraag mij dus heel erg af om dat bij stereliseren nog wel zo blijft.
Ahaa, ik snap um... Kwam wat verkeerd over bij mij ::)

Gr.
Linda
Door alies2
#93348
Fijn al die reakties. Shamook opereren, castreren of steriliseren, gebeurt niet want ik hoop nog eens een nestje met haar te fokken. Ik weet nog niet wat er wel gaat gebeuren.
Alies
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door