Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#926837
Hallo allemaal,
Het is inmiddels al weer een hele tijd geleden dat ik hier geweest ben, en dat komt vooral omdat het met barfen hardstikke goed gaat :D We hebben inmiddels ook een Hollandse herder erbij van 3 jaar, hij is er nu 3 weken en het gaat erg goed. We zijn hem ook aan het overzetten naar barf en ik heb dus een nieuw schema gemaakt voor alle drie. Willen jullie even meekijken?

Attis, 3 jarige langharige Hollandse herder reu van 24 kg
750 gr RMB Lam
750 gr RMB Geit
600 gr pens + 200gr natuurkruiden en groenten
750 gr RMB Lam
800 gr RMB Kip
200 gr lamshart + 600 gr natuurkruiden en groenten
750 gr RMB Geit

Xena, 2 jarige Jack Hussel teefje van 5,4 kg
80 gr RMB Kip
80 gr RMB Geit
40 gr lamshart +  40 gr natuurkruiden en groenten
80 gr RMB Kip
80 gr RMB Lam
80 gr RMB Kip
40 gr pens +  40 gr natuurkruiden en groenten

Scence, 8 maanden langhaar dwergdashond teefje van 3 kg
60 gr RMB kip
60 gr RMB kip
20 gr pens + 40 gr natuurkruiden en groenten
60 gr RMB kip
50 gr RMB kip
40 gr lamshart + 20 gr natuurkruiden en groenten
50 gr RMB kip

Ik vraag me vooral af of het voor Scence wel goed is, normaal gesproken zou ik namelijk ongeveer 50% kip 50% eend of nog meer zachte diersoorten doen. Maar momenteel kan ik aan niet anders komen dan geit, lam, kip en kalf. En bij Attis wordt er 1 keer per maand een maaltijd vervangen door kalfstaart en soms krijgt hij ook wel eens hert wanneer we er aan kunnen komen. Xena krijgt zo weinig in verhouding met haar gewicht omdat ze anders te zwaar wordt (ze is nu perfect op gewicht, maar was een paar maanden geleden te zwaar)
#926893
Als ik het zo zie voer je heel veel vleesbotten, geen extra spiervlees en geen lever. Als je vleesbotten ongeveer voglens de standaard zijn betekent dat dat je heel erg veel bot voert in verhouding tot de hoeveelheid spiervlees. Hier wordt geadviseerd om niet meer dan 50% vleesbot te voeren, 15% orgaan, 20% spiervlees en de rest groente en diversen zoals eieren etc.
Eieren mis ik ook in je menu's, en vis.
En lever is een heel belangrijke orgaansoort die je niet zomaar weg kunt laten uit je menu. Als je aan andere organen kunt komen, zoals bv nieren, testikels, hersenen e.d. dan zou ik die zeker ook voeren. Hoe meer je richting 'compleet prooidier' gaat hoe beter.
#927082
[quote="Kruimel"]
Als ik het zo zie voer je heel veel vleesbotten, geen extra spiervlees en geen lever. Als je vleesbotten ongeveer voglens de standaard zijn betekent dat dat je heel erg veel bot voert in verhouding tot de hoeveelheid spiervlees. Hier wordt geadviseerd om niet meer dan 50% vleesbot te voeren, 15% orgaan, 20% spiervlees en de rest groente en diversen zoals eieren etc.
Eieren mis ik ook in je menu's, en vis.
En lever is een heel belangrijke orgaansoort die je niet zomaar weg kunt laten uit je menu. Als je aan andere organen kunt komen, zoals bv nieren, testikels, hersenen e.d. dan zou ik die zeker ook voeren. Hoe meer je richting 'compleet prooidier' gaat hoe beter.
[/quote]
Oké ik zet er nog wat meer spiervlees bij.  ;)
Lever hebben we wel eens aan Xena gegeven maar die lust het niet, ik denk wel dat Attis het lust dus daarvoor bestel ik nog wel wat. We kunnen wel komen aan kalfsnieren en milten, zijn die ook goed? Ook een ei lusten ze niet en van vis kunnen we alleen makreel krijgen (zelf gevangen ;) ) maar alleen in kleine porties. Of tonijn uit blik moet ook goed genoeg zijn.
De enige mogelijkheid die we hebben om aan ons vlees te komen is http://www.shaweca.nl/dierenbenodigdheden/
#927098
Verse/rauwe makreel is prima. Tonijn is niet aan te raden. Het bevat erg veel kwik. Beter geef je dan vis uit blik zoals zalm (deep blue is wilde!), makreel, haring, sardientjes.

Probeer voor Xena anders de lever even te bakken in een klein scheutje olijfolie.
#927100
Misschien kun je de lever even kort bakken, of heel klein snijden en hem dan mengen met huttenkaese en lusten ze het dan wel? Of mengen met een schepje vis uit blik, wil ook nog weleens wonderen doen. Tonijn uit blik moet je niet vaak geven, want daar zit veel kwik in. Kun je bij een visboer niet aan zalmkoppen en sardines komen?

Ik weet niet waar in Nederland je zit maar je zou hier eens kunnen kijken of er nog interessante adresjes bij je in de buurt zitten:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 944.0.html

Of wellicht bezorgt Herby ook bij jou in de buurt?
#927384
Ik kan dus wel deep blue zalm uit blik geven, hoeveel moet dat ongeveer zijn? Een deel van het spiervlees denk ik hè?

[quote="Judith van Sam"]
Misschien kun je de lever even kort bakken, of heel klein snijden en hem dan mengen met huttenkaese en lusten ze het dan wel? Of mengen met een schepje vis uit blik, wil ook nog weleens wonderen doen. Tonijn uit blik moet je niet vaak geven, want daar zit veel kwik in. Kun je bij een visboer niet aan zalmkoppen en sardines komen?

Ik weet niet waar in Nederland je zit maar je zou hier eens kunnen kijken of er nog interessante adresjes bij je in de buurt zitten:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 944.0.html

Of wellicht bezorgt Herby ook bij jou in de buurt?
[/quote]

Ik weet niet waar ik nog meer adresjes kan vinden, ik woon in Steenbergen (noord brabant) en hier in de buurt zit één poelier waar ik kippennekken, hartjes en maagjes kan halen en wildkarkas (hert en konijn) En de rest kan ik bestellen bij Shaweca, weten jullie nog meer adresjes hier inde buurt. Ik vind het jammer dat Canis Naturalis hier nou niet meer bezorgt. Van Herby kan ik geen website vinden, wat is hun bezorggebied?
#927467
[quote="Ianthe"]
Ik kan dus wel deep blue zalm uit blik geven, hoeveel moet dat ongeveer zijn? Een deel van het spiervlees denk ik hè?

Ik weet niet waar ik nog meer adresjes kan vinden, ik woon in Steenbergen (noord brabant) en hier in de buurt zit één poelier waar ik kippennekken, hartjes en maagjes kan halen en wildkarkas (hert en konijn) En de rest kan ik bestellen bij Shaweca, weten jullie nog meer adresjes hier inde buurt. Ik vind het jammer dat Canis Naturalis hier nou niet meer bezorgt. Van Herby kan ik geen website vinden, wat is hun bezorggebied?

[/quote]
Herby zit in het noorden, maar er wordt door het hele land veel besteld, misschien kan je bij jou in de buurt ook iemand vinden.
Hou de topic "verzamelplaats" in de gaten.

Groetjes Trudie
#932618
Zijn de volgende percentages wel goed: 50% rmb, 20% spier, 15% orgaan, 15% natuurkruiden?
En 1 keer per maand wordt er een spiermaaltijd vervangen door vis. (dat was gisteren  :))

En er zit lever, hart en pens als organen. Wel veel verschillende diersoorten! nier was helaas uitverkocht maar met deze vriezer moeten we toch om de 2 of 3 weken bestellen dus dan wordt dat ook opgenomen in het menu
#933040
[quote="Ianthe"]
Bibi natuurkruiden, dat is ongeveer 1/2 tot 1/3 van de groentenmix
[/quote]
Is het dan echt een kruidenmix (in de vorm van gedroogde blaadjes bijv.) of hoe moet ik mij dat voorstellen? Op de website van Bibi kan ik er niets over vinden namelijk :(
#933169
[quote="pike"]
Is het dan echt een kruidenmix (in de vorm van gedroogde blaadjes bijv.) of hoe moet ik mij dat voorstellen? Op de website van Bibi kan ik er niets over vinden namelijk :(
[/quote]

Ik heb me vergist met de fytomix van bibi. Dit is kruiden mix van carnibest. Het is de inhoud van een boekmaag: voorverteerde grassen en kruiden.  ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door