Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Sylvi@
#932060
Shanndado heeft soms dat ze ineens opspringt van de bank, heel onrustig is, naar buiten wil en gras gaat eten, echt obsessief gras eten (heb zitten zoek en dacht dat Geer het schreef ‘ze wil het mos tussen de tegels uit trekken) nou dat kan ik ook over Shannado schrijven.
Daarnaast rekt ze zich veel uit, kwijlt en de laatste keren liet ze ook boeren en scheten. De keren dat ik gezien heb dat ze dit had was altijd na het eten 's ochtends ('s avonds heb ik dit nog niet gezien)

Wat ik niet heb gezien is een opgezette buik en ze heeft ook geen kots nijgingen (kotst ook het gegeten gras niet uit, wat ze anders altijd doet als ze op nuchtere maag gras een, samen met gal in dat geval). Na een minuut of 5 a 10 lijkt het af te zakken (iig is ze dan niet meer zo panisch aan het rondlopen) Omdat ik eerst niet wist wat het was en nogal ‘kriegel’ werd van haar gedrag, stuurde ik haar dus op de bank en daarna wordt ze wel rustig.

Nu lijkt mij dit dus op een dilatatie? Of iig veel symptomen komen overeen.


Ik heb gelezen dat het beter is om eten te geven op kamertemperatuur en niet bewegen na het eten, geen water/koud water drinken na het eten.

Kan ik op dit moment nog meer doen preventief? Ze heeft het nu nog niet zo heel vaak, ik zal gaan bijhouden hoe vaak ze het krijgt, maar vind het dus wel een beetje eng.
Door Lizzy
#932065
Dit lijkt ernstig op de misselijkheidsaanvallen die Whoofer had (mijn Basset) en van Sophie. Dilatie is het soms niet, soms wel (je ziet dan toch meestal de buik opzwellen) maar het kan er zeker wel toe leiden. Whoofer heeft na zo'n aanval zelfs 1 maal een maagtorsie gehad. Dus tja, ik kan je helaas niet geruststellen door te zeggen dat het niks is.... Wat bij Whoofer goed hielp was de beide zijkanten van haar buik heeeeel zachtjes masseren. Ze liet dan vaak een boer of een poepje. Het lijkt dus alsof ze misselijk zijn van gasophoping. Ik heb ook een tijd gedacht aan maagzuur dat omhoog vloog, maar ze heeft een tijd op maagzuurremmers gestaan en dat hielp drie keer niks. Volgens mij helpt dat bij Soof van Geer ook niet.

Ik blijf denken dat het heel misschien bij Whoofer en bij Soof stress gerelateerd is (was, want Whoofer leeft niet meer). Sophie heeft hier een keer gelogeerd, heeft twee maal een aanval van misselijkheid gehad en dat was twee maal naar een stressvol event (waarbij ze haar zin niet kreeg ;D). Ik ben met Sophie de 2de aanval naar de DA geweest en ook die weten niet wat het is en kunnen er niks tegen doen. Soof had die keer geen dilatie trouwens.

Helaas pindakaas weet ik niet wat je preventief zou kunnen doen... Wist ik het maar!
Door audier
#932232
Hee ...onze landseer (die nu helaas niet meer leeft) deed dat ook....voor zover ik me kan herinneren haar hele leven gedaan. 1 keer in de zoveel tijd deed ze het en ik kon ook niet aangeven waarom of door welke oorzaak ze dat deed. Ben er ook nooit achter gekomen wat het nu geweest is. Dacht dat ze de enige was die het had maar er blijken er dus meer te zijn. Ze plukte inderdaad met haar voortanden heel obsessief het gras tussen de schutting en de tegels uit. Dacht altijd dat ze misselijk was ofzo.....
Kan je dus eigenlijk niet helpen maar was gewoon verbaasd dit te lezen....

Groetjes, Karin
Door geer
#932269
Ik herken dit inderdaad. Sophie heeft hetzelfde, springt op, en wil alleen maar gras eten. Ik geef haar snel wat in haar maag, mik er een primperannetje in en laat haar dan gras eten. Hier staan standaard 2 potten kattengras op de kast, want in de winter is er niet zoveel sappig gras. Wat buikie aaien...en meestal zakt het dan wel weer af. Boeren en winden doet ze niet, wel is haar buik dan heel hard. Niet overdreven opgezet, maar wel keihard. Waar het door komt? Geen flauw idee. Net als Liz vermoed ik iets stresserigs.... Vervelend is het wel, vooral omdat er niet echt iets aan te doen is!
Door tieneke
#932401
Hier heeft Tinus er flink last van gehad,als hij zo'n aanval had liep hij de deuren er haast uit om buiten te komen!
Hij vrat dan echt alles op van gras tot takjes en haren en had ook erge last van maagzuur,hij kwijlde en had het dan niet echt breed,masseren tot hij eindelijk ging boeren en weer rustig werd.
Na de laatste aanval waarbij zijn buik zelfs aardig hard werd en hij wederom flink beroerd was kwam ik erachter wat waarschijnlijk de boosdoener kon zijn:te vet eten en dan heb ik het over de halve eend waar(voor hem ) vrij veel vet/vel aanzit,haast iedere keer kreeg hij een aanval na het eten van de halve eend.
Nu strip ik iedere keer volledig de eendenvellen eraf en gelukkig heeft hij hierna geen last meer gehad,hetzelfde doe ik ook bij de kipkarkassen waar veel vet/vel aanzit.
Door Lizzy
#932533
tieneke schreef: Hier heeft Tinus er flink last van gehad,als hij zo'n aanval had liep hij de deuren er haast uit om buiten te komen!
Hij vrat dan echt alles op van gras tot takjes en haren en had ook erge last van maagzuur,hij kwijlde en had het dan niet echt breed,masseren tot hij eindelijk ging boeren en weer rustig werd.
Na de laatste aanval waarbij zijn buik zelfs aardig hard werd en hij wederom flink beroerd was kwam ik erachter wat waarschijnlijk de boosdoener kon zijn:te vet eten en dan heb ik het over de halve eend waar(voor hem ) vrij veel vet/vel aanzit,haast iedere keer kreeg hij een aanval na het eten van de halve eend.
Nu strip ik iedere keer volledig de eendenvellen eraf en gelukkig heeft hij hierna geen last meer gehad,hetzelfde doe ik ook bij de kipkarkassen waar veel vet/vel aanzit.
Ja, Whoofer deed dat dus ook, de deuren eruit lopen. En zij was ook totaal niet nauwkeurig met wat ze at. Bladeren, takken, liefst gras, maar als dat niet voorraadig was.... Ze heeft zelfs in zo'n bui een keer de veters van mijn schoenen opgegeten. Oh, en al zoekend smakte ze en hikte ze en likte ze zelfs de grond.

Bij Whoofer kon ik helaas geen 'aanleiding' vinden in het eten, maar vet eten: ik kan me zomaar voorstellen dat dit een oorzaak kan zijn.
Door Sylvi@
#932551
Vervelend dat meer honden er last van hebben, maar ik ben blij met de herkenning, stelt me wel wat meer gerust.

Stress herken ik niet meteen (of inspanning, moet onder de noemer stress vallen) vet eten ook niet meteen, Shannado eet kvv. Maar ik ga er wel op letten of het bv na lam-rijst Bibi komt.

Shannado vond het trouwens ook lekker dat ik haar buik masseerde de laatste keer, dus dat doen we de volgende keer ook maar weer :-*
Door Cathelijn
#932566
Jonas heeft de laatste keer 's nachts (hij zat niet in de bench) op de bank een stuk van de fleecedeken opgegeten en de planten die van een plank naar beneden hangen voor zover hij erbij kon. Ze MOETEN echt iets eten, het is een noodzaak voor ze.

Hij begint net weer... we gaan maar even naar buiten.
Door Rosita
#933103
Iby heeft ook af en toe van die aanvallen, ze lijken uit het niets te komen. Gelukkig is ze tot nu toe niet opgezwollen geweest. Het gevaar met Iby is dat ze tijdens zo'n aanval niet alleen gras eet, laatst had ze een stuk uit haar kleed lopen eten. Ook leren schoenen zijn dan niet veilig. Ben altijd bang dat ze een aanval krijgt wanneer ik er niet bij ben zoals 's nachts.
Door Staftime
#933606
Apart, dit klinkt me heel bekend, behalve dat Romeo geen opgezette buik heeft, maar aan het hoesten is.
Er drupt dan ook allemaal water uit zijn bek, en hij moet en zal dan gras, takjes, blaadjes eten, en niet zo'n beetje ook!

Maar hij doet het als hij last heeft van zijn keel, hij hoest dan heel hard, geen kuchen, ook geen zeehonden geluid, maar echt van die harde 'knallen'

Ik ben er nog niet achter wat dit bij hem veroorzaakt.
Maar zal volgende keer eens opletten wat hij dan heeft gegeten, en of zijn buik harder aanvoelt dan normaal.
Want misschien is het hoesten niet de oorzaak, maar een gevolg?
Door roefus
#933726
Ik heb er geen ervaring mee.
Maar als ik lees dat zo'n hond dan gras, takjes, blaadjes enzovoorts wil eten...zou het dan met een tekort aan ruwvezel te maken kunnen hebben?
Is maar 'n idee hoor  ;)
Al eens wat zemelen ofzo geprobeerd, bij de normale voeding?
Door Sylvi@
#933753
Nee, dat weet ik wel zeker van niet, het is vooral het hyper actieve gedrag wat abnormaal is (dwangmatig gras vreten, anders mos of wat er maar ligt, ze moeten gras).
Hier eten ze wel eens vaker stokjes of gras, maar daar doen ze niet zo 'debiel' bij :-\


@Staftime (sorry weet je naam niet) het is geen braak geluid zeker wat je bedoeld?
Door Staftime
#933813
[quote="sylvi@"]



@Staftime (sorry weet je naam niet) het is geen braak geluid zeker wat je bedoeld?
[/quote]

Mijn naam is Paula  ;D

Nee, het is absoluut geen braakgeluid.
Hij trekt zijn mondhoeken heel ver opzij, knijpt zijn ogen dicht en hoest, maar het klinkt of hij zijn keel heel strak dichtknijpt, en dan met een enorme klap open laat schieten.
Mocht het nog eens voorkomen dat hij dit doet, dan zal ik het eens een keer filmen als het lukt.
Dan zet ik het in deze rubriek, maar wel in een nieuw topic.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door