Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Do
#930346
er was ooit een artikel over de consequenties van sterelizaties
maar kan ik niet meer vinden
wie weet waar het zit?
Door Boefies
#932017
Toch wil ik hier ook nog even op ingaan.

Babs is nu 2x loops geweest en is 14 maanden. Mijn bedoeling was om haar niet te steraliseren omdat we dat thuis ook nooit met de honden hebben gedaan. En onze aan onze honden merkte je verder niets, behalve dat ze wat bloed verlies hadden. En in principe ben ik tegen snijden in gezond dier.
Maar de 2e loopsheid van Babs is zo vervelend verlopen. Ze is heel gewillig dus moeten wij 3 weken lang haar echt aan de lijk houden en in de gaten houden. Dit was voor ons gevoel heel lang omdat we altijd met haar opstap gaan en ze altijd los loopt.
Tijdens de loopsheid had ze erg veel last van haar hormonen, ze wou niet uit en eten. Daarbij werd ze ook voor het eerst in haar leven aggresief naar andere honden. Maar dit is te "begrijpen".
Maar ze had zelfs een maand erna nog last van haar hormonen. Ze was erg uit haar doen.
Uit het niets zonder waarschuwing viel ze honden aan. En elke hond die een keer gemeen tegen haar was geweest werd terug gepakt. Ze rende zelfs blaffend naar een echte aangelijnde valse hond die al een paar honderd meter verderop liep.
Aangezien Babs een alle mans vriend is en hiervoor nog nooit naar een andere hond heeft gegromd of wat vind ik het zielig dat de hormonen haar hier naartoe zetten. Sindsdien is heeft ze het "ondekt" en is af en toe nog fel naar bepaalde honden.
Daarom heb ik overwogen om haar te laten steraliseren. Niet vanwege de risico's van kanker e.d, want onze vorige honden zijn ook 14 en 15 geworden zonder deze ingreep. Ze kunnen in principe overal kanker krijgen en kan je dit niet allemaal voorzijn.
Ik loop al een poos te dubben over deze ingreep. Om de knoop door te hakken heb ik een afspraak gemaakt voor de operatie d.m.v. lapascopie en met het idee dat ik er nog over na kan denken en kan afbellen.
Tijdens haar loopsheid was ik ervan overtuigd, maar nu de "rust" is wedergekeerd twijfel ik toch...
Maar ergens ben ik bang dat die loopsheden haar steeds agressiever maken. En het feit dat ze zo last heeft van haar hormonen vind ik ook zielig voor haar. En voor ons is het toch 2 keer per jaar een periode van 3 weken plus een maand erna met hormoon problemen, dus ongeveer 2 maanden dat we beperkt zijn met het meenemen van Babs en de "irritatie" van haar gedrag.
Dus al met al denk ik dat het rustiger voor haar is als ze niet meer zo last heeft van haar hormonen en dat geld dan ook voor ons....
Over een maand wordt ze "geholpen", maar toch blijf ik het "eng" vinden.....
Waarom kunnen sommige mensen hier wel zo licht over denken?
Door Lizzy
#932037
Ik ben persoonlijk niet tegen castratie van teven (of reuen). Ik ben alleen wel tegen vroegcastratie. Dat zouden ze, wat mij betreft, mogen verbieden in een beschaaft land als NL. Een hond moet eerst volwassen worden, punt. Maar goed, daarna kan het wel degelijk zin hebben om een hond te laten castreren. Als Babs mijn hond was, liet ik haar castreren. Ja, het is een hele ingreep en nee, je moet daar niet te lichtvaardig over denken. Maar teefjes die zo'n last hebben van hun hormomen en zich naar en vervelend voelen EN ook nog eens hormoongestuurde agressie vertonen: die liet ik castreren. De nadelen van de castratie voor lief nemend. Want er zitten gewoon niet alleen maar nadelen aan een castratie....
Door Red_Hunter
#932058
Nu heb ik ook gehoord dat veel teven agressie gaan vertonen na de castratie, dus als jou hond daar nu al gevoelig voor is weet ik niet of die agressie nu juist gaat blijven.  Ik zou het maar goed navragen.
Misschien kan je ook nog wat met homeopathie doen, zou ik een betere oplossing vinden.

Groetjes Trudie
Door Lizzy
#932062
Red_Hunter schreef: Nu heb ik ook gehoord dat veel teven agressie gaan vertonen na de castratie, dus als jou hond daar nu al gevoelig voor is weet ik niet of die agressie nu juist gaat blijven.  Ik zou het maar goed navragen.
Misschien kan je ook nog wat met homeopathie doen, zou ik een betere oplossing vinden.

Groetjes Trudie
Agressieve teven kunnen na de castratie zeker agressiever worden. Maar teven die juist hormoongestuurd agressief zijn, worden na de castratie vaak minder agressief. Tenminste, zo heb ik het begrepen. Je moet inderdaad wel verhipte goed weten hoe het zit bij je hond om de juiste beslissing te nemen en niet uiteindelijk met een nOg agressievere hond te zitten...
Door Boefies
#932067
Ja, zoals ze nu is is ze alle mans vriend. Maar zodra ze loops is herken ik haar niet meer terug.... :-[
Dat gedrag is echt niks voor haar.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door