Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Amanda82
#930265
Omdat mijn 2 katten helemaal gek zijn op vis wil ik 1 visdag in de week inlassen.

Even voor de volledigheid: ze eten 's ochtends gewoon brokjes en 's avonds vers.
Dit vers bestaat uit 5x per week Carnibest en 2 dagen in de week iets anders.
Van die 2 dagen wil ik de ene dag iets te kluiven geven en de andere dag dus vis.
Wat voor vis kan ik aanbieden?

Van de week heb ik een stuk koolvis gegeven. Van die filet uit de vriezer bij de supermarkt vandaan. Dit ging er vrij vlot in en vonden ze erg lekker (lees: Solo liep grommend en smullend door de keuken ;D)
Door Mevroi Kruim
#930302
Het beste kun je vette vis geven, ivm de nodige omega-vetzuren. Sardien en zalm zijn de meest gebruikelijke vissoorten die je vers kunt geven.

Enne ... hier op dit forum vinden wij brokjes niet 'gewoon' maar juist zeer ongewoon  ;)
Door flin
#930358
hier krijgen ze elke dag wat te kluiven en te knagen,
en 2 keer in de week een weinig vette vis....

waarom geef je brokjes?
Door Amanda82
#930537
De reden dat ik nog brokjes geef is puur ruimtegebrek in de vriezer. Ik heb niet de ruimte om een aardige voorraad op te bergen en ook geen ruimte om een extra vriezer neer te zetten. Wat betekent dat als ik ze volledig over zou zetten ik 1 of 2x per week een een uur moet reizen.
Daarnaast heb ik ook geen geldboom op het balkon...
Vandaar deze tussenoplossing.  :)

Zodra ik verhuisd ben en wel meer ruimte heb zal ik waarschijnlijk ook volledig overgaan uiteindelijk. Maar voorlopig moet het even zo.
Maar dan zal het geen volledig BARF zijn, maar Carnibest met een aantal keer in de week kluifvlees en/of vis. Zoals nu dus, maar zonder de brokken.
Door flin
#930593
Amanda82 schreef: puur ruimtegebrek in de vriezer. Ik heb niet de ruimte om een aardige voorraad op te bergen en ook geen ruimte om een extra vriezer neer te zetten. Wat betekent dat als ik ze volledig over zou zetten ik 1 of 2x per week een een uur moet reizen.
ah, zo... :)

die geldboom groeit ook niet in onze tuin overigens... 8) ;D ;D

maar je kunt dus ook niet in je buurt aan carnibest komen oid? (een uur onderweg?)
'k kan hier in de c-1000 of jumbo makkelijk een pakketje smuldier halen, en da's niet zo duur...
en 'k kan je vertellen dat 'k oooook heel graag een grotere vriezer wil!
(helaas lukt dat ook nog effe niet),
maar 'k met m'n kleine vriesvakje in de koelkast, en aanbiedingen uit de super en van de markt toch een leuk menu in elkaar kan sleutelen, èn minder euri's kwijt ben dan aan brokjes?
Door Amanda82
#930679
Smuldier? Wat is dat?

Dichtsbijzijnde verkooppunt zit op een half uur rijden.
Dus heen en terug is een uur  ;D
Ik heb verhuisplannen en ga dan ook groter wonen. Dus komt er wel een extra vriezer.
Voorlopig doen we het nog even zo, dat werkt voor mij nog even het makkelijkste.
Het vriesvak nu ligt vol met brood voor een week en vlees voor mij. Een klein gedeelte kunnen 2 rollen Carnibest (waar ik dus 2 weken nu van doe) en nog wat losse stukjes vlees. De Carnibest moet ik overigens ook gelijk verdelen, anders past het niet.

Maar goed, terug naar de vis  ;D
Zalm en sardien is dus het beste. Maar hoe zit het dan met witvis? Koolvis en kabeljauw?
En zalm uit blik, vers, filet, graten?
Door Mevroi Kruim
#930758
Smuldier is ook een merk complete versvoeding, net als Rodi, Energique, Carnibest enz enz. Rodi en Smuldier worden in heel veel supermarkten verkocht dus als je een super in de buurt hebt zou ik daar eens in de vriezer gaan kijken. Scheelt allicht een uur rijden. Wel opletten: er zijn complete maar ook enkelvoudige versies van Rodi en Smuldier; alleen op enkelvoudig kan je kat niet leven, je kunt dus het beste de complete versies voeren.

Witvis bevat iha weinig vet, dus minder nuttige omega-vetzuren, en is daarom minder nuttig voor de kat. Maar daarmee beslist nog niet slecht!
De graten in blikvis zijn papgaar, die kun je zelf eten dus je kat ook. De graten in verse sardien zijn ook zacht, katten hebben daar totaal geen moeite mee. Verse sardienen kun je het beste heel geven, ik haal er alleen de ingewanden uit want dat vinden mijn katten vies.
Van zalm geef ik de filets maar er zijn katten die zalmkoppen baas kunnen. Maar da's meer voor gevorderde barfkatten en -bazen  :P
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op wo 12 mar 2008, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#931331
gooi die brokjes maar gewoon weg, das t beste  :D

ipv die brokjes kun je sochtends ook een koolhydraatvrij natvoeder geven.
even etiketje lezen; als er geen granen, geen suiker, geen groente en geen andere plantaardige dingen inzitten, is het goed blikvoer.
even een paar smaken, let wel dat andere smaken van deze merken soms wel rijk zijn aan koolhydraten! :
- felix vleesselectie in gelei (portiezakjes)
- felix visselectie in gelei (portiezakjes)
- whiskas paté met hart
- whiskas rijk aan sardines
- whiskas rijk aan tonijn
- gewone kuipjes van het kruidvat (dus niet de premium serie)
- animonda carny 200 en 400 gram blikken
- opticat mousse van de lidl (zit in een 400 gram blik)
- gourmet gold mousse
- whiskas zo rijk aan vis (portiezakjes)
- whiskas zo rijk aan vlees (portiezakjes)
Door Amanda82
#931550
Bedankt voor de tips!
Die van Whiskas en Felix heb ik al eens geprobeerd.
Helaas kan Nasty daar niet tegen (gevoelige darmen).
Gourmet en Kruidvat zal ik eens proberen.
Maar hoe zit het met de eiwitten in het blikvoer?
Gebruikersavatar
Door koekje
#931746
Amanda82 schreef: Maar hoe zit het met de eiwitten in het blikvoer?
euh, in blikvoer zonder koolhydraten zit alleen gekookt vlees (en organen en een vitaminesupplement en geurstoffen).
en in de vlees zitten eiwitten. van dierlijke origine.
hoeveel erin zitten weet ik niet.
Door Amanda82
#931964
De hoeveelheid maakt niet uit, als het maar geen kunstmatige toevoegingen zijn wat je vaak bij blikvoer ziet.
Vandaar de vraag  :)
Door flin
#932140
Amanda82 schreef: De hoeveelheid maakt niet uit, als het maar geen kunstmatige toevoegingen zijn wat je vaak bij blikvoer ziet.
in brokjes niet dan?

een kat kan juist de eenvoudige eiwitten die in rauw vlees zitten makkelijk verwerken, al die toevoegingen heeftie denk ik helemaal nix aan....
Door Mevroi Kruim
#932280
Dames, ik vind het prima dat men elkaar probeert te helpen met problemen maar bij uitgebreide brok- en blikinformatie wil ik toch de grens trekken. Daar is Barfplaats niet het medium voor en dat hebben de eigenaren ook duidelijk aangegeven.
Dus verdere uitwisselingen over blik graag via PB.
Door Amanda82
#933151
[quote="flin"]
in brokjes niet dan?


[/quote]

Dit vind ik een hele flauwe opmerking. De brokjes zijn niet voor niks zoals ik ook al eerder heb uitgelegd.

Vers vlees (BARF) voer ik inmiddels ook meer. Waarschijnlijk zal ik straks helemaal van de Carnibest gaan omdat Solo (kater) het niet meer eet. Toch wil ik 's ochtends een compleet voer blijven voeren omdat hij een aantal soorten vlees (rund) ook niet lekker vind. De blikvoeren die je noemt wil ik dan ook zeker proberen.

Maar mijn vraag was: wat voor vis? Momenteel voer ik alleen 1x in de week koolvis. Ze vinden dit superlekker, maar wil ook wel eens wat anders proberen. Ik ben nog aan het zoeken wat ze wel en niet lekker vinden. En wat wel en niet goed is. Over vlees vind ik heel veel, maar over vis wat minder.
Wat is het verschil tussen tonijn en zalm voor de kat? En kunnen beiden uit blik of vriezer gevoerd worden?
Door flin
#933161
[quote="Amanda82"]
Dit vind ik een hele flauwe opmerking. De brokjes zijn niet voor niks zoals ik ook al eerder heb uitgelegd.[/quote]

nou, 't was absoluut niet flauw bedoelt;  'k denk eigenlijk dat je beter een (goed) blikvoer kunt geven, dan brokjes...
ook al omdat 't meer vocht bevat, de toevoegingen/samenstelling daar zullen we 't verder niet overhebben

tonijn zou meer kwik en verontreiniging inzitten, dan bv de zalm of sardines....
je kunt vis-uit-blik voeren, (vinden veel katten heerlijk) bv van de Aldi ofzo, en mocht 't product in de olie 'zwemmen' dan kun je 't even goed afspoelen onder de kraan; de plantaardige olie kunnen ze weinig mee,
en bovendien zou 't miss wel erg veel vet in 1 keer zijn, dat ze er dun van kunnen gaan poëppen...

ze krijgen hier 2 x in de week 1 blikje-vis (= 90 gram) gedeeld over 3 katten, helaas believen ze de verse vis niet....
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door