Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#931149
Toch maar even een eigen topicje openen in de hoop dat ik wat specifiek gerichte tips krijg voor mijn woefke. Ik ben ook al druk aan het lezen op BP, maar zie even door het bos de bomen niet.

Bij het begin beginnend.
Vorige week zondag 2 maart had Boy weer eens over zijn voorpoten gepiest.
En ik zag dat er bloed in zijn urine zat.
Daarna hem wel in de gaten gehouden - misschien niet goed genoeg  :-[ - waarbij ik zag dat hij wel donkere urine had. Maar verder eigenlijk niet echt een keer urine opgevangen ofzo.
(denk dat ik beetje apatisch voor da's begin te worden en daardoor misschien mijn aandacht onbewust bewust verslapt  :-[ )

Maar goed vanmiddag pieste hij dus weer over zijn eigen voorpoten heen en toen kon ik er echt niet omheen.......er zat bloed in zijn urine.
Dus om 5 uur ff wat urine in een wit bakje opgevangen en ik schrok eigenlijk best heel erg. Want het was best wel heel erg rood.  :-[

Om 6 uur richting DA gegaan met bakje urine. Ze heeft Boy afgevoeld en nieren etc voelde allemaal heel normaal aan. Wel her en der wat ongeregelmatige bobbels (vetbulten?)
Urine getest en hierin was een verhoogd aantal witte bloedlichaampjes te zien wat op een onsteking duidt. Tevens was er wat blaasgruis te zien.
Er is een simpel bloedonderzoek verricht, dus ga alsjeblieft nu niet vragen wat voor blaasgruis er is aangetroffen want ik heb geen idee.  ;)
En ja als het volgende week nog zo is dan ga ik vragen of ze me dit kan zeggen.

Nu zei ze dat het een beetje gissen was naar wat de kip en wat het ei was.
Echter vooralsnog gaat ze ervan uit dat de onsteking de kip is en het blaasgruis het ei. Dus m.a.w dat de lichte blaasgruis is onstaan door de onsteking.

Aangezien ze weet hoe/waarom ik op vers over ben gegaan - Boy had altijd maag/darmproblemen - gaf ze al gelijk aan dat een speciale brok geen optie was  :D Ze vond het een zeer goed idee dat ik hier eens rondneusde wat ik zoal kan doen om de urine zuurder te krijgen. Wel zei ze dat ik vitamine C moest geven.
Nu heeft hij antibiotica gekregen en moet ik volgende week weer urine inleveren.

Maar nu mijn vragen:
* wat kan ik geven om de urine zuurder te maken?
Ik heb al ergens iets gelezen over Cranberry, maar geldt dat ook voor honden?
* wat kan ik met het voer doen?
Zeg maar even voor het gemak dat ik Bibi voer met af en toe BARF dingen 85/15%.
Het liefst blijf ik op KVV voor 85%, tenzij het echt niet anders kan natuurlijk want de gezondheid van Boy gaat voor !!!
* Zijn er vleessoorten die ik beter niet kan geven of juist wel?
Sorry maar zalmkop oid lust hij niet, wel vis uit blik.  ::)
* kan ik verder nog iets specifieks doen?

Boy eet verder goed, lijkt geen pijn te hebben bij het plassen, speelt, doet gek. Drinkt wel iets meer dan normaal, maar niet schrikbarend meer. Hij had ook geen verhoging. Dus verder lijkt er niets mis te zijn.
Behalve dat hij weer ff wat lichter moet worden. Maar we zagen aan zijn gewichtschema, dat Boy in de winter altijd iets te zwaar is en dat zomers weer kwijtraakt  :D

Voor degene die het nie weten.........Boy is een amerikaanse bulldog.
Weegt momenteel 56.3  :o (vorig jaar 58.6 in de winter)
En zomers rond de 51/52 kg
Laatst gewijzigd door *wendy* op vr 28 mar 2008, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#931177
Jeetje, da's balen joh  :-\ arme Boy!

Ik zou idd vit C bijvoeren en verder zijn cranberry en appelazijn een mogelijkheid om te verzuren. En zorgen dat hij nu echt veeeeel drinkt om de blaas door te spoelen, dus water met een scheutje bouillon of melk, water door zijn eten e.d.
Door michele
#931305
weet je misschien hoe hoog ( of laag ) de ph waarde van de urine was?

ik zou zelf ph stickjes aanschaffen en elke dag op hetzelfde tijdstip de ph waarde meten, zodat je zelf in de gaten kan houden of de ph met toevoegingen van vit.c e.d. gaat zakken ( als er sprake is van struviet zal de ph waarde te hoog zijn )....het beste is dat deze rond de 6.3 is om de struviet op te lossen

wat je het beste allemaal kunt toevoegen, vit. c, appelazijn, cranberry....ben zelf ook volop zoekende, heb een hond met chronische blaasontsteking

verder veel laten drinken, eventueel wat bouillon of klein scheutje melk door zn water doen, om het aantrekkelijker te maken...zodat de boel goed door kan spoelen
Door *wendy*
#931328
Ja dat weet ik toevallig wel hoe hoog de PH was. Bedacht gisterenavond in bed dat ik dat vergeten was te melden.  ::)

De PH is 7 en ik moest zorgen dat hij tussen de 5 & 6 kwam zei ze.

Alleen nu is mijn vraag. Ze zei dat heel stellig, maar er zijn toch 2 soorten gruis. 1 waarbij je juist moet zorgen voor een zure urine en 1 waarvoor je juist moet zorgen voor een basische urine?
De reden dat ik dit vraag is vanwege onderstaand stukje van iemand met een amerikaanse bulldog. Ik heb de naam vd hond ff aangepast vanwege privacy  ;)

===========================
Dan vind ik het knap dat je DA dat allemaal zonder te testen om welke steen of gruis het gaat dit weet.
De niersteen (urinesteen) die **** heeft ontwikkeld zich namelijk in een zure (5/6) tot neutrale urine (7) 

Bij **** zijn ze erachter gekomen door de steentjes die ze uit zijn blaas hadden verwijderd te laten onderzoeken, om op die manier zijn voeding aan te passen.

Struviet vormt zich in een basische urine. Je DA weet dus blijkbaar zeker (zonder te testen) dat het niet om bijv Struviet gaat als hij of zij zo stellig zegt dat je de pH waarde naar de 5/6 moet zien te krijgen.

Cystine is de minst voorkomende steen of gruis maar wel een die het meest voorkomt bij Engelse Bullen (en misschien dan ook bij Amerikaanse Bullen  ) heeft de chirurg van de dierenspoedkliniek in Amsterdam mij verteld. Zijn eerste gedachte ging dan ook uit naar cystine bij **** (Amerikaanse Bull) ondanks het feit dat dit de minst voorkomende is.

Ik wil niet zeggen dat je DA het niet bij het juiste eind heeft, maar **** heeft ook altijd vers gegeten en juist op het vers heeft hij (in zijn geval dan) de stenen ontwikkeld. Maar aangezien Struviet de meest voorkomende steen of gruis is gaan ze daar misschien vanuit 

Ik zou het zeker willen weten voordat je in welke vorm dan ook, de voeding aan gaat passen. Misschien doe je wel juist het tegenovergestelde als dat je zou moeten doen.
Geloof me wat ik vorig jaar heb meegemaakt met **** op die bewuste zondag wil je echt niet meemaken en zeker niet aan meehelpen door de verkeerde voeding te geven. Wij waren **** bijna kwijt geweest doordat zijn blaas op knappen stond doordat stenen de plasbuis blokkeerden. Hij is die zondag met spoed geopereerd en de kans bestond dat zijn hele zaakje weggehaald moest worden en hij als "verbouwde teef" door het leven moest. Hij is de dag daarop nogmaals geopereerd en het hele gebeuren heeft een behoorlijke dreun uitgedeeld bij hem.

Als je dat kunt voorkomen door een simpele test van het gruis zou ik dat zeker doen

Cystine stenen (de soort die **** heeft) vormen zich doordat de cystine (een essentieel aminozuur) in het eiwit zich niet goed kunnen omzetten. Dat niet goed om kunnen zetten is een genetisch defect daar valt verder niets aan te doen.
Aan het voer wel en **** krijgt nu dus Hills U/D een eiwit arme brok.

Als ik vers had willen blijven voeren had ik een eiwitbron met een heel laag cystine gehalte moeten vinden, daarbij veel groenten en fruit om te "bufferen" oftewel de urine basisch te krijgen. In tegenstelling tot wat jou nou aangeraden is, groente en fruit met een LAAG vitamine C gehalte (omdat het anders de urine weer zuurder zou maken iets wat jij nu dus juist wel moet doen)

*********************************************
Laatst gewijzigd door *wendy* op do 13 mar 2008, 07:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#931418
pippy schreef: Ja dat weet ik toevallig wel hoe hoog de PH was. Bedacht gisterenavond in bed dat ik dat vergeten was te melden.  ::)

De PH is 7 en ik moest zorgen dat hij tussen de 5 & 6 kwam zei ze.
OK. Een pH waarde van 6 is prima. Ik vind 5 te laag.
Alleen nu is mijn vraag. Ze zei dat heel stellig, maar er zijn toch 2 soorten gruis. 1 waarbij je juist moet zorgen voor een zure urine en 1 waarvoor je juist moet zorgen voor een basische urine?
De reden dat ik dit vraag is vanwege onderstaand stukje van iemand met een amerikaanse bulldog. Ik heb de naam vd hond ff aangepast vanwege privacy  ;)
Volgens mij zijn er vier type blaasgruizen. Namelijk: struviet, uraat, calcium oxalaat en cystine. Struviet vormt zich in alkalische urine. Calcium oxalaat, cystine en uraat vormt zich in zure urine.

Cystine alleen gevormd wordt bij honden van een specifiek ras. De teckel, de New Foundlander en de Engelse Bulldog.  Uraat wordt ook alleen gevormd bij honden van een specifiek ras, de Dalmaat.

De pH waarde is een goede indicatie. Verder moet een DA de urine even centrifugeren en onder de microscoop bekijken. Op deze site kun je goed zien hoe de verschillende gruistypes er onder de microscoop uit zien: http://www.whgdierenartsen.nl/html/vest ... asp?id=317

Cystine vormt zich dus over het algemeen in zure urine en een pH waarde van 7 is pH neutraal en dus niet zuur. Maar, er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Ik ken inmiddels ook een Dalmaat die op een pH waarde van 7 toch helemaal vol zit met uraat (die vormt zich dus normaalgesproken alleen in zure urine).

En dus ben ik het wel met onderstaande schrijver eens dat de urine OOK absoluut onder de microscoop bekeken moet worden omdat jouw hond van dit type ras is die mogelijk aan cystine kan lijden. Ik denk het zelf van niet, ik denk dat je hier struviet aan de knikker hebt, maar zekerheidshalve is het goed om het dubbel te laten checken.

En neem maar van mij aan dat DA's er heel vaak naast zitten. Helaas heb ik ook meegemaakt dat Dalmatiers nog maar ternauwenood gered konden worden doordat de dierenarts een 180 graden verkeerde behandeling hadden ingezet. En aangezien jouw DA je al incorrect informatie gegeven met haar "er zijn 2 blaasgruistypes" zou ik ook licht achterdochtig zijn.

Ik zou zelf terug gaan naar mijn DA met urine, vragen of ze dit wil centrifugeren en onder de microscoop wil bekijken om uit te sluiten dat het hier om cystine gaat. Vind je dat vervelend, zou je een andere DA kunnen vragen voor een second opinion. Heeft jouw DA de urine wel onder de microscoop bekeken, kun je er vanuit gaan dat ze weet waar ze over praat en kun je er vanuit gaan dat haar diagnose wel goed is en we het hier over struviet hebben.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 13 mar 2008, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *wendy*
#931433
Lizzy schreef: En aangezien jouw DA je al incorrect informatie gegeven met haar "er zijn 2 blaasgruistypes" zou ik ook licht achterdochtig zijn.
Hierin ben ik misschien niet duidelijk geweest.
Dit was een vraag van mij over 2 types. Zij heeft het enkel over blaasgruis gehad.  ;)
Ga haar dadelijk even bellen of ze het wel of niet onder de microscoop heeft gehad.
Laatst gewijzigd door *wendy* op do 13 mar 2008, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door michele
#931440
er zijn vier soorten namelijk, struviet, cystine, oxalaat en uraat

volgens mij wordt cystine gevormd in een zure urine.... struviet wordt gevormd in een basische urine ( bij mijn hond is op dat moment de ph dan tussen de 7 en de 8,5 ) oxalaat wordt gevormd in een zure urine ( dus een ph van 5 of lager )
ikzelf heb de ph bij mijn hond het liefst rond de 6,3, vind 5 wat laag

Ik snap ook niet goed waarom de DA de urine van jouw hond niet even onder de microscoop heeft bekeken, misschien inderdaad omdat struviet de meest voorkomende is??? en dat ze daar dan vanuit gaat???
in een basische of neutrale urine slaan cystine kristallen niet zo snel neer als in een zure urine, maar denk niet dat het onmogelijk is
ik zou toch even de urine onder de microscoop laten bekijken, zeker als cystine veel voorkomt bij engelse bullen. ik persoonlijk zou dit ook zeker willen weten, voordat je voeding aan gaat passen ;)

ik zelf vraag bijna altijd ( breng nogal eens een plasje weg ) of ik even mee onder de microscoop mag kijken, sinds een DA bij mijn hond stellig wist te vertellen dat er oxalaat in de urine zou zitten ( en ik twijfelde hieraan omdat zijn verhaal over zure en basische urine niet klopte ) en ik dezelfde dag nog de urine naar een andere DA heb gebracht, en deze helemaal geen oxalaat kon vinden.
Laatst gewijzigd door michele op do 13 mar 2008, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *wendy*
#931457
michele schreef: Ik snap ook niet goed waarom de DA de urine van jouw hond niet even onder de microscoop heeft bekeken,
Dat weet ik dus niet of ze dat wel of niet gedaan heeft.
Ik weet niet of je zo op het blote oog kan zien dat er blaasgruis in de urine zit? Zoja dan betwijfel ik het.
Zonee dan heeft ze het automatisch onder de microscoop gehad denk ik dan toch?
Door alani
#931462
Lizzy schreef: Cystine alleen gevormd wordt bij honden van een specifiek ras. De teckel, de New Foundlander en de Engelse Bulldog.  Uraat wordt ook alleen gevormd bij honden van een specifiek ras, de Dalmaat.

Cystine vormt zich dus over het algemeen in zure urine en een pH waarde van 7 is pH neutraal en dus niet zuur. Maar, er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Ik ken inmiddels ook een Dalmaat die op een pH waarde van 7 toch helemaal vol zit met uraat (die vormt zich dus normaalgesproken alleen in zure urine).
De nierstenen van Nemo (degeen waarin het gekopieerde stukje van Pippy de naam is veranderd in **** om privacy redenen) zijn ook cystine. Een gen defect zorgt voor de aanmaak bij hem en is dus niet altijd rasafhankelijk. Idd bij Engelse Bullen komen de cystine stenen vaker voor dan bij andere rassen en misschien daardoor ook wel bij de Amerikaanse Bullen.

De chirurg die Nemo vorig jaar geopereerd heeft vertelde dat de cystine stenen zich vormen in een zure tot neutrale urine en dat de urine toch meer naar de basische kant moest dan naar de neutrale. Niet alleen in een zure urine dus  ;)
Door michele
#931477
pippy schreef: Lees mijn vraag eens goed  ;)
:shy: De DA heeft mij wel eens laten zien dat er zoveel gruis in de urine zat dat je spoortjes kon zien, als je het bakje een beetje schuin hield zag je dit op de bodem van het bakje zitten.
Door *wendy*
#931779
Ik heb gebeld en het is Struviet.

Ze reageerde wel grappig eigenlijk  ;D Ze zegt...tuurlijk heb ik gekeken.
Ten eerste moest ik wel want het was zo in de urine niet te zien dat hij blaasgruis had. Ten tweede anders had ik geen advies kunnen/mogen geven over dat je moet proberen zijn urine wat zuurder te krijgen.
Moest wel lachen hoe ze het zei.

Maar goed het is Struviet en dus kom ik weer bij mijn vragen uit mijn eerste post terecht.
Maar nu mijn vragen:
* wat kan ik geven om de urine zuurder te maken?
Ik heb al ergens iets gelezen over Cranberry, maar geldt dat ook voor honden?
* wat kan ik met het voer doen?
Zeg maar even voor het gemak dat ik Bibi voer met af en toe BARF dingen 85/15%.
Het liefst blijf ik op KVV voor 85%, tenzij het echt niet anders kan natuurlijk want de gezondheid van Boy gaat voor !!!
* Zijn er vleessoorten die ik beter niet kan geven of juist wel?
Sorry maar zalmkop oid lust hij niet, wel vis uit blik. 
* kan ik verder nog iets specifieks doen?
Door bura
#932068
Hoi,

Toen Bura begon met bloed te plasen, de dierenaarts wilde ons huis sturen met antibiotica voor de blaas ontsteking/ prostaat ontsteking- his blood was ok, his buik was onderzocht, geen pijn...

Ik weigerde antibiotica te nemen (ik had geen goede ervaring met, zoizo), totdat wij waren apsoluut zekker dat is blaas ontsteking- toen was echo gedaan en was te zien dat was helemaal geen b.ontsteking, maar zwaare nier probleem!- dus, ik had bijna, voor niets, mijn Bura 2 weken lang aan antibiotica, als IK was niet genoeg voorzichtig met diagnose te stellen...!

X
shana
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door