Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marijke80
#930089
Hallo,

Tot op heden krijgen de honden KVV, maar nu zit ik er toch over te denken om te gaan barfen. Na lang twijfelen ben ik mij nu aan het verdiepen, maar er komen al enkele vragen:

Hoeveel moet een hond per dag? 2% van zijn lichaamsgewicht? (note: alle 3 de honden zijn gecastreerd/gesterilisseerd)

Ik heb de 'rekenhulp' al gevonden en daar staat 60% vleesbot. Kan ik dit aanhouden of is dit te veel? Ik kwam iets tegen over te hoge percentages bot?

Wat wordt precies verstaan onder vleesbot? En spiervlees? Het vlees dat aan een bot zich is toch spiervlees?
In de rekenhulp staat er geen percentage van spiervlees, maar moet ik dit toch apart nog extra meerekenen naast de vleesbotten?

In de rekenhulp zie ik 5-10 % tafelrestje / supplementen. Wat wordt hier onder verstaan?

Tot slot de laatste vraag. Kan ik ook 's ochtends KVV blijven geven en 's avonds Barf? 's Ochtens moet ik namelijk naar mijn werk en dan lijkt mij dat enigzins eng met botten e.d., dus kan ik dat dan beter 's avonds geven?
Als ik kvv en barf combineer moet ik daar dan rekening mee houden bij de percentages?

Alvast bedankt voor jullie antwoord! En ik hoop jullie binnenkort een voorstel te kunnen geven van het menu van mijn honden!

Groetjes, Marijke
Door Laura2004
#930103
Je kan je honden tussen de 2 en 3 % procent van hun eigen lichaamsgewicht geven, maar als je honden heel actief zijn of klein zijn kan je ze meer geven, ik zou persoonlijk beginnen met 2,5 % van het eigen (gewenste) lichaamsgewicht. Als je merkt dat ze te dun worden of te dik geef je meer of minder.

Je kan idd starten met 60 % vleesbot en ook hier moet je zelf goed in de gaten houden of het te veel bot is, dat zie je aan de ontlasting van jouw honden, als deze te hard en heel wit is geef je te veel bot, als de ontlasting gewoon goed is kan je dat percentage aanhouden, ik geef mijn reu 50% vleesbot en mijn teefje 60% vleesbot, bij Kai werd zijn ontlasting te hard bij 60% en Ziggy doet het goed op 60% vleesbot.

Een vleesbot is gewoon bot met vlees, maar bij de grote dieren moet je alleen de niet dragende delen geven (voornamelijk vanwege het risico op verstoppingen en kapotte tanden en kiezen) en bij voorkeur alleen maar van jonge dieren (geen runderbotten ed), je kan dan denken aan ribben, nek, bekken etc. Geen poten ed. Kleine dieren, zoals parelhoen, konijn, kip, eend, kwartel kan je wel in zijn geheel geven, dus ook de dragende delen, maar dit pas als je hond gewend is aan het verteren van botten, je moet beginnen met zachte botjes, zoals kippennekjes en eendennekjes. Spiervlees is idd het vlees dat aan een bot zit, zo simpel is het eigenlijk wel :) En ik zou zeker extra spiervlees geven naast het vleesbot, want vaak is een vleesbot meer bot dan vlees, soms ook niet.

Ik geef weleens supplementen (nou ja, eigenlijk alleen visolie capsules, verder niets), maar ik geef dit als extra, niet als onderdeel van het menu. Ik geef weleens een eitje (zo'n 3 keer in de week), visolie en cottage cheese en door de groentemix doe ik nootjes en zaadjes. Bij mij maken de tafelrestjes dus geen onderdeel van het menu uit, ze krijgen het weleens hoor, een restje pasta of een restje groente.

Over het combineren van BARF en KVV moet iemand anders jou advies geven, want ik heb daar geen ervaring mee, maar je kan ook 1 keer per dag gaan voeren, dat doe ik en velen met mij hier op het forum. Dat is met BARF vaak makkelijker. Ik weet trouwens wel dat als je kvv en barf combineert dat het het beste is om diersoorten te geven die niet in de kvv zitten, dus bijvoorbeeld niet te veel orgaanvlees, kip, rundvlees en wel parelhoen, konijn, geit etc.

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.

Succes!
Laatst gewijzigd door Laura2004 op ma 10 mar 2008, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#930128
marijke80 schreef:Wat wordt precies verstaan onder vleesbot? En spiervlees? Het vlees dat aan een bot zich is toch spiervlees?
In de rekenhulp staat er geen percentage van spiervlees, maar moet ik dit toch apart nog extra meerekenen naast de vleesbotten?

In de rekenhulp zie ik 5-10 % tafelrestje / supplementen. Wat wordt hier onder verstaan?

Tot slot de laatste vraag. Kan ik ook 's ochtends KVV blijven geven en 's avonds Barf? 's Ochtens moet ik namelijk naar mijn werk en dan lijkt mij dat enigzins eng met botten e.d., dus kan ik dat dan beter 's avonds geven?
Als ik kvv en barf combineer moet ik daar dan rekening mee houden bij de percentages?
In aanvulling op wat Laura al heeft uitgelegd:

Vleesbot is in de ideale situatie 50% vlees en 50% bot. Dus als je het vlees van het bot zou schrpaen (bij wijze van spreken) dan zou je op ongeveer fifty/fifty zitten qua hoeveelheid bot en vlees.
Geef je een hond 60% vleesbot, dan geef je dus effectief 30% bot, oftewel de helft. Het hangt van de leverancier af hoe die verhouding ligt, sommige karkassen zijn erg kaal en anderen zijn goed bevleesd.

Spiervlees is het vlees wat aan botten zit en wat geen orgaanvlees is, bijvoorbeeld kopvlees of lamssnippers etc. Grofweg alle vlees wat geen orgaanvlees is.

Spiervlees is dus iets anders dan vleesbot en als vleesbot meer bot dan vlees is dan vul je dat aan met spiervlees, anders eet je hond teveel bot met risico's op verstopping.,
In de bibliotheek  staat een heel artikel over botten, lees dat even door, daarin wordt alles goed uitgelegd!

Tafelrestjes geef ik nauwelijks, maar ze krijgen wel iedere week een eitje en soms wat yoghurt of een korstje brood.

Barf en kvv kan je per dag combineren, het enige waar je rekening mee moet houden is dat er verhoudingsgewijs veel orgaanvlees in kvv zit (dat is goedkoper dan spiervlees) dus dan zou ik wat minder orgaanvlees geven.

Blijf vooral vragen, want we vinden het hier hartstikke leuk als er meer mensen gaan Barfen en we zijn bijna allemaal zo gestart, via kvv :)
Door Lizzy
#930146
Die BARF rekenhulp is ooit gemaakt door een Barfplaatslid (The Dude) en die is helaas niet aan te passen. Ik zou geen 60% vleesbot geven maar eerder 50%. En dan moeten de vleesbotten lekker veel vlees bevatten, tenminste 50% vlees en 50% bot (maar het mag ook wat meer vlees zijn).

Zelf geef ik geen tafelrestjes. Dus die optie gebruik ik niet.

Ik gebruik zelf een optie spiervlees (je kunt onder het lijstje zelf nog wat invullen). Dus ik vul dit in: 50% vleesbot (vleesbot is het bot van het dier met nog vlees erom), 15% orgaanvlees, 15% groente, 20% spiervlees. Spiervlees is inderdaad het vlees dat om het bot heen zit. Maar dit kun je dus ook los geven. Kopvlees is spiervlees. Kipfilet is spiervlees. Biefstuk is spiersvlees. Runderpoulet is spiervlees. Nou, je kunt aan je honden kwalitatief een tikkie minder spiervlees geven dan biefstuk. Biefstuk vinden ze ook lekker, maar dat maakt BARF erg duur. Dus geven de meeste van ons kopvlees ipv biefstuk. Geitensnijdsels ipv geitenvlees. Lamssnijdsels ipv lamsvlees.

Als je nog voor de helft kvv geeft, dan zou je zo'n 5% en maximaal 10% aan orgaanvlees kunnen geven.

Je kunt je vleesbotten prima 's avonds geven, als je dat fijner vindt. Dat maakt niet uit.
Door marijke80
#930604
Hoi,

Dank jullie wel voor de snelle en uitgebreide reacties, daar kan ik zeker wat mee!!

Is las dat het goed is om 1x in de week vis te geven en dat veel mensen dan zalmkoppen geven. Vallen deze onder de vleesbotten?

Kopvlees is dat nog te verkrijgen? Ik dacht dat dat niet meer mocht ivm Kreutzveld Jacob?

Mensen in mijn omgeving laten binnenkort een van hun kalveren slachten voor eigen gebruik. Nu heb ik al gevraagd of ik de organen e.d. mag hebben voor de honden, is dat een goed idee? Wat zou ik allemaal aan de slager kunnen vragen om mij te geven?
Ik las dat je geen lever van runderen mag geven ivm opslag van gifstoffen e.d. Dit dier is nu enkele maanden en heeft nog nooit medicijnen/antibiotica e.d. gehad. Mag ik dan de lever wel gebruiken of liever niet?
De pens kon ik ook wel krijgen maar dan met inhoud en al, dus dat liever niet, want de stank is onvoorstelbaar.

Groetjes, Marijke
Door Lizzy
#930643
marijke80 schreef: Hoi,

Dank jullie wel voor de snelle en uitgebreide reacties, daar kan ik zeker wat mee!!

Is las dat het goed is om 1x in de week vis te geven en dat veel mensen dan zalmkoppen geven. Vallen deze onder de vleesbotten?
Ja, zalmkop is zo 'gratig', dat kun je gerust tot vleesbot rekenen.
Kopvlees is dat nog te verkrijgen? Ik dacht dat dat niet meer mocht ivm Kreutzveld Jacob?

Ja hoor, kopvlees is gewoon verkrijgbaar. Hier vind je meer (helemaal onderaan) over Creutzveld jakob in relatie tot vlees: http://www.bcv-kalfsvlees.be/html/displ ... 610#onder6 (het komt in spiervlees niet voor. Runderkopvlees is spiervlees uit de kop). Bovendien zijn honden ongevoelig voor deze ziekte.
Mensen in mijn omgeving laten binnenkort een van hun kalveren slachten voor eigen gebruik. Nu heb ik al gevraagd of ik de organen e.d. mag hebben voor de honden, is dat een goed idee? Wat zou ik allemaal aan de slager kunnen vragen om mij te geven?
Ja, perfect idee! Je kunt echt alle organen vragen. En het kopvlees. En alle stukjes vlees die hij zelf niet verkoopt. En eventueel zelfs de botten die niet gedragen hebben. Dus schouder, heup, nek, wervels. Liefst wel met nog wat vlees eraan. Tenminste, het hangt er wel een beetje vanaf hoe jong het kalf is. Is het kalf eigenlijk al een pink (vanaf 12 maanden is het een pink), dan zijn de botten vaak al te hard. Qua vlees is kalfsvlees trouwens wel minder rijk dan vlees van rund. Dus ik zou niet te vaak spiervlees van kalf geven.
Ik las dat je geen lever van runderen mag geven ivm opslag van gifstoffen e.d. Dit dier is nu enkele maanden en heeft nog nooit medicijnen/antibiotica e.d. gehad. Mag ik dan de lever wel gebruiken of liever niet?

Je mag juist lever van kalf gebruiken. Lever van jonge dieren en van biologisch gehouden dieren kun je gebruiken. Ik ken trouwens ook zat mensen die al sinds jaar en dag lever van oude (niet biologisch) gehouden koeien geven en zeer oude gezonde honden rond hebben lopen... Ik voer zelf wel alleen biologische lever. Mijn honden lusten (vreemd genoeg) geen lever van niet biologisch gehouden dieren.
De pens kon ik ook wel krijgen maar dan met inhoud en al, dus dat liever niet, want de stank is onvoorstelbaar.

Groetjes, Marijke
Ohwww Marijke, JAMMER! Zonde! De pens met inhoud is perfect! Weet je het zeker dat je dit niet wilt hebben? Een verse pens stinkt overigens niet. Dat ruikt naar boerderij. Is de pens te lang buiten de koeling bewaard, dan gaat tie pas stinken.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#930742
Even een opmerking over de pens met inhoud... Ik zou niet de hele inhoud houden, als ik de gevulde koeienpensen zie die ik via Helen krijg: die zitten boordevol en zijn amper te tillen. We snijden de pens in en gooien de pens leeg (leve de mestvaalt van Hellen!! :D) dan blijft er nog genoeg in/aan de pens hangen. Wat stank betreft.. dat valt reuze mee (ligt er natuurlijk wel aan waar je het mee vergelijkt ;)).
Door Juul
#930920
verse pens stinkt overigens niet. Dat ruikt naar boerderij
;D ;D ;D das een goeie, die ga ik gebruiken. Hier in huis wordt er nl. al eentje niet lekker als ie al maar een gedroogd pensstaafje ruikt.

"Nee, lieverd, dat stinkt niet, dat ruikt naar boerderij...."


Succes met Barfen! Wij zijn ook net begonnen. Tis even veeeel informatie verwerken, maar volgens mij ben je al een heel eind.
Door marijke80
#931301
Oke, jullie hebben me overtuigd. Zal morgen even bellen dat ik de pens toch wil hebben. Nu maar hopen dat ik een sterke maag heb... ;D
Volgende week is het zover, dus ik ga jullie waarschijnlijk nog bombarderen met vragen.

Groetjes, Marijke
Door Lizzy
#931384
;D ;D ;D, als iemand een pensstaafje al vies vindt, dan wordt het lastig met verse pens ja ;D ;D ;D

Succes volgende week! Laten ze de pens maar een beetje schoonschudden voor je en wie weet willen ze 'm ook nog wel in stukken knippen/snijden. Zo niet moet je het zelf doen... Ik weet niet of je een vrieskist hebt? Ik vind namelijk iets bevroren pens veel makkelijker te verwerken dan verse pens. Je zou de pens dus even een paar uur in de vriezer kunnen leggen voordat je 'm gaat verwerken.

We horen het wel ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door