Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#930505
Hallo,

Mijn 2 chihuahua meiden van 2 en 3 jaar oud eten al een hele poos kvv.
Ze vinden het heerlijk en zien er super uit! Voor ons nooit geen brokken meer ;)

Nu wil ik toch graag 1 dagje per week gaan barfen. Zodat ze toch ook een beetje kluiven en wat afwisseling hebben. Nu hebben ze vandaag aan een kippennekje gekloven wat ik in mijn hand vast heb gehouden.
Pixie vond het maar een raar ding en heeft er vooral aan gelikt, Indy werd echt mega enthousiast en probeerde er echt aan te kluiven en scheuren. Wist niet dat mijn anderhalve kilo dwergje zo sterk was :P

Ik vond dit wel een aardig beginnetje. Als ik nu echt wil gaan barfen, welke soorten vleesbot zijn het meest geschikt? Pixie vertrouw ik wel dat ze geen grote stukken doorslikt. Die is echt voorzichtig. Maar Indy leek wel een mini-monster en denk als ik die alleen laat met een kippennekje dat ze die totaal doorslikt :S Vind ik een beetje eng idee. kan ik Indy dan het beste een wat groter stuk geven zodat ze wel moet kluiven en scheuren en het niet geheel door kan slikken? En de botjes dan kapot slaan?

Heb het hele forum nu al zo'n beetje doorgelezen maar vind de keus toch nog een beetje moeilijk dus hoop dat jullie mij advies willen geven.
Vraag het liever een keertje extra dan zomaar beginnen en dat er iets mis gaat. Heb voorheen met mijn OEB wel gebarft maar daar was de keuze wat makkelijk omdat hij een heel stuk groter was ;)

Groetjes
#930516
Ja hoor,je kan 'n kippen rug of 'n kwartel geven wat ze niet in 1 stuk kan doorslikken maar waar ze echt op moet kluiven.
Ik zou het niet plat slaan maar zelf in stukken laten bijten.
Waneer 'n hele kiprug teveel is,dan kan je de helft er af laten kluiven en dan de rest weghalen om de volgende dag te geven of weer terug in de vriezer tot volgende week.
#930561
Volgens mij kunnen Wawa's ongeveer hetzelfde aan als katten. Dus gevogelte en evt. prooien, en haas en konijn. Kwartel is goed te doen, konijn gaat vaak ook heel goed, vooral tam konijn, kippennekken zou geen probleem moeten zijn. Ik kan met niet voorstellen dat 1,5 kilo chihuahua in een keer een kippennek wegslikt eerlijk gezegd; tis toch geen slang  :o maar misschien verkijk ik me op de ukken. Zelfs mijn grootste kat, die een kilo of 5 weegt, presteert dat echt niet.
#930784
Vandaag heeft Indy weer een nekje op.
Vanochtend vroeg heeft ze eerst haar bakje CB op en poosje daarna een nekje.
Heb het toch weer vastgehouden, angsthaas die ik ben  :-[

Denk idd dat Indy niet stiekum familie is van een slang hoor haha!
Weet alleen dat mevrouw soms erg gulzig kan zijn en ik ben gewoon zelf vaak erg overbezorgd...

Ze leek er nu wat beter op te kauwen. Van het weekend even op zoek naar wat andere dingetjes die ze kunnen gaan eten. Wil ook een visdagje gaan proberen ter afwisseling.

Geloof alleen dat ik nu verplicht de katten ook moet gaan laten barfen, ik ben zowat aangevallen  ;D Die nemen straks ook geen genoegen meer met alleen hun bakje CB!
#930957
Nou die katten van mij eten echt alles!
Zijn echt een stelletje dieven en ze eten zelfs rauwe groenten  ???
ga me daarin echt even inlezen en die gaan gewoon ook 1 of 2 daagjes aan de barf. Heb zo'n vermoeden dat dat in hele goede aarde gaat vallen hier ;)

Heb nooit een overstap gemaakt van OEB naar tsjiewawaas hoor  :)
Had samen met mijn ex 4 honden, een OEB, een engelse bull en 2 tsjiewawaas.
Toen we uit elkaar gingen zijn de bullen bij hem gebleven en de gechip-tunede cavia's zijn met mij meegegaan  ;D Moet er ook eerlijk bij zeggen dat mijn 2 meiden ook echt ,,mijn'' keus waren de de bullen meer de ,,zijne''. Stond absoluut achter de keus van alle 4 de honden hoor, maar een tsjiewawa is nou eenmaal mijn droomhondje ...
#931786
Nou mijn meiden hebben vandaag allebei heerlijk een nekje gegeten.

De poezels hebben vandaag ook meegedaan en ik heb nu een hele blije dierenbende in huis hihi  ;D

Zaterdag even naar het IC in Rotterdam om wat lekkere dingetjes te halen en dan mogen ze hier allemaal een paar keer per week aan de barf!

Wat ik me nog afvroeg; mijn tsjiewawaas zijn niet zo groot dus zo mega veel keus is er voor hun niet. Is het dan handig om dan van de CB de smaken te voeren die ik niet vers kan geven? Kip kan ik natuurlijk makkelijk aankomen dus dan bv niet die smaak CB geven? Zo kan ik misschien toch ook een beetje aan de nodige variatie van diersoorten zien te komen ;)
Door roefus
#931810
Pindy schreef: Nou mijn meiden hebben vandaag allebei heerlijk een nekje gegeten.

De poezels hebben vandaag ook meegedaan en ik heb nu een hele blije dierenbende in huis hihi  ;D

Zaterdag even naar het IC in Rotterdam om wat lekkere dingetjes te halen en dan mogen ze hier allemaal een paar keer per week aan de barf!

Wat ik me nog afvroeg; mijn tsjiewawaas zijn niet zo groot dus zo mega veel keus is er voor hun niet. Is het dan handig om dan van de CB de smaken te voeren die ik niet vers kan geven? Kip kan ik natuurlijk makkelijk aankomen dus dan bv niet die smaak CB geven? Zo kan ik misschien toch ook een beetje aan de nodige variatie van diersoorten zien te komen ;)
Ik zou zoveel mogelijk afwisselen, lijkt me altijd beter.
En naast kip, zijn er ook wel andere dingetjes, eendenvleugeltjes of pootjes, kwartelkarkasjes enzovoorts.
Allemaal klein spul, en volgens mij goed te doen.
#931811
Mijn wawa's komen ook niet veel verder dan dat hoor. Mijn katten konden echt VEEL meer met hun kaken  :D
Die van anderhalf kilo krijgt hier echt geen heel karkas (ja van een vinkje  :P)....maar botmix van herby en struisvogelvlees, wat groentje en wat orgaan.....zo kom je een heeeeel eind. Alleen echt bot laten kauwen...dat gaat niet. Kippennek valt niet echt onder bot te scharen hoor, dan krijgen ze echt tekorten. Aanvullen met CB is zeker een optie. Haaksbarf is optie 2. Dit kun je krijgen in geit, konijn, wild, zalm, rund, kip uhm....vergeet ik iets? Ik vind het leuk om zelf samen te stellen, maar voor de wawa's is het toch best even puzzelen. Wees voorzichtig zou mijn tip toch zijn, het kan echt wel , vergelijk ze niet te snel met de poesjes of hondjes die rond de 3 of 5 kilo zijn. Deze kunnen echt meer aan dan die van anderhalf kilo is mijn ervaring.
#931832
Juist omdat mijn ene wawa zo'n ukje is ben ik idd ook erg voorzichtig.
Haaksbarf verkopen ze hier vlakbij dus dat is ook wel een ideetje om te gaan proberen!

Zit zelf te denken om gewoon een maaltijd in de week vis te gaan geven, vinden de katten ook leuk :P
En dan zo nu en dan een maaltijd vervangen/aanvullen doormiddel van een nekje of karkasje of gewoon eens een stukje groter vlees zodat ze toch wat meer kauwen dan met alleen CB. Ik zie Indy van mij nog geen hele kippenpoot eten  ;D Die heeft aan 1 nekje al een hele hap!
#931842
roefus schreef: Toch heb ik ergens gelezen dat kippennekken helemaal niet zo slecht zijn en zelfs een hoog calcium-gehalte hebben.
Ik denk dat Dorry (Spots) dat wel weet.
Zou kunnen hoor! Ik dacht dat het vooral calcium was en sowieso erg weinig in verhouding....volgens mij. Maar kom maar op Dory, met de juiste info  ;D

Ja 1 nek is voor de kleinste van mij eigenlijk te veel. Maar een kleintje kan net  ;)
Hier zijn ze dol op zalm van haaksbarf, maar ook de struisvogel (van Herby) gaat er goed in  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door