Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Marlenejjj
#930553
Een tijdje terug was ik hier op zoek naar een oplossing voor mijn hond, Willem. Toen kreeg hij nog brokken. Ik ben intussen een  stuk verder gekomen, is geef mijn honden alleen nog maar vers vlees. KVV is natuurlijk lekker makkelijk maar ik vind Barf op zn tijd ook wel leuk, mooi om ze (wat langer) te zien genieten van iets.

Met Bettie gaat alles goed maar Willem heeft 2 verschillende allergieen. Een voedselallergie en een allergie voor bepaald slootwater, pollen een bepaald plantje of beestje ofzoiets maar die allergie ontstaat als hij ergens gerend heeft en water heeft gedronken. Ik weet niet wat het precies is.

Van de voedselallergie heeft hij een hele kale buik en borst, achterpoten en keel. Dat gedeelte en zijn neus is ook altijd rood (geirriteerd). Ook heeft hij rood tussen zijn poten. Na zo'n wandeling (niet altijd, dat is de pest) raast hij door het huis, kruipt van de jeuk over de grtond, schuurt met zijn rug onder de stoelen door, bijt op zijn poten, is gloeiend en hijgt. Ik loop vaak met hem in een park, soms heeft hij dat na zo'n wandeling, soms niet dus ik weet echt niet wat het is.

Wel weet ik dat het een in verband staat met het ander. Ik ben zelf licht allergisch voor sommige honden (jeuk aan huid en ogen) maar als de Kerstboom in huis staat versterkt die mijn allergie en ben ik ineens zwaar allergisch voor diezelfde honden. Heel raar maar bij Willem lijkt nu ook ziets aan de hand.

Sinds ik KVV geef (Energique nr. 1, 6 weken gedaan, nu Kivo en soms BARF) is het allemaal wel iets verbeterd maar nog niet voldoende. En sinds een week is het in alle hevigheid weer terug. Ik was met dezelfde middelen, ik geef hem dezelfde snoepjes (gedroogde stukjes spiervlees).

Zodiende ben ik het dus even helemaal kwijt. Ik belde de dierenarts, hij had wel een middeltje...ja, prednison, maar dat geef ik liever niet. Ik heb zijn huid met Rooibosthee en aloe vera kunnen kalmeren maar hij moiet gewoon een goed basisdieet hebben en misschien een natuurlijk medicijn.

Wie herkent dit en wie weet wat de beste KVV is om een eliminatiedieet mee te doen? Ik heb zelf al een kleine selectie waarvan ik denk dat het goed is maar welke variant moet ik dan nemen? Energique, Bibi, Duck, maar dat vindt ik er wat kartonnerig uitzien. Haaksbarf.

Ook wil ik af en toe een geitenrib of een zalmkop ofzo geven, gewoon dat hij wat te knagen heeft. Maar volledig Barfen durf ik niet zo goed aan (nog, misschien over een tijdje wel want ik lees er ontzettend veel over) maar nu ben ik bang dat ik ze iets tekort doe, of dat ik het niet goed samenstel zodat ze wat missen in hun voeding.

NRV zou ook kunnen, da's vrij makkelijk. Heeft iemand daar ervaring mee en mag je dan ook nog KVV tussen door geven?
Door Femke
#930635
als je echt een eliminatiedieet wil doen, dan voer je geen KVV maar start je met vlees van 1 diersoort wat je hond nog nooit heeft gehad. Hierbij kun je denken aan eend, geit, struisvogel, hert etc.
Verder laat je alle beloningen/supplementen achterwege.
De huid moet eerst rustig worden, en pas daarna kan je een tweede diersoort toevoegen. Als dit na enkele weken geen reactie geeft, doe je een derde diersoort. Ook kan je op deze manier onderzoeken of je hond reageert op een supplement zoals visolie.

Als ik jouw verhaaltje echter lees, zou ik denk ik contact opnemen met een holistisch dierenarts. Volgens mij speelt hier meer mee dan alleen een voedsel- en contactallergie.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#930755
Net zoals Femke denk ik ook dat je het beste met een echt eliminatie dieet (1 diersoort die je hond nog nooit heeft gegeten) kunt beginnen ipv te gaan zoeken naar een ander merk kvv, want daar zit ook nog rijst en granen doorheen en oliën. Enige uitzondering is (bij mijn weten) de CB eend diabetes :-\. En dan ook geen lekkertjes van een ander diersoort, of koekjes uit de dierenwinkel geven!
Anders kom je er nooit achter of jouw hond allergisch op voeding reageert.
Zo'n traject kun je het beste ingaan onder begeleiding van een DA, en inderdaad, het liefst een holistische. Die kan je hond ook ondersteunen met de juiste middelen, én het zorgt ervoor dat je  het niet te snel opgeeft. Want zo'n dieet moet je wel minimaal 6-8 weken volhouden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door