Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door violav
#923705
Ik heb al wel even zitten zoeken en het een en ander hierover gevonden maar dat gaat toch meestal over wat grotere honden. Dus open toch even mijn eigen topic.

Pepper is een chinese naakthond van 5 kilo. Ze heeft al heel wat kippennekjes op wat heel goed ging. Moet ze alleen wel vasthouden anders gaan ze in een slik beweging naar binnen. Nu een paar keer vleugels geprobeert. Ingeknipt en vastgehouden en dat ging ook prima, maar nog erg gulzig.
Vandaag hielt ik de vleugel iets minder stevig vast en hup nadat ze er even aan getrokken had ging de grote helft in een keer naar binnen.
Dat ging niet helemaal goed en ik was echt bang dat ze zou gaan stikken. Ze gilde het uit toen het stuk door gleed naar beneden, maar gelukkig gleed het dus wel door. Daarna was ze weer rustig en wilde wel weer verder eten. De rest van de vleugel heb ik haar niet meer durven geven.
Maar wat kan ik nu verwachten? Goed opletten of ze wel poept natuurlijk.

En op langere termijn, ik weet niet of ik haar nog een keer dit durf te geven. Zou ik het altijd vast moeten blijven houden? Ik ben bang dat ze een groter stuk ook gaat proberen door te slikken.
Door Laura2004
#923711
Ik denk dat er niet veel aan de hand zal zijn en dat ze het botje gewoon zal verteren, want kippenbotten verteren heel makkelijk, maar ik zou haar heel goed in de gaten houden, als je merkt dat ze niet lekker is zou ik naar de dierenarts gaan.

En je vertelt dat ze blijft schrokken. Ik zou dus als ze echt niet leert kauwen alleen maar botten van kleine dieren geven (konijn, kip, kwartel, parelhoen etc.) en deze kapot slaan of in het ergste geval malen.

Ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt. Succes ;)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#923728
ik sluit me bij laura aan, meppen die kippenekken ed. en zal het misschien niet schelen als je het niet vast hou?
Toen ik het vast hield bij vinci was hij ook veel feller,schrokkerig.
Besloot ik het hem zelf te laten doen en ging meneer lekker liggen met z'n kippenekken!
ellen
Door Nynke
#923772
ik heb een vleeshamer gekocht bij Ikea, € 7,50 en sla nu ook regelmatig iets fijn, vooral voor Pezzo, dat is zo'n muts met het eten :-X :-X , hij kauwt niet graag >:(
Door audier
#923800
vanaalst schreef: ik sluit me bij laura aan, meppen die kippenekken ed. en zal het misschien niet schelen als je het niet vast hou?
Toen ik het vast hield bij vinci was hij ook veel feller,schrokkerig.
Besloot ik het hem zelf te laten doen en ging meneer lekker liggen met z'n kippenekken!
ellen
Dit was bij onze pup ook het geval...als ik de kippennekken vast hield dan vrat ze mijn vingers er ook bij op en hap slik, zonder kauwen de nek weg maar als ik er gewoon een paar in haar bak doe dan kauwt ze er wel rustig op...

Groetjes, Karin
Door jon
#923999
Ik geef de kippennekken ook in z'n geheel. Vleugels knip ik in tweeen. Eendenekken in meerdere stukken, evenals karkassen. Ribben bewerk ik voor met een bijl (en zijn alleen van een zeer jong lam).
Je kunt de kippennekken natuurlijk ook in stukjes hakken. Mocht ie die kleine stukjes heel doorslikken dan wordt dat gewoon verteerd is mijn ervaring.
Hoe groter het stuk, hoe gulziger Lhaki eet en als ie een deel heeft kapot gekauwt en er dmv het vlees nog een stuk onbewerkt aan zit probeert hij toch om het door te slikken en dan blijft het 'in z'n keel hangen'. (Omdat hij kleinere porties bot krijgt van 100-175 gram per keer en dat soms in z'n geheel in z'n bek gaat vind ik dat zelf niet zo prettig)

Hoe langer je barft des te beter dat je de manier van eten van je hond leert kennen (en des te handiger je hond wordt). In het begin vroeg ik me hetzelfde af als jij maar op een gegeven moment krijg je vanzelf het vertrouwen dat ook kleine hondjes het kunnen.
Door Lizzy
#924373
Misschien moet je eens delen van kip proberen die dusdanig groot zijn dat je hondje geen hap-slik-weg kan doen! Gewoon een lekker groot stuk karkas en hem daarmee alleen in de gang of keuken zetten. Sommige honden worden alleen maar feller door de aanwezigheid van de baas. En geef je een stuk bot dat hij niet in 1 keer op kan eten, moet hij dus wel kluiven. Hele kwartels zijn ook zeer geschikt. Super zacht bot en lekker groot genoeg om 'm z'n tandjes erin te laten zetten.
Door violav
#924399
Bedankt allemaal voor de antwoorden.
Ik ga dan eens op zoek naar grotere stukken, kwartels lijkt me dan idd wel wat.
Rare is dat ze met vis (sardientjes) het wel allemaal goed kauwt, misschien omdat ze dat wat minder lekker vind.

Haar helemaal met rust laten en zelf laten eten heb ik dus al eens gedaan met de nekken maar dat was toen ook hap slik weg.
Ik kan het ook idd wel in kleine stukken knippen/hakken, maar ik wil juist dat ze kauwt. Daar geef ik het voor zodat ze naast de kvv ook wat te kauwen heeft voor de tanden.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#924638
Volgens mij voer je nog niet zo heel erg lang vers? Het kan namelijk ook zo zijn dat hij het zooo lekker vindt dat hij gaat schrokken.
Fedor was in het begin ook niet te houden en schrokte alles bijna zonder kauwen naar binnen (nu is hij wel een wat grotere hond als de jouwe ::) ;), maar ik heb het nu over de periode dat hij pup was). Met een paar weken ging dat schrokkerige eraf en ging hij netter eten.
Fedor ging ook harder schrokken als ik dichtbij was of iets voor hem vasthield.

Ik zou net zoals de Lizzy al voorgesteld heeft nu even grotere dingen geven die hij echt niet in 1x door kan slikken dus er wel op moet kauwen.
Door violav
#928282
Gisteren heeft ze haar eerste kwartel op en dan ging heel goed. Ze begon met een vleugel en vind het maar niks dat de rest wat er aan vast zat niet in een keer in haar bekkie kon.
Toen heeft ze er eerst maar een tijdje aan gesnuffeld en een paar keer omgedraaid of het misschien op een andere manier wel in een keer naar binnen ging.
Uiteindelijk had ze het door en begon er stukken af te knagen/trekken.
Het laatste wilde ze wel weer in een keer naar binnen werken, maar was nog te groot dus kwam er halverwegen weer uit. Toen besloot ze om dat ook maar netjes in stukje op de te eten.
Kortom een heel geslaagde maaltijd. wat ik zeker vaker ga geven.

Ik voer sinds ik haar heb (5 maanden) al kvv wat ik voorlopig blijf doen. Maar wil een keer per week een vis maaltijd geven en een keer vleesbot. Dat doe ik nu zo'n 3 maanden, maar de nekken en vleugels waren tot nu toe dus niet zo'n succes.
Door Irish
#928292
Beetje zelfde probleem hier met schrokken, kwartels halen klinkt als goed idee. Waar kan je die kopen? In mijn belevening zijn kwartels alleeen heeeel erg klein, maar zal wel met een ander vogelbeestje in de war zijn.
Door Lizzy
#928311
Kwartels zijn ook niet zo groot. Maar in 1 keer inslikken is zelfs voor een Duitse Dog lastig. Bovendien zijn de botjes ontzettend zacht. Ik koop kwartel bij de VEN/Sligro.
Door violav
#928465
Ze zijn idd niet groot, zo'n 200 gram die ik heb. Dat is voor mijn hondje precies de goede maat (Ze krijgt nu 300 gram per dag verdeelt over 2 maaltijden).
Ik heb ze bij de makro gehaalt. Geen idee eigenlijk of dat de best betaalbare oplossing is maar daar zag ik ze toevallig liggen toe ik er was.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door