Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door noanoa
#916097
ik heb een vraagje.
Ik heb gisteravond nog even weer gesurft over het wereldwijdeweb op zoek naar antwoorden en kwam toen ook op barfplaats.
 
Het gaat om het volgende. Wij hebben onze oudste dalmaat vorig jaar moeten laten inslapen en dit voorjaar is er een nieuw huisgenootje bij gekomen: Linn, een engelse springer spaniel. Ze is nu 8 maanden.

Ze kan het prima vinden met onze andere twee dalmatendames en het is een heel vrolijk hondje, maar....... met jeuk!

Ik word er wel wat gestresst van, al dat gekrab. Omdat Noa, 1 van de dalmaten,  het hele traject van dierenartsen heeft bewandeld ben ik met Linn meteen naar de dermatoloog gegaan die Noa ook behandeld. Bij Noa is huisstofmijtallergie ontdekt na een huidtest en die is gedensensibiliseerd en eenmaal per maand spuit ik die nog met de vloeistof. De klachten zijn zeer sterk verminderd en zeker hanteerbaar op het moment.

Het is ook verschrikkelijk balen dat ook Linn begon met krabben en krabben (terwijl ik toch echt wel -weliswaar noodgedwongen door de huisstofmijtallergie- mijn huishouden bijhou).

Zoals gezegd heb ik meteen een afspraak bij de dermatoloog gemaakt. Hij heeft bloed afgenomen en dat is door een lab onderzocht en er is -nog- geen allergie aanwezig.
Gebruikelijk is het dat hij start met het wijzigen van het voer. Dat hebben wij besloten om in eerste instantie bij Linn niet te doen omdat het een slechte eter is.

Toen ze bij ons kwam als pup heb ik haar op de Royal Canin gezet. Het eten ging niet van harte, maar de minimale hoeveelheid kreeg ik er over het algemeen wel in op een dag.
Al snel bleek dat ze vlooien had. Ik heb toen gekozen om Stronghold te geven, aangezien ze ook een klein beetje vieze oortjes had en het meteen ook ontwormd. Had ik het probleem van het geven van een wormtablet aan een slechte eter ook getackeld.

De huidirritatie zou ook wel kunnen wijzen op vlooien. Het is vooral in de liezen, rondom de staart. Door het actief wassen en likken van Linn gaan de plekjes ontsteken en meer jeuken en van het een komt het ander, voila: de vicieze cirkel.

Van de dermatoloog heb ik 3 weken antibiotica meegekregen, met het idee dat als de ontstekingen zouden genezen de jeuk wellicht ook over zou gaan en het hele probleem verholpen was.

De dermatoloog dacht ook nog aan huisstofmijt omdat het ook wel op contactallergie kan wijzen. Ze krabt namelijk met haar achterpoten ook enorm in haar flanken en de dijen knaagt ze kortharig. Daarnaast knaagt ze ook rond de aanzet van de voorpoten. Het lijkt wel met pigment te maken te hebben want onder haar bruingekleurde vacht heeft ze een mooie blanke huid, maar onder haar witte vacht is de huid erg roze en bij tijden ook heel warm.
De huid op de dijen is heel droog, er ontstaat een pukkeltje wat ze kapot krabt of bijt en wat na korstvorming schilferig wordt. Het lijkt precies op wat bij mensen seborroisch eczeem wordt genoemd.

Omdat hij contactallergie noemde ben ik de hondendekens gaan wassen met Neutral. Gisteren heb ik bedacht dat ik ook de vloerzeep zal wijzigen naar het natuurlijke produkt van Ecover. Ik overweeg om nieuwe kussens aan te schaffen met die gladde stof zoals Fatboy.

Doordat een allergie min of meer is uitgesloten raadde de dierenarts aan toch het voertraject in te gaan. Te weten: stoppen met de Royal Canin en 8 weken hypoallergeen voer voeren (ook van RC overigens) na die 8 weken opnieuw het eigen voer gaan geven en vervolgens de hele procedure nogmaals herhalen. Al met al kost dit dus 8 maanden. Als beloning -je wilt toch ook nog dat ze wat leren- mag ik het voer en rijstcrackers gebruiken. (Maar daar doet Linn het niet voor. In het dagelijks leven wil dat nog wel maar bijvoorbeeld in het bos en op de hondenschool waar zoveel vriendjes en vriendinnetjes lopen moet er wel wat lekkerders tevoorschijn komen) En dan blijft nog de vraag of ze het uberhaupt zal eten.

Ik dacht ze heeft nu toch al haar hele leventje jeuk, iets langer kan ook nog wel. Ik kan dat hypoallergeneverhaal ieder moment beginnen. Van diverse Engelse Springer fokkers hoorde ik enthousiaste verhalen over Kivo. Toen bleek dat er hier in de buurt -nouja, 60km verderop- een verkooppunt was gekomen heb ik besloten om dat te gaan proberen.

In eerste instantie wou ze het niet eten. Maar na 2 dagen en een keertje kokend water over de hap begon ze het toch wel te waarderen. Ze eet nu keer op keer haar bakje leeg! Ze is zo'n 20kg en ik voer haar 3x200 gram. Ik wissel met de rund en vis variant. In ieder geval heb ik bereikt dat het van een heel schraal pupje een iets voller hondje is geworden.

Met de huid leek het in eerste instantie op te knappen. Als ik haar aaide vielen niet langer de huidschilfers op de grond en haar altijd droge neusje leek wat vochtiger te worden. Ik voer het nu 5 weken en rond 1 februari is ze loops geworden. Het 'bloederige' gedeelte van de loopsheid is sinds zaterdag over, maar de afgelopen week is ze begonnen te krabben!! Om verdrietig van te worden. Gelijk met de loopsheid begon ze ook te verharen, ik hoopte dat dit een goed teken zou zijn. Alhoewel ik van meer eigenaren hoorde dat hun hond zo haarde. Dus het kan van de omschakeling van het voer komen of van de loopsheid of gewoon van de zachte winter, kom er maar eens achter......

Gelijk met het voer heb ik ook contact gehad met easy-groom.nl en een shampoo en conditioner besteld. Ik heb haar nu 2x gewassen en daarna lijkt de huid wel wat rustiger en de meegestuurde huidolie maakt het haar lekker vet. Wat overigens er wel weer af gaat hoor.

Op het moment zit ik dus een beetje met de handen in het haar. Iedere tip is welkom.
Mijn moeder was bij een fokker en die was zeer enthousiast over Ecostyle hondenvoer. Ik heb telefonisch contact met hem gehad en hij zegt: gooi er € 65,-- tegenaan en voor 95% zeker weet ik dat je van de klachten af bent. (geen garantie uiteraard!) Maar als ik google op Ecostyle huid en vacht kom ik, behalve op de eigen site, geen successtories tegen.

Ik wil graag minimaal 8 weken (die termijn hou ik aan vanwege het feit dat dat ook voor dat hypoallergeen staat) Kivo blijven voeren om te kijken hoe de situatie dan is. Ik wilde in principe maar 1 ding tegelijk doen omdat je anders ook niet weet wat werkt en wat niets doet, maar een hond die zo krabt en bijt is geen pretje om te zien.

Ik heb nu weer bedacht om zalmolie over het voer te gaan doen om dat daarvan toch aangetoond is dat het de huid verbeterd en die toch erg droog is.

Ik dacht misschien moet ik wat karnemelk -lust ze- of biogarde -lustte ze niet, maar misschien inmiddels wel- gaan geven omdat ik denk dat dat misschien ook wat zuivert en omdat ik ergens op Barfplaats las dat het calcium gehalte in Kivo niet erg hoog is. En daar maak ik me dan weer wat zorgen om omdat de lompe fokker nog zei: rauw vlees trekt alle kalk uit de botten......

Kun iemand iets met dit verhaal?
Wat zal ik doen?
Door K@rin
#916147
persoonlijk, denk ik dat je hond op Vers zetten een heel goed begin is geweest.
Het kan zijn dat de problemen nu door het "ontgiften" verergert zijn, maar dat is meestal maar tijdelijk.
een hond met problemen, zou ik echter niet voor 100% op de KIVO, zetten, omdat ik een beetje twijfel aan de kwaliteit.
PERSOONLIJK zou ik ervoor kiezen de hond op Carnibest, Bibi of AHV te zetten.

zoek maar eens in de zoekfunctie op "ontgiften ", dan herken je misschien een aantal reacties bij je hond.
Door Cindy de Wolf
#916152
Ook ik ben absoluut geen groot voorstander van KIVO, ook ik twijfel heerl erg aan de kwaliteit. Heb 1 keer van alle smaken 12 kg gehad en bijna al mijn honden gingen krabben en jeuken. Daarnaast vind ik het er maar zozo uitzien. Ik zou gaan voor barf omdat je dan exact weet wat je hondje binnen krijgt of BIBI, Carnibest of Bandit als je toch liever een kvv voert.
Door claudiaB
#916162
Ik heb een hele slechte ervaring met ecostyle huid en jeuk. Chico een jack russel met jeukklachten heeft het een poosje gegeten. resultaat. DIAREE,VERMAGEREN,SLECHTE CONDITIE en een KAPOTTE DARMFLORA. en nog steeds jeuk! het was op een zondag zo erg dat hij kreunde van de buikpijn. wegkroop niet wilde eten BLEKE SLIJMVLIEZEN had. wij naar de dierenarts. daar is hij aan een infuus gelegd,pijnstillers gehad en iets voor z'n darmen. en dat allemaal door ECOSTYLE >:( >:( Ik ze de volgende dag gebeld. kreeg ik het advies om de huid en jeuk te mengen met het gewone voer! >:( nou ja!
Chico krijgt nu versvlees (niet alle diersoorten want hij is allergisch) en het gaat een stuk beter. :)
mooie vacht,goeie conditie, enorme bespiering! kortom een gelukkige hond. Mijn advies is dan ook geef je hond versvlees!!!!! probeer gewoon uit waar jou hond goed op reageer en kijk eens op deze site voor verdere informatie! succes
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#916184
mijn honden staan al jaren op de kivo, zonder problemen en ik en andere met mijn zijn zeer te spreken over kivo. De ene hond reageert weer op een andere kvv. Mijn oudste hond heeft een allergie voor alle in en outdoor stoffen, door hem regelmatig drainage te geven gaat het prima met hem.
Lig dus niet aan de kivo!
Vraag me af waarom sommige de kivo maar zo zo vinden?
Omdat het goedkoop is?
Het is goed spul van goede kwaliteit.
Duurkoop hoeft per slot ook niet altijd goed te zijn. Ik kan aardig wat fokkers die hun hondjes ook op de kivo hebben staan.
Denk dat je het probleem bij de bron moet aangaan pakken.
Barf staat natuurlijk boven aan, dat dat goed is is geen twijfel over mogelijk!!!!
veel succes!
ellen
Door audier
#916189
3 van mijn 4 honden eten ook Kivo....geen problemen hier....
Onze bordeauxdog(4 jaar nu) is er mee groot geworden...prima spul. Is van de moedermelk op de kivo gegaan....heeft het door omstandigheden zo'n 2 jaar niet gegeten maar nu dan weer wel...

Onze Landseer (leeft inmiddels helaas niet meer) had overal roze haar....ellebogen, buik, zijkanten... heel verschrikkelijk. Totdat die meneer van Kivo hier binnen stond en die zei als je kivo gaat geven is ze over een jaar al het roze haar kwijt.....hij had gelijk...met een maand of 11 was alles weer wit...zoals het hoort te zijn.(als je er foto's van wilt zien moet je maar even een gil geven)

Ik zou gewoon even doorzetten....wat ze nu heeft is misschien inderdaad ontgiften.....

Veel succes ermee en groetjes, Karin
Door audier
#916195
O ja.....onze bordeauxdog kan juist niet tegen carnibest....daar raakte hij enorm van aan de diaree.....best een tijdje geprobeerd maar uiteindelijk weer op de kivo want het spoot er gewoon uit....2 dagen kivo en zijn ontlasting was weer perfect....het is maar net waar jouw hond het goed op doet natuurlijk...

Groetjes, Karin
Door **Jillaroo**
#916203
Ik geef ze ook al een tijdje Kivo en snap ook de negatieve geluiden er van niet. Ik vind het tenopzichte van bijv. Duck of Energique er veel beter uit zien. ik geef 50% Kivo en 50% barf en ik kan heel goed leven met deze combinatie.
Door K@rin
#916221
er zullen ongetwijfeld een heleboel honden het goed doen op de KIVO, net zoals duizenden honden die het uitstekend doen op alleen brokken.
Toch heb ik meer vertrouwen in de duurdere merken, netzo als dat ik voor mezelf ook meer vertouwen heb in het gehakt van onze keurslager als in het gehakt van sommige supers ............
Door audier
#916242
Ja dat kan natuurlijk.......ik haal voor ons zelf ook nooit gehakt bij de keurslager...komt ook gewoon bij de lidl vandaan...net als het braadhaantje voor de hond... :) :)

Groetjes, Karin
Door noanoa
#916246
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik ga gewoon nog even door.
Ik heb voor Kivo gekozen omdat ik van 3 fokkers van Engelse Springers positieve geluiden hoorde. Voor Noa heb ik een tijdje Carnibest gehad. Ook met haar hebben we van alles geprobeerd. Omdat daar huisstofmijt de oorzaak is heeft verandering van voedsel dus geen effect gehad.

Ik denk niet dat ik ooit echt zal gaan Barfen. Ik heb me er enkele jaren geleden ook wel in verdiept, maar ik denk dat het te veel tijd kost.
Jaja, ik weet het tijd heb je niet, tijd moet je maken........
Maar ik werk 3 dagen buitenshuis en 3 halve dagen thuis, ik geef nog les op een hondenschool en ik wil in ieder geval 1 avond sporten en zoveel mogelijk tijd aan mijn honden besteden en dan niet met het boodschappen doen.

Ik vind daarom KVV een goed alternatief. Vanwege de praktische kant ben ik weer terug gegaan naar brokken. We proberen regelmatig met onze honden wandelvakanties in het buitenland te maken en dan zijn brokken gewoon razend handig.

Het is dus al enkele jaren geleden dat ik Carnibest heb gezien, maar ik vind Kivo er prima uitzien en absoluut niet gek ruiken ofzo. AHV kan ik ook nog wel aankomen hier in de buurt.
Door K&D
#916284
De prijs/kwaliteitverhouding van Kivo is uitstekend. De fokkers van onze hondjes voeren het ook en zijn er erg tevreden over.
Maar; zoals 'men' wel vaker zegt; het is goed als je hond het er goed op doet.
Door 1234
#929757
Ook mijn hond krijgt sinds twee weken Kivo. :) Ben er heel erg tevreden over. Hij had veel last van jeuk en dit is nu zo goed als over.
Door **Jillaroo**
#930092
[quote="noanoa"]

Ik denk niet dat ik ooit echt zal gaan Barfen. Ik heb me er enkele jaren geleden ook wel in verdiept, maar ik denk dat het te veel tijd kost.
Jaja, ik weet het tijd heb je niet, tijd moet je maken........
Maar ik werk 3 dagen buitenshuis en 3 halve dagen thuis, ik geef nog les op een hondenschool en ik wil in ieder geval 1 avond sporten en zoveel mogelijk tijd aan mijn honden besteden en dan niet met het boodschappen doen.

[/quote]

ik dacht er eerst ook zo over, heb een baan van 40 uur, en de avonden zijn echt voor de honden. Dus hoe moest ik al die adressen af?

Maar nu ben ik sinds een tijdje bezig en doe ook half om half. kost het veel tijd, ja op het moment dat je bestelling binnen komt, dan wel ja, maar verder valt het reuze mee. Oke ik baal soms ook wel eens dat ik weer iedere vrijdagavond de zalm in porties moet verpakken, maar ja dan heb ik het wel gratis...

Ik zit er nu eigenlijk aan te denken om naar volledig barf over te stappen, want de kosten vallen mee en doordat ik veel door het land ben voor mijn werk, kan ik hier en daar wat leuke aanbiedingen meepikken. Maar moet eerst 40 kilo kivo weg laten eten.... en mij verder gaan verdiepen in de groentemixen en %.
Door giny
#1328126
[quote="claudiaB"]
Ik heb een hele slechte ervaring met ecostyle huid en jeuk. Chico een jack russel met jeukklachten heeft het een poosje gegeten. resultaat. DIAREE,VERMAGEREN,SLECHTE CONDITIE en een KAPOTTE DARMFLORA. en nog steeds jeuk! het was op een zondag zo erg dat hij kreunde van de buikpijn. wegkroop niet wilde eten BLEKE SLIJMVLIEZEN had. wij naar de dierenarts. daar is hij aan een infuus gelegd,pijnstillers gehad en iets voor z'n darmen. en dat allemaal door ECOSTYLE >:( >:( Ik ze de volgende dag gebeld. kreeg ik het advies om de huid en jeuk te mengen met het gewone voer! >:( nou ja!
Chico krijgt nu versvlees (niet alle diersoorten want hij is allergisch) en het gaat een stuk beter. :)
mooie vacht,goeie conditie, enorme bespiering! kortom een gelukkige hond. Mijn advies is dan ook geef je hond versvlees!!!!! probeer gewoon uit waar jou hond goed op reageer en kijk eens op deze site voor verdere informatie! succes
[/quote]

Ook ik heb Ecoslyle huid en vacht gegeven aan mijn hond. Aan het begin had dit een goed resultaat, na enige tijd niet meer.
Ook kreeg ze dunne ontlasting. De dealer vertelde dat dit vaker voorkwam. Ook ik heb toen Ecostyle gemaild en kreeg ook het antwoord dat het waarschijnlijk door de kruiden kwam en om het voer met het gewone voer te mengen. Ik tipte ze met het idee dat ze er eens naar konden gaan kijken, temeer omdat het vaker voorkomt. Ook op het bericht dat het antivlomiddel niet werkte, kreeg ik als antwoord dat dit waarschijnlijk aan de omgeving lag. Ik ben klaar met Ecostyle.
Laatst gewijzigd door giny op zo 09 aug 2009, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door