Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Axel*
#929354
Ik volg niet meer :-[

Ik heb nou hier en op een ander forum even gelezen en elke keer worden er andere percentages genoemd.

Ik wil vanavond nog opnieuw aan het rekenen gaan voor een menu met ratjes, muizen, eendagskuikens, kwartels als prooidieren en dan aangevuld met de normale barf-artikelen ;)

Maar ik las ook al ergens dat eendagskuikens niet als prooidier mogen gerekend worden :-\
Hoe zit het nou???? Ik heb hier nu 150st in de vriezer :-X

Welke percentages aanrekenen??? :please:
Door Mevroi Kruim
#929357
Een volwassen prooidier met organen erin is compleet, dan hoef je dus niet meer aan percentages te gaan rekenen.
Een eendagskuiken is eigenlijk een ei, maar dan in een beetje andere vorm. Het heeft nog geen echte botjes bv, dus een eendagskuiken is niet compleet. Ik reken ze min of meer als eieren, prima voer maar je moet er wel iets van bot bij geven.
Door *Axel*
#929375
En de percentages?

30% vlees/bot,
55% vlees,
15% orgaanvlees

of

50% vlees/bot,
20% vlees,
15% orgaanvlees
15% bijproducten

of

70%-75% rauwe vleesbotten en vlees,
max. 5% groente en fruit,
15% tot 25% orgaanvlees,
5% tot 10% tafelrestjes en/of supplementen.

:-\

Ik had me bij het barf-menu zonder prooidieren aan de middelste (topic Robin) gehouden.
Groenten geef ik niet.
Die eendagskuikens, bij wat reken jij die dan? Bij eieren, dus de 15% bijprodukten?
Moet ik de kwartels pluimen??

Jee... ik ben weer aan wat begonnen :D
Gebruikersavatar
Door koekje
#929543
bij volwassen prooien reken ik geen percentages, dat doe ik meer op wat ze opkunnen (sien bijzonder veel: wel 2 hele kwartels  :o ) of het gewicht van de prooi in kwestie.

ze eten hier iedere dag kuikens, maar ik compenseer dat door meer bot in het barfmenu te stoppen, ot heeft een verplichte hoeveelheid kvv.
Door flin
#929544
isabel debacker schreef: aan het rekenen gaan voor een menu met ratjes, muizen, eendagskuikens, kwartels als prooidieren en dan aangevuld met de normale barf-artikelen ;)
zoals kruimel al uitlegde, hoef je de complete prooitjes niet naar percentages om te rekenen, die hebben ze namelijk allemaal al van zichzelf, in 'n prachtig compleet pakketje, mocht 't pakketje niet compleet zijn (een kip zonder ingewanden oid, of een 1-dagskuiken) dan kun je uitrekenen, wat er nog aan ingewanden bijhoort om toch weer dat complete pakketje te verkrijgen.

wat versta je onder -normale barf- artikelen; zijn dit kale karkassen, of bevleesde karkassen en vleessnippers?
als je daar weer een prooitje van 'bouwt' , middels de onderstaande percentages, dan zit je toch weer helemaal goed?
niet elke prooi heeft dezelfde percentages aan kaal bot, dus als je dit wat afwisselt, kom je aardig in de buurt van een wisselende prooi, toch? en natuurlijk even de ontlasting in de gaten houden; iets te hard/en of wit; dan wat minder bot miss?
je orgaanvlees is in die zin wel wat stabieler, dus kun je die 15% aanhouden

die -bijproducten zie 'k zelf als vis en ei, en soms wat gekookte groente....

succes!
Door Lizzy
#929556
Met andere woorden: het komt allemaal niet zo heel krap. Kijk gewoon een beetje waar je kat het het best op doet. Voor hele prooitjes kijk je dus niet naar de percentages. En als je voor het grootste deel prooitjes geeft, dan hoef je verder niet zo heel krap te kijken. Dan geef je gewoon een combinatie van vleesbotjes, vlees en orgaanvlees.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 10 mar 2008, 06:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Axel*
#929994
Zo, ik heb zitten lezen, nadenken en rekenen en dit is eruit gekomen:

Week menu: 200g/dag/kat = 1400g/week

5 ratten a 30g= 180g
2 kwartels a 150g= 300g
5 muizen a 10g= 50g (ben genaaid, had gehoopt op grotere muizen, moet bijbestellen en andere dus >:()
5 kuikens a 30g= 150g
-----------------------------------
totaal 680g (alles ongeveer, want die beesten wegen niet allemaal hetzelfde natuurlijk ;))

Dan schiet er nog 720g over

50% rmb = 360g
28% spier = 200g
15% orgaan = 105g
8% bijprodukten = 55g

Wat rmb, spier en orgaan betreft is het niet elke week hetzelfde maar dit heb allemaal:
rmb:
kippenekken, kalkoennekken geplet, kippenvleugels SOMS: eendenvleugels, eendkarkas, kipkarkas, konijnkarkas

spier:
kalkoen, rund, SOMS kip, eend, konijn of vis

orgaan: 10% hart + 10% maag + 10% lever
kip: maag, hart, lever
kalkoen: maag, hart, lever
rund: hart
SOMS: orgaan van eend of konijn

bijprodukten:
yohurt, kattemelk, visoliecaspsule, eitje

Suggesties?? Of verbeteringen?

PS, de kwartel moet ik nog proberen, krijgen ze morgen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#930085
als je alles zo laat, zou ik iets meer bot geven, om aan te vullen dat je ratten en muizen en kuikens nog niet volwassen zijn.
bijproducten dan bv weglaten en dat als extra vleesbot geven.
aangezien je ook kuikens voert, zou ik geen extra ei geven.
zuivel is sien niet zo weg van, ot weer wel.

kwartel vinden ze hier erg lekker; het was eerst even wennen, maar zowel ot als sien eten ze graag.
ot bij voorkeur gevederd en sien gepluimd.
woestijnrat (gerbil) is bij ot ook een grote hit.
Door flin
#930096
als je ratten muizen en kwartel als volwassen prooien neemt, dan kom je ongeveer (dus min de kuikens)
op zo'n 500 gram,
1400 gram nodig - die complete 500 = dus nog 900 gram barf nodig

50 % vleesbot = 450 gram
28% spiervlees = 250 gram
en je berekening van je orgaan snap 'k niet?
als 'k 10% hart, 10% maag en 10% lever optel zit 'k toch aan 30%?
als je 5% lever, 5% nier en maag, en 5% hart neemt , zit je goed toch?

'k zou de kuikens bij overigen rekenen, en deze af wisselen met af en toe 'n ei en proberen de viscapsules te vervangen voor rauwe vis of blik-vis

de variatie in dieren lijkt me ruim voldoende!

miss kun je nog makkelijk aan duif komen? vinden ze hier geweldig!
Door YaYa
#930185
Buiten het bot om, is een kuiken toch eigenlijk ook een compleet pakketje? Alles zit er verder op en aan: hartje, lever, maag, nieren enz enz enz. Ik heb 2 coons die allebei iedere dag 2 kuikens eten en verder eten ze carnibest. Die kuikens kunnen toch geen kwaad of is het teveel van het goede?
Door *Axel*
#930236
Mijn orgaanpercentages, dat heb ik verkeerd getikt. Dat moet idd zijn: 15% totaal = 5% hart + 5% lever + 5% maag

Ik las dat als je kuikens maar 1x per week geeft, dat je die dan als complete prooi zou mogen rekenen, vandaar mijn berekening.

Nieuwe berekening:

variatie 1

5 ratten a 30g= 180g
2 kwartels a 150g= 300g
5 muizen a 10g= 50g
--------------------------------
totaal prooi = 530g

1400 - 530 = nog 870g barf


50% rmb = 435g
20% spier = 175g
15% orgaan = 130g
15% bijprodukten= 130g = 4 of 5 kuikens

variatie 2:

5 ratten a 30g= 180g
2 kwartels a 150g= 300g
5 muizen a 10g= 50g
5 kuikens a 30g= 150g
-----------------------------------
totaal 680g

nog 720g

58% rmb = 420g
28% spier = 200g
15% orgaan = 105



Ene week variatie 1 en andere week variatie 2????
Bedankt voor de input!!! Ik leer hier altijd maar bij ;D

Oh kwartels zijn een succes, ik hoef ze zelfs niet te pluimen, dat wordt vakkundig door Yakin en Eli zelf gedaan... in de stal gelukkig ;D
Door flin
#930367
ziet er prima uit toch?

en een rat min of meer, zal idd niet uitmaken, hebben ze die al gegeten trouwens?

isabel debacker schreef: Nieuwe berekening:

variatie 1

5 ratten a 30g= 180g = 150
2 kwartels a 150g= 300g
5 muizen a 10g= 50g
--------------------------------
totaal prooi = 530g

1400 - 530 = nog 870g barf = 900
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door