Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
#925644
één van onze katten is dol op (gekookte) groente;
mochten er tafelrestjes (zonder zout) van oa broccolie  of worteltjes zijn, dan schuif ik dat zo op 't katteschoteltje...
Deze smulpaap is ook de zwaarste van 't stel, want hij vreet ook alle vlees/bot etc makkelijk.
  'k ben dus niet echt benauwd dattie te weinig voedingsstoffen  binnenkrijgt

maar behalve dat er veel vocht in de gekookte groente zit, zit er überhaupt nog iets in wat een kat werkelijk nog kan omzetten?
kunnen ze de nog aanwezige pitamientjes opnemen?
die vezels..sja, die komen er wel weer uit...

en hoe zou dat zitten met spruitgroenten? (ja, ja..)
'k weet nog niet of ze 't willen gaan eten, maar zouden ze hier werkelijk iets mee kunnen?

ze knabbelen hier ook regelmatig aan m'n peterselie plantje,
en dacht 'k eerst dat ze 't als een veredeld gras zagen, nou... ze spugen er dus niet van....
Door Mevroi Kruim
#926153
Van gekookte groente nemen ze denk ik  nog wel een en ander op. de celwanden zijn immers kapot dus de inhoud van de cellen is toegankelijk voor de verteringsenzymen.

Celwanden van spruitgroentes zijn iha dunner en dus makkelijker te verteren dan de volwassen groentes. En kruiden bevatten meer phyto-actieve stoffen dan de gemiddelde groente, daarom vinden wij ze ook zo lekker om toe te voegen aan ons eten.

Ik zou de groente-kat lekker laten knabbelen; tis nog een goeie manier van afvallen ook  ;)
Door flin
#926379
202spots schreef: Zolang ze genoeg vlees naar binnen krijgt, zou ik er niet over in zitten ;)
'k zit er zeker niet over in, 't ging meer om 't opnemen van... ;)
Kruimel schreef: Van gekookte groente nemen ze denk ik nog wel een en ander op. de celwanden zijn immers kapot dus de inhoud van de cellen is toegankelijk voor de verteringsenzymen.
dat was wat ik hoopte...
Kruimel schreef: En kruiden bevatten meer phyto-actieve stoffen dan de gemiddelde groente,
die zoeken we even op....

#vet istie niet en lui gelukkig ook niet,... >:( ;) 'k zal nog 's een fotootje posten....
Door 202Spots
#926520
'k zit er zeker niet over in, 't ging meer om 't opnemen van
Okay,wanneer 'n kat het zelf lekker vind om te eten, ja dan denk ik dat het ook word opgenomen! ;)
Hier nog wat meer info over het voeren van groentes (fruit)
2 pro :

And while some cats love vegetables and it's fine to feed them, they aren't really necessary.
http://www.bravorawdiet.com/cats.html
~~~~~~~~~~~~~
Should cats eat vegetables?
Providing some fresh additions to food can be very beneficial and tasty for your cat.
It's not uncommon for cats to selectively eat food containing nutrients they may be deficient in.
This instinctive act sometimes alerts their people to the particular deficiency
.
http://www.catstorys.com/Advise.html
~~~~~~~
en 1 anti (maker van kattevoer) en tegenstrijdig met wat hier boven staat...

1. Cats in the wild do not eat fruit and vegetables
2. Cats have not adapted to be eating fruit and vegetables by means of their prey’s stomach contentn
3. Cats do not rely on nutrients found in fruits and vegetables
4. The affects of common herbs on cats have not been researched
5. Domestic cats do not instinctively know what is good for them
6. Feeding fruit and vegetables causes disease in cats
http://www.felinefuture.com/nutrition/f ... tables.php


De laatse geloof ik dus niet zo erg in omdat ze hun voer willen verkopen... :-\
Ik geloof dat katten WEL kruiden of grassen opzoeken wanneer ze de kans krijgen, en ik geloof niet dat ze ziek kunnen worden van beetje groentes als extraatje
(Misschien bedoelen ze wanneer helemaal geen vlees krijgen,en 100% vegataries eet)
Door flin
#926696
ah, dat klinkt goed,

de gekookte broccolie en worteltjes vinden ze (2 dan) echt lekker, en 'k meng 't niet door vlees maar 't staat er apart naast...
is dus geen hoofdmaaltijd

mochten ze er dan idd nog wat van opnemen...prima!

de spruitgroenten wachten we nog even af; wat de reactie daar op is....(oa mosterdkers...?)

de gewone kamerplanten blijven ze gelukkig vanaf, alleen de peterselie moet 't ontgelden,
wat ze buiten precies uitvreten...tsja?

fruit zijn ze niet in geïnteresseerd
 
Door maddoc
#926699
[quote
fruit zijn ze niet in geïnteresseerd

[quote][/quote]

ook niet in rijpe meloen?? zijn ze hier gek op nl.
Door flin
#927308
maddoc schreef:
ook niet in rijpe meloen?? zijn ze hier gek op nl.
nuh, appelmoes dan weer wel, (mwah, lijkt me niet echt iets toevoegen....) :-[
Door flin
#932228
maddoc schreef: springt ze net op de stoel, of valt ze er net af?
geen uitstekende nagels, geen brede voetjes, mwah, dus geen valbeweging, springbeweging gaat meestal richting omhoog 8) ;D ;D
en hij hangt hier nu zo'n beetje in de 'landingsfase' ...om door te gaan over de stoelleuning...

.
Kruimel schreef: Mooie actiefoto!
ben nog effe niet tevreden...die snelle jongens zijn niet makkelijk in actie vast te leggen...

maaruh vanmorgen na 't werk de weekmarkt en de poelier 'Zeevla' weer aangedaan, en verdumme; hij herkende me!
hij had 't dan over onze honden (ipv katten) maar dat mocht de pret niet drukken;
meestal haal 'k er de ingewanden en 3 tamme taaie duiven, hij gaf me nu 7 tamme duiven en
("mogen 't alleen tamme zijn?"" nuh, maar die wilde zijn zeker wel prijziger?")
en hij deed er ook nog 2 wilde bij..samen met kip bio-hartjes,maagjes,niertjes, lever, was 'k een 5 euri kwijt...
de vriezer was er niet op berekend, maar oma's kist biedt uitkomst, hi hi
mijn ochtend was weer goed!
Door Mevroi Kruim
#932277
Jee  :o doe mij zo'n poelier!
Mijn geliefde marktpoelier is ermee gestopt en z'n opvolger is een tamelijke ^$%#$
Gebruikersavatar
Door koekje
#932303
jeetje, ik denk dat ik er ook 1 wil.
hier in adam hebben ze trouwens ook wel duiven op de markt(pleinen, dam, etc)... :-X
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door