Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door dido4polly
#819171
Hallo,
Vandaag geregistreerd, wat een goed forum! Wij barfen al jaren voor onze dalmaten, maar ga hier nog veel leren.
Wilde even reageren op waarschuwing op de lijst van barf-leveranciers Zuid Holland, risico aujeszki virus bij wild zwijn vlees. Wij kwamen vroeger veel met onze honden in Bodegraven en daar scheen dit virus te heersen bij de varkens - dus gewone varkens, geen wilde zwijnen -. Uit voorzorg hebben wij ze in die periode laten enten voor dit virus. Je moet dit wel vantevoren afspreken met je dierenarts, ze hebben het vaccin meestal niet op voorraad.
Groetjes,
Els
Door Lizzy
#819248
Hallo Els, welkom op Barfplaats! Wat leuk, nog een Dalmatier-eigenaar!

Gelukkig komt Aujeszky niet meer voor in NL, dankzij het jarenlange strenge vaccineer-beleid van de varkens. En nou gaat NL stoppen met enten/zijn al gestopt (da's me nog niet helemaal duidelijk) zodat ze status 10 krijgen en varkens dus mogen exporteren naar Duitsland. En nu maar hopen dat het niet opnieuw uit gaat breken....

Overigens is het varkens vaccins hetzelfde vaccin als waar honden mee gevaccineerd worden. En het vaccin is niet echt uit werking/bescherming tegen het virus/veiligheid getest, in relatie tot honden. Dus honden vaccineren tegen Aujeszky zou ik niet doen, tenzij het echt niet anders kan.
Gebruikersavatar
Door Billie
#846290
Ik hoor al sinds dat ik een kind was (paar manen geleden) over Aujeski en heb daarom mijn honden nooit varkensvlees gegeven.  Hier (Engeland) kijken ze je raar aan en weten niet waar je het over hebt.
Is het iets dat alleen in Nederland voor kwam/komt?
Door Lizzy
#846403
[quote="Billie"]
Ik hoor al sinds dat ik een kind was (paar manen geleden) over Aujeski en heb daarom mijn honden nooit varkensvlees gegeven.  Hier (Engeland) kijken ze je raar aan en weten niet waar je het over hebt.
Is het iets dat alleen in Nederland voor kwam/komt?
[/quote]

Het is best goed mogelijk dat er nooit Aujeszky is geweest in de UK. Of dat het tenminste al heeeeel lang geleden is. Volgens deze site: http://www.defra.gov.uk/animalh/disease ... /index.htm was er voor het laatst in 1989 en in 1991 is de UK Aujeszky vrij verklaard.
Gebruikersavatar
Door Billie
#846464
Dank je Lizzy.
Ik bedoelde met toen ik een kind was en in Nederland woonde, ik woon pas 5 jaar hier.
Als ik dat zo lees is het hier jaaaren geleden voor het laatst gesignaleerd, denk jij dan dat ik varkensbonen en varkensvlees kan voeren ?
Ik lees bv op Amerikaanse en Engelse sites dat ze varken voeren, met verbazing moet ik zeggen want ik dacht dus dat het helemaal een NONO was.
Ik weet nu niet goed wat ik ervan denken moet.
Gebruikersavatar
Door koekje
#846476
ik wil graag even iets toevoegen, ondanks dat ik niet zo thuis ben in de materie.

UK is onderdeel van de rest van de EU, en dankzij het schengen verdrag is er vrij transport van goederen en mensen.
in UK en NL komt praktisch geen Aujezki voor, maar in andere gebieden van de EU nog wel (ik geloof italie en frankrijk, maar wellicht juist in voormalige oostbloklanden).
als je varkensvlees koopt, staat er een land op de sticker. helaas is dit alleen het land van slachting. daardoor weet je niet waar het desbetreffende varken is geboren en opgegroeid, maar alleen waar deze is geslacht.
op die manier kan je theoretisch gezien toch een besmet stuk varkensvlees aan je hond voeren.

bij mijn weten nemen de meeste mensen liever geen risico, vandaar het taboe op varkensvlees voeren aan je hond/kat.
Gebruikersavatar
Door Billie
#846483
Ok, ben ik dus toch niet voor niets bang. Ik heb het niet gedaan en zal het, voor de zekerheid, ook maar niet aan beginnen, maar wat een mooie botten lagen er bij de slager, yum
Door dorinekok
#848772
Op de Franse site hier, waarschuwen ze ook voor Aujeski maar zetten er wel bij dat wanneer je het kookt, er geen enkel risico meer is. Nu weet ik wel dat men hier op de site Vooral de R van Barf hoog in het vaandel heeft staan. Maar vaak kan je gewoon heel goedkoop aan vakrkensvlees komen en is het voor de afwisseling helemaal niet erg. Maar kook het dan wel (niet de botten natuurlijk).
Maar goed, je kunt er ook voor kiezen om het varkensvlees helemaal te mijden .
Ik wil alleen maar aangeven dat het toch een optie blijft ookal is het dan niet meer rauw, je geeft je hond nog steeds vele malen meer dan met een brokje. 
Door Laura2004
#854946
Als je het kookt is het alleen onverstandig om ook het bot te geven ;) Waarschijnlijk al bekend bij de meeste, maar ik denk ik zeg het toch even.
Door flin
#864365
Er was ook nog iets met zo'n gezellige Trichinella spiralis, die de vriezer soms overleeft?
Door robbiekomvoor
#929086
[quote="flin"]
Er was ook nog iets met zo'n gezellige Trichinella spiralis, die de vriezer soms overleeft?
[/quote]        was dat dan?
Door Lizzy
#929089
[quote="Qwertu"]
Maar kunnen runderen, schapen e.d. ook niet de ziekte van Aujeszky krijgen?
[/quote]

Ja, maar die zijn wat ze noemen 'dead end host'. En dat betekent: A host from which infectious agents are not transmitted to other susceptible hosts (oftewel, zij verspreiden het virus niet verder).
Door Qwertu
#930238
Lizzy schreef: Ja, maar die zijn wat ze noemen 'dead end host'. En dat betekent: A host from which infectious agents are not transmitted to other susceptible hosts (oftewel, zij verspreiden het virus niet verder).
Hoe gaat dit in zijn werk?  Een dead-end host is een "host" die meestal niet overbengt, toch?
Hoe zit het als deze host opgegeten word? Kan een virus, parasiet, bacterie niet in een rusttoestand raken en zich vervolgens in de nieuwe geschikte gastheer verder ontwikkelen?

dead-end host is an intermediate host that does generally not allow transmission to the definite host, thereby preventing the parasite from completing its development. For example, humans are dead-end hosts for Echinococcus canine tapeworms. As infected humans are not usually eaten by dogs, foxes etc., the immature Echinococcus - although it causes serious disease in the dead-end host - is unable to infect the primary host and mature.
Laatst gewijzigd door Qwertu op di 11 mar 2008, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door