Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door martine77
#928011
Ik heb nog niet alles door kunnen lezen (solly.. :'(is zo veel)

Maar ik vraag mij iets af...
Lees regelmatig dat men dingen eerst invriest voor het gegeven wordt aan de hond/kat..
B.v zalmkoppen en konijnen,als ik het goed heb...

Lees dat het doden van bacterién één reden is..
Hoelang moet ik dingen in gaan vriezen?
Zag her en der een aantal weken staan volgens mij.

Ik ga van de week ff op de markt vragen bij de visboer en poelier of die wat leuks hebben voor mij..
Moet ik dan alles wat ik kan krijgen eerst invriezen?

Heb b.v verleden week haringen gehaald..niet schoongemaakt..en die heb ik ze zo gegeven..
Vonden ze geweldig...

Misschien is dit al eens besproken maar jullie hebben zo'n uitgebreid forum,ben weken bezig om alles goed door te lezen... ;) :D
Gebruikersavatar
Door Nitus
#928023
Voor wilde zalm en zoetwater vis wordt aangeraden deze zo'n 2 weken in te vriezen, dus de haring kun je rustig zo vers geven ;). Wat de richtlijnen voor wild zijn weet ik zo niet, denk ook 2 weken, al is het wild wat wij kopen niet echt wild meer... Het meeste is gekweekt, behalve haas dan. Denk dat 2 weken invriezen wel volstaat als veiligheidsmarge..
En de rest hoeft niet perse in gevroren te zijn. Al hoorde ik pas wel dat een DA het advies gaf de kip vanwege de salmonella ook minimaal 2 weken in te vriezen... maar dat doe ik zelf niet. Als het zo uitkomt krijgen ze hier kip (en andere vleessoorten) rustig zonder dat het voor gevroren is.
Door Mevroi Kruim
#928041
De kip die jij bij de poelier of de super koopt is gegarandeerd al eens ingevroren geweest. Tenzij je toevallig een zelfslachtende poelier treft, dan kan het zijn dat 'ie alleen gekoeld is geweest. Hetzelfde geldt voor heel wat vlees bij de super en de slager.

De meeste bacterien zijn niet onder de indruk van invriezen, tenzij je het bij het absolute nulpunt doet, maar de gemiddelde vriezer redt dat niet echt  :P Haring en zalm invriezen is dan ook vanwege bepaalde parasieten die in de vis kunnen voorkomen en die bij mensen problemen kunnen geven. Haring wordt aan boord al ingevroren en gekaakt dus daart loop je geen risico, en de verze zalm die je hier koopt komt niet uit de Pacific dus ook daar hoef je je geen zorgen over te maken.

De reden dat alles hier in de vriezer gaat is gewoon dat mijn beesten samen 1,5 kilo per dag eten en ik rustig 150 kilo in een keer aanschaf  ;D ;D
Door martine77
#928047
Hihihihi...ja dan is invriezen wel nodig...
Heb nu een vriezer vol Duck liggen,ga altijd samen met mijn schoonouders naar de groothandel..
Zag wel dat zij geen Bibi verkopen,had dit graag eens geprobeerd..

Maar ik vind het wel heel leuk om ze een paar keer in de week wat anders te geven dan Duck..
Ga dus gauw op zoek naar vis en vlees..
(heb ze wel van pup af aan kipfiltes gegeven maar sinds ik afweet van Barf voel ik mij wel een beetje dom hoor,waarom kipfilet en geen poten??
Tja,nu weet ik beter...
Heb al wat mailtjes verstuurd naar supermarkten..kijken of die wat overhebben voor mij.. :)
Door martine77
#928053
@Nikedog2000,

Nee hoor...gewone haring..
Ik had de honden bij mij toen ik ging vragen naar de vissoorten...
Adviseerde mij eerst eens een harinkje te proberen...kreeg er een paar mee van hem..
Niet schoongemaakte...heb het wel met handschoenen aan aan de honden gegeven..
Ik gruwel van haring namelijk  :nerves:...maar waarom zouden hun moeten lijden omdat ik het vies vind..
Door martine77
#928109
nikèdog2000 schreef: ik wil niet vervelend zijn hoor
maar vuile haring is ook zout
de haring wordt gevangen en op de boot al gepekeld
O,dat wist ik niet...
weer een leermomentje...
Is alle haring zout dan?
Poeh!!Moeilijk allemaal..
Door martine77
#928150
ulla schreef: Niet alle haring is zout.
Als je om panharing vraagt krijg je ongezouten haring. ;)
Dan ga ik daar eens naar vragen...
Dank je..

ben nog steeds aan het lezen hier..tjonge wat een mega forum is dit...zo immens groot...en al die onderwerpen..
Maar het is o zo leerzaam hier..
Gaf de honden biergist...heeft geen zin..
Gaf ze weleens een boterham...is niet nodig..
En zo zijn er nog meer dingen waar ik nooit wat vanaf heb geweten..
Er gaat echt een hele nieuw universum voor mij open..
Door martine77
#928513
Dat zal wel lukken...
Het is heel interessant om dit allemaal te lezen..
Als je alles zo doorleest is het ook logisch natuurlijk,honden horen nu eenmaal lekker te scheuren,knagen en knauwen op vlees/bot..

Ik zie twee hele andere honden als ze heerlijk met een kippenpoot bezig zijn..kan niet wachten om wat anders te proberen...

Manlief vind het allemaal maar niets...MANNEN!! >:(
(sorry voor de mannen hier,niet alle mannen zijn zo hoor.. 8))
Gebruikersavatar
Door Nitus
#928523
martine77 schreef: Dat zal wel lukken...
Het is heel interessant om dit allemaal te lezen..
Als je alles zo doorleest is het ook logisch natuurlijk,honden horen nu eenmaal lekker te scheuren,knagen en knauwen op vlees/bot..

Ik zie twee hele andere honden als ze heerlijk met een kippenpoot bezig zijn..kan niet wachten om wat anders te proberen...

Manlief vind het allemaal maar niets...MANNEN!! >:(
(sorry voor de mannen hier,niet alle mannen zijn zo hoor.. 8))
De meeste mannen werken in deze altijd ietsje trager.... ;). Die van mij had in het begin ook honderdduizend bedenkingen en bezwaren (wat kost dat allemaal wel niet, krijgen ze nu geen salmonella, lopen ze geen tekorten op ... ::)) en werkte niet echt mee. Maar langzamerhand is dat veranderd en helpt hij bij het inpakken van grote zendingen, verteld hij aan wie het maar horen wil wat zijn honden eten en zegt dat als ze meer willen weten mij maar moeten bellen, haha... ;D En volgens mij zijn er wel meer BP leden die een soortgelijke wederhelft hebben.
Dus heb geduld en stug doorzetten ;).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door