Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Wilhelmien
#927937
Dag iedereen,

Sinds december ben ik aan het overstappen op vers vlees in combi met cb.
(ivm IBD van mijn kat) Alhoewel het soms lastig is om aan producten te komen waardoor ik soms duurder moet inkopen, ben ik erg tevreden over de gezondheid van mijn twee katten. Maar ik wil graag jullie mening over het menu, omdat ik bang ben voor tekorten (of tevelen)

Heb twee katten en ze krijgen 3 of 4% van hun lichaamsgewicht te eten:
Binky = ruim 4,5 kg 1% = 45 x 3 = 135 per dag
Amara = ruim 3 kg 1% = 30 x 4 = 120 per dag
Afgerond wordt dit 250 gram per dag voor beiden x 7 dagen = 1750 gram per week

Per week voer ik 500 gr CB zodat ik zeker weet dat ze genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen. Dus 1250 gr vers vlees blijft erover:
50% van 1250 gr = 625 gr vlees/bot per week
25% van 1250 gr = 312,5 gr vlees per week
15% van 1250 gr = 187,5 gr orgaanvlees per week
10% van 1250 gr = 125 gr bijproducten per week

Hij staat er wel bij maar bijproducten lusten ze hier niet, misschien hebben jullie hier tips/ideen voor?

Heb een lijstje in de keuken hangen waarop ik schrijf wat ze hebben gegeten. Dus per week krijgen ze ongeveer het bovenstaande aan hoeveelheden binnen. En ik zorg ervoor dat ze minimaal 5 diersoorten per week eten. Wat vinden jullie van dit menu?

In drie maanden tijd heb ik tot nu toe het volgende gevoerd:
Vlees/bot = kip (nek, rug, vleugels), eendkarkas, kwartel (soms)
Vlees = runderriblap, kalkoenfilet, kipfilet, kalfsfilet, soepvlees, hertenvlees, herbymix rund/schaap/geit
Vis = zalm, kabeljauw, sardines, garnalen, makreel en heel soms tonijn
Orgaan = kuikenlever en runderhart, kippenmaagjes, kippenhart, hertenlever

(maar wat ik voer ligt eraan wat ik kan kopen)
Laatst gewijzigd door Wilhelmien op do 06 mar 2008, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#927949
ziet er goed uit !

genoeg diersoorten,

't orgaanvlees lijkt prima met 15%, maar hoe zit dat in de carnibest, word daar ook orgaan aan toegevoegd, en hoe kom je dan uit met 't door jezelf toegevoegde orgaan?

de 10% bijproducten zou je kunnen zien in de vorm van de vis (die je al geeft) en nog 's een ei?
dus dan zou je vlees (als je daar de vis bijrekende) iets meer gaan geven
en volgens mij is eigenlijk de cb overbodig? :-\ ;D

goed joh!
Laatst gewijzigd door flin op do 06 mar 2008, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door YaYa
#927971
Je zegt dat je kuikenlever voert. Maar dan mis ik eigenlijk de eendagskuikens. Of is dit iets dat ze niet lusten? Valt namelijk onder de bijprodukten.
Verder vind ik het een indrukwekkend lijstje. Ik zou wel willen dat die van mij dat allemaal lusten.
Door Chubby
#927978
Katten zijn minder van de bijproducten. Misschien een keer een rauw ei of wat biogarde, maar dat moeten ze maar net lusten.

Je zou je orgaanpercentage iets bij kunnen stellen naar beneden omdat KVV vaak al een wat hoog percentage orgaanvlees bevat.

Maar als je nu die 15% bijproducten verdeeld over spiervlees en vleesbot, kun je je orgaanpercentage gelijk houden om op dezelfde hoeveelheid uit te komen  ;)

Vis reken ik zelf tot vleesbot of spiervlees..
Door Wilhelmien
#927983
Bedankt voor jullie reacties!

Flin: de CB is (dacht ik) compleet dus daar heb ik niet mee gerekend maar volgens chubby zit daar meer orgaan in dus dan moet ik er wel op gaan letten. Ei heb ik rauw en gekookt geprobeert maar ze eten het niet. Misschien als ik eendagskuikens ga voeren is extra ei overbodig? De vis rekende ik inderdaad tot het vlees, 1 x pw is het visdag :)

Yaya: Kuikens heb ik nog niet geprobeert omdat ik de diepvriesverpakkingen iets te groot vind voor mijn tafelmodel vriezertje. Waarschijnlijk krijg ik binnenkort via een kennis wat kuikens om te proberen. Als ze dat graag lusten kan ik wel wat ruimte proberen in te schikken.
ps: mijnes eten ook niet altijd alles zonder te mopperen hoor! Soms ga ik overstag met wat whiskas erdoor :-[

Chubby: Bedankt voor de tip! Ik heb het aangepast, klopt het zo ongeveer?
55% van 1250 gr = 687,5 gr vlees/bot per week
30% van 1250 gr = 375 gr vlees per week
15% van 1250 gr = 187,5 gr orgaanvlees per week

nogmaals bedankt! Oja, verdere reacties zijn natuurlijk altijd welkom
Door YaYa
#927997
De kuikentjes die ik haal zitten in een zakje van 1 kg. Past hier makkelijk in de diepvries omdat het een redelijk plat pakje is.
Aan de andere kant heb ik ook geen last van ruimtegebrek omdat er 2 vriezers staan waar alle cb inzit voor de katten, kuikentjes en kippennekken, kipfilet, soepvlees, runderriblappen enz enz enz.
Er zijn er maar 2 die kuikens eten, 4 die nekjes eten en kipfilet, 3 die soepvlees en ander rundvlees eten.
En de andere 4 eten alleen maar de cb en willen niks anders  >:(
Door Chubby
#928012
Ik weet niet waar je vandaan komt Wilhelmien, maar je kunt anders van mij wel kleinere hoeveelheden kuikens overnemen. Ik woon in Roosendaal en werk regelmatig in Tilburg..

De kuikens hebben nog een deel dooier in hun maagje, dus die kun je goed zien als vervanger van ei..

Overigens hou ik zelf 40 - 40 - 20 aan (vleesbot, spiervlees, orgaan) maar bij mij krijgen ze geen CB of ander KVV. Maar dat is ieder persoonlijk uiteraard ;)
Door Wilhelmien
#928466
Woon in soest dus dat gaat wat lastig Chubby voor wat kuikentjes. Maar ik krijg ze binnekort van een kennis en anders koop ik wel zo'n zakje van een kg.

Naar die verhoudingen moet ik nog maar even kijken en puzzelen. Als ik wat meer bot voer hebben ze snel wittige ontlasting en dat kan niet de bedoeling zijn. Dus misschien dat ik jouw verhoudingen ga gebruiken, kijken hoe dat gaat. 
Door flin
#928725
hier word eigenlijk simpelweg de hele prooi gevoerd ;
dit dan wel in stukken, want de prooien zijn wat groot...(dit ligt random in de vriezer, dus 't is altijd weer een verrassing wat ze krijgen)  ;D
we voeren hier oa haantje van de Lidl, eend, kalkoen, kwartel en duif van de markt, af en toe konijn en haas....(hangt ook allemaal van 't aanbod af)
bij de meesten zijn de ingewanden verwijdert, dus dit wordt dan weer wel in percentages per week weer toegevoegd, en da's dan 15 %: 5% lever, 5%  nier en maag en 5% hart, van verschillende dieren
en omdat ze niet alle dikke botten opeten (dijbenen vooral) wil 'k ze nog weleens een extra kippevleugeltje geven, en soms een lekker lappie rund of paardevlees...
en af en toe vinden ze pens ook erg lekker....een stukje zalm of sprot of sardien en 'n ei hoort er ook bij...
Door Wilhelmien
#932801
Zo beiden katten hebben hun eerste kuikentje op.

Had ze al wat ingesneden want wist al dat ze dit niet zomaar zouden eten. Beiden weigerden dus moest de kuikentjes in stukjes hakken :s Ze keken me echt zo aan van ja en nu? Maarja, vooralles bestaat er een trucje....een ietsiepietsiebeetje blikvoer! Ze hoeven het alleen maar te ruiken en ze beginnen spontaan te eten....Nou maar zien hoe de kuikens volgende keer naar binnen gaan!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door