Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sandraolthof
#927223
Vanmorgen nog een topic geopend dat Indy iedere keer rond haar loopsheid ziek overkwam. Bij de DA geweest en alles leek toch op dat moment wel in orde. DA dacht echt dat het met d'r loopsheid (die er aan komt) te maken had en ik kon gerust met haar gaan wandelen. Zo gezegt zo gedaan. Na het bos met Petra, Joey en Zusje. Indy genoot er echt van totdat ze met Joey aan het ravotten ging. Toen was het mis. Bij de auto gilde ze het uit en heb ik de DA gebeld... dat die direct naar de praktijk moest komen.... dat het goed mis was met Indy.

En dat voorgevoel bleek voor een volle 100% te kloppen  Na een foto van haar rug te hebben gemaakt bleek het een groot drama te zijn.

Geen enkele borstwervel had eenzelfde formaat. De een was van "normale" afmeting, die er naast megaklein of weer enorm groot. Ze lagen schots en scheef en hadden kleine "haakjes" onderaan de wervel. Klopt het dat dit spondylose is? De DA heeft er geen naam aan gegeven... moet nog verder in gesprek met hem. Ook was er 1 punt waar de DA niet kon uitsluiten of het een hernia is of gaat vormen.

Oke, dat was het nog niet. De lendenwervels waren het minst dramatisch. Er was 1 punt waar mogelijk een hernia zou kunnen optreden/zitten.

Tot slot de overgang van laatste lendenwervel naar staartwervel... die was verschrikkelijk. Ben geen rontgenexpert, maar de foto loog er niet om. Ook daar een grote zooi.... Had beter niet kunnen googlen op deze "afwijking", maar mocht hier zenuwuitval optreden... wil er "nog" niet aan denken nu.

Nou, jullie kunnen wel nagaan hoe ik mezelf op dat moment overeind probeerde te houden en toen kwam de laatste voltreffer er nog overheen. Indy's hart is vergroot. Normaal gesproken moet het hart ongeveer zo breed zijn als twee ribben, maar die van haar was drie en een halve rib groot. Nou, tja... misschien knullig uitgelegt, maar het was een flinke schrok.

De foto wordt nu opgestuurd naar iemand die het gaat beoordelen. DA durfde niks te zeggen, alleen dat hij het hart ernstiger vond dan de rug. Pijn konden we nog gaan bestrijden... het hart... tja...

Vanmiddag heeft ze een injectie Metacam gehad (hoge dosis). Hoop dat die voldoende werkt. Morgen mag ze pas haar volgende dosis hebben. Voor het hart krijgt ze fortekor. Moet allemaal nog uitzoeken wat het precies is... voel me nu leeg....

De oorzaak van de hartafwijking... DA denkt aangeboren net als de rug. De nek.. die hebben we niet op de foto gezet. De DA wilde ook niet meer. Hij vond dit wel even genoeg ellende voor 1 middag.

Ben blij dat ik haar afgelopen dec. niet heb laten steriliseren, dat had ze vast niet aangekunt, maar hoop niet dat ik haar nu een leven geef met pijn, pijn en nog eens pijn. Zal dingen eens goed op een rijtje moeten zetten en kijken hoe we de problemen gaan aanpakken. Alle tips en suggesties zijn welkom!!! En dan probeer ik haar zo lang mogelijk een goed hondswaardig bestaan te geven. Mijn lieve kleine ADHD meid....
Door Lizzy
#927317
Zo de knetter :o! Ach meis toch, dit is niet mis zeg :(

Ik ben bang dat je nu niet veel meer kunt doen dan eerst afwachten wat het probleem is.... Alles wat we daar nu over zeggen is zo speculatief.... Misschien is het spondylose, misschien is het wat anders. En ook moet men de oorzaak (denk ik) zoeken van de vergroting van het hart.

Voor het hart denk ik dat je in ieder geval kunt zeggen dat je het best af bent met verse, rauwe voeding. Dat bevat veel co enzym Q10 en dat is belangrijk bij hart problemen.

Mocht Indy spondylose hebben, dan zijn dingen als spondyvetsem of puur spondy (hetzelfde) goed te proberen. Maar zoals gezegd, ik zou zelf eerst afwachten.

Bah zeg. Ik ga voor je duimen! Sterkte!
Door danielle1980
#927421
die rug tja mijn bull heeft dat ook, ben me helemaal de pleuris geschrokken toen ik het wist...
moest van alles en nog wat gaan doen zoals mri enz vonden ze...
ben naar 4 verschillende dierenartsen enz geweest maar werd alleen maar erger het mank lopen en de pijn bij minx...

ik ben toen naar noordwijkerhout geweest een soort fysio of zo uh hoe heet t wat die mevrouw is...
die heeft haar 4 keer behandeld en kreeg voorgeschreven rust en aanpassingen....

ik heb rust ( 6 weken volledig alleen maar aan de riem lopen ) en gedoseerde beweging toegepast.
ow wat vond ze dat erg die drukte maker van me...
samen met spiersupport en ze heeft toen ook zo'n glucosamine combi gehad...
heb een half jaar met haar lopen suffen maar nu na 2 jaar of zo loopt ze gewoon normaal en heeft ze bijna geen last en ze krijgt niets extra's van me...

misschien heb je hier wat aan...

dat hart tja...
misschien zijn er pillen voor... :-\

in ieder geval sterkte met het vervolg van de behandeling  ik zal voor je duimen
Gebruikersavatar
Door Nitus
#927436
Jeetje, wat schrikken zeg... dit is heel andere koek als PMS.
Ik sluit me bij Lizzy aan dat je zolang je niet precies weet wat het is je weinig extra kan doen. Behalve pijnstilling misschien.
Sterkte ermee, en ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt.
Door sandraolthof
#927456
Vanacht ging niet zo lekker. Indy liep veel rond de dwalen en kon haar draai niet vinden. Vanmorgen overleg gehad en vandaag gewoon doorgaan met metacam geven. Dat heeft ze nu net gehad en ook een dosis fortekor. DA was blij dat ze in ieder geval rondloopt en niet alleen maar in haar mand wil blijven liggen. Nu slaapt ze trouwens, ben ik wel weer blij om, krijgt ze wat rust. Mochten de pijnstillers hun werk nog niet doen, gaan we over op anderen. 

Zit alleen wel met de vraag waarom er geen prednoral injectie is gezet gistermiddag? Mijn DA zal er wel redenen voor hebben gehad... niet geloofd hebben in een hernia.. ik weet het niet. Zal nu wel te laat zijn om nog effect te hebben.....

Indy's foto wordt opgestuurd naar J.W. Garretsen (veterinaire radioloog). Dus nog even afwachten. Mijn eigen DA zegt trouwens dat het geen spondylose is, maar dat het gewoon misvormde wervels zijn. Zijn idee is om Indy op metacam hiervoor te zetten. Dagelijks een dosis en kijken wat de toekomst ons brengt... tja... moeilijk om me daar bij neer te leggen.

Het plan van aanpak zou dus zijn dat ze iedere dag metacam krijgt en iedere dag fortekor... that's it...(?)

Indy's hart... DA zegt dat het een aangeboren afwijking is. Wat voor een verdere onderzoeken kunnen we het beste doen? Weet het even niet meer.... zal ook dit nog moeten overleggen. Prioriteit 1 is dat ze nu zo snel mogelijk opknapt met haar rug, geen pijn meer heeft. Vers vlees eet ze gelukkig al.
Door bloemetje
#927498
Voor het hart is het verstandig een echo of een kleurendoppler te laten maken. Maar kijk even of het op fortekor goed gaat. Als het niks helpt zou ik hierom gaan vragen.
Door roefus
#927518
Goh....wat zul jij geschrokken zijn, wat erg.
Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en ik hoop dat je wat meer duidelijkheid over alles krijgt.
Door sandraolthof
#927524
bloemetje schreef: Voor het hart is het verstandig een echo of een kleurendoppler te laten maken. Maar kijk even of het op fortekor goed gaat. Als het niks helpt zou ik hierom gaan vragen.

Weet je wat een beetje het stomme is... ik heb nooit aan haar gemerkt dat ze iets met haar hart zou hebben. Ze is een superdruk en vrolijk bulletje. Loopt iedere dag met gemak anderhalf tot twee uur. Is niet moe te krijgen en hijgt niet ofzo...

Haar rug, oke... dat was duidelijk dat ze daar afgelopen maandagnacht last van had... en de foto liegt er niet om. Maar d'r hart... zou ik toch aan haar moeten merken. Ze krijgt nu d'r medicatie en ik zal kijken of ik verschil zie met hiervoor.

Nog 1 vraagje... gisteren heeft ze een injectie metacam gekregen en vanmorgen heb ik het zelf toegedient. Net een klein stukje met haar gelopen. Dat ging prima... vrolijk en toen ze de buurvrouw zag wilde ze uitgebreid kwispelen (zonder staart houdt dat dus in met haar kont schudden). Nou, toen ging het mis... had weer pijn en ligt nu te slapen.

Zou de pijnstiller niet al moeten werken? Of zal het alleen de "scherpe" kantjes wegnemen?

Zit te twijfelen om andere medicatie op te gaan halen ....
Door sandraolthof
#927535
danielle1980 schreef: bij mijn bull hielpen al die pijnstillers niet...
pas toen ze naar die fysio achtig iets was geweest toen was de ergste druk eraf en begon het weer te verbeteren
Dank je wel
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door