Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Superrupsje
#926814
Hallo barf'ers,

Na te zijn overgehaald op kattenplaza van de voordelen van versvoer, en na dit forum flink te hebben uitgepluisd, zijn we onze kat Mu (7 maanden, 3.5-4 kilo) aan het overzetten op barf. Nog niet helemaal, want hij gaat binnekort uit logeren en dan gaat hij terug op brok en natvoer, maar we geven nu 1 maaltijd brok, een maaltijd vers (met minstens 8 uur tussen het brok en het vers), en een maaltijd nat.

Per dag hou ik het dus op: 1%*4kilo=40gr (1/3 van zijn dagbehoefte), dus 280gr/week, dus (afgerond)
140 gr vlees/bot per week
60 gr spiervlees
40 gr orgaanvlees
40 gr bijproducten

Ik realiseer me nu dat ik veel te veel spiervlees geef, dat moet dus drastisch omlaag. Dan wordt het menu:
Wo: 40gr spiervlees (runderlap)
Do: 40 gr vleesbot (kippenvleugels)
Vr: 40 gr bijproducten (ei/eendagskuiken)
Za: 40 gr vleesbot
Zo: 20 gr spiervlees + 20gr runderhart
Ma: 40 gr vleesbot
Di: 20 gr vleesbot + 20gr kippenlever

Vorige week zijn we begonnen, en het gaat super! Hij doed wel lang over z'n kippenvleugels, maar kraakt het bot goed voordat hij eet. Het eendagskuiken wist hij niet zo goed wat hij er mee aanmoest, en ging er dan ook mee spelen. Toen we het open hebben gesneden begreep hij het wel, al ging hij er wel ook eerst weer mee spelen (bloedspetters op de muur ::)).  Al het ander gaat erin als zoete koek. Ik voel me gezegend met zo'n makkelijke kat!

Als hij terug is van z'n logeerpartij gaan we hem volledig overzetten, dan komen er ook meer diersoorten in huis.

Maar, wat denken jullie van het menu?
Door Mevroi Kruim
#926909
Volgens mij zit je zo goed, en volgens mij is je eerste berekening exact gelijk aan je tweede berekening qua percentages  ;) ;)
50% vleesbot, ong. 20% spiervlees, 15% orgaan en 15% rest als ik het ff uit de blote bol bereken. Je zou qua vleesbot nog iets omlaag kunnen en iets omhoog met het spiervlees maar op zich is dit prima.
Als je andere organen kunt krijgen, maagjes bv, kippenhartjes ipv runderhart, lamshart/lever, dan heb je net iets meer afwisseling. En op den duur is het mooi als je ook qua diersoorten wat zou kunnen varieren maar om te beginnen is dit prima.

En reken maar dat menig katten-eigenaar hier geheel groen aanloopt van jaloezie op zo'n makkelijke kat!
Door Superrupsje
#926917
Fijn te horen dat ik niet de plank heb misgeslagen met de percentages, al was dat natuurlijk niet zo heel erg moeilijk met de goede adviezen hier  :)

Ik vraag me af: is een eendagskuiken evenwaardig aan een ei qua eigeel? Ik zal ook visolie halen als supplement.

Ik ga ook zeker opzoek naar andere organen en andere diersoorten voor de variatie, maar wilde eerst kijken of Mu het wel ging eten voordat ik groot ging inslaan.

En ik moet zeggen, ben ook apetroots op de kleine man 8) (zeker toen ik hem de eerste keer die heel kippenvleugel op zag knagen :D),  ik voorzag allerlei problemen n.a.v. de verhalen hier.
Door Mevroi Kruim
#926922
Een kuiken is ongeveer gelijk aan een ei, er zijn wel verschillen maar niet heel grote.
In plaats van visolie zou ik gewoon vette vis geven, koop een mootje zalm op de markt of bij Appie, voor een keer kan dat wel denk ik zo  ;) en sardien kun je vaak ook per kilo op de markt kopen, prijzen tussen de 3,50 en 6 euro, meestal ingevroren. Ik haal voor mijn mutsen de darmen eruit, dan eten ze ze graag.
Door Superrupsje
#926923
Alleen het beste voor onze kleine  ;), dus een zalmmootje kan wel. Sardientjes zijn ook een goede tip, gelden die als spiervlees of als vleesbot? Ik neem aan dat een zalmmootje als spiervlees telt?
En dat kan ik allemaal ook rauw geven toch (dat vraag ik omdat ik ook wel 's dieprvriesvis heb gevoerd, en dat moest ik noodgedwongen koken)?
Door Mevroi Kruim
#926925
Alles rauw, ook diepvriesvis kun je gewoon rauw geven. Koolvis of kabeljauw vinden ze hier ook lekker maar dat is minder vet dan zalm of sardien.
In principe is een sardien een hele prooi maar in verhouding zijn de graatjes zo klein dat ik het als spiervlees reken. Alhoewel, reken ... ik reken niet zo erg meer, eerlijk gezegd, ik gooi er een paar vissen in en dan hebben ze weer gegeten voor die dag :D
Gebruikersavatar
Door koekje
#926942
hier wordt ook afgewogen, maar dat gaat al steeds beter.
ik merk dat ik in 1x 35 gram lever kan portioneren.

sien eet ook graag een vis; sardien of horstmakreeltje.
deze krijgt ze dan op vrijdag ipv het kuikentjes ontbijt. ik geef ze wel heel, dus incluus alle organen en in mootjes gesneden. heb ik geen verse vissen in huis, dan deelt ze een blikje als avondeten met ot.
en ei krijgen ze hier niet, want ze eten al kuikentjes.
Door Superrupsje
#926950
Ik ben heel goed in brokken afwegen :-[ Misschien lukt het me dus ook ooit met versvoer.

En ok, een kuikentje ipv een ei, tjek! En dan binnenkort ook wat vis scoren.

Hoe lang blijft al dat spul houdbaar in de vriezer?
Gebruikersavatar
Door koekje
#926977
als je gelijk invriest, blijft het best lang goed.

ik heb hier lamsnier en lamshart er al een paar maanden in porties inzitten.

wel goed en dicht verpakken, tegen vriesschade, en ook speciale vrieszakjes gebruiken.
vissen heb ik trouwens ook nog wel eens per stuk gekocht, dus 2 ofzo. dan wist ik nog niet zeker of ze dat wel gingen eten. kocht ik de ene week 2 losse sardienen, de andere week 2 losse horstmakrelen, en de andere week 2 ansjovissen  :D

ik heb trouwens ook wel eens 1 losse kipvleugel bij een islamitische slager gekocht. kostte  10 cent  ;D
Door Superrupsje
#926995
Ik vries inderdaad gelijk alles in, in porties verdeeld en in speciale zakjes.

En de islmaitische slager is inderdaad spotgoedkoop, bij ons ook, dus daar haal ik mooi de kippenvleugels, rundvlees en lamsspullen vandaan.
Door flin
#927306
heej, goed joh! zo overgehaald worden :)
Kruimel schreef: En reken maar dat menig katten-eigenaar hier geheel groen aanloopt van jaloezie op zo'n makkelijke kat!
'k begin hier nu langzaam barf-groen aan te lopen....
Superrupsje schreef: maar we geven nu 1 maaltijd brok, een maaltijd vers (met minstens 8 uur tussen het brok en het vers), en een maaltijd nat.
'k ben nieuwschierig waarom je 3 maaltijdjes per dag geeft?
Door Superrupsje
#927357
flin schreef: 'k begin hier nu langzaam barf-groen aan te lopen....
;D Ik ben me zeer bewust van hoeveel mazzel ik heb met m'n makkelijke eter.
flin schreef: 'k ben nieuwschierig waarom je 3 maaltijdjes per dag geeft?
Mu is nogal gefixeerd op z'n eten, hoeveel we ook klaarzetten, alles gaat op (toen hij klein was niet, het is ongeveer van de een op de andere dag zo gegaan na de castratie). Omdat we niet alle brok in een keer wilde geven werd dat 2 keer per dag, en omdat er ook natvoer bijkwam werd het drie keer per dag. Als we straks volledig overgaan op barf wordt het wellicht weer 2x per dag, maar ik moet nog even uitvogelen hoe ik dat precies ga doen.
Door Mevroi Kruim
#927476
Mijn ervaring met de honden is dat ze meer honger hebben naarmate ze vaker eten. De honden eten nu een keer of 5 per week en ik kan met minder eten volstaan terwijl ze voldaner zijn en op gewicht blijven.
Nou zijn katten geen honden dus die voer ik 2x daags, meestal, en dat vooral vanwege Sjors die een heel gevoelige maag heeft en kleine beetjes moet eten. Maar met 1x daags doen de andere het ook goed. Ze eten bij mij ook alles gelijk op, er blijft nooit eten staan, wat er evt. overblijft ruim ik weer op.
Door Superrupsje
#952786
Ik ben net een maand op vakantie geweest, waarbij Mu uit logeren was bij een vriendin. Die kon ik het niet aandoen om allemaal kuikens en andere vrs te voeren dus heeft ie een maand junkfood gegeten. Bij thuiskomst gelijk weer een kuiken aangeboden, en die ging er gelukkig nog goed in. Het eerste kippennekje was wel heel moeilijk (hij ging er alleen aan likken alsof het een lolly was, uiteindelijk met wat hulp toch begrepen dat hij moest bijten en knagen), maar het tweede kippennekje zat er weer binnen 5 minuten in :D

Hopelijk krijgen we binnenkort een kleintje erbij, die ga ik ook zsm overzetten. Misschien weet die zich beter raad met de kuikens, want die begrijpt onze niet zo snuggere lieverd nog steeds niet.

Maar ik vroeg me af: ik heb een restje geroken zalm, mag een kat dat eten (honden wel las ik, zei het met mate)?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door