Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Natuurlijker-Wijs
#926865
Hoi allemaal,

Eind april ga ik samen met Pajtás naar Hongarije. Nu is het zo dat 2 honden van mijn Hongaarse vriendin vorige maand besmet zijn geraakt met Babesiose. Ik kreeg niet het idee dat zij zich daar heel erg druk over heeft gemaakt, ze kent de verschijnselen is meteen naar de DA gegaan en de honden waren beide weer snel opgeknapt. Maar als ik sommige sites lees over Babesiose dan schrik ik toch wel een beetje  :o
Nu gebruik ik voor onze honden Tea Tree olie, is dit voldoende voor preventie van teken? Of kan ik nog meer doen? In Nederland hebben ze nooit zo veel last van teken en controleer ik altijd goed(gelukkig is het goed te zien met een korte vacht), maar in Hongarije zitten toch wel meer teken naar mijn idee. Ik ga met Pajtás voor jachttraining naar Hongarije, dus we zullen veel in de velden zijn.
Scaliborbanden heb ik enkele jaren geleden bij mijn andere honden gebruikt, maar hier ben ik niet kapot van.
Tips zijn welkom  ;)

Groetjes Monique
Door Mevroi Kruim
#926898
Mijn ervaringen met tea tree zijn slecht, bij mijn honden werkt het echt voor geen meter, niet tegen vlooien en niet tegen teken. Ik heb ook de bekende mengseltjes van etherische olieen gemaakt maar dat was ook niet bepaald een succes. Ik ben dus voor het tekenseizoen weer over op de Scalibor, dat werkt tenminste. Maar het blijft natuurlijk troep.
Door conleeuw
#926900
ook hier is de enige middel die tot nu heeft gewerkt scalibor band..... maar ik ben nog lang niet klaar met expirementeren, en de jaar is nog maar net begonnen, dus eerst weer wat anders proberen, wordt het té gek, dan gaat er weer een scalibor band om.  ;)
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#926916
Tea Tree en andere alternatieve middeltjes werken hier niet tegen teken.  :(

Scalibor heb ik nog nooit gebruikt, ik houd niet zo van een band om de nek. Voor mijn twee hondjes gebruik ik nu Tick-fence (tevens als vlooienbestrijding).
Door conleeuw
#926929
[quote="tristan"]
Tea Tree en andere alternatieve middeltjes werken hier niet tegen teken.  :(

Scalibor heb ik nog nooit gebruikt, ik houd niet zo van een band om de nek. Voor mijn twee hondjes gebruik ik nu Tick-fence (tevens als vlooienbestrijding).
[/quote]ik heb het ook niet om een band om hun nek, maar heb al meegemaatk dat als hij blijft hangen dat hij meteen los schiet, duur hobbie, maar wel zo veilig voor mijn vliegende deerhound ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#926947
Tea tree werkt hier ook niet. De scalibor werkte perfect maar ik vind het ook ondingen (los van het feit dat ze nogal wat ellende kunnen veroorzaken). Sinds ik twee honden heb gebruik ik ze niet meer. Verleden jaar op vakantie heb ik tick off van Exil (werkzame stof is permethrine) gebruikt, dat werkte ook heel goed, alleen niet zo lang, zo'n 2,5 week, daarna begonnen ze weer teken te vangen.
Gebruikersavatar
Door pike
#926954
[quote="*Dorothea*"]
Ik geef PracTic als ik naar een tekendicht gebied ga (bv Texel), maar dat is ook gif.
[/quote]
En werkt dat ook en zo ja hoe lang??
Door bloemetje
#926955
Bij ons ook scalibor of exil. Practic had ik vorig jaar, dat werkte ook wel goed. Maar toen waren er heel weinig teken in het gebied waar ik loop dus ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
Door conleeuw
#926972
[quote="pike"]
Tea tree werkt hier ook niet. De scalibor werkte perfect maar ik vind het ook ondingen (los van het feit dat ze nogal wat ellende kunnen veroorzaken). Sinds ik twee honden heb gebruik ik ze niet meer. Verleden jaar op vakantie heb ik tick off van Exil (werkzame stof is permethrine) gebruikt, dat werkte ook heel goed, alleen niet zo lang, zo'n 2,5 week, daarna begonnen ze weer teken te vangen.
[/quote]waarom vindt jij ze ondingen? ik heb trouwens ontdekt dat als je de allergrootste koop, en je knip het stuk er af van de ene hond, dan kan je vrij makkelijk met een niet al te dikke elastiek voor de tweede hond een bandje knutselen en het werkt perfect (even goed als een dure tweede band) met het knutselen gewoon niet al te veel hechtingen plaatsen tussen elastiek en scalibor band, dan kan die ook nog afbreken in geval van nood ;) (hoezo zuinige hollander ;D ;D ;D)
Door Red_Hunter
#926990
Ik gebruik ook de scalibor en ben dik tevreden.
Afgelopen voorjaar in Drenthe zonder band zo'n 30 teken per hond :o er af gehaald, na de band nog af en toe 1 of 2 teken eraf moeten halen.

Groetjes Trudie
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#927077
[quote="pike"]
En werkt dat ook en zo ja hoe lang??
[/quote]

Volgens de fabrikant 4 weken, maar ik heb nog niet getest of dat zo is. Ik heb het gegeven toen we een weekendje naar Texel gingen. Toen heb ik geen teek gezien, maar ik weet niet hoe lang de werkzaamheid is.
Van frontline heb ik wel al ondervonden dat het 1,5 week werkt tegen teken.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#927088
Ik heb vorig jaar de Scalibor band gebruikt.
Werkte perfect, geen teek meer gezien!

Alleen kreeg Sanne toen een giga hotspot onder haar keel/op haar borst, daar waar de sluiting zat.
Het heeft ruim 2 weken geduurd voordat die begon af te nemen. En meer dan een half jaar voordat ze vacht weer hersteld was.
Zij krijgt hem dus echt niet meer om, hoewel ik twijfel of het wel aan de band lag, en niet aan de sluiting die ging irriteren.
Maar gezien de omvang van de problemen die het heeft opgeleverd durf ik niet te gaan experimenteren met een band die ik zelf aan elkaar knutsel, zonder de sluiting.
Door evelyn02
#927174
Ik heb vandaag de eerste teek helaas alweer verwijderd. Ben bang dat ik dit jaar toch ook aan de Scalibor ga. Vorig jaar haalde ik hier 20 teken per hond per dag eraf :-(.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#927232
Ik gebruik voor Kroatië ook altijd de Scaliborbanden. Houd ook niet van gif, maar wil toch ook niet het risico nemen dat m'n honden een besmette teek oplopen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door