Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#926861
Wat is nu wijsheid?

Mijn reu van 3 jaar heeft sinds zaterdag diarree en buikkramp (hij gaat steeds in 'buighouding' (uitrekken)) en braakt.

Gisteren primperid vd DA gekregen, braken heeft hij niet meer gedaan. Ik geef hem water in kleine hoeveelheden (teveel kwam er gisteren uit), kleine porties biogarde met gekookte kip, rijstewater en een pietsie rijst. Net een klein stukje pens (rauw) gegeven. Alles blijft binnen, vandaag geen primperid meer gehad.

Sinds gisteren geef ik hem ook Okugest (ong. 4 tabletjes per dag).

Vandaag voelt hij zich wel beter, hij speelt wat en lijkt minder kramp te hebben. Koorts heeft ie niet (38,5)

Wat overblijft is de waterige diarree met daarin duidelijk bloed. Ik heb een afspraak bij de DA voor vanmiddag (gisteren heeft ze hem niet gezien).

Is antibiotica hier verstandig of nog afwachten? Kan dit door een virus komen? Wat vinden jullie?

gr
Marina
#926883
ik vindt na drie dagen al een kuur vrij snel, ik zou nog even afwachten, maar goed, dat kan ik wel roepen, ik heb het hond niet gezien en ben geen dierenarts, helaas moet ieder voor zich beslissen wat zij vinden ;) sterkte ermee
#926896
Met mijn voorgangers eens, geen rijst iig en wel probiotica. En ik zou ook niet gelijk weer bij de da op de stoep staan als de hond geen koorts heeft en geen zieke ndruk maakt. Bloed in de ontlasting is eng maar meestal het gevolg van een gesprongen adertje in de endeldarm door het persen op de dunne poep. Het kan ook wijzen op bv een gluten-intolerantie maar dan gaat het allemaal meer geleidelijk met de diarree en dan hebben ze meestal ook geen krampen.
#927036
Bedankt voor jullie reacties.

Hij werd eigenlijk steeds levendiger en qua gedrag merk ik niks meer aan hem, hij is energiek en speels. Nog steeds niet gebraakt, geen primperid, geen tekenen van buikkramp meer. Hij heeft eetlust en drinkt, ik heb hem maar weer een stukje pens gegeven en nu 1 kippennekje erbij.

Wel nog waterige en bloederige diarree (kleur bordeauxrood), ik heb de DA afgebeld, gewoon omdat ik niet zou weten wat ze nu zou moeten doen. Ik heb wel wat ontlasting uit het gras geplukt, dat zou ik wellicht kunnen laten onderzoeken. Voorlopig kijk ik het eventjes aan.

Dat bloed zit me niet lekker, maar inderdaad iets bij de endeldarm ziet er gelijk dramatisch uit.
gr Marina
#930324
Een update:

Hij is weer ziek, buikkramp, lusteloos, echt zielig. Op zich ging het heel goed, al had hij sommige momenten last van zijn buik.

Aan de hand van ontlasting onderzoek is er een sterk vermoeden (kweek moet over enkele dagen zekerheid bieden) dat hij last heeft van de Clostridium perfringens. Ik heb hem toch op antibiotica gezet, want hij lijkt het zelf niet te kunnen overwinnen. Ondanks de Okugest en probiotica.

Heb me even zitten inlezen in de Clostridium perfringens:
Info uit de pluimveehouderij:
Necrotische enteritis wordt veroorzaakt door Clostridium perfingus en treedt af en toe op bij slachtkuikens en ander pluimvee. Hoewel de clostridium een normale darmbewoner is die meestal geen schade veroorzaakt, kan dit door bijvoorbeeld coccidiosis volledig veranderen en treden zeer acete verschijnselen op die meestal de dood ten gevolge hebben. Het verloop is slepend. Een therapie met antibiotica heeft meestal snel resultaat.
en:
Clostridium perfringens is een veroorzaker van voedselvergiftiging. De symptomen van de vergiftiging worden veroorzaakt door een hittegevoelig eiwit, dat aanwezig is in de wand van de spore, die gevormd kunnen worden door Clostridium perfringens. Dit enterotoxine wordt door Clostridium perfringens geproduceerd terwijl de kiem in de darm uitgroeit.
Origine van Clostridium perfringens
Clostridium perfringens vormt sporen welke vrijwel overal worden teruggevonden. Typische bronnen van contaminatie zijn grond, stof, faeces en water.De bacterie wordt daarom vaak teruggevonden in producten die hiermee in aanraking zijn geweest, waaronder voornamelijk vlees. Vooral producten welke anaëroob worden bewaard hebben een verhoogd risico op de aanwezigheid van Clostridium perfringens en de toxinen ervan. In enkele gevallen kan Clostridium perfringens (type C) het Pigbel-syndroom veroorzaken. Deze aandoening ontstaat als grote hoeveelheden Clostridium perfringens ingeslikt worden. Het toxine dat dit type Clostridium perfringens produceert veroorzaakt necrose (afsterving) van weefsel, waardoor darmbacteriën de bloedbaan binnen kunnen dringen. Deze aandoening loopt uiteindelijk in de meeste gevallen fataal af.
De dierenarts had een paar weken geleden een hond met hetzelfde. Ik durfde de kweek niet af te wachten gezien het feit dat hij nu weer zo ziek is en ik een behandeling nu eigenlijk wel noodzakelijk vind. Giardia is uitgesloten en voor zover ik me via internet heb kunnen informeren tref ik niet veel aan dat aansluit bij zijn symptomen.

Zijn er anderen die ervaring hebben met deze bacterie?

gr. Marina
#931027
[quote="Mar_vD"]
Een update:

Hij is weer ziek, buikkramp, lusteloos, echt zielig. Op zich ging het heel goed, al had hij sommige momenten last van zijn buik.

Aan de hand van ontlasting onderzoek is er een sterk vermoeden (kweek moet over enkele dagen zekerheid bieden) dat hij last heeft van de Clostridium perfringens. Ik heb hem toch op antibiotica gezet, want hij lijkt het zelf niet te kunnen overwinnen. Ondanks de Okugest en probiotica.

Heb me even zitten inlezen in de Clostridium perfringens:
Info uit de pluimveehouderij:en:
De dierenarts had een paar weken geleden een hond met hetzelfde. Ik durfde de kweek niet af te wachten gezien het feit dat hij nu weer zo ziek is en ik een behandeling nu eigenlijk wel noodzakelijk vind. Giardia is uitgesloten en voor zover ik me via internet heb kunnen informeren tref ik niet veel aan dat aansluit bij zijn symptomen.

Zijn er anderen die ervaring hebben met deze bacterie?

gr. Marina

[/quote]

Ik, nouja mijn hond dan, heb geen ervaring met deze bacterie maar mijn hond had last van de campylobacter bacterie. Dit is ook een bacterie die normaal gesproken in de darmen wel voorkomt maar in het geval van mijn hond had hij er ook teveel. Dit resulteerde in een slechte vertering van zijn voedsel en braken.De campylobacter is net als bij jou hond ook een bacterie die ze kunnen oplopen door rauw vlees.

Wel apart dat er hier zo weinig over bekend is.

Beterschap voor je hond ;)
#931097
De campylobacter is net als bij jou hond ook een bacterie die ze kunnen oplopen door rauw vlees.
Ja, ik had ook wel gedacht dat meer mensen dit zouden herkennen. Zeker omdat er een duidelijke relatie ligt met voedsel. Het is inderdaad een bacterie die gewoon in de darmen hoort, maar bij teveel van deze bacterie wordt er een toxine uitgescheiden die voedselvergifitiging veroorzaakt.
Hij heeft dus besmet vlees (pluimvee komt het bv voor) gegeten en kon dit teveel aan bacteriën niet de baas.

Het type C zorgt voor een veel ernstiger aandoening (zie mijn eerdere bericht), maar ik ga er niet vanuit dat hij dit heeft.

Het voedselvergiftiging type zorgt voor ziekte (buikkramp en ernstige diarree) die 8 - 22 uur na inname van het besmette voedsel optreedt. De ziekte is binnen 24 uur weer over, maar kan nog 1 à 2 weken in minder ernstig vorm aanhouden.
#952707
Hallo,
Mijn hond heeft sinds begin februari te kampen met dezelfde bacterie (Clostridium Perfringens) alleen uitte hij het in andere symtonen. Hij begon met verminderde eetlust en kwam daarna aan de diarree (dunne darm). Braken of bloed bij de ontlasting heeft hij niet gehad. Uit bacteriologisch onderzoek bleek een verhoogd aantal Clos. Perfr. Behandeld met Metrazol maar iedere keer als de Metrazolkuur voorbij was dan kwam hij weer aan de diarree terwijl tijdens de kuur de ontlasting er normaal uitzag. Bij de laatste Metrazolkuur werd de ontlasting niet meer zo vast als voorheen. Nu, 2 weken verder is hij aan de Pro-Biotica en Pau d'arco en druppers van VSM om de dunne darm te ondersteunen. Z'n ontlasting is wisselend, van redelijk normaal tot diarree. Ik word er een beetje moedeloos van want iedere keer slaat iets aan in het begin maar de bacterie komt steeds terug. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe het nu met jouw hond is en of je het gouden middel hebt gevonden om deze kl*** bacterie te bestrijden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door