Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Irish
#926528
Hallo allemaal,

Nadat ik mijn honden nou langere tijd Energique voer ben ik langzaamaan bezig  met de overstap naar BARF. Komt bij dat Energique leveringsproblemen heeft en ik niet terug wil naar brokken. Nou wou ik toch over naar BARF, maar durfde stap nooit te maken en nu moest ik wel  ;)
Heb samen met mijn moeder vorige week(die er nou ook wel van overtuigd is dat brokken niet goed zijn) wat kip ingeslagen (hele kip en kippenbouten/drumsticks of zoiets was het)
In het begin ging het goed. Kaat had ik al wel is wat kip gegeven (begin vasthouden, geen succes, dus zelf laten kauwen ging beter) maar voor Steffie was het de eerste keer en ik was verbaasd hoe rustig ze het at. De ontlasting was dan ook meestal goed, stevig en bruin van kleur.
Echter beginnen ze nou allebei, maar vooral Steffie meer te schranzen (ze krijgen smorgens nog Energique en savonds een stuk kip en dat weten ze nou ook heel goed natuurlijk)
Steffie pakt het gelijk in haar bek vast en kauwt dan wel, maar volgens mij toch niet genoeg. Ook is de ontlasting nou vaak erg slijmerig en wittig (maar dat is mijn eigen schuld omdat ik nog met de verhoudingen moet stoeien, te veel bot dan dus gehad)

Ze krijgen dus nog 2x per dag eten, waardoor ik ze niet grote porties kip kan geven (wil niet dat ze te dik worden)
Ik vraag me af of ik nou wel goed bezig ben dan...

Tips zijn zeer welkom!
Overigens voer ik nou sinds 2 weken Energique nummer 4 (gevoelige darmen terwijl ze dat niet hebben) vanwege het leveringsprobleem. Hier zit lamsvlees in.

Alvast heel erg bedankt!
Door 202Spots
#926531
Soms gaan ze vlug eten omdat ze niet willen dat de ander het afpakt..misschien eten ze langzamer wanneer je ze apart zet met eten ?
Of geef ze s'morgens 'n klein beetje kvv ,en dan de rest s'avonds net voordat ze de kip krijgen.
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 03 mar 2008, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Irish
#926561
Oh, ik geef ze juist om de reden al apart eten, vergeten erbij te vermelden  :-[
De Energique mengen met de kip bedoel je?
Laatst gewijzigd door Irish op ma 03 mar 2008, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#926647
Irish schreef: Oh, ik geef ze juist om de reden al apart eten, vergeten erbij te vermelden  :-[
De Energique mengen met de kip bedoel je?
Niet echt door elkaar tegelijk geven,maar wanneer je ze s'avonds eerst de energique geeft,dan hebben ze alvast wat in hun buik en hebben ze niet zo'n haast met de kippoot.
Dus wanneer je 2x per dag wil blijven voeren, dan s'morgens de helft van de hoeveelheid energique wat je nu geeft,en de andere helft s'avonds geven voordat je de kip(of ander barfbot) geeft.
Wanneer je 1x per dag wil gaan voeren dan kan je ook grotere stukken van barfbot geven,wanneer het grotere stukken zijn dan doen ze er meestal ook langer over.
Door Irish
#926845
Ik ben wel richting de  1x per dag voeren aan het gaan. Maar wel langzaam, onze honden krijgen namelijk al heel hun leven 2x per dag eten en vooral mijn herder Kaatje gaat gauw gallen als ze te lang een lege maag heeft (tenminste ik denk dat dit de oorzaak is)

Toen ze 100% energique kregen deed Kaatje niet meer gallen, dat komt nou helaas ook terug. Toch wil ik het niet opgeven.
Gisteren ging het eten zowaar goed! Alleen het laatste stukje zag ik Steffie in een keer doorslikken en zag ook klein stukje bot in de poep zitten vanmorgen. Toch waren ze veel rustiger, Steffie aarzelden soms zelf, om vervolgens weer gretig verder te knagen.

Om het wat serieuzere vorm te geven ben ik eens gaan wegen en rekenen. Wat meer informatie:
Steffie (Kooikerhondje) is een gecastreerd teefje van bijna 9 jaar oud en weegt 10,5 kilo. (dit is ruim een kilo meer dan vorig jaar!) Dus daar moet wat vanaf. Ik zat zelf te denken om haar te voeren als een hond van 9 kilo. Ze krijgt niet buitensporig veel beweging namelijk.
Met mijn gereken kom ik dan op 180gram per dag wat 1260 afgerond op 1300 gram per week. Is dit goed?

De verhoudingen worden dan als volgt:
- 650 gram vleesbot
- 195 gram groente
- 195 gram orgaanvlees
- 260 gram spiervlees

Kaatje (Mechelse herder) is tevens ook een gecastreerd teefje van bijna 4 jaar oud. Ze weegt 25,5 kilo en is nou goed op gewicht maar moet niet veel dunner worden. Zij krijgt meer beweging dan Steffie, doe namelijk ook politietrainingen met haar. Heb voor het gemak even voor 25 kilo gerekend en als ik merk dat ze erg dun wordt geef ik haar meer.

Dat zou dus 500 gram per dag worden, 3500 gram per week. Klopt ook?
De verhoudingen nogmaals:
-1750 gram vleesbot
- 525 gram groente
- 525 gram orgaanvlees
- 700 gram spiervlees

Hoe ik dat in een menu ga stoppen weet ik nog niet. Zover ben ik ook nog niet. Ben ook nog opzoek naar goede adresjes hier samen met mijn moeder. Maar de Jumbo hier geeft geen slachtafval weg, omdat ze met strenge regels kampen. Koop nou mijn kip dus daar en betaal het volle pond.

Trouwens, ik merk dat de verhoudingen hier anders zijn dan op  voernatuurlijk.nl en daar geven ze helemaal geen groente. Waarom niet, of waarom wel groente?
Laatst gewijzigd door Irish op di 04 mar 2008, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#926956
Irish schreef: Om het wat serieuzere vorm te geven ben ik eens gaan wegen en rekenen. Wat meer informatie:
Steffie (Kooikerhondje) is een gecastreerd teefje van bijna 9 jaar oud en weegt 10,5 kilo. (dit is ruim een kilo meer dan vorig jaar!) Dus daar moet wat vanaf. Ik zat zelf te denken om haar te voeren als een hond van 9 kilo. Ze krijgt niet buitensporig veel beweging namelijk.
Met mijn gereken kom ik dan op 180gram per dag wat 1260 afgerond op 1300 gram per week. Is dit goed?
Dan ga je dus uit van 2% van het (gewenste) lichaamsgewicht, dat kAn voor een gecastreerde teef zelfs nog iets teveel zijn. Als vb. Gitte is ook gecastreerd en die heb ik zelfs op 1,6 % van haar lichaamsgewicht moeten zetten toen ze nog Carnibest at, anders werd ze echt te dik (ze eet nu BARF). Energique staat er trouwens om bekend dat het snel aanzet.
De verhoudingen worden dan als volgt:
- 650 gram vleesbot
- 195 gram groente
- 195 gram orgaanvlees
- 260 gram spiervlees
het rekenwerk klopt als een bus!
Kaatje (Mechelse herder) is tevens ook een gecastreerd teefje van bijna 4 jaar oud. Ze weegt 25,5 kilo en is nou goed op gewicht maar moet niet veel dunner worden. Zij krijgt meer beweging dan Steffie, doe namelijk ook politietrainingen met haar. Heb voor het gemak even voor 25 kilo gerekend en als ik merk dat ze erg dun wordt geef ik haar meer.

Dat zou dus 500 gram per dag worden, 3500 gram per week. Klopt ook?
De verhoudingen nogmaals:
-1750 gram vleesbot
- 525 gram groente
- 525 gram orgaanvlees
- 700 gram spiervlees
Klopt ook allemaal  ;).
Hoe ik dat in een menu ga stoppen weet ik nog niet. Zover ben ik ook nog niet. Ben ook nog opzoek naar goede adresjes hier samen met mijn moeder. Maar de Jumbo hier geeft geen slachtafval weg, omdat ze met strenge regels kampen. Koop nou mijn kip dus daar en betaal het volle pond.
Goede adresje vinden is vaak het lastigst in het begin. Veel mensen werken samen en doen samen inkopen, scheelt enorm in de prijs (en je kan de benzine kosten delen).
En kijk maar eens in de rubriek vraag en aanbod, daar staan adressen op provincie gerangschikt.
Door Anthraciet
#926979
Hoi Iris!

Leuk dat je ook helemaal over wil gaan op barf!
Irish schreef: Kaatje (Mechelse herder) is tevens ook een gecastreerd teefje van bijna 4 jaar oud. Ze weegt 25,5 kilo en is nou goed op gewicht maar moet niet veel dunner worden. Zij krijgt meer beweging dan Steffie, doe namelijk ook politietrainingen met haar. Heb voor het gemak even voor 25 kilo gerekend en als ik merk dat ze erg dun wordt geef ik haar meer.

Dat zou dus 500 gram per dag worden, 3500 gram per week. Klopt ook?
Ik weet niet of je het meegekregen had, maar ik heb intussen ook een herder erbij (zwarte duitse), ook een teefje, van ook bijna 4 jaar oud :D
Ze is in januari gecastreerd, maar ik geef haar niet minder als voorheen. Ze krijgt tussen de 600 en 700 gram per dag en ziet er geweldig uit. Nou rent ze de hele tijd als we thuis zijn, naar binnen, naar buiten, rondjes in de tuin en achter de malamutes aan, dus beweging krijgt ze genoeg.
Maar ik kijk gewoon elke keer hoe ze eruit ziet, wordt ze dikker, krijgt ze even wat minder, heb ik het idee dat ze afvalt, krijgt ze gewoon weer wat meer.
En dat werkt prima, ze glanst werkelijk als een spiegeltje! 8)

Ben benieuwd hoe het jou gaat bevallen!
Jammer dat je niet in de buurt woont, anders had je met mij mee kunnen bestellen bij de grotere leveranciers, maar misschien is het een idee dat je een oproepje doet? Er zijn meer mensen die bij jou redelijk in de buurt wonen, dus dat moet toch wel te regelen zijn? ;)
Door Minna
#927032
Onze actieve mechel teefjes, nu 5 en 2 jaar, kregen in het begin wel een kilo per dag. Nu dat ze om de dag eten heb ik de hoeveelheid terug kunnen brengen op 1,5 kilo in 48 uur.
500 gram is wel heel netjes als ze daar genoeg aan heeft.  :)
Door Irish
#927876
Bedankt voor de reacties en Hoi Ingrid!  ;)

De ontlasting blijft slecht.. Alsin geelig/zacht/slijmerig. Vooral bij Steffie zie ik hele botten soms terug en dan ben ik best wel bang dat dat met haar darmen niet goed gaat  :-\ . Ben ook nog erg aan het experimenteren, zoals waar en hoe ik het eten geef. Ze blijft het laatste grote stuk in een keer doorslikken..Misschien moet ik maar weer een stapje terug doen en naar simpelen kippennekken gaan, al is daar een stuk lastiger aan te komen. We geven niet zomaar op!
Door claudiaB
#927883
Haal je na het eten van de botten het drinkwater weg ?
Water verdunt het maagzuur en dat kan een reden zijn waarom de botten niet goed verteren.
Evt. eerst een poosje platgeslagen kippenekjes geven en daarna pas andere botten.
succes!
Door Irish
#927962
Haal het water niet weg nee, zal dat vanavond eens doen.
Op de markt hier geen succes met kippennekken, wel heb ik wat kalkoen meegenomen, al vraag ik me af of dat wel verstandig was geweest. Zag ook konijnenbouten liggen, maar das denk ik stap verder?

Zoektocht verder naar kippennekken dus. Zag al in een ander topic dat de poelier in Eindhoven (Woensel) het had. Daar maar is proberen.

Realiseer me trouwens net dat ik volgens mij iets heel doms doe  :o Met de politietraining krijgt Kaatje als beloning bij het revieren (voorwerpen aanblaffen) een boterham met leverpastei (brokken kriebelen te veel) Nou zat dat brood me al niet lekker maar leverpastei is varkensvlees dus toch hartstikke gevaarlijk voor ze? :o Of is dat minder schadelijk omdat het niet rauw is?
Door miik
#927970
Hoi,
Ik denk dat de keren in het verleden dat je dat gaf niet zo veel kwaad kan, maar het is een risico. Dus ik zou het in het vervolg niet meer doen.
Om 2 redenen. Brood bevat granen en kan lastig te verteren zijn, is een extra belasting voor de darmen. En omdat de ontlasting nu toch al een probleem is, zou ik zeggen : niet doen.
En het beleg... Varkens kunnen de ziekte van Aujesky bij zich hebben en honden kunnen hier erg ziek van worden/ doodgaan. Voor mensen is het niet gevaarlijk. Dus voor je honden is het een risico...
Ik geef ze dus geen varkens producten meer, er is keus genoeg.
Door Laura2004
#927986
Alleen rauw varkensvlees is gevaarlijk voor honden ;) Maar het lijkt me dat er gezondere beloningen zijn voor een hond, gedroogd vlees, stukjes kaas, gedroogde visjes etc.
Door Mevroi Kruim
#928002
Kalkoenbotten zijn heel hard en vaak ook scherp, veel barfers voeren ze niet om die reden. Kalkoenvlees is wel prima te eten.
Konijnenbotten zijn niet bijzonder hard, twee van mijn katten hebben er geen moeite mee, vooral voorpoten, ribben en ruggengraat gaan prima dus dat kun je zeker geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door