Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cheyentic
#926362
Hallo, ben helemaal nieuw hier, ben sinds een week of 4 mijn Jack russel black and tan aan het omturnen en dat gaat erg goed. hij heeft nog meer energie gekregen en heeft snachts geen buikpijn meer!
Nu vraag ik me alleen af hoeveel ik hem moet geven?
Als ik het rekensommetje doe met 2procent kom ik uit op 130gr per dag, maar de laatste weken krijgt hij totaal 125gr carnibest (ben ik mee begonnen als overstap van de brokken naar vlees) en 125 gr kippennekken (deze krijgt hij sinds woensdag als overgang naar het verteren van bot)

Dit zou dus te veel zijn maar hij valt momenteel af!! Hij heeft altijd veel energie en loopt ook zeker 10-15km per dag. Hij is heel de dag in de weer met spelen en graven etc.

Hoeveel denken jullie dat ik moet geven, als ervaren BARF-ers?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#926377
Hallo, welkom! :)
De geadviseerde hoeveelheden zijn richtlijnen, dus als jouw hond te mager wordt moet je hem wat meer geven ;). Heel veel honden vallen trouwens na de overstap van brok naar rauw af, dus dat kan er ook nog aan de hand zijn.
Mijn advies is: voer met je ogen (en handen).
De richtlijn van 2% van het lichaamsgewicht gaat meestal alleen op bij middelgrote honden, kleine honden moeten vaak iets meer en grotere honden soms zelfs iets minder.
Door cheyentic
#926383
zoiets dacht ik ook al ja, maar omdat ik er verder helemaal geen ervaring mee heb vind ik het wat moeilijk. met brokken at hij zoveel als hij wilde. maar dan ga ik gewoon wat meer voeren. van die carnibest wil ik hem vanaf eind deze week ook afhalen en dan geheel volgens BARF gaan voeren. Vind het jammer dat ik er nog niet eerder over gehoort had, hij was wel eens nachten in de weer van de buikpijn
Gebruikersavatar
Door pike
#926441
Goed om te horen dat je JR geen last meer heeft van buikpijn!
Ik denk ook dat 2% voor een kleine actieveling te weinig is. Als hij te mager dreigt te worden dan gewoon meer geven. 2% is zo'n beetje het minimum wat honden eten, inderdaad zijn dat ook vaak grote honden. Er zijn er veel die meer eten. De mijne bijv. eten zo'n 3,75%.  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#926533
cheyentic schreef: Hallo, ben helemaal nieuw hier, ben sinds een week of 4 mijn Jack russel black and tan aan het omturnen en dat gaat erg goed. hij heeft nog meer energie gekregen en heeft snachts geen buikpijn meer!
Nu vraag ik me alleen af hoeveel ik hem moet geven?
Als ik het rekensommetje doe met 2procent kom ik uit op 130gr per dag, maar de laatste weken krijgt hij totaal 125gr carnibest (ben ik mee begonnen als overstap van de brokken naar vlees) en 125 gr kippennekken (deze krijgt hij sinds woensdag als overgang naar het verteren van bot)

Dit zou dus te veel zijn maar hij valt momenteel af!! Hij heeft altijd veel energie en loopt ook zeker 10-15km per dag. Hij is heel de dag in de weer met spelen en graven etc.

Hoeveel denken jullie dat ik moet geven, als ervaren BARF-ers?
Ik zou eens beginnen met 4%. 2% is meer geschikt voor grote honden. Daarbij moet je nu even rekening houden dat 125 gram kippenekken minder energie leveren an 125 gram carnibest.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door