Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kefraya
#924152
Heeft iemand van jullie het proefschrift gelezen van meneer Slingerland? Dat is degene die beweert dat het niet de koolhydraten zijn, maar de luiheid van de kat die diabetes zou veroorzaken. Ik vraag me af hoe en wat hij onderzocht heeft. Kan iemand er al zinnig commentaar op zijn onderzoek(smethode) geven?
Laatst gewijzigd door Kefraya op ma 03 mar 2008, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kefraya
#924445
Het proefschrift komt pas in 2010 online. De link is naar een lezing op de FelCan-dag over eenzelfde onderwerp.
Ik wil juist adequaat kunnen reageren op het proefschrift zelf, omdat het zoveel aandacht gekregen heeft cq krijgt!
Door mcSnurk
#924484
Kefraya schreef: Heeft iemand van jullie het proefschrift gelezen van meneer Slingerland? Dat is degene die beweert dat het niet de koolhydraten zijn, maar de luiheid van de kat die diabetes zou veroorzaken. Ik vraag me af hoe en wat hij onderzocht heeft. Kan iemand er al zinnig commentaar op zijn onderzoek(smethode) geven?
is dit serieus of een grapje?
En geld dat dan ook voor mensen :D
oeps,ook niet goed gesnapt :(
Laatst gewijzigd door mcSnurk op vr 29 feb 2008, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kefraya
#924490
Helaas is het echt.... Natuurlijk koren op de molen van de br*kkenfabrikanten die nu ongetwijfeld met een nieuwe, nog duurdere, productlijn gaan komen. Het ligt immers niet aan de br*k, het is de kat die te lui is  :o
Door maddoc
#925651
maar het is toch ook het overgewicht dat een risicofactor is bij diabetes, net als bij mensen, en een kat met overgewicht is automatisch 'lui'.
Door rawfan
#926288
Mijn ervaring is dat koolhydraten (dwz brokjes) de oorzaak zijn voor zowal luiheid als diabetes. Toen mijn kat diabetes kreeg, heb ik haar dieet per direct gewijzigd.  Ze zit nu in remissie (tussen 3.6mmol/L en 7.0mmol/L) en krijgt geen koolhydraten (dus geen brokjes of blikvoer met meer dan 10% KH). Wat opvallend is, is haar hogere activiteitniveau op een betere dieet. Ik ken mensen wiens ketten weer suikerziekte krijgen zodra ze brokjes weer kregen, dus dieet kan niet uitgesloten worden. Ik blijf bij mijn mening dat luiheid en diabetes zijn gekoppeld aan dikheid en dat dikheid in katten is het gevolg van slecht voeding (waaronder brokjes).
Door Kefraya
#926320
De relatie tussen overgewicht, diabetes en brok staat wat mij betreft niet ter discussie. Ik wil alleen maar weten of iemand het  betreffende proefschrift gelezen heeft en daarom iets kan zeggen over de kwaliteit van het onderzoek en de juistheid van de conclusie.
Ik heb de titel van mijn post maar veranderd.....
Laatst gewijzigd door Kefraya op ma 03 mar 2008, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door